Varázspálcás, harcos, rendőrös.
Daryl Ward elkötelezett rendőr, szerető férj és családapa. De most nehéz időszakon megy keresztül: felvették az első orkot a rendőrséghez, és pont Ward társa lett. Így már nem csak a munka önmagában nehéz, hanem szembe kell nézniük az előítéletekkel is. Ward meg is sérül, és felépülve próbálja áthelyeztetni az orkot. Nem sikerül, és egy gyilkossági ügybe csöppennek. Az ő kezeik között köt ki egy tündér lány, vele egy varázspálca. Amit mindenki meg akar szerezni: a rendőrség, a különleges varázs osztag, és a pálca eredeti gazdája: egy tündér harcosnő, aki a gonoszt akarja visszahozni a világba. Ward és Jakoby így már a világ sorsáért is felelős lesz, miközben barátok is lesznek.
Erről a filmről mit is lehet mondani?
Eleinte szavakat se találtam rá. Most komolyan: Joel Edgerton, mint egy ork? Meg kellett néznem a stáblistán, mégis kit játszott, annyira nem ismertem fel a maszk alatt. Ok. Egy-egy filmben előfordul, hogy a sztárszínész olyan maszk alá kerül, ami nehezíti a felismerést. Ott volt Michael Fassbender és a Frank. A legsötétebb óra, amelyben Gary Oldman igencsak eltűnik Churchill maszkja alatt. De ezekről a filmekről azt is el tudom mondani, hogy így is nagyot játszottak benne. Edgerton és ez az ork – hát…
Mondjuk, a film se segített a színészeknek. Én bírom az urban fantasy műfajt, és ebben a világban is láttam az ötletet. Nekem bejön, amikor a valóság nem realistán szürke, hanem misztikus lényekkel színesebb. Itt ezt az ork és tündér faj jelentette, akik között igen nagy volt a szociális szakadék. Ha az embert vesszük normálisnak, a tündérek típustól függően felettük jártak: gazdagok és gyönyörűek, vagy: idegesítő kis kártevők voltak, akiket könnyeden le lehetett csapni. Az orkok viszont megvetettek és társadalmi páriák, mert egy régi háborúban a sötét oldalt választották. Ehhez jön hozzá a mágia, mert nem mindenki képes varázsolni. Aki képes, azok a Ragyogók (Bright) és ők képesek a varázspálcákkal megváltoztatni a valóságot.
A baj az volt mindezzel, hogy a film ezeket nem adja nekünk érthetően, gyenge a világépítés. Nem csupán találgatni kell, de sok minden marad érthetetlen és fura. Pl. a tündérek. Miért van az, hogy van belőle szúnyogszerű lecsapható meg emberszerű változat is?
A karakterek ezek miatt is üresebbek számomra. A tündér szövetségi ügynököt a teljes film után se tudom hova tenni, az emberi társát se, mellesleg. Ők jók voltak vagy rosszak? Egyáltalán, mi volt a céljuk?
Ehhez képest a film meglepően ismert neveket szerződtetett. Will Smith, Edgerton, de a gonosz tündérlány pl. Noomi Rapace lett. (Őt se egyszerű meglátni a tündér küllem mögött.) Kimagasló színészi játék szerintem nincs a filmben, de ezt a maszkoknak is betudom. Meg az üresebb, tipikus karaktereknek. Nem volt ebben annyi, hogy igazán játszani kelljen.
A film cselekménye is csak elmegy. Nem túl izgalmas, sok helyen kiszámítható. Amihez hozzájönnek az olyan világépítésből fakadó kérdőjelek, mint amiket fentebb említettem.
A látványvilágért se voltam oda. Egyszer, tévés szinten megnézni elment, de mozi képernyőre nem tenném. Nincs ötlet, igazi látvány – a maszkok még a legkomolyabban vettek benne.
Láttam már jobbat is, egyik színész se ezzel fog házalni a következő szerepéért.
Bright - 5/3 érdekes világ, de nincs rendesen felépítve. Ez igaz a karakterekre is, a szereposztás OK.