Kosztümös, nőre alkudós, pénzszerzős, menekülős.
Fekete Mária örömlány egy bordélyban. Nem több egy darab húsnál, amit használnak, pénzt dobnak neki és hátrahagynak. Már nem bírja ezt az életet – kitépi magát a madame karjaiból és elindul az éjszakában. Egy vonat elé akarja vetni magát, de egy férfi elrántja a szerelvény elől. Gusztáv katona volt, akit a háborús tetteiért most keresnek, kivégeznének. A két ember összefog, és együtt indulnak el vidékre, ahol Gusztávnak van egy adósa. Kodelka Ferenc megszedte magát, gazdag ember lett, aki a fél országot ellátja hússal. Gusztávot elzavarná pénz nélkül, de Mária láttán meggondolja magát. Munkát, otthont ad nekik, és elkezd alkudni. A nőt akarja, bármi áron. Ám a párnak is megvan a maga terve arra, hogyan jussanak pénzhez és szabadsághoz, bármi áron.
Híres és hírhedt gyilkosságok – van ilyen bőven. A történelem hemzseg a politikai gyilkosságoktól: Caesar testébe a szenátorai mártották a tőrüket, köztük a férfi nevelt fiával. Koppány négy részben végezte négy vár fokán. Elnököket lőttek agyon, mint Kennedyt. A gyilkosságok azonban pénzért, betegségből is zajlottak, minden korban és társadalmi rétegben. Csak van, amely híresebb lett, mint a többi.
Ez a film is egy megtörtént esetet dolgoz fel, amely nem egy ponyvába illő vonása miatt a saját korában hírhedt eset volt, ma már azonban nincs köztudatban. Ugyan lehet sejteni, mire megy ki a játék, de összerakták úgy a filmet, hogy az események kimenetelének ismeretében is legyen benne feszültség és izgalom.
A végletekig ki van hegyezve ez a film az emberi szenvedélyekre és a kapzsiságra. Amit ez a trió összehoz, az nagyon közel áll az őrülethez. Gusztáv kapaszkodik a nőbe, akit az utolsó tulajdonának érez. Mária kapaszkodik a férfiba, aki miatt még életben van. Ferenc kapaszkodik abba, hogy neki kell a nő, megszerzi és pont. Bonyolult függőségi viszonyok vannak közöttük, amit a film meg is mutat. Ha csak logikailag nézzük, Mária prostituált volt. Egy estére eladni magát – megtette korábban rengetegszer, és apróért. Itt egy vagyon forog fenn, és annyi lenni. Mégsem ezt teszik, és itt látni, miért.
A három színész van a középpontban, és maximálisan hozzák is a karakterüket. Akin legjobban megdöbbentem, Nagy Zsolt alakítása. A Terápia egyik betegeként van előttem, és itt valami egészen mást játszik nagy erővel, minimális eszközzel. Az szinte horror elemként is elmenne, ahogy ebben a filmben húst aprít. (Amikor a főnököt aprítja, az is.)
A film vizualitása is erőteljes. Itt sokat ad, hogy fekete-fehérben látjuk az eseményeket. Egyszerre mocskosabb és sterilebb tőle a film. A marha- és Ferenc vágásokat színesben végig se bírtam volna nézni, így is eléggé sokkoló lett. Közben megteremti ez a formátum a történelmi hangulatot, már attól egy másik korban éreztem magam, hogy a régi magyar filmeket idéző színtelen képeket nézek.
Az erőszak ábrázolása nyers és realista. Nem csak a szexben vagy a gyilkosságokban érzékeltetik a sötét oldalt, jelen van az egész filmben. Ezért nehéz is nézni: itt nincsenek jó emberek, akiknek drukkolni lehetne. Itt eleve kárhozott mindenki.
Nem szórakoztató mozi, de nem is az a cél. Emberi kegyetlenség, 100 éve is brutális, ma is.
A hentes, a kurva és a félszemű - 5/3,5 vizuálisan és színészileg erős film, de nehezíti nézni, hogy itt mindenki utálatos.