Minden napra egy film

Minden napra egy film

Gyilkos hőség

2025. október 13. - BBerni86

Nem is tudom, hol kezdjem. Annyi minden döbbentett le, hogy nem tudom eldönteni, mi fáj legjobban. Pedig valami kedélyes krimire készültem, annyira azt az érzetet keltette bennem a görög sziget helyszínként és Gordon-Levitt nyomozója, akit valami könnyedebb dologban is simán el tudok képzelni.

De ez nem egy könnyed krimi. Neo noir, és az egész ismeretében még a cselekményben is látom, hogyan teljesülnek szépen a zsáner szabályai. Legyen az a végső csavar, a femme fatale vagy a nyomozó karaktere, aki nagyon szépen hozza a noir krimik iszákos detektívjét, aki még ezzel együtt is megnyerő figura. A narráció. Ha 000killerh.jpgmás a helyszín, és nem a fények/színek kavarognának, még látványban is lehetne sokkal inkább a zsánerbe passzoló. Bár, a magam részéről örülök, hogy látványban nem komorabb a film. Főleg azért, mert kifejezetten viccesnek találtam, ahogy Nick (a a nyomozó) rendszeresen kiakad a ruhákon, főleg a fehér nadrágokon.

Vagyis, azért valamilyen szinten van benne könnyedség. Leginkább Nick Bali viselkedéséből és szövegéből fakadóan, mert a cselekmény és a szereplők tettei nem ilyenek.

Akkor, újabb fájó pont. Meddig vezet a film, mikor lehet sejteni, hogy mi lesz a csavar? Az, hogy Penelope mennyire és hogyan érintett, már a zsánerből jön. Láttam már olyat, hogy valaki azzal akarta terelni magáról a gyanút, hogy nyomoztatni kezdett az elkövető után. Szóval, az nem lepett meg, még számítottam is rá. Ha arra nem is, hogy Nick milyen könnyen átlendül az igazságon, csak tudni akarta, hogy mi és hogyan történt pontosan. Azt viszont nem találtam ki elsőre, hogy Elias és Leo között mi is történt igazából. Arra meg aztán pláne nem számítottam, hogy az anyjuk lépése mi lesz.

Vagyis, nem érzem úgy, hogy mindenki megkapta, amit érdemelt. Túl súlyosnak érzem, ami majdnem mindenkinek kijutott. De simán lehet az is, hogy Penelope az, akit nem bírok és nem díjazom, hogy micsoda kis happy endet összehoz magának egy tönkretett család és pár hulla árán. Még szegény zsaru is, na ő tényleg jobbat érdemelt volna. Ő tényleg csak jól végezte a munkáját, pozitív személy volt - a többiek legalább mind bűnösök voltak valamiben. Ő viszont csak áldozat volt.

Már feszegettem, de akkor a következő kiakadási pont. Shailene Woodley. Tényleg őt akarják femme fatale-ként eladni? Ok, eleve nem szimpatizálok a színésznővel, de szerintem nincs meg benne az a szexepil, ami egy ilyen szerepben kellene legyen. Egyszerűen nem hittem el, hogy az ikrek így odalettek volna érte. Miért, minek? Se az esze, se a külseje, se a kisugárzása nem indokolta, hogy mindenki érte epedekedjen és még Nick is bedőljön neki elsőre. Igaz, ő legalább észbe kapott még a vége előtt. Van egy jelenet, amikor Woodley próbálja eljátszani az összetört nőt. Na, az szánalmas. Egyszerűen a színészi talentumot se látom a színésznőben.

Az már a személyes problémám, hogy megint egy olyan filmet nézhettem, amiben Madden meghal. Duplán is. Már baljós volt, hogy vele nyitnak és Ikarosz mítoszával. Remek, gondoltam, azt már játszotta a Marvelnek és jól meg is ölte magát a film végén. Most meg... Ez valami Trónok harca átok? Sean Bean után ő is sorra kapja a meghalós szerepeket? Kb. ott tartok, hogy a Bastille Day-t vagy a Cinderellát szedem elő, ha pozitív szerepben és a film végén is élve akarom látni. Neki merjek állni a Citadel vele készült évadának, vagy azt is csak Chopra karaktere éli túl? Jaj.

Viszont, van a filmben egy remek Joseph Gordon-Levitt, ha ez a haj és küllem elsőre ijesztett is. De annyira könnyeden, jól adja, hogy nekem eladta a filmet annak ellenére, hogy a fentiek miatt bőven morogtam is rajta.

Mert igazából kriminek kerek. A nyomozó szépen összerakja a sztorit, miközben a saját életében is döntésre jut. Minden sötét meglepetés ellenére könnyedség is akadt benne, és abból sok a színésznek köszönhető.

Jó a tempó, összeáll. Azt meg Nesbo alapanyagának köszönhetjük.

Korrekt kriminek mondanám, de hogy még egyszer nem akarom megnézni, az is biztos.

Sorozatnéző

Chicago, Dexter, Only Murders in the Building, The Hardacres, The Morning Show, Peacemaker

Az új heti kedvenc nézősöm egyértelműen a Dexter: Resurrection (s01e05-06) lett. Nekem nagyon bejön ez a000dexterkrysten.jpg koncepció: miközben Dexter igyekszik jobb apa lenni, és tényleg azt adni a fiának, amire a fiúnak szüksége van, szépen elkezdi New York sorozatgyilkosait ritkítani. A két részben már eltűntette az eleinte lelki társnak gondolt sorozatgyilkosnőt - ha a végső csapást nem is ő vitte be, valamint elég kényesen szembesült vele, hogy a Gemini/Ikrek gyilkos miért is erre a névre hallgat. Bőven van fekete humor és jó a narráció, ahogy Dexter boldogulni próbál a mindennapi életben. Az izgalmakat azzal igyekeznek fokozni, hogy Batista már a rendőrségre is elment az elméletével. Valahol szomorú is, hogy mennyire ellene kell drukkolni, noha hosszú évek után végre rájött az igazságra, csak éppen bizonyítani képtelen. Eltalálták a kémiát, akár ezekben a részekben is: van humor, van véres esemény, és fenyegetettség, miközben Harrison nem gyilkos hajlamaival, hanem egy egészségesebb apa-fiú kapcsolattal érzelmet is sikerült tenni bele.

 

Még egy kis lépcső, hogy ki gyilkos vagy sem. Az Only Murders in the Building (s05e07) heti részére azt mondanám röviden, hogy játékpárbaj. A milliárdosok és a csapat csapott össze, méghozzá az igazságért. Pár kis infómorzsát így kaptunk, de újfent nem úgy érzem, hogy haladna a nyomozás. Inkább a humorra mentek rá és egy olyan játékpárbaj jött, ami inkább furán cuki volt, mint bármi más. Megint sztárvendégekkel turbóztak és olyan kis egyforma kezd lenni minden rész. Jópofáskodnak, humorizálnak, komédiának elmegy. De annyira kurta-furcsa az ügy és az egyéb szálak benne, hogy nem tud már a képernyő elé szegezni. Még úgy sem, hogy belengetnek egy olyan szálat, amivel akár a sorozat végére is ki lehetne tenni a pontot. Avagy, a gyilkos ház végét is belengetik.

 

Évadzáródott The Hardacres (s01e06) első évad és még egy kicsit másztak vissza a családi értékek felé. A 000thehending.jpgcsalád összefogott, megoldásokat kerestek és megerősítették a kiugrani akarókat. Azt különben már a szakítás előtt lehetett sejteni, hogy Joe kis barátnője mit akart olyan boldogan elújságolni. Most kipattant, a fiú kényszerhelyzetbe került, de az apja éppen időben érzett rá, mit kell neki hallani. Így tényleg sikerült egy kis happy endet betenni a végére, egyesült családdal, egy boldog és egy lemondott esküvővel, miközben a család a cselédeik tiszteletét is kivívta, arról meg okosan letettek, hogy az úri közösséggel akarjanak közösködni. A szokott látvány, a szokott színészek és a szálak zárása. Szép kerek, de még ez sem hozta a nyitány jó hangulatát. Azért egyszer kifejezetten nézhető, kellemes kis kosztümös sorozat ez, pozitív tartammal.

 

Visszatért a Chicago Fire/Med (s14/11e01-02) és bizony morogtam is magamban, hogy milyen bután és kiszámíthatóan vannak szálak elvarrva. Ez nem az a sorozat, amiben babáznak. Vagyis, kiszámítható, hogy Stella000chics14.jpg mégsem terhes és egy kamaszt fognak majd örökbefogadás kapcsán pátyolgatni Kellyvel. A fiatalokat, szokás szerint és sajnos megint elvitték, így új fiú jött a helyükre, míg a hadnagyi váltás körül is volt a kapitányságon humorosnak szánt elem. Látványos tűzoltós mentés még mindig nincs, a mentősök esetei érdekesebbek. A Med pedig hozza a szappanos szálakat terhességgel, viszonyokkal, az esetekből leszúrt tanulságokkal. A két rész nagy eleme különben az volt, hogy jött vissza vendégszerepelni Will és elmesélte, mi van velük, miközben a kiskamasz Owen is vele volt. Vagyis, most tényleg kikötött Natalie mellett, és a kisfiukat várják, csak Owennel vannak kapcsolati gondjai, amire persze Sharon tud adni tippeket. Erre az évadra különben be vannak ígérve crossoverek, de ez még nem az, noha adta volna magát, hogy a nyitott végét a PD-ben fejezzék be.

 

Megy tovább a kavarás: The Morning Show (s04e04) újfent szappanos. Nyomorult Cory nem is sejti, mi szakadt a fejére. Most boldognak gondolja magát - megnyerte a tulajt, azt hiszi, szerelmeseket fognak játszani Bradley-vel. Nem is sejti, hogy a nő mit tudott meg - ami különben még kacsának is bizonyulhat -, amiért nem szeretni fogja, hanem lebuktatni akarja majd. Szóval, ott lesz még dráma, amiben Cotillard karaktere is bőven kap lapot a tönkremenő házasságával. Alex kapcsán meg csak morogni tudok - jött az apja, megint jött a balhé és Alex szokás szerint kétszínűsködik. Minél többet látok ebből a sorozatból, Aniston karaktere annál inkább tud idegesíteni. Annyira karrierista, annyira alakoskodó tud lenni, hogy képtelen vagyok kedvelni. Ha tesz is valamit, amit bírnék, biztosan jön valami olyan is, amin fogom a fejem. A lényeg, drámázott tovább az apjával és ugráltatta az embereket. Most az ő szála a kevésbé érdekes, Cory körül meg szokás szerint kavarog a cselekmény.

 

Újabb évadzáró: Peacemaker (s02e08). Nem éppen ezt vártam. Egy szimpla elvarrás volt a rész nagyja, amiben a szereplők megbeszélték, kinek mi a baja. Összekapták magukat és elkezdték a maguk kis szép életét összerakni. 000peaceend.jpgA zárásig egészen idilli volt az egész, olyan nyálas betétekkel - lásd a csoportos vonulást egyre több szereplővel az oldalukon, hogy a giccs mérő kiakadt. De a vége... Végig vártam, hogy Flag valami hasonlót meglép. Egyszerűen lehetett tudni, hogy már elindult lefelé és lesz még valami. Pláne, hogy új legjobb haverja Lex Luthor. Aki még Flag szerint is a világ legokosabb embere - az nem merült fel benne, hogy akkor őt is simán manipulálhatja? Mert megteszi. Ha eddig kérdés volt, hogy lesz-e az univerzumra nézve szerepe annak, hogy Lex itt is ügyködik, most megvan a válasz. A vége, a sorozatnak meg olyan, hogy várjuk a folytatást. Mondjuk, elég gáz duplán is eljátszani, hogy a csapatnak más dimenzióból kell Christ kimenteni. Mindegy, még ezzel együtt is, ez az évad jobb részei között volt. Nem buta, volt cselekmény és Lex - Flag miatt az egészben épülést is éreztem, nem csak lelki sérültek önjavító foglalkozását olcsó humorral. Mi is jön? A Supergirl. Azért azt nem hiszem, hogy ez a szál előkerül ott, de ki tudja. Majd meglátjuk.

Anora

Iszonyatosan nagyot tarolt ez a film. Van egy csomó díja, annyira kis pénzből készült, hogy kb. 10-szeres a megtérülése és a kritikái is jók. 2025 legjobb filmje az Oscaron.

Bocs, de nem megy nekem ez a lelkesedés. Néztem az Anorát és egyszerűen nem fogtam fel. Már láttam a választékból többet, és komolyan, ezt kellett díjazni? Annyit elismerek, hogy tudom felületesen és kicsit mélyebben szemlélni, lehet belőle kihámozni dolgokat. De az év legjobb filmje? Nekem biztosan nem.

A történet különben tiszta Pretty Woman egy nagy, vagy inkább két nagy különbséggel. Az első, hogy Ani - aki igazából Anora, csak nem szereti a nevét - nem repül el a naplementébe a hercegével, aki elég messze is van a000anora.jpg hercegtől. A másik, hogy Vivian szerethető nő volt. Anora kapcsán ugyanez nem áll. Mit ne mondjak, néhol még káröröm is munkált bennem, hogy járt a lány.

Mert mi is ez a sztori? A milliomoscsemete Vanya az egyetem helyett inkább bulizna, és egy sztriptízbárban olyan lányt kér, aki érti az oroszt. Így kerül Anora/Ani kezei közé, és mivel a lány szép, a srác bulizni akar, felveti neki, hogy máshol is dolgozik-e. Vagyis, a bár után otthon megveszi a szexet is. Anora dolgozik, és később hiába szépítenék, ő simán szexmunkás. Nem csak táncol. Nincsenek erkölcsi gátjai. Nincsen mögötte család - a testvérét ismerjük meg egyedül, de kb. semmi közük egymáshoz a nővel, éppen csak köszönnek egymásnak vagy azt sem. Ahogy a Pretty Woman esetében, a gazdag itt is felveti, hogy kibérli a lányt kizárólagos használatra. Az egyik buli Vegasban van, és Vanya addigra megfogalmazza, hogy nem akar hazamenni Oroszországba. Mi lenne, ha amerikai felesége lenne és így vízuma? Megjegyezném hamar, arra nem gondol, apa pénze nélkül mihez kezdene? Mindegy, a lényeg, hogy a páros összeházasodik, a család meg érkezik, hogy hazarángassák a fiút, a lányt meg kidobkák.

Említettem, hogy ez nem a Pretty Woman. Itt nincs szerelem. Elég sokat látunk Vanya - Anora kapcsolatából, és abban két dolog van: buli és szex. Gőzük nincs egymásról, nincsenek érzelmek sem. Csak éppen Vanya gazdag. Anora ugyanazt csinálja feleségnek, amit korábban szexmunkásként. Kitartott, mutatós feleség akar lenni és ebbe kapaszkodik is, amíg csak teheti.

Azt nagyon elkapta Mikey Madison, hogy egyszerre lett ez a lány végtelenül naiv és gátlástalan. Tényleg elhitte, hogy Vanya majd kiáll érte és magával viszi. Közben meg egy pénzmániás prosti, aki pofin árulja magát. Az egyik legnagyobb pofon neki, amikor Vanya a szemébe mondja, hogy mi volt ez. időtöltés, amíg haza nem rángatják a családi cégbe. Anora végzetes hibája, hogy elhitte, ez lesz a kiútja, megkapja az áloméletét. A szerelmet nem, de a vagyont és a kényelmet igen. Neki meg az volt a lényeg.

A film ezen túl kapott egy már-már tragikomikus betétet is. A család elsőként 3 embert küld, hogy vakarják le Vanyáról Anorát. Vanya megszökik és a szerencsétlen négyes az éjszakában keresi őt. Amiken ezek átszerencsétlenkedik magukat... Nehéz eldönteni, hogy ezen sírni vagy nevetni kellene.

De ez az, ami miatt mégiscsak találtam értéket a filmben. Mert a prosti illúziónak szétpukkanása és a szexszel teli korábbi bulik - nagyon sok a meztelenkedés a filmben - nem kötöttek le. Az viszont érdekes, hogy mennyire egy cipőben jár ez a négy ember. Mindegyikük attól függ, az orosz gazdagok mit tesznek velük. Senkinek nincs saját lehetősége, kiugrása, függenek és egyszerre imádnak - szolgálnak. Az valami roppant szánalmas, ahogy a megérkező szülőknek mindenki, még Anora is igyekszik elsőre benyalni. Ők meg kb. úgy néznek mindre, mint csótányokra. Nekik mindent szabad, a csicskáknak semmit.

Nagyon jól megfogja a szakadékot - happy end csak annak van, akinek eleve irigylésre méltók a körülményei. Szegényként lehetsz alázatos, csendes, mindent végrehajtó, mint Toros vagy Igor. Felvághatták a nyelved, kiállhatsz magadért, mint Anora harciasabb énje. Akkor is eldobnak és visszamész a semmibe, amikor a gazdagok rád unnak. Nincs köztük különbség.

Bár Mikey Madison kapta az Oscart, nekem sokkal emlékezetesebb volt az, amit a szeretőjét/férjét játszó Eydelshteyn beletett a filmbe. Ennyire jól elkapott, semmirekellő és idegesítő milliomoscsemetét nem is tudom, láttam-e már filmen. Azzal együtt, hogy a film eléri, hogy egy ponton érzékeltesse az ő kalitkáját is: gyémántból van, de végső soron ő is csak gazdag szüleinek a csicskája. Mert a pénzük nélkül ő a semminél is kevesebb és ezt tudja is, ha nem is vesz róla tudomást, amíg nem muszáj.

Aztán, ott a film vége is. Tudom, hogy ott valaminek le kellene esnie, de nem akar összejönni. Anora ott szembesül azzal, hogy ment vissza a pöcegödörbe? Fáj, hogy játszottak vele és eldobták? Mit kellene ott látnom? Meg különben is. Rámászik Igorra, és mit akar azzal elérni? Vagy magyarázzam oda, hogy ott látja magát a kihasználható prostinak, akit csak eldobnak? Hogy nincs több, csak ennyi? És a kedvesség töri össze. Eldobták, kidobták, tartotta magát. Amint Igor kedves lenne, neki annyi. Olvastam olyat, hogy micsoda zseniális, érzelmi tetőpont ez ott a végén. Hát, nekem nincs meg.

Nem látványfilm, hacsak a light pornó jellegét nem számítom annak. Nincs olyan, amit Madison ne mutatna meg. Különben inkább dráma, kevés helyszínnel, korlátozott szereplővel. Akik különben jók - az orosz gazdagéktól kezdve a szolgákon át bezárólag. A színészeknek kell eladni és ez is meg is valósult.

Ezen még biztos rágódom egy darabig. Mondjuk, elég nehéz közös nevezőre hoznom A brutalistával vagy a Konklávéval, és még nem is láttam a Nickel Boys-t, amit nem merek megnézni. Olvastam, és a könyv összetör. Ha a film is olyan... De az Anora az Oscar-díjas...

Halálos dűnék

1. évad

Elsőre simán azt hittem, hogy egy skandináv kriminek álltam neki. A helyszín, a cím, az egésznek a hangulata azt juttatta eszembe. Meg is döbbentem, amikor rádöbbentem, hogy itt nem svédek, hanem németek fognak nyomozni meg halni és bűnözni.

Nem egy hosszú sorozat ráadásul. Az első évad két nyomozást tartalmaz, időben kicsit elválasztva egymástól. Kb. 000halalosd.jpgúgy is nézhető, mintha két filmet nézne meg egymás után az ember. Teljesen jól működne úgy is, és még arra sincs szükség, hogy az egyik nézéséhez ismerjük a másik részt. Teljesen külön léteznek, éppen csak azonos személyeknek fognak nyomozni benne.

Azt különben okosan csinálták, hogy nem a fő nyomozót tették be a központba. A német vidéket ismerjük meg, ahol a parton egy holttestet találnak. A helyiek nagyon balesetnek, legfeljebb öngyilkosságnak akarják kezelni. Lesz is kisebb kiakadás, amikor Femke rendőrnő a főnökét megelőzve jelenti az esetet és nyomozói segítséget kér a városból. Így érkezik meg ide Tjark Wolf nyomozni, akinek jó  érzéke van hozzá, hogy megtalálja a rejtett bűnöket. Így mire a helyiek észbe kapnak, már egy sorozatgyilkos után nyomoznak, aki a parton rendezte be a temetőjét.

A főszereplő, az igazán nyomozó szereplő Wolf, de Femke lesz az, akinek az oldalán egyre mélyebbre merülünk a nyomozásba és Wolf munkamódszerébe. Ő különben eredményes, de nem a főnökei kedvence a stílusa és a megszállottsága miatt. Igen, Wolf is olyan figura, akit el tudnék képzelni egy skandináv krimibe. Rendőrnek zseniális, mindenen át megoldja az eseteit, de nem nézi, közben milyen benyomást tesz vagy milyen a szervezeti politika. A magánélete meg szinte nincs is. A legerősebb kapcsolata a beteg apjához köti.

Femke már csak azért is jó ellenpont neki, mert a fiatal nő lelkes, kb. nehéz is rendőrnek elképzelni, inkább egy óvodába passzolna gyerekek közé. Más nyomozók is kapcsolódnak majd a történeteikhez és hol segítőként, hol a helyzetek oldásában lesz szerepük.

Illetve, a második részben az egyikük megszakadt ügyét viszik majd végig. Abban Caylan rég nyomon van egy ügyében, de amikor igazán közel kerül, merényletet követnek el ellene. Nem közvetlen arra az ügyre áll rá Wolf, de az lesz a célja, hogy azt a nyomozást is végigvigye.

Mert bizony a második részre már Wolf egyértelműen a központi karakter és az ő nyomában járunk. Femke és a csapat ott is megvannak, de már bevezetés vagy átkapcsolás. A legtöbbet a férfi nyomában járunk, a magánéletébe is kicsit jobban belelátva.

Az ügyek különben teljesen mások és a helyszín is változik. Vidékről indulunk, a második nyomozás pedig egyértelműen nagyvárosi történet.

Filmszerű. Amit egy krimiben lehet várni, ebbe szépen beépítették. Nem az akció, a nyomozás és a részletek összeillesztése lesz benne a lényeg. Azért próbálkoznak meglepni is, és végig fenntartani a figyelmet. Teljesen nézhető darab.

Igazán kiemelni nem tudok belőle, de legalább rossz élményt sem. Nekem az maradt meg belőle leginkább, hogy a németek ellenére mennyire el tudom képzelni skandináv kriminek is.

Streamline - Sodrásban

Az olimpián egy olyan ágazat van, amit mániásan nézek. Az úszás. A sportfilmeket különben is szeretem, de nem vagyunk elkényeztetve úszókról szóló filmekkel. Pedig, még bajnokot is tudok mondani, akiből filmsztár lett, igaz nem a mi korszakunkban. A lényeg, vízilabdás filmet azért készítenek közbe-közbe, de az úszókról szólókat meg kell becsülni.

A Streamline egy fiatal reménységet mutat be, aki 16, majdnem 17 évesen azért küzd, hogy bekerüljön az olimpiai keretbe. Őrületesen nagy tehetség és az anyja mindent meg is tesz, hogy a fiának ezzel meglegyen a kiugrás.000streamline.jpg Csak éppen a családi háttér, az lesz a problémás. Nem sokat tudunk az elején. csak hogy az apja, Rob börtönben van. A történet idején kiengedik, megpróbál kapcsolatba lépni a fiával. (Ben a legkisebb fia, van két bátyja is, de ők jóval idősebbek és amennyire kivettem, más az anyjuk is. Az biztos, hogy nem Ben anyja az övék, különösebben nem is kedvelik a nőt, de a fiút az öccsüknek tekintik.)

Ben pedig erre megzuhan, züllik és mindent eldob. A film erről szól, ahogy a fiú a gödör aljára kerül. Csak éppen nekem nem értelmes, hogy miért. Mit tett az apja, amivel ennyire felkavart benne mindent? Mert ok, az kiderül, mi volt a börtönlét oka, és hogy majdnem megölte a kisfiát, hogy a feleségét bántsa. De ezért a fiú miért lesz egy semmirekellő mihaszna? Nem csak az úszást hagyja abba, mindenkitől eltávolodik, züllik, a bátyjaihoz költözik és minek? Egyszerűen nem értem, mi lökte ennyire félre.

A kiút már tisztább. Mert Rob minden fia szemét böki és eljön az a pont, amikor szembesülnek is vele. Az egyik idősebb nekiesik, szeméttel dobálja, de a férfi tényleg más lett. A börtön valamit helyre tett benne, mert most ő az, aki jóval viszonozza a rosszat. Bent is ő teszi majd rendbe - azt még értem is, hogy miért kellett ez az, hogy megint célirányosan haladjon majd a fiú előre. Csak az a pont, hogy eleve ennyire miért rokkant bele a helyzetbe, az nincs meg.

Pedig a film arra teszi a hangsúlyt. Az elején pár verseny, reménység. A végén az eredménye mindennek, szintén egy versenyben kicsúcsosodva. De különben Ben lelki szétesését és annak fázisait látjuk. Nem is jó nézni, annyi elvesző élet, fájdalom és reménytelenség van itt. Mivel a többséggel meg nem tudok empatikus lenni, szenvedtem is a filmmel. Van egy rész, amikor a kis barátnője rászól, hogy menjen már Ben vissza a vízbe. Én is mondhattam volna, kb. ezen járt az én eszem is, miközben néztem.

Jellemző különben, hogy Jason Isaacs milyen méretben van a plakáton és ő az egyik húzónév, miközben alig túnik fel a filmben. Tény, össze van rakva a karaktere, de tipikusan arra van itt példa, hogy az egyetlen nagyobb név szerepét mennyire felnagyítják, hogy vele megpróbálják eladni a filmet. Különben Levi Miller is szépen építgeti a karrierjét, de még a nagy kiugrás várat magára. Ebben a filmben szépen kamatoztatják a fizikumát, de azért játszania kellett. Nem csak az volt a lényeg, hogy el lehessen adni versenysportolónak.

Nem esik jól, nagyon lelkizős és fájdalmas. Rossz azért nem lenne, csak ne lenne annyira a semmibe, hogy Ben mégis miért omlik úgy össze, mintha az apja félholtra verné vagy nem is tudom, mit csinálna vele.

Áradás

Idén kevés Oscarral voltam elégedett. Egy azonban volt, amit nagyon megérdemeltnek érzek. A mesét. Igen, most nem voltam Disney-drukker. Utáltam volna, ha az Agymanók 2. nyer, pedig az elsőt nagyon szerettem. A második nem tudott újrázni, bár megvoltak a maga pillanatai. A választékban szerencsére ott volt az Áradás és mondhatni, egyszerűségével lett varázsos ez a mese.

Még csak nem elképzelhetetlen a történet. Nem tudjuk, pontosan mikor és hol vagyunk. Ami biztos, hogy embereket nem látunk az egész mesében. A főszereplő egy fekete cica, aki egy elhagyatott házban lakik, valaha 000flow.jpgegy macskabolond grafikusé lehetett. De jön a víz és mindent ellep az ár. Az állatoknak menekülni kell és életben maradni, amikor nem marad szárazföld? Mit tudnak tenni? Mindenféle elhagyott hajóra, kiálló szoborra települnek. Kicsit, mint a Pí életében, itt is lesznek kényszerű együttlétek.

A nagy különbség azonban az, hogy itt van egy kapibara, aki küldetésének tekinti, hogy minél többeket megmentsen. A cica az első, de nem az utolsó. Mondanom se kell, hogy a cica eleinte nem nagyon osztja a másik állat nézőpontját. De ahogy nő a létszám, valami elkezd kialakulni az állatok között. Közösség, összetartás. Mert egyedül nem lehet túlélni, de egymásnak tudnak segíteni, ha tolerálni tudják a másságukat.

Milyen állatok gyűlnek itt össze? A cica, a kapibara, egy lemur, egy labrador retriever, egy madár, aminek nem tudom a faját. Rákerestem, azt már tudom, hogy afrikai sasszerű ragadozó. De a neve? Azt nem tudom.(Secretarybird, ha az angol valakinek segít. Megnéztem róla fotókat is, és azt kell mondanom, hasonlít, amit a mesében láttam.) Közben vannak mások is, nyúl, őzek, egy bálnaféle is visszatérő szereplő. De az alapcsapat belőlük is áll, mindenkinek megvan a karaktere és a fő jellemzője. A lemur úgy gyűjti a fényes fémeket, mintha szarka lenne. A labrador életveszélyesen barátságos és játékos. A kapibara az empatikus védelmező.

Nem véletlenül emlegetem őket a fajukon. Mert ez a mese képes arra, hogy az állatok állatok maradjanak. Nincsenek megszemélyesítve, sőt, kifejezetten élvezetes benne, hogy mennyire hozzák a fajukra jellemző hangot, viselkedést. Mivel nekem is volt már labradorom, alá tudom írni, tényleg mennyire ilyenek. De a macska is nagyon cicás. Iszonyat jól el vannak kapva a mozdulataik, egy-egy arckifejezés.

Szép is lett ez a mese. Akár a víz mozgatása, akár az állatok. Nem fotorealisztikus, kicsit inkább olyan, mintha egy festmény elevenedne meg. Aranyosak a szereplők, miközben meg nem sérül az állatszerűségük.

Vannak kis kalandjaik, de tényleg össze tudom foglalni azzal, hogy túl kell élni. Menedéket, élelmet találni és egymást sem megölni. Gyorsan megjegyzem, nem kell rá korhatárt tenni. Nem lesz állatok közti mészárlás, mindig van egy olyan, aki megvédi a kisebbet. A legkegyetlenebb jelenetben a vezér secretarybird rááll a cicát védő társa szárnyára, aki aztán nem lesz képes elrepülni.

Egyszerű, de tanulságok vannak benne. Akár csak az, hogy csapatban erősebbek vagyunk, de az is, hogy bátornak és kitartónak kell lenni. Hogy el kell fogadni a másikat, nem lehet tudni, mikor tud valami olyat betenni a közösbe, ami senki másnak nem menne.

Nem kellett beszélni. Nem kellett narráció. Ez a mese beszél a cselekménnyel. Az Oscar jó helyre került, én szerettem ezt a mesét. De szerencsére nem csak én.

Daredevil

3. évad

Egyszer, nem is olyan régen, mondhatni egy évtizede messze jobban voltak a Marvel-sorozatok, mint a DC próbálkozásai. Igaz, nem is a mostani égisz alatt készültek. Ha jól rémlik, ezek a Netflixen voltak sugározva. Az első, talán a legnépszerűbb is Daredevil sorozata volt.

Három évadot élt meg, ez volt a zárás. Egyenes folytatása az előző évadnak - az épület leomlott, sokan meghaltak. Daredevil is alatta rekedt és majdnem mindenki azt hiszi, neki is vége lett. Még Foggy is lemondott000dared3.jpg arról, hogy Matt visszatér. Karen, aki képtelen elengedni a férfit és várja vissza, fenntartja az irodát és a lakását.

Mivel van folytatás, lehet sejteni, hogy Matt túlélte a történteket. Csak éppen minden téren maga alatt van. Fizikailag megsérült, sok mindent elvesztett a képességeiből. Lelkileg is mélyponton van. Nem véletlenül nem ment vissza. Komolyan azt hiszi, mindenkinek jobb, ha messze kerüli. A gyerekkora helyszínére megy vissza, az árvaházba. Az atya és Maggie nővér viseli gondját. Lelkileg is próbálják megerősíteni, miközben a fizikai felépülését is segítik. Matt pedig lassan magához tér és megkezdi a pokoljárást, vissza a küldetéséhez és a családjához.

Megjegyzem - sikerült egy olyan családi csavart behozni, hogy csak lestem. A bokszoló apa sok tekintetben Daredevil előtörténetének a része, de mit tudunk az anyjáról? Matt se sokat, de ez most megváltozik. Ezzel nekem most a karakter is bővítve lett, ha az maga ismerős is, hogy megint az identitását kell, hogy rendbe hozza. Kb. mindig van valami, ami miatt neki át kell gondolnia, ki ő és mi a feladata.

Karen és Foggi szála nem tudott lekötni. Foggi a közhelyzetet látva jelölteti magát ügyésznek. Karen meg nyomozni kezd, ugyanazért a célért. Fisk kerüljön vissza oda, ahova való.

Mert az lesz az izgalmas rész: Fisk. Ő nem csak egy izomember, intelligens is. A történetben folyamatosan bomlik ki, most mit tervezett el és mi a végjátéka. Sokan összefognak ellene, de még így is, ennyire nehezen nem lehetett még őt megfogni. Plusz élményként új szereplőt is kaptunk: Wilson Bethel egy volt katonát, jelenlegi FBI ügynököt játszik. Neki is megvan a maga képessége - és nem csak azt értem alatta, hogy érzelmileg valami nincs meg benne. De nem akarom lelőni a poént, mert csak a végén mutatják meg, ő ki is ebben az univerzumban. Rá tippeltem volna, örültem is, hogy eltaláltam.

Arról meg lehetne vitázni, hogy Dex jó vagy rossz, mennyire romlott. Jelenleg arra hajlok, hogy őt tönkretette Fisk. Nagyon sok múlik az ő esetében azon, ki az iránypontja. Ahogy a Dexterben a férfi is állandóan egy támasz után megy, Dexnek is valami ilyesmit igyekezett a pszichológusa kialakítani. Csak aztán jött Fisk és az ő cseppet sem áldásos tevékenysége. Más háttérrel Dex hős is lehetett volna, így meg...

Még mindig látványos a sorozat és nagyon sötét. Mondandóban, de látványban is a Pokol Konyháját kapjuk, sok tragédiával és vigasztalansággal. Daredevil pedig harcművész és most adtak neki egy olyan ellenfelet, aki sok tekintetben egyívású vele. Mert Fisk az erőember, de Dex... Megvannak az emlékezetes csörtéik.

Volt tehát lelki épülés, újjáépített személyiség és barátságok. Jó bűnügyi szál, de lelkizés is mellette. Ebben az évadban még azt is megjátszották, hogy megmutatták, Matt képessége mennyire erős. Kvázi látónak is elmenne és ilyen jeleneteket is kaptunk.

Talán nem is véletlen, hogy ez az a Marvel széria, amit a cég logója alatt, a filmek közé is beintegrálnak. Azt még meg kell néznem, bár előbb felmérem, mi van még ezekből vissza. Jessica Jones biztosan, de az már egy másik történet.

Csupasz pisztoly

(2025)

Van a paródia, ami még vicces. Én különben érzékeny vagyok a műfajra és inkább bosszantani szokott, mint nevettetni. De azt lehet jól is csinálni.

Meg van az, ami már debil. Itt meg a főszereplő vezetékneve Drebin, még adja is magát, hogy Debil Drebint 000csupasz.jpgcsináljak belőle. Volt egyszer egy Derék Dudley, most meg rémálmodhatunk a Debil Drebinnel. Ráadásul ezt nem is paródiának szánták, csak komédiának, amitől meg tragikomikus az eset. Ha ismerte az ember az eredetit, ha nem, ez bizony eddig nálam az év legrosszabb élménye, pedig jó érzékkel találok meg pocsék filmeket is.

Kezdjük ott, hogy volt egyszer egy Leslie Nielsen, aki egy komoly komikusi gárdával megalkotta Drebin felügyelő alakját. A szuperzsaru, akinek mindig a káoszon keresztül jöttek össze a dolgok. Ha nem is volt ő a 'szuper'zsaru, annyi szerencséje mindig volt, hogy a kezébe potyogtak a megoldások. Az is iszonyatosan messze van a komoly filmektől, de ott még elfogadhatóbb poénok írtak és valahogy a szereposztás is jobban sikerült.

Mert sok rész után megkaptuk a franchise-t újraindító filmet, a történet szerint Drebin fiával. Azt hagyjuk is, hogy Neeson maga is nyugdíjaskorú, úgyhogy elég nehéz azonosulni azzal, hogy ő az apja árnyakaiból kitörni nem is nagyon próbáló zsaru. Komolyan, még egyfajta siratófal is van az őrsön, ahol a zsarugyerekek apjuk fotóival beszélgetnek, meg bőghetnek. Most meg szembejön vele egy ügy meg egy nő. Egy gyilkosság, meg a testvéréért bosszúvágyó asszony.

Beszélhetünk itt egyáltalán nyomozásról? Semmi értelme a cselekmény. Ki és mit, minek csinál? Olyan mindegy. Egyik idióta helyzetből megyünk a másikba. Nem lehet értelmesen elmondani, mi volt ebben a filmben. Beth kérésére rendőrünk nyomoz, leleplezi a rosszat, közben összedolgozik és -jön a nővel, aki különben a rosszfiúnak is igencsak tetszik.

Nem tudom eldönteni, melyik a film legrosszabb oldala, mindegyik annyira rémes. A szerelmi szál, amiben Anderson a bombanő, akiért mindenki majd megveszik? Csak éppen elég durva poén jutott róla eszembe, szégyellem is magam érte. Nem is fogom elmesélni, beérem annyival, hogy már nem filmvászonra való ez a nő. Kb. olyan, mintha szétesne az arca. Láttunk már pár elég rondán sikerült plasztikázást, de a színésznőt látva ebben a filmben rendszeresen azon merengtem, hogy mennyivel jobb lett volna neki, ha tisztességgel megöregszik és  nem csinál magából ilyen... jelzőt se találok. A szörnyet azért túlzásnak érzem, de borzalmas az arca. Színésznőnek sose volt jó, eladta a külseje, de már ijeszteni lehet vele, nem vágyat kelteni.

Az is rémes, ahogy Neeson itt akcióhősködik. Melyik a leggázabb jelenet? Már a nyitány betette a kaput, amikor diáklánynak álcázva magát jut be egy rablás helyszínére és kezd igazságosztásba. De mondhatnám bármelyiket, egyszerűen rosszul néz ki ez a film. Különös megoldások, abszolút hiteltelen és még paródiának is pocsék. Akciófilmnek is rémes.

Azt már írtam, milyen rossz a cselekmény. Egy krimi legyen logikus, építkező - itt ennek nyoma sincs. Vagyis, ennek is rossz.

Poénok? Még kínpoénnak sem nevezném. Mit céloztak ezzel be? Az Arany Málnát, de mindenben? Én már most simán adnám nekik sorra az összeset.

Mindezek után elmesélem, amit még fel sem fogok. Nyereséges. Kasszát nem robbantottak vele, de sikeresnek mondható. A kritikusok meg szerették, jókat olvastam róla. Isten bizony nem értem: ugyanazt a filmet láttuk? Ha tehetném, temetném, de nagyom mélyre. Ehhez képest még folytatása is lesz. Jaj...

Sorozatnéző

The Hardacres, The Morning Show, Only Murders in The Building, Peacemaker, The Rainmaker

Kezd visszajönni valami The Hardacres (s01e05) kapcsán. Itt már kezdi mindenki felismerni, hogy ki ő, hova és mennyi eséllyel akar tartozni. Az apa, mondjuk, eddig is a leginkább épen maradt személy volt, de most jönnek a leckék is, a gazdagok világában mit és hogyan tehet meg. A felesége meg szembenéz azzal, hogy a gazdag000thehgirl.jpg hölgyeknek kiteheti a lelkét, akkor sem kell nekik, mert nem nemesnek született. A nagyfiuk most először tesz valami jót is - bevallja, hogyan tüntette le Fredet, az apja helyettesét féltékenységből. A szerelemi életét is igyekszik rendezni, de szerintem lesznek ott még bajok. A gazdag lány annyira nem illik hozzá, annyira más a világ két ember, hogy a vonzalmát se értem. Mindegy is, ők a legkevésbé szimpatikusak az egész sorozatban. Mi volt az ébresztő? A Hardacre-lány története, aki majdnem  megölte magát, hogy fogyjon és befogadja a társaság. Az már az anyjának is riasztó volt, hogy valami nagyon elcsúszott. Még mindig mozgalmas a sok szál, vannak tanulságok. Talán a végére az is visszajön, hogy nekik milyen értékeik vannak a pénzen túl is.

 

Nem sok mindent hozott The Morning Show (s04e03) a héten. Alex igyekszik egy befektetőt kibékíteni és 000themc-b.jpgösszefut az exével. Eléggé ki is akad, hogy a férfi már továbblépett, egy tehetséges, lenyűgöző nő van mellette, míg ő még mindig szingli. Brandy dolgozna a titkos anyagon, de az igazi munkája emiatt úszik. Arra meg igencsak furán reagál, amikor megsúgják neki, hogy Cory visszajön. Most komolyan, elviszik ebbe az irányba? Mindig kell egy erőpár? Az izgalmas azonban Stella helyzete volt, akinek komoly döntést kell hozni. A viszonyával Cory zsarolja és a barátja - titka megőrzése között kell választania. Ott volt feszültség és kényszer is. A színészek adják el, de most látványban is hozták, amit a sorozat tud. Sok sztárszínész, pazar környezet és ruhák. Dráma, de azért szappanos elemmel bőven megpakolva.

 

Kezd nagyon elveszteni az Only Murders in The Building (s05e06). Ezt a részt Streep kellett volna, hogy mentsen, aki jött Oliverhez látogatóba. Várost néztek, színészkedtek, sztoriztak és kiderítették az igazat a feleségekről is közben. Vagyis, a nyomozás visszaért a gazdag trióhoz és a csapat meg van lőve. Pontosan látom, hogyan hozzák be ugyanazokat a paneleket, amikkel eddig is játszottak. A sztárszínészek kis villanásai, a sorozat humora és egy kis nyom a bűnügyhöz is. Nem tudom megmondani, miért, de olyan ismerős és megfáradta z egész, pedig tényleg zsúfolják a sikerelemeiket. Talán, az ügy nem elég érdekes? Vagy már belefáradtam? Ezen majd merengek a következő részig.

 

A végére kezd átjönni nekem a Peacemaker (s02e07). Ebben a részben ismerték meg hőseink jobban az 000peacem.jpgalternatív világot, ahol a nácik nyerték a II. világháborút. Volt jó sok harc meg menekülés, miközben Chris kapott még egy gyomrost az élettől. Nyomorult elég csak depresszív következtetésre jutott a rész végére és elég fájdalmas is a mostani vég. De annyira gáz a másik világ, hogy az már poén. Szépen csoportosították a mellékszereplőket, mindenkinek jutott valami tragikomikus vagy vicces rész. A kedvenc? Talán az Osztók duója. Meg elérték, hogy sajnáljam Christ meg a szerencsétlen családját. És innen mi lesz a vég? Hamarosan az is kiderül. Mert kétlem, hogy ennyiben lesznek hagyva a dolgok.

 

 The Rainmaker (s01e08) még mindig nem lopta be magát a szívembe. Kijött Bruiser apja a sittről és már meg is indult a kavarás, mivel az irosa az övé. Rudy majd elég drasztikusat lép is miatta. De különben ment a hajsza az ápolónő után. Az érdekes rész inkább a cégnél volt - Rudy exe kezd kérdéseket feltenni, és az új 'pasija' vagy nem is tudom, minek nevezzem -, eléggé kiakasztotta. Hogy vele mi lesz, hova áll, az tűnik érdekesnek most. Mert simán benne van, hogy a sötét oldalon ragad és veszélyes nő lesz, de még arra is látok esélyt, hogy Rudy mellett köt ki és az igazságért küzd. Még kiderül, mert már eltérünk Grisham verziójától, és nagyon. Mondanom se kell, tárgyalóteremnek még nyoma sincs... Most sem, így pontosabb.

Könyvfeszt és könyves film

Nem volt időm filmezni, éppen ezen a hétvégén van a könyvfeszt. Igen, filmnézés mellett még olvasni szoktam, ilyenkor meg a standok között bolyongok és dedikálásokon állok sorban... Mondjuk, anno a telefonomon egy sorban néztem végig a Jurassic World sorozat első évadát, de idén nem vetemedtem ilyesmire.

Így ebben a két napban nem volt friss élményem, illetve most neki kell kezdenem a heti sorozatrészek megnézésnek holnapra...

Viszont, valamit mégiscsak akartam kitenni egy felirat helyett, hogy 'Bocs, a Könyvfeszten vagyok, majd jövök.'

Így gondoltam, ezzel a trailerrel nosztalgiázzunk kicsit. Belegondoltam, melyik a kedvenc filmem, ami egy regény megszületéséről szól. És felötlött bennem, hogy az Alex & Emmát millió meg egyszer láttam, de még mindig kedves és humoros filmnek tartom, amin jókat tudok mosolyogni.

Alex az író, akinek egy adósság miatt gyorsan be kell fejeznie az új könyvét. Egyedül esélytelen, ezért fogad egy gyorsírót, akinek diktálhat. Ő lesz Emma. A két ember eleinte nem túl szimpatikus egymásnak, de a közös munka alatt alakulnak a dolgaik. Azzal együtt meg a regény cselekménye is. Írnak, szerelmesek lesznek és lassan kiderül az is, Alex könyve hogyan alapul az életén és Emma miképpen robban be a cselekménybe.

Kate Hudson a regény megjelenítése miatt több karakterben is megmutathatta magát, de különben is, helyeske ez a film. Jó rendező, jó stáb és a sztorit is szeretem.

Szóval, itt egy könyves film rövid ajánlója - mivel Könyvfeszten jártam :)

süti beállítások módosítása