Minden napra egy film

A préri urai

2018. április 23. - BBerni86

Bankrablós, családos, nyomozós.

Toby elvált, de a fiai így is a legfontosabbak a számára. Tanner a bátyja, 10 évet ült a börtönben, amiért véletlenül megölte az apjukat – ami inkább volt önvédelem. Már csak az öccse fontos neki. Toby pedig kieszelt egy tervet: szeretné a családi farmot megmenteni, amire a bank rá akarja tenni a kezét. Csak pár bankot kell kirabolni, csak a kasszákban levő címleteket elvinni. A kaszinóban tisztára mosni, és a kiváltott farmot a fiai nevére íratni. Tanner segít neki, és a terv beindul. Ám a nyugdíj előtt álló Hamilton nyomozó a társával egyre közelebb jut a a-preri-urai-2016.jpgtestvérekhez – elkerülhetetlennek tűnik a nagy leszámolás. Toby nem is akar mást, csak a fiai jövőjét biztosítani, de Tanner is szövi saját tervét.

Ez a film meglepetések sorát okozta nekem.

1: mégis, hogy néznek ki benne a színészek? Chris Pine szépfiúkat szokott játszani, még Kirk kapitányként is ő a hajó szívtiprója. Itt viszont csináltak belőle egy öregedő cowboy-t. Amikor egy kihallgatáson a texas ranger arról faggatja a szemtanút, hogy helyesek voltak-e a bankrablók, én nem voltam képes nem fintorogni. Jó, a szerephez illet, de alig lehet ráismerni! Miért kellett a fáradt és lepukkant kombót adni neki? (Mondjuk, Ben Foster se járt jobban, de őt már láttam hasonló szerepben.) Igaz, legalább a színészi alakítások jók voltak, bárkit kiemelhetnék. De ezt vártam is: Foster és Bridges jó színészek, és itt még Pine is kitesz magáért, így ezt a meglepetés listára nem is veszem fel.

2: a történet egyre intelligensebb. Az elején leírtam, unalmas és érdektelen film. Nem volt sok értelme, untam is. De minden jelenettel valami több lett belőle – nagyobb dráma, mélyített karakterek és komolyabb konfliktusok. Szólni is akart valamiről, nem csak szórakoztatni. Talán ezért lassabban bontakozott ki, de amint megtette, működött. Mi több, még izgalmas is lett, és összetett.

3: hiteles. Ez a film nem egy mese, nem csillog. De pont attól értékes, mert minden ízében előfordulhatna. Talán ezért is kellett Chris Pine külsejét ennyire rondítani, hogy ő is hihetőbb legyen, mint lecsúszott vidéki.

4: a párbeszédek vágnak. Ez se tűnt fel azonnal, de nagyon ki vannak ezek is találva. Érdemes odafigyelni rájuk, mert sok a kis utalás, a kis poén és éle tud lenni a nonverbális jeleknek is. Nézzétek meg a film végén Hamilton és Toby párbeszédét! Csak azzal, hogy Toby fogást vált a fegyverén, mennyire megváltozik az egésznek a dinamikája és hangulata!

5: ha nem is nyert díjakat, jelölése bőven volt. Még Oscar is. Többek között a legjobb filmé, legjobb férfi mellékszereplőé, legjobb eredeti forgatókönyvé. Elsőre nem nyilvánvaló, de a film felére érthető.

Vagyis, sokkal jobb lett a film, mint amire az első 5 perc után számítottam. Csak időt kellett hagyni neki.

Western hangulat is van benne, ami kifejezetten érdekessé tette. Csak éppen modern western, a mai problémákra kihegyezve. Nem rágják a szánkba, de benne van a filmben a kizsákmányoló piacgazdaság kritikája. Nem menti fel a bűnt, de megmutatja, miért kezdődött.

Ugyan nem a legjobb film valaha, de érdekes volt. Jobb, mint vártam.

 

A préri urai - 5/3,5 semmilyennek indul, de ahogy a dráma és a karakterek kibomlanak, jó kis film lesz.

https://www.youtube.com/watch?v=bacMAeBAqnA

Várható heti megjelenések:

Mozi:

- Arcélek, útszélek

- Belle és Sebastien 3. (kicsit túlzás moziba küldeni, de ne legyen igazam)

- Bűbáj herceg és a nagy varázslat (ez még akár egy jópofa mese is lehet)

- Bosszúállók - Végtelen háború (nem kell jósnak lennem, hogy lássam, ez fogja a legnagyobb bevételt produkálni a héten, könnyen lehet, hogy a hónapban is. Megyek rá én is!)

 

DVD-n:

- Star Wars: Az utolsó Jedik

- Jumanji - Vár a dzsungel

- Tökéletes hang 3.

- Ferdinánd

- Apavadászat

Elit játszma

Pókeres, karrieres, bírósági ügyes.

Molly Bloom hiába volt kitűnő tanuló, és olimpiai esélyes síelő, soha nem érezhette, hogy az apja büszke rá. Mert az öccsei mindig jobbak voltak: az egyik a tanulmányaiban szárnyalt, a másik világbajnok síelő lett. A lány így állandó teljesítménykényszerben élt, amiből a sportkarriert kettétörő baleset zökkentette ki. Elköltözött, egyetem előtt ki akart próbálni valami mást is. Pincérnek állt, és egy üzletember asszisztense lett, aki egyszer megkérte, 1423-elit-jatszma_22247.jpghogy legyen a háziasszony a póker estjén. A sok pénz, az asztalnál megszerzett tudás a gazdagoktól és sztároktól, levette a lábáról. Belevetette magát, és póker birodalmat épített ki pár év alatt. De volt pár játékosa, akikről nem tudta, hogy igazából bűnözők. Molly is a perben találta magát vádlottként, és Jaffey (az ügyvéd) segítségével legalább a nevét meg akarta védeni.

Nem áll szándékomban összehasonlító elemzést írni, miben más a film és a regény. Ami különben nekem meglepően tetszett, és táplált is elvárásokat a filmmel szemben. A legtöbb módosítás nem is zavart, értem, miért kellettek. A film jobban történetet mesél, filmszerűnek kell lennie, míg Bloom könyve memoár. Egy van, amit nagyon nem bírok megemészteni. A kötetben meg van nevezve Tobey Maguire, és egy nagyon összetett, ellentmondásos figura. Van egy íve, ahogy a kegyetlensége kibontakozik. A filmbe meg kaptunk egy Mr. X-et? Ráadásul Michael Cera játssza? Se azt a megnyerő karaktert, se a kegyetlen bosszúállót nem hittem el neki, amilyen Maguire a regényben! Ezt akkora kihagyott lehetőségnek érzem!

A film különben Molly személyiségét helyezi előtérbe, jó érzékkel. Nem a botrányokat, a pókerestek történéseit nagyítja és teszi témává, hanem mindennek a nőre tett hatását. Remekül felépítik, ahogy a bajnoknak nevelt lány győztes akar lenni, és ez hajszolja bele mindenbe. Karriertörténet, a nagy sikerekkel és a bukás útjával együtt is. Igen, a regény árnyaltabb és sok mindent kivettek, ami a nő karakterét árnyalná, de cserébe ráfeküdtek az apjával való viszonyára érzelmi oldalról is, ami meg a regényben nincs kidomborítva.

Látványos is a film – ugyan a póker nekem nem mond sokat, de a hangulatot átadják így is. Benne vannak a játék izgalmai és a külsőségek pazarak. Ahogy a szobákat berendezik, ahogy minden kis részlet a helyére kerül benne. Molly/Jessica Chastain ruhatáráról nem is beszélve. Érdemes megnézni, honnan hova fejlődik a külseje, milyen kiegészítőket vesz fel! De az is kész, ahogy egy smink, ruha változtat a karakteren!

Igen, Chastain is remek, még akkor is, ha nem is veszem figyelembe a ruháit. Összetett karakternek láttatja Mollyt, akinek a gyenge oldalát is meg tudja mutatni, miközben egy kivételesen erős személyiség is. Idris Elba ügyvédje jól ellenpontozza: a szigorú, kemény férfi, aki eljut oda, hogy szenvedélyesen, érzelmesen érveljen.

Tetszett a filmben, ahogy a becsület vonalat végigviszik. Mert Molly erkölcsi züllésen is átmegy, de a tartását megőrzi végig. Van egy pont, aminél lejjebb nem megy, és ez becsülendő. Ahogy a filmben Idris karaktere is mondja, nála a nyertes szelvény, de nem váltja be. Mert ahhoz magát kellene elárulnia, az elveit, és erre nem hajlandó.

Nem is értem, miért nem lett ezért jelölése az Oscaron a színésznőnek. Megérdemelte volna. A film is korrekt adaptáció. Komolyabb egy szimpla popcorn mozinál, de így a jó!

 

Elit játszma - 5/4 okos film, amiben a karakterfejlődés van olyan fontos, mint a cselekmény. Chastain jó.

https://www.youtube.com/watch?v=D54sk4bu7is

Elveszve Firenzében

Szerelmes, focis, életfordulós.

Eric a barátnőjével érkezik Firenzébe, a kedvenc unokatestvéréhez nyaralni. A fiatalember nagy lépésre készül: itt szeretné a lány kezét megkérni. Aki nemet mond, mert túl sok minden bizonytalan az életükben. Ő azt szeretné, ha Eric jelentkezne végre a jogra, minden rendezett és kiszámítható lenne. Eric gyászolja a kapcsolatát, búsong, míg Gianni magával viszi a helyi különleges sport, egy erőszakos foci edzésére. Minden évben van egy nagy összecsapás a lakókörzetek között, és most keresnek a magukéba új játékosokat. A profi amerikai footballposter.jpg elkapónak megtetszik a játék, beáll. Ahogy menetelnek előre a bajnokságba, a szíve is gyógyulni kezd, hála Gianni húgának, Stefaniának is. Csak éppen a lány a csapatkapitány barátnője… a viszonyuk jelentheti az új élete végét is.

Buta dolog, de én szeretem az ismerős arcokat a filmben. Sokkal jobban érzem magam, ha rá tudok mutatni a szereplőkre, hogy igen, láttam már ebben vagy abban. E film első perceit is arra szántam, hogy kutattam az ismerős arcokat. Kettőt találtam is: Stana Katic hosszú évadokon át volt a nyomozó Castle mellett. Ő az olaszba házasodott rokon. A főszereplő, Eric is nagyon ismerős volt, de tovább tartott rájönnöm. Brett Dalton, valamiért titkos ügynöknek gondoltam, el is találtam. Agents of SHIELD. HIVE.

Rá is jöttem, hogy hiányzik nekem Dalton abból a Marvel sorozatból. Nem mintha annyi lett volna még a karakterben, vagy olyan jó színész lenne, de vizuálisan jó látvány volt. Itt is az kötött le legtöbbször, hogy elemezgettem, melyik ruha hogyan áll neki. A kedvencem a trikóban, sportosan összeállítás volt.

Sajnos, sokat elmond a filmről, hogy a legfőbb szórakozásom benne a főszereplő külseje volt. Nem lett egy erős komédia, erősen tévében leadható szaga van, de a mozitól távol kell tartani!

Ha még keresek benne szerethető dolgokat, Firenze mellett lyukadok ki, ami talán a kedvenc olasz városom. Képeslap helyszíneken is forgattak, nagyon imádtam viszontlátni a helyszíneket, ahol élőben is bolyongtam. Poén, de anno én is voltam azon a héten Firenzében, amikor az adott évben ezt a firenzei focit játszották. Sokkal kisebb élőben a tér, mint ahogy itt látszott, ennyit csal a kamera…

A filmről több jót nem igen tudok mondani. Kiszámítható és klisés, bármely más aspektusban. A karakterek, nagyon klisék. Bár azt nem értem, Eric miért kapta a Hercules becenevet. Ha már szobor után akarták elnevezni, Brett Dalton alkatilag sokkal közelebb van Michelangelo Dávidjához, mint a mellette levő robosztus Hercules szoborhoz. (És megint látszik, mi kötött le a filmben. Firenze, meg Dalton külleme.) Azt csak remélni merem, hogy nem nyelvi játéknak szánták, mert az Eric ejtése hasonló az olasz Herculeshez.

A szerelmi szál? Nagyon kiszámítható. Igaz, legalább nem csöpög, de a „hogy mondjam meg az új havernak, hogy összefekszem a barátnőjével” című gyötrődésnél, lehet, hogy a nyál is jobban bejött volna.

A sport része elég unalmasan lett leforgatva, nagyon nem is kötött le. Azt meg lehet már az elején sejteni, hogy ki nyeri a bajnokságot. Ahogy a lány szívét is.

Semmiképpen nem tudom jó filmnek nevezni, de legalább vizuálisan kellemes ingerek értek.

 

Elveszve Firenzében - 5/3 szimpla, kiszámítható romantikus komédia, a helyes főszereplő és Firenze miatt nézhető.

https://www.youtube.com/watch?v=sTRcztA1nME

10×10

Emberrablós, menekülős, múlttal szembenézős.

Cathy napja jól telik: a jóga órájára megy, ahol a barátnőkkel is tud csevegni. Majd sietne tovább a napi ügyeket intézni. Nem érzékeli, hogy egy szempár követi minden mozdulatát. Lewis a nyomában jár, és egyre közelebb jut hozzá. Olyannyira, hogy a parkolóban elkapja, megkötözi, és magával viszi. Egy kis cellába veti, a házában elrejtve. Cathy, amint lehetősége nyílik, szabadulni próbál. Hatni elrablója lelkére, ugyanakkor kiszabadítani a megkötözött tagjait, és harcolni is kész, ha máshogy nem megy. Lewis azonban erősebb nála, és egyetlen kérdést ismétel: Mi a neved? Amint megmondja, a férfi dühbe gurul. Válaszol a kérdéseire, de Lewis egyre dühösebb. Állítja, a nő hazudik. Cathy még nem sejti, hogy Lewis ismeri őt régről. A túlélésért szembe kell nézni a múltjával, amit nagyon feledni szeretne.

mv5bndc1mtk3ndizof5bml5banbnxkftztgwnzuxndiyntm_v1_ux182_cr0_0_182_268_al.jpgAz előzetes alapján többet vártam, így ez most a csalódásaim listáját bővíti. Pedig már azt hittem, egy jó thrilleren borzonghatok… helyette csak egy közepesen nézelődtem, aminek sajnos a vége rosszabb, mint a film első fele.

Az alapötlet különben nem rossz: a nőt elrabolják, és nem érti, miért. Egyszerre követi a film mindkét szereplője kálváriáját: az elrabolt Cathy, aki nem érti, mi történik vele, de kész küzdeni az életéért. Lewis, aki nehezen viseli a helyzetet, látni rajta, hogy nem élvezetből rabol embereket, csak válaszokat akar. A film feszültségét adhatná, hogy a néző sem tudja, mire megy ki a játék.

A film első felében kísérletet is tesznek arra, hogy csak sejtetnek dolgokat, és rejtélyessé teszik, mi folyik itt valóban. Közben akciót Cathy szökési kísérletei szolgáltatnak, bár az igazi feszültséget az adja, amikor ez a két ember ott van együtt, és beszélni kezdenek. Itt még egész jó is a film, ha nem is a legjobb thriller, amit láttam az utóbbi időkben.

Ám a film felénél kiderülnek a válaszok, vagy legalábbis megismerjük a múltat, amiről Lewis igyekszik többet megtudni ezzel a módszerrel. Megváltozik a film stílusa, a dinamikája is. Akciós akar lenni agyalós helyett, de nem megy neki. Nem izgalmas a házban való kergetőzés, hanem csak gagyi. Még a Tom és Jerry gyengébb részeit is visszasírtam ehhez képest. A legvége pedig még ennél is lejjebb van. A régi, gagyi horrorokat juttatta eszembe, amikor a maszkos gyilkos kergette a késsel az áldozatát. Egy paródiában elmegy, de komolyan venni? Lehetetlen.

Talán az is volt a baj, hogy nem maradtak fontosak a válaszok, a rejtély. El se tudtam dönteni, hogy Cathy végül az igazat mondta a férfinak, vagy csak hazudott neki. A durva, nincs is jelentősége. Áttették teljesen a hangsúlyt a fizikai küzdelemre a lelki helyett és a múlt feltárása elől. Még csavart sem hagytak a végére! Ami tényleg olyan volt, mintha visszaestek volna egy gagyi tini horror szintjére.

Kis filmből forgott, látni azon, hogy a film nagyja egy helyszínen játszódik, a házban. Ahol a címbeli 10*10-es cella megbújik. (Legalábbis szerintem erre utal a cím, de ki tudja? El nem hangzik, csak levontam a következtetést.) Nem lenne baj, de nem éreztem úgy, hogy kihasználják a teret. Ahogy Lewis ki-be mászkál a cellába, még röhejes is a rejtett ajtóval.

Luke Evans miatt volt nézhető, meg a film eleje még thriller és hangulatos. Kár érte!

 

10×10 - 5/3 jó szereposztás, érdekes alapötlet, de a forgatókönyv és a kidolgozás lehetett volna jobb.

https://www.youtube.com/watch?v=PPIHpRUUaro

The Alienist (az 1. évad)

Nyomozós, pszichológiás, sorozatgyilkosos, kosztümös.

A XIX. század lassan véget ér, elkezdődik a XX. New Yorkban egyre divatosabbak a pszichével foglalkozó orvosok, akik között az egyik legjobb Laszlo Kreizler. A doktor megszállottan érdeklődik a beteg elmék iránt, egy gyerekkori trauma miatt. Így amikor brutális gyerekgyilkosságról szerez tudomást, mozgósítja az embereit, hogy a gyilkos nyomába eredhessen. Hamarosan rájön, hogy sorozatgyilkos garázdálkodik: lánynak öltözött prostituált fiúkat kap el, csonkít meg halálosan. Mivel jó barátja az új rendőrfőnöknek, Roosevelt engedi neki, hogy egy kis csapatot összeszedve az ügyön dolgozzon. A zsidó származású, orvos nyomozó ikrek, egy illusztrátor úriember, a rendőrség első női alkalmazottja is a csapat tagja, akik a gyilkos nyomában a saját démonaikkal is küzdenek.

dag4fcrvwaacbx1.jpgNagyon vártam, hála Caleb Carr regényének, aminek mai napig sajnálom, hogy csak egy folytatása született. A halál angyala igényes krimi volt, remek történelmi környezetben. Szerencsére a sorozatban sem kellett csalódnom – nem tökéletesen másolja a regényt, de a szellemiségét remekül átvette.

Nem tudom megállni, hogy ne dicsérjem meg a látványtervező és kosztümös, díszletes munkáját már az elején. Roppant érzékeny vagyok arra, amikor Budapest más várost játszik, és rühellem felismerni, mondjuk, a filmbeli Párizsban Pestet. Ez a sorozat is nálunk forgott, és egyszer nem jutott eszembe, hogy nem a századfordulós New York van előttem. Pedig néha direkt az utcákat, házakat nézegettem – hiába, a BBC Maigret feldolgozása ilyen szempontból annyira fáj, hogy ez is szempont lett nálam.

De a The Alienist korhangulatot nem csak a városképpel, épületekkel teremt meg jól. A szereplők eszközei, ruhái is hitelesek, hozzák magukkal a történelmi hangulatot. Fanning kapott gyönyörű kosztümöket, de a társadalom alsóbb rétegeit is jól elkapták képileg. Izgalmas, ahogy a szürke szűrő mellett is színes, dekadens alvilágot teremtettek vizuálisan.

A történet kellően összetett és kényelmesen is építkezik. A szereplők hosszú sorát kibontja, nem csak a legfontosabb szereplők kapnak karakterizálást és múltat. Kifejezetten jót tudtam szórakozni a mellékszálakon is – igaz, ez néha inkább felháborodás volt. Nagyon durva, milyen módszerekkel dolgoztak, milyen korrupciót adtak el tisztességnek anno. A végén is, hogy válik a gyilkos bestia hőssé a halálban csak a látszatok miatt… undorító.

A krimi egyszerre klasszikusan krimis, nyomokkal és szemtanúkkal, de végig benne van a pszichés oldal is, Kreizler munkájának és érdeklődésének hála. Nem tudom, a készítők mennyire szánták poénnak, ahogy a munkatársait is finoman elemzi és megjegyzéseket ejt el nekik, de én annak értékeltem.

A sorozat a végére nagyon felpörög, de heti nézősbe jól belefért így. Ha egybe nézem, talán sokalltam volna, így viszont tetszett. Okos sorozat is, több egy sima kriminél.

A szereposztás is parádés. Állítom, Brühl a német színészek közül a legjobban eladható most, és itt is remekül teljesít. Luke Evans is simán hozza a karakterét. A meglepetés Dakota Fanning, akit nagyon nem tudtam előre ebben a szerepben elképzelni, de a végére bírtam is.

Simán működik a Ripper Street hiányának pótlására, de a regény után is érdemes nézni.

 

The Alienist - 5/4 korrekt látvány és történet. Erős a szereposztása. A végére fel is pörög, korrekt adoptáció.

https://www.youtube.com/watch?v=YtzgFRBvRy8

A kis vámpír

Családos, barátos, vámpíros, mentőakciós.

Rudolph élete néha szó szerint is szívás. Nem elég, hogy most lett vagy kétszázadszor 13 éves, a szülei még mindig kisgyerekként kezelik. Rejtőzködnek, semmi értelmeset nem csinálhat! Ráadásul a vámpírvadász Rookery is a nyomukra akad, és a fél klánt csapdába ejti egy kriptába. Rudolph elszakad a többiektől, és egy kastélyban lel menedékre. Ahol az amerikai Tony nyaral, aki szintén 13, és nagy vámpírrajongó. Miután a kis vámpír leküzdi az emberekkel szembeni viszolygását, a fiúban olyan segítőre lel, aki kitalálja, hogyan járhat nappal is odakint, és vele tart a családot megmenteni. Közben útjukba akad egy repülő vámpír tehén és a szülőket is össze kellene hozni egy kis baráti mentőakcióra.

Meglepetésként ért, hogy ez a mese egy sikeres gyerekkönyv sorozat első részének a feldolgozása. Azok nem jobbak szoktak lenni? Vagy a HP és a Disney túl magasra tette a lécet? Mindegy is, az nem változtat azon, mennyire nem tetszett nekem ez a mese.

A legszembetűnőbb bajom a grafika, elég csak ránézni a szereplőkre! Egyszerűen rondán vannak megcsinálva! letoltes_9.jpgNem várok egy mesétől mindenképpen olyan szintet, mint amit a Disney hoz, de azért lehetne ezt igényesebben is! Ha nincs pénz a szebb animációkra, miért nem rajzolnak inkább? Azzal nem segítenek se maguknak, se nekem, ha a kevesebb pénzből összeraknak egy ma már vállalhatatlan minőségű fércművet. (Még csak azzal se vigasztalhatom magam, hogy a tájak szépek. Mert nem azok. Ugyanaz a színvonal, mint az emberek esetében. Ronda!)

Majd jöhet a történeti ostobaságok sora. Én már ott fennakadtam, hogy a srác tizenhárom éves mondhatni, évszázadok óta. Mégis, minek kellett a vámpír élettanokat keverni? Akkor el tudnám fogadni, hogy megragadt a 13 évnél, ha korábban ember lett volna, és átváltoztatták. De a film a Transylvania nyomában jár azzal, hogy a vámpírok is születnek, családban élnek. Rudolph és testvérei is vámpírnak születtek, csak valahogy megragadtak az adott korukban. Mégis, miért és minek?

De a karakterek is buták. Annyira klisések, csak pár vonással jellemzettek, hogy az már érintette a fájdalom küszöböt a fejemben. A negatív csúcs a vámpír tehén, amin Tony még lovagolni is fog. Most komolyan, mivel fogják etetni? De a félős kastélytulajok, a nagyon megszállott főellenség se járt jobban. Unalmasak, nincsenek rendes indítékaik, csak valamilyenek és kész.

Még azt sem lehet könnyen megfejteni, mégis, mire akar ez a mese tanítani? A család fontos? Nem ez jön le belőle tisztán. A Coco ilyen szempontból köröket ver rá. Az előítéletektől szabadulni kell? Maximum a szülőkön látni, de még ezt is kérdőjelezem. Azzal nincs bajom, ha egy mese nem fejlődő karakterekkel operál. Végül is, mese, a gyerekeknek kell tudni elhelyezni az értékrendszerében. De ez már bántóan butított! Azzal van bajom, hogy a mese se nem szórakoztató, se nem ad valami pluszt, csak van.

Igen, még a humor se működik. Mit is vártam egy olyan mesétől, amiben az a legnagyobb poén, hogy van egy repülő vámpír tehén, aki ráürít a gépével szálló vadászra?

Egy dolog menti, hogy láttam már rosszabbat. De nagyon nem jött be ez a mese most.

 

A kis vámpír - 5/1,5 gyenge grafika, gyenge történet és gyenge poénok – talán a legkisebbeknél elmegy még.

https://www.youtube.com/watch?v=SET_vJGwp-0

1945

Bűnös, kapcsolatos, történelmi.

A háború véget ért, de egy kis magyar faluban még nincs nyugalom. Feszültséget okoz, hogy a frontról hazajött Jancsi azzal szembesül, a menyasszonya a jegyző fiához készül feleségül menni. A jegyző aggódik is, hogy Jancsi túlságosan megtalálja a hangot a szovjetekkel, akiké a hatalom lesz itt. De még nagyobb riadalmat kelt, amikor két zsidó száll le a vonatról, és tart a faluba. Mit akarhatnak? Egy emberként kezdenek félni, hogy a többi túlélő is hazajön, és visszaköveteli, ami egykor az övé volt. Mert már beköltöztek a házaikba, az értékeiket és bútorokat a magukénak érzik. Vannak, akiknek még nagyobb a bűne: nem minden zsidót egyszerre vittek el. A leggazdagabbat a saját legjobb barátja jelentette fel, hogy rátehesse a kezét a vagyonára. A múlt bűnei mindenkit utolérnek, és fizetni kell értük.

litera.jpgA múltat nem szabad elfeledni, sem letagadni. Csak így van esély arra, hogy a hibák ne ismétlődhessenek meg. Ha bűn volt, a bűnt is fel kell vállalni. Senki sem fekete vagy fehér, az emberek se nem elemien rosszak, se nem elemien romlottak. Ezért is szeretem a filmeken megfigyelhető vonulatot, hogy másként kezdik el ábrázolni és átgondolni a II. világháborút. A homok alatt nagy kedvenc ebben a témában, de az Örök tél, a Drága Elza és még sorolhatnám őket, szépen képviselik ezt a vonulatot.

Most még egy filmet feljegyzek a sorba, ez az 1945. Senkit ne ijesszen el, hogy a film fekete-fehér! Csakis színében lesz az, semmi másban. Egy nagyon okos forgatókönyvből készült jó rendezéssel, remek karakterekkel jó színészek interpretálásában, és bőven ad elgondolkoznivalót is, miközben nem olyan kardba dőlős dráma, ami vért fakaszt. Szó se róla, szórakoztatónak se nevezném, dráma, de nem mart úgy belém, mint a Saul fia.

A kérdés, amit felvet, a bűné. Mennyire vagy bűnös, ha nem tettél semmit, hogy a gonosz útjába állj? Mennyire elítélendő, ha hasznot is húztál belőle? Mert a zsidókat elvitték, és a falu szépen felosztotta, ki mit vett el tőlük. A film több verziót is megmutat: aki gátlástalanul kihasználta a helyzetet addig, aki csak hallgatott. Mindenki másképp is reagálja le, amikor szembesül a bűnével. De egy biztos: akármennyire is bánja, tagadja, vagy fel se veszi, a múlt utoléri és fizetni kell.

Remek húzás, hogy az igazi fenyegetés nem is külső. Mert ugyan megjelenik két zsidó, de ők nem számon kérni vagy követelni jöttek, csak búcsúzni, temetni. Mégis, a puszta jelenlétük elég, hogy mindenkinek feléledjen a bűntudata vagy próbáljon mindent eltüntetni. Meg lehet őket érteni? Meg, a film megmutatja, hogyan. De sajnálni őket? Nem. Vannak bűnösebbek a többinél, de a bűn mindenki lelkét húzza.

Sőt, rohasztja a következő nemzedéket is. Ahogy a fiatalok szembesülnek azzal, mit tettek a szüleik, már ők sem maradhatnak ártatlanok. Már körvonalazódnak az eljövendő tragédiák, és minden a múltból indult, aminek a tagadása be nem gyógyuló sebként mérgezi őket.

Rengeteg karakterdráma bontakozik ki, és vannak olyan erős színészek a filmben, hogy ezt lássuk, érezzük is. Rudolf Péter zseniális jegyző, de kiemelhetnék többeket is mellé. Talán Nagy Marcellt írnám fel, mint húsvéti tojást: kikacsintás a Sorstalanságra.

Még a fekete-fehér színvilág is csak ad neki, ez egy erős film. Kellenek ilyenek!

 

1945 - 5/4,5 elgondolkoztató film, jó szereposztással és drámai történettel. A látványvilága is eltalált.

https://www.youtube.com/watch?v=sIrSljPY9pM

The Magicians (az eredetitől elszakadt 3. évad)

Kalandos, mágikus, baráti társaságos.

A csapat győzelmének Reynard felett súlyos ára volt: a mágia forrásai elapadtak, minden világban hiánycikk lett a varázslat. A varázslók kifejezetten szenvednek, az iskola összeomlóban, van olyan tanár, aki öngyilkosságot fontolgat. Eliot és Margo helyzete sem jobb, akik Fillory uralkodóiként a másik világban ragadtak, és egyre többen a fejüket vennék. Egyedül Julia őrzött meg mágikus szikrákat, melyeket képes lehet növelni is. Reynard ereje rá szállt, és rá kell jönnie, hogyan használja fel. Közben a többiek is lehetséges megoldás nyomában járnak: hét kulcsot kell felkutatniuk, melyekkel kinyithatnak egy kaput, és újjáindulhat a forrás. De minden kulcs rejtve van, és nem fedik fel maguk könnyen, mert a forráson túl egy leírhatatlan borzalmat is rejt a kastély, ami a végállomás.

3poster.pngEgyre szomorúbb vagyok! Még az első évadban ott volt annak a magva, ami regényben volt a Varázslók. Ugyan fantasy elemek is voltak benne, de az csak a felszín volt. Az emberi soha meg nem elégedés regénye volt, csak szórakoztató formába öntve. Nem volt egy könnyű regény, már-már szépirodalmi szintet is elért. És a sorozat elindult ezen a vonalon, ha sűrítéssel és kisebb átírásokkal is, hogy szórakoztatóbb legyen.

Más a második évad elszállt, de most teljesen elkülönültek a regényektől, és ezt zokon vettem. Ez egy teljesen új sztori, szinte tisztán fantasy, és kiöltek belőle minden mélységet. Csak szórakoztat, meg sem próbál több lenni.

Ráadásul nem éppen erős a történet sem. Keresik a kulcsokat, és kis kalandokba keverednek így. Váznak elmegy, de olyan üresnek éreztem az egészet! Nem éreztem a téteket, feszültséget, vagy a veszélyt. Most komolyan, miért volt annyira fontos visszahozni a mágiát? Ok, Fillory egy varázsvilág, ott érthető. De a mi világunk varázslóit egy cseppet se tudtam sajnálni, mert itt nem volt értelme vagy súlya, hogy ők varázslók. Mit tettek? Semmit. Ők csak a buli eszközük vesztették el, élni tudtak gond nélkül varázs nélkül is.

A musical epizódot minősíteni se merem. Az OUT szereplői se énekesek, de ott legalább próbálkoztak. Ez csak simán kínos volt. Minek kellett ez? (Ötlethiány van?)

A CGI és a jelmezek se tökéletesek. Néha akadt benne egy-egy szebb megoldás, de összességében csak közepes a sorozat látványvilága.

Ahogy a történetet, a szereplőket is sikerült kiherélniük. Quentin akkora lúzer, hogy fájnak a jelenetei. Nem is csodálom, hogy több teret adtak Eliot és Margo ügyködéseinek, akik legalább színesek, érdekesek. (Ha Hale Appleman savanyú arckifejezése egy ponton már ki is akasztott.) Az meg külön rejtély számomra, minek kellett így és ennyi időre Poppy szerepét kiadni. Nem is tudom mi lett vele, egyszer csak felszívódott. (Amit nem is bántam túlzottan, Felicia Day már az Odaátban is akkor tetszett legjobban, amikor a Frankenstein család lemészárolta egy fürdőkádban.)

Bántogatom, mert a regényeket annyival jobban szeretem, de tény, hogy valami azért van benne. Érdekes világok (a Könyvtár), egy mese és egy komolyabb történet ötvözete, néha egy-egy kifejezetten jópofa ötlet (Q, mint a Bestia). El is néztem, 13 részben elment, de 22 nem bírtam volna ki. De bele kell törődnöm, már nem adoptálnak a regényből.

 

The Magicians - 5/3 lassan indul be, látványra is csak közepes, és nekem fáj, hogy ennyire saját sztorit kapott.

https://www.youtube.com/watch?v=oPDAY6lE0tQ

Idézzünk!

  • Ha egy hónappal ezelőtt rád támad a maci, hívod az ügyvédedet.
  • Nem tennék ilyet egy állattal. (A vadon foglyai)

 

  • Miért hazudsz neki?
  • Rájöttem, hogy ez edzésben tartja az agyamat. (Young Sheldon)

 

  • Semmi kedvem bérgyilkosnak állni.
  • Minek neveznéd, amit tettél?
  • Pillanatnyi elmezavarnak. (Másodállás)

 

  • Mit akarsz?
  • Egymillió dollárt és a telefonszámodat.
  • Az egyik még bejöhet. Lottózz! (A Viszkis)

 

Gyilkolni szörnyű. Főleg a fülemnek. Kellene egy hangtompító. (Másodállás)

 

  • Ez a pár hét, ez maga volt a pokol, de legalább segített rájönni, hogy mi az, ami igazán számít.
  • A Kossuth-díj?
  • Nem, csak te és Marci, meg a Kossuth-díj. (Csak színház és más semmi)

 

  • A totemeink egyesültek, hogy egy szőrös szerelemgyereket hozzanak létre.
  • A legrosszabb orgia valaha. (Legends of Tomorrow)