Minden napra egy film

Gyilkolj vagy meghalsz

2018. március 20. - BBerni86

Menekülős, valóságshow-s, halálos.

A Mitchell család egy nyaralásból tér haza, a felszín alatt sok megbúvó problémával. A két gyerek, John és Jamie anyja csak egy éve halott, de apjuk máris újranősült, és a dekoratív feleség csak pár évvel idősebb, mint Jamie. Gyanútlanul pakolnak le, rendezkednek vissza, nem is sejtve, hogy minden lépésüket figyelik. Kamerák vannak mindenütt. Nem tudják azt sem, hogy nem ők az első család, akik így jártak. Egy este ismeretlenek betörtek, lemészároltak mindenkit, és a kamerás felvételeket filmként megvágva a netre tették fel. Ezen az éjszakán a gyilkosok a Mitchell házba érkeznek meg, és kezdik meg a műsort. Mert nekik csak az a lényeg, hogy a netes nézőik szórakozzanak: a család pedig vagy beszáll a gyilkos játékba, vagy kegyelem nélkül le lesznek mészárolva.

gyilkolj-vagy-meghalsz--dvd-1509406.jpgAz alaptéma horror zsáner, melyben ismeretlenek betörnek egy családhoz, és megindul a mészárlás. Még a halálnemek is ismerősek lehetnek más alkotásokból. Ha tehát a cselekményt és a halálokat nézem, nincs benne olyasmi, ami kiemelné a nagy átlagból a filmet.

De, van benne valami, ami ezt meg tudja tenni. Nem hangsúlyozottan, de érthetően benne van a filmben az üzenet, hogy a modern kultúra vezet el erre a pontra. Ahol a magánélet megszűnik, ahol a szórakoztatás és nézettség miatt az ember a legrosszabb arcát villantja meg. Egyre több regény, film foglalkozik azzal, hova vezetnek a valóságshow nézettségei és a nagyobb nézettségért tett húzások. Ben Elton előszeretettel ír erről, de Eggers és a Kör is eszünkbe juthat. Vannak előnyei a digitálissá váló világnak, de veszélyei is.

Mint horror, már nem olyan erős a film. Nem mintha a hentelős horrorok rajongója lennék, mert azok taszítanak, de ennek a filmnek a felhozatala kifejezetten gyenge lett. Az a jelenet, melyben a családapával végeznek… most komolyan? Szinte a legkevésbé látványos halálnem az összes közül. Ilyen téren hiányzott a filmből a kreativitás. De rögtön mellé tudom tenni a sokkolós önvédelmet is, ami ráadásul ostobán is nézett ki.

Pedig a film látványvilága különben ötletes volt. Az elején megismerjük a valóságshow formában gyilkoló tettesek ötletét, majd a családot kezdjük el látni, ahogy ők. A kameráikon keresztül, leskelődve. Olyan, mintha azt a filmet látnánk mi is, ami majd a netre kikerül, amit a csapat megoszt a nagyobb nézettségért. Ezzel a mi esetünkre is ráfogva, hogy mennyire beteg a társadalmunk, benne mi is, mert ilyeneket nézünk.

Mániám a casting, ami mellett most nem érdemes elmenni. Nagyon szimpla karaktereket írtak, de olyan sorozatsztárokkal eljátszatva, akik ezt el tudják adni. Gruffudd az egyik kedvencem (miért nem lett sikeres a Forever?), de a meglepetés a kamasz fiút játszó színész. Nem lövöm le a poént, kicsoda, de itt egészen más, mint a sorozatában! Alig ismertem meg.

Nem lesz a kedvenc horrorom, de volt benne ötlet, amit tudtam értékelni.

 

5/3,5 (Gyilkolj vagy meghalsz) van benne társadalomkritika és ötlet is. Könnyen lehetett volna egy szimpla horror, amiből már láttunk sok hasonlót, de ez a plusz ötlet feldobja. Mert nem simán arról szól, hogy egy családot lemészárolnak, hanem hogy mit tesz az emberiséggel a kultúra jelenlegi alakulása. A casting meglepően erős, ha senkinek nem is kell benne nagyot játszania. A karakterek simán horrorfilm klisések, ahogy a fordulatok is. Már csak azt magyarázza el nekem valaki, miért az emeletre menekülnek a szereplők, ahova be lehet őket szorítani?

https://www.youtube.com/watch?v=k9enJZLXJHI

A bejegyzés trackback címe:

https://mindennapmozi.blog.hu/api/trackback/id/tr6413755586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.