A történelmi ismeretterjesztés egyik, szerintem eladható formájára találtam most példát a Netflixen. A szinkronban különben szerintem szimplább címet kapott: szimplán Vér és szex. Noha, a tartalmat a másik kettő meghagyása jobban tükrözte volna: Szex és arisztokrácia.
Mielőtt valaki azt hinné, hogy rá akarom beszélni egy szexuális szokásokat vagy segédeszközöket bemutató ismeretterjesztő dokumentumfilmre, elárulom a témát is. A sorozat 3 epizódban dolgozza fel Boleyn Anna királynévá válását és bukását. Ami esetében a bakót jelenti. A vér a címben talán a halálra utal, a többit nem kell magyaráznom. Van a történetben minden a fentiekből.
Ami a formátum eladható volta, hogy ez egyszerre ismeretterjesztő és film is. Mintha pl. A másik Boleyn-lány elé ültünk volna le. Jönnek a Boleyn-lányok, az élet a francia udvarban, majd az angol királyné udvarhölgyekért és Henrik közelébe kerülnek hevülnek az események. Jelenetek, történetmesélés, éppen mint akármelyik másik filmben. A plusz az, hogy a történet mellett kapunk narrációt is. Időnként a filmet meg is szakítják, és bevágnak egy szakértőt, általában történészeket. Ők elmondják az ismeretanyagot, tényeket és adják a film ismeretterjesztő voltát.
A kettő meglepően jól működött ebben a műsorban. Szépen kiegészítették egymást és példázták azt, amit elmondtak a szakértők. Van abban is más szemlélet, amit ki akarnak emelni és ahogy ábrázolják a szereplőket. Abban is érzem a modernségre való törekvést.
Amit látunk is: szexi. Szép emberek, szép ruhák, szép helyszínek. May Parker személyében megkaptuk az eddig talán leginkább szemrevaló angol királyt. Magas, daliás, kockahassal és még jóképű is. Köze nincs a királyról élő képhez, amit pl. a portréján is látunk. Ok, nyilván nem Henrik idős korát játssza. Ha a történelemnél maradunk, a negyvenes évei elejét töltötte Annával és Anna bűvöletében. De még így is, ő inkább azt a királyt jeleníti meg, aki hercegként lehetett - mert a korban valóban jóképű, fess hercegnek számított, de akkor nem Anna körül legyeskedett, akkor a bátyja özvegyének csapta a szelet, akit itt nagyon elhagyni próbál már. De a nőkről is írhatnék hasonlóan: mai szemmel dögös, szép nők játsszák a szerepeket. Annából sem az intellektusa van kiemelve.
A másik, pont ez az intellektus. Ez a műsor azt akarja elmesélni, hogy Boleyn Anna meghaladta a korát. Olvasott és művelt volt, felvágott nyelvvel. Egy pimasz, eleven, okos nő, aki olyan helyet ért el, ami akkoriban nem volt szokás. Egyenesen addig elmegyünk, hogy nélküle nem született volna meg az anglikán egyház. Nem csak a pápa válást megtagadó kérése miatt kellett másik út a királynak - ott volt Anna, aki olvasmányokat adott neki, másfelé irányította a figyelmét és sok mindenben segített. Pl. a szerzetesrendek sem véletlenül lettek célpontok. Anna újra akarta osztani a javakat, ha az másképpen is sült el. Gazdagodjon a kincstár... El is van túlozva ez a vonal, még talán az is, amire rá fognak mutatni a végén: Erzsébetre, a leendő királynőre, akit egyenesen úgy jellemeznek, hogy ő az anyja egyenes folytatása és örököse. Ahhoz nem kellett volna többet nevelnie? Szegény gyerek korán elvesztette az anyját...
Van tehát koncepciója, ötlete, eladható formája és szappanoperás kialakítása. Szórakoztató, szinte guilty pleasure történelem oktatás. Látom benne a lehetőséget, hogy így újra eladható legyen az ismeretterjesztés.