Minden napra egy film

Minden napra egy film

12 dühös ember

2018. május 20. - BBerni86

Bíróságos, krimis, döntős, esküdtes.

Egy 18 éves fiú ügyét tárgyalják, aki állítólag megölte az apját. Az ügyész halálbüntetést kért. A tárgyalás már lezajlott, az esküdtek elvonulnak, hogy döntést hozzanak. Egyhangúnak kell lennie: mindenki a felmentésre vagy a halálra kell, hogy szavazzon. Gyorsan szavaznak is, lássák, ki hogyan gondolkodik. 11-1 arányban bűnösnek gondolják. A 9-es számú esküdt sem az ártatlanságában hisz, hanem adni akar egy esélyt a fiúnak, az igazságot keresi, és nincs meggyőzve, hogy egyértelműen bizonyították volna a bűnösségét. Ahogy a többiek elmesélik, letoltes_1.jpgmiért biztosak ők a fiú bűnösségében, kérdéseket tesz fel. A többiek is elkezdenek gondolkodni, kételkedni. Ahogy egyre jobban elmélyülnek a témában, egyre többen kezdenek másként tekinteni az eseményekre, miközben magukról is rájönnek pár dologra.

Kiknek lehet ajánlani ezt a filmet? Sokaknak. Akik szeretik az olyan történeteket, melyek beleillenek a tárgyalótermi, a krimi, de akár a lélektani zsánerbe is. Akik szeretik a pszichológiát. Akik szeretik nagy színészek klasszikus, nagy játékait. A klasszikus filmek rajongóinak. Igaz, egy kitétel van: ne zavarjon senkit, hogy a film fekete-fehér!

Ma már el vagyunk kényeztetve színekkel, vagy éppen sokat sejtetnek a hiányukkal. (Igen, itt hosszan mesélhetnék arról, hogy a szürke filterrel hogyan teremtenek nem is kicsit komor hangulatokat.) De fekete-fehér filmmel már nem próbálkoznak, pár kivételtől eltekintve. A Schindler listája, de az már nem mai csirke. A némafilmes, de az sem mai. A Logannek volt ilyen változata is, de a hangsúly itt is azon, hogy ilyen változat is. Azt a filmet azért színesben ismerte meg a világ.

12 dühös emberben érdemes megfigyelni azt, hogy bár a film fekete-fehér, mégis, mennyit tudnak játszani e kettő kombinálásával, a szürkékkel! A film pozitív karaktere, a kilences esküdt mennyire ki van emelve színekkel is! Ő a Fehér Lovag, az Igazság bajnoka, és ezt nagyon tükrözik a ruhájával is! A végén, amikor elsétál a bíróságról – szinte húzza magával a napfényt, míg a sok sötét öltönyös között halad.

De ez a fekete-fehér világ nagyon kiemeli a nagyon zsigeri, mély emberi indulatokat is. Bőven van lehetőség nagy alakításokra, az esküdtek karaktert és indulatokat kapnak, amiket keretbe foglalnak ezek a színek, vagy inkább úgy kellene fogalmaznom, a színek hiánya.

A film dinamikája sodró. Egyrészt, nagyon feszültségkeltő a vágás és a tempó. Érezzük, hogy az idő sürget, érezzük a döntések súlyát. Ki vannak emelve olyan kis mozzanatok, melyek valósággal megrázzák a nézőt. A késes jelenet például, ahogy a mérges esküdt demonstrál.

Másrészt, a cselekmény maga is gyors tempót diktál, még akkor is, amikor látszólag pihennek az esküdtek. Végig hullámzik a csoportdinamika. Pszichés tanulmány lehetne, hogyan reagálnak ezek az emberek, hogyan döntenek, hatnak egymásra. Mert az szépen kiderül ebből a filmből, hogy tudattalanul is visszük az életünket minden döntésbe, igazából nincs olyan, hogy objektív vélemény.

A film szép példája annak is, milyennek kellene lennie a jogrendszernek, milyen az igazi eszme. Hogy az igazságot kell keresni, és felelősen dönteni.

Nekem nagy kedvencem, láttam már többször, de fogom is még nézni, klasszikus.

 

12 dühös ember - 5/5 remek és tartalmas történet, emlékezetes karakterek és színészek, mély igazságokkal.

https://www.youtube.com/watch?v=A7CBKT0PWFA

A bejegyzés trackback címe:

https://mindennapmozi.blog.hu/api/trackback/id/tr7813968080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása