Nem is tudom, hol kezdjem. Annyi minden döbbentett le, hogy nem tudom eldönteni, mi fáj legjobban. Pedig valami kedélyes krimire készültem, annyira azt az érzetet keltette bennem a görög sziget helyszínként és Gordon-Levitt nyomozója, akit valami könnyedebb dologban is simán el tudok képzelni.
De ez nem egy könnyed krimi. Neo noir, és az egész ismeretében még a cselekményben is látom, hogyan teljesülnek szépen a zsáner szabályai. Legyen az a végső csavar, a femme fatale vagy a nyomozó karaktere, aki nagyon szépen hozza a noir krimik iszákos detektívjét, aki még ezzel együtt is megnyerő figura. A narráció. Ha más a helyszín, és nem a fények/színek kavarognának, még látványban is lehetne sokkal inkább a zsánerbe passzoló. Bár, a magam részéről örülök, hogy látványban nem komorabb a film. Főleg azért, mert kifejezetten viccesnek találtam, ahogy Nick (a a nyomozó) rendszeresen kiakad a ruhákon, főleg a fehér nadrágokon.
Vagyis, azért valamilyen szinten van benne könnyedség. Leginkább Nick Bali viselkedéséből és szövegéből fakadóan, mert a cselekmény és a szereplők tettei nem ilyenek.
Akkor, újabb fájó pont. Meddig vezet a film, mikor lehet sejteni, hogy mi lesz a csavar? Az, hogy Penelope mennyire és hogyan érintett, már a zsánerből jön. Láttam már olyat, hogy valaki azzal akarta terelni magáról a gyanút, hogy nyomoztatni kezdett az elkövető után. Szóval, az nem lepett meg, még számítottam is rá. Ha arra nem is, hogy Nick milyen könnyen átlendül az igazságon, csak tudni akarta, hogy mi és hogyan történt pontosan. Azt viszont nem találtam ki elsőre, hogy Elias és Leo között mi is történt igazából. Arra meg aztán pláne nem számítottam, hogy az anyjuk lépése mi lesz.
Vagyis, nem érzem úgy, hogy mindenki megkapta, amit érdemelt. Túl súlyosnak érzem, ami majdnem mindenkinek kijutott. De simán lehet az is, hogy Penelope az, akit nem bírok és nem díjazom, hogy micsoda kis happy endet összehoz magának egy tönkretett család és pár hulla árán. Még szegény zsaru is, na ő tényleg jobbat érdemelt volna. Ő tényleg csak jól végezte a munkáját, pozitív személy volt - a többiek legalább mind bűnösök voltak valamiben. Ő viszont csak áldozat volt.
Már feszegettem, de akkor a következő kiakadási pont. Shailene Woodley. Tényleg őt akarják femme fatale-ként eladni? Ok, eleve nem szimpatizálok a színésznővel, de szerintem nincs meg benne az a szexepil, ami egy ilyen szerepben kellene legyen. Egyszerűen nem hittem el, hogy az ikrek így odalettek volna érte. Miért, minek? Se az esze, se a külseje, se a kisugárzása nem indokolta, hogy mindenki érte epedekedjen és még Nick is bedőljön neki elsőre. Igaz, ő legalább észbe kapott még a vége előtt. Van egy jelenet, amikor Woodley próbálja eljátszani az összetört nőt. Na, az szánalmas. Egyszerűen a színészi talentumot se látom a színésznőben.
Az már a személyes problémám, hogy megint egy olyan filmet nézhettem, amiben Madden meghal. Duplán is. Már baljós volt, hogy vele nyitnak és Ikarosz mítoszával. Remek, gondoltam, azt már játszotta a Marvelnek és jól meg is ölte magát a film végén. Most meg... Ez valami Trónok harca átok? Sean Bean után ő is sorra kapja a meghalós szerepeket? Kb. ott tartok, hogy a Bastille Day-t vagy a Cinderellát szedem elő, ha pozitív szerepben és a film végén is élve akarom látni. Neki merjek állni a Citadel vele készült évadának, vagy azt is csak Chopra karaktere éli túl? Jaj.
Viszont, van a filmben egy remek Joseph Gordon-Levitt, ha ez a haj és küllem elsőre ijesztett is. De annyira könnyeden, jól adja, hogy nekem eladta a filmet annak ellenére, hogy a fentiek miatt bőven morogtam is rajta.
Mert igazából kriminek kerek. A nyomozó szépen összerakja a sztorit, miközben a saját életében is döntésre jut. Minden sötét meglepetés ellenére könnyedség is akadt benne, és abból sok a színésznek köszönhető.
Jó a tempó, összeáll. Azt meg Nesbo alapanyagának köszönhetjük.
Korrekt kriminek mondanám, de hogy még egyszer nem akarom megnézni, az is biztos.