Minden napra egy film

Sarkvidék

2019. május 07. - BBerni86

Túlélésért küzdős, drámai, mentőakciós.

Egy férfi a sarkvidéken próbál életben maradni. Egyedül van, gépe romjai között rendezett be magának ideiglenes szállást. Minden napja szigorú napirend szerint zajlik: megadott időben horgászik, hogy elég hala legyen. Tisztán tartja a földbe kivájt SOS jelét. Próbál rádión segítséget kérni. Csendes napjait egy érkező repülő és annak szerencsétlensége bolygatja fel. Megmenteni nem tudták, ráadásul a gép fiatal női utasa súlyosan megsérült. A arctic.jpgférfi kihúzza a gépből, de segíteni nem tud a sebein. A gépen talált térképeket, némi ellátmányt, és hogy megmentse a nőt, vállalkozik arra, hogy lakottabb vidék felé vegye vele az irányt. Egy szánon húzva az ájult nőt, dacol az elemekkel és a veszélyekkel. Megsérül, jegesmedvével küzd, vajon meddig bírja?

A túlélő filmek is sokfélék lehetnek. Némelyikben van komoly emberek közti konfliktus is, jó párbeszédek és veszélyes helyzetek. Mások sokkal kevesebb eszközzel alkotnak valami húsbavágót: DiCaprio szó szerint levonszolta magát egy hegyről Oscar kegyeit keresve, miközben társasága nem volt, csak a bosszúja éltette. Robert Redford vitorlás filmjében egymaga ragadt a tengeren és próbált túlélni. De a Zátony hősnője sem éppen talált jó barátot a körötte ólálkodó cápában.

Mads Mikkelsen is megalkotta a fentiekhez fogható túlélő filmjét. Alig hangzik el emberi szó a filmben, ami igen, az sem mond sokat. Biztatja a sérült nőt, hogy minden rendben lesz. Vele kicsit magát is, mert vele együtt mi is nagyon jól látjuk, hogy kicsi arra az esély, hogy valóban minden rendben lesz.

De itt nem is kellett több! Maga a helyzet, a színész arcjátéka elmond mindent, amire szükségünk van. A dráma a maga puszta eszközeivel van annyira beszédes, hogy nem szorulunk arra, hogy el is mondják azt, amit látunk. A gép lezuhant, a nő sérülése súlyos, ha nem indul el vele a férfi, a nőnek esélye sincs túlélni. Ez egyszer sem hangzik el, mégis teljesen nyilvánvaló, ahogy nézzük a filmet.

Nem kellenek még csak látványos jelenetek sem, az egyedüllét és a vásznon átsütő hideg önmagában elég drámai. Amikor meg hirtelen felbukkan egy jegesmedve is – még meg is ijedtem. Ok, a jegesmedve volt gyerekkorom visszatérő rémálma, de az a jump scream szerintem annak is ütni fog, akinek nincs ilyen gyerekkori álom traumája.

Remekül használják a csendet is. Nem hallunk mást, csak a szél állandó és könyörtelen zúgását. Nekem sikerül pont akkor megnéznem a filmet, amikor tavaszi időjárás ellenére odakint tombolt a szélvihar, szóval, különösen át tudtam érezni a zord környezet ellenséges voltát. Amikor mégis kapunk egy kis hangszeres aláfestést, akkor az érzelmeket fest alá, és töltetet ad a filmnek.

A szereplőkről semmit nem tudunk meg, de a férfit mégis simán hősnek fogom nevezni. Már azért is, ahogy túlélte ott egyedül. Ahogy pedig mindent kockára tesz egy idegenért, az különösen naggyá teszi. Mikkelsen tökéletesen hozza a karaktert, ő a film szíve. A feladástól küzdve a küzdésig, a halálos küzdelemtől a beletörődésig elhitet mindent szavak nélkül is.

Nem egy könnyed filmélmény, de érdemes megnézni. Kevés ilyen készül már, értékes.

 

Sarkvidék - 5/4 drámai, nyers, ami szótlanságában is sokat mondó. Mads Mikkelsen húzza az egészet.

https://www.youtube.com/watch?v=6CKZaefB4h8

A bejegyzés trackback címe:

https://mindennapmozi.blog.hu/api/trackback/id/tr5714811770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2019.09.19. 12:26:26

Gyönyörűen fényképezett, brutálisan egyszerű, hideg, hiteles(nek tűnő, nem értek hozzá) film lett, ami igazán Mads Mikkelsen monodrámája, hiába "szerepel" benne egy nő is még.
A tűlélő film sablonhoz nem tesz hozzá, de ami benne kell legyen egy ilyenben az mind benne van.