Minden napra egy film

Joker

2019. október 22. - BBerni86

Beteg világos, megőrülős, drámai.

Arthur Fleck élete megszokott mederben zajlik. Lenézett hirdetési bohócként járja az utcákat, rendszeresen kinevetik és megverik. Pszichés beteg, a gyógyszereiért egy segélyklinikára jár el heti több alkalommal. Esténként az anyjához jár haza, aki már szinte megszállottan várja, hogy Thomas Wayne megmentse a fiát és őt. 10_22joker.jpgMindeközben Arthur a komikusi sikerről és a szomszéd nőről ábrándozik. Eljön azonban a pont, amikor minden összeomlani látszik körötte. Nyilvánosan megalázzák, kirúgják, és a biztos családi háttérről is kiderül, hogy nem több mocskos hazugságnál. Amikor a metrón pár gazdag ficsúr beleköt, elszakad a cérna és Arthur szabadjára engedi a dühét. Ezzel rálép az útra, mellyel arcot ad az elnyomottak haragjának és őrületének, Arthur Jokerré kezd válni. Miért élne tragédiában, ha csinálhat belőle komédiát is?

E film előtt fel sem merült volna bennem, hogy Todd Phillips képes komoly és jó filmet készíteni. Mindig a Másnaposok jut róla eszembe, amiről valljuk be, se a társadalomkritika, se a releváns problémák, de még a józan ész sem ugrik be.

Igaz, a Joker is az őrülettel foglalkozik, de nem azzal, amivel a Másnaposok. Ezt a filmet egyszerre tudtam élvezni, és mélyen belém is vágott. Nem volt jó látni. Mert hiába a képzeletbeli Gotham a helyszín, úgy éreztem, bármelyik modern nagyvárosba is játszódhatna napjainkban. Ahol a kevés kiváltságos éli arany életét, míg a tömegek haragja és nyomora egyre nő. Annyira mai és élő ez a téma, hogy az borzongató.

Most kedvem lenne Joker mellett írni védőbeszédet, akit itt egyszerre láttam áldozatnak és a kora gyermekének. Arthur számára egyszerűen nem jutott egy jó lap sem az életben. Nem elég, hogy mentális beteg, szegény, még a családi háttere is olyan, amilyen. A társadalom kitaszítottja. Egyszer meg is fogalmazza: ha ő heverne vérezve az utcán, egyszerűen átlépnének a haldokló testén. Nincs esélye, Joker felé löki minden az életében.

A film elején van egy mondat, amit poszterre is rányomnék. Arról, hogy a világ megőrült. Ha a világ őrült, akkor nem az a normális, aki őrült? Reménytelenség, nyomor – Arthur egész lénye kiált a segítségért, de csak egyre lejjebb nyomják. Joker az egyetlen menekülés a számára. Akire figyelnek, aki visszaüt. Aki a rossz szabályokon átlép és elhozza az anarchiát. Mert ezt a világot robbantani kell, annyira beteg.

Morálisan megvetendő, amiket tesz? Törvényt szeg? Igen. De van más választása? Nem láttam ilyet. Azért volt zseniális és rettenetes ez a film egyszerre, mert én is azt éreztem, Jokernek meg kell születnie és szörnyűnek kell lennie, mint a világnak, ami életre hívta. Batman a kedvenc DC hősöm, de ennek a filmnek a végére képes lettem azt mondani, hogy Gotham nem a Sötét Lovagra, hanem a Bohócra várt. Ő kell nekik.

A film hangulatának megfelelő a látványvilága. Csak az előzetes után nagyon tartottam a maszkoktól, de a filmen maximálisan működik. Még Joker elsőre furcsának talált arcfestése is. Az a véres mosoly a végére…

Joaquin Phoenix nagyot játszik – azért durva lesz, ha Ledger után újabb Oscar Joker születik.

Velencéből már elhozta a fődíjat, érdeklődve várom, mire jut vele az Akadémia 2020-ban.joker.jpg

 

Joker - 5/5 ez már túlmutat képregény-filmen. Tömény társadalomkritika: borzalmas és gyönyörű.

https://www.youtube.com/watch?v=zAGVQLHvwOY

5 film, amit látnod kell

Öregek, de nem vének!

f5_19.jpg5: A csempész – Earl hozott pár rossz döntést az életében, aminek eredményeképpen a teljes családja elidegenedett tőle. Most egy kis pénzzel segíthetne rajtuk, de honnan teremtse elő az összeget? Vezetni még tud, így fuvarozást vállal akár államok között is. Mire észbe kap, már ő a legsikeresebb drogcsempész az Államokban.f4_21.jpg

4: Red – Frank már nyugdíjas ügynök, akinek a telefonos kisasszonnyal való csevegés dobja csak fel a napjait. Míg bérgyilkosok nem erednek a nyomába. Hiába a nyugdíj, a fájó hát, össze kell szedni a régi csapatot és megmutatni, hogy a nyugdíjasok is keményen odacsapnak, ha az élet a tét!

f3_21.jpg3: Könyvklub – nyugdíjas barátnők könyvklubja. Az egyikük bedobja, olvassák el Christian Grey és Ana történeteit! A regények hatására az öreglányok mindegyike kész felpörgeti a szerelmi életét: mert attól, hogy elmúltak már a húszas éveik, nekik is kell a szerelem és a minőségi szex!f2_20.jpg

2: Marigold Hotel – adott 7 nyugdíjas angol, akik egy csábító hirdetést meglátva Indiába költöznek, a címbeli hotelbe. Ott aztán szembesülnek vele, hogy a valóság minden, csak az nem, ami a reklámban volt. Nyugalom helyett pörgés és megoldandó problémák várnak rájuk: lehet, hogy ez kell az f1_16.jpgéletöröm újbóli felfedezéséhez?

1: A bakancslista – Carter és Edward a kórházban találkoznak, már nem éppen ifjakként. Mindketten haldokolnak, és mindkettejüknek van pár ötlete, mit kellene még kipróbálni a vég előtt. Így az öregek meglógnak a kezelés elől, és fiatalos energiával vetik bele magukat a vadabbnál vadabb kalandokba.

Sebek

Misztikus, megbolondulós, életszétesős.

Will élete látszólag tökéletesen rendben van: az egyetemről kicsapták ugyan, de megtalálta a helyét egy menő bár pultosaként, van egy helyes barátnője és széles baráti köre. Egy este a bárban verekedés tör ki – Will választja szét a feleket, de a kiérkező rendőrök miatt sokan elmenekülnek a helyszínről. Egy egyetemista csapat is, akik után egy telefon marad a földön. Will magához veszi, és látja a megjelenő üzeneteket. Rejtélyesek, fenyegetőek – kíváncsi lesz, és addig ügyeskedik, amíg feloldja a billentyűzárat. A készüléken furcsa, ijesztő képek és videó vannak. Amikor a barátnője felszólítására a tulajt megpróbálja róla felhívni, valami a fülébe sípol. Ettől kezdve már semmi nem lesz ugyanaz: a férfi erőszakos indulatai feltörnek, egyre több rovar gyűlik köré, és lassan mindenkit elidegenít magától, miközben meg akarja fejteni, mi történik vele.10_21sebek.jpg

Utálom azokat a filmeket, amiket nem értek. A Netflix már hozott ki olyan horrort, amin eléggé felhúztam magam. Ez most megint olyan. Már komolyan bánom, hogy végignéztem, mert csak a fejem fájdult meg ettől a furcsa, érthetetlen zagyvaságtól.

Pedig nem indult rosszul. Alapozva voltak a szereplők, a felszín alatti konfliktusok. Ugyan Will boldognak tűnt, de látszódtak az életén a repedések. A barátnője egyre távolodott tőle, Will már kezdett komolyan féltékeny lenni a lány egyik tanárára. A legjobb haverja, aki egyben dögös nő is, viszont olyan érzelmeket keltett benne, amelyek nem éppen barátiak. A telefon, ahogy valami rossz közeledik felé, de nem lehet sejteni sem, mi – annak volt hangulata. De a lelkesedésem nem tartott sokáig.

Onnantól, hogy kezdhettünk rájönni, milyen természetfeletti eseményekbe sodródott bele Will, a film elvesztette az értelmét. Nem is jött át pontosan, hogy minden mire volt jó. Így utólag a horror elemnek sincs semmi értelme: ha valóban arra ment ki a játék, amire szerintem, akkor Will életének minek kellett egyáltalán megváltoznia? Vagy annyira transzcendens lenne, hogy csak akkor lehet beletekinteni a sötétségbe, ha azt már megtaláltad magadban is? A gond az is, hogy már érteni se akarom.

A magánéleti szálak alakulása éppen annyira hagyott hidegen, mint a természetfelettié. Utáltam a szereplőket, és egy ponton már azt szerettem volna, ha Will abszolút bekattan, és elkezdi lemészárolni a szeretteit – vagy inkább fogalmazzak úgy, a körötte élő nőket, akik mind cserbenhagyják? De nem lesz vérengzés, a horror kimerül abban, hogy egyre több csótány és undorító bogár mászkál mindenfelé, sejtelmes a zene, és Will egyre jobban bekattan. Nem mondhatni, hogy ijesztő lett volna. Kicsit sem.

Nem lett látványos film sem, a bogarak simán csak undorítóak. Különben meg nem volt benne semmi néznivaló – sötét, rossz hangulatú képek, de így is untam csak.

A Netflix a casting terén jó szokott lenni, és most is úgy tűnt, jól válogattak színészeket. Armie Hammer nekem szimpatikus, Zazie Beetz is, Dakota Johnson meggyilkolását filmen meg bármikor képes lennék megnézni (ahogy már írtam is, sajna Will karaktere nem váltott gyilkosba.) Sajnos itt nem voltak olyan karakterek, amelyet igazán játszhattak volna.

Csalódás volt ez a film, amit igyekszik is kiverni a fejemből. Utáltam.

 

Sebek - 5/2 jól indult, még ijesztő hatás is volt benne, de a végére csak egy elszállt, beteg katyvasz.

https://www.youtube.com/watch?v=21NsBTI6kHY

Várható heti megjelenések

MOZI:

  • Az angyal - hogyan lesz egy filmsztár kinézetű srácból bűnöző? Spanyol film.
  • Halálod appja - thriller egy lányról, akinek a mobilja szerint csak 3 napja maradt. Hogy maradjon életben?
  • Szörnyen boldog Halloween - mese, de nem nagy stúdiótól. A látott képek alapján nem lesz szép a grafika.
  • Lázadók - francia film, komédiának írják egy egykori szépségkirálynő kisvárosi hazatéréséről, a cselekmény alapján nekem inkább krimi-komédiának tűnik.
  • Jetikölyök - kínai mese.

 

DVD:

  • Aladdin (2019)
  • Rossz versek
  • Men in Black - Sötét zsaruk a Föld körül
  • Annabelle 3.

Nyitva

Párkapcsolatos, szexuálisan próbálgatós, szerelmes.

Bálint és Fanni már 5 éve vannak együtt. Egy baráti összejövetelen mindketten elgondolkoznak azon, hogy egy baráti pár tagjai hogyan csalják egymást. Ők nem akarnak így járni, és be kell ismerniük, hogy a szexuális 10_20nyitva.jpgéletükből kiveszett a tűz. Valahogy fel kellene dobni! Listát írnak, mire vágyik a másik. Így az orális szex, a lelkesedés növelése mellett olyan pontok is a listára kerülnek, mint az édes hármas és a szerepjátékok. A kezdeti szerencsétlenkedés, első sikerek után belelkesülnek, ugyanakkor szembe kell nézniük a féltékenységgel és az olyan konfliktusokkal is, amit eddig mindketten igyekeztek szőnyeg alá söpörni. Túlélheti a szerelmük a kapcsolatuk megnyitását, vagy Bálint és Fanni útjai elválnak egymástól?

Ezt a filmet nem a prűdeknek találták ki. Nem mintha szexfilm lenne, vagy bármilyen pornó elemet tartalmazna. Még csak light sincs benne, egy Szürke50 bármelyik része sokkal közelebb áll az erotikus címkéhez, mint ez a film. (Pedig azt meglepően sokan megnézték világszerte, és nálunk is.)

Ám ez a film olyasmit tárgyal, ami közel áll a tabu témákhoz. Tudjuk mind, mi az a swinger klub, édes hármas, maszturbáció. De kétlem, hogy bárkinek az lenne a kedvenc csevegési témája, hogyan dobja fel a szexuális életét vagy párkapcsolatát az ágyban. Erről nálunk még mindig nem illik beszélni. Pláne, ha olyan megoldásai is vannak, amelyek a konzervatív címkén kívül esnek.

A film főhősei elkezdenek nyitni a nemi életükben, és a nézők velük együtt nézhetnek egyre messzebbre. Folyamatosan éreztem a lassú haladást: ahogy először csak maguk közt kísérleteznek, bevonnak mást is, majd próbálkoznak a teljes nyitással is. Fokozatosság – ami nem csak nekik, de a nézőknek is kell. Így mire ott tartunk, hogy mi számít megcsalásnak, és kit szednek fel az uszodában vagy a konferenciában, megbarátkozhattunk a gondolattal, hogy működhet egy kapcsolat, ha a felek másokkal is lefekszenek.

De működhet? A film alapján nem tudtam egyértelműen eldönteni. Van benne érv arra is, hogy a titkos megcsalások, titkok nem fájnak, így praktikusabbak. Mindenki félrenéz. Míg a teljes nyíltság mellett tudomásul kell venni, és fájni fog, még ha bele is egyezett ebbe mindkét fél. A film meghagyja a nézőnek, hogy maga döntsön, szerinte mi működik és mi nem.

Működött a film, mint dramedy. Most a drámai vonalat érzem erősebbnek: ahogy ez a nyitottsággal felszínre kerülnek a kapcsolat elfojtott sérelmei és konfliktusai is. Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy tettek bele nem egy komikus pillanatot. A kedvencem az volt, amikor ki kellett hívni a mentőt a swinger klubba, és az orvos szembesült a kollégákkal, akiknek leesett az álluk, hol látják a kollégájuk és egyben barátjuk, ráadásul gatyában.

Össze van ez rakva úgy, hogy ne legyen sértő, kicsit elgondolkoztasson, miközben vicces is tud lenni. (Az anyakönyvvezetős jelenetek a kivétel: humornak szánták, de taszítottak.)

Korrekt a casting is. Kovács Lehel jól hozza a figuráját, ahogy Radnay Csilla is – noha ez a nő kifejezetten ellenszenves nekem, itt ezt feledtette a játéka. A meglepetés Péterfy Bori volt.

Nem bánom, hogy megnéztem. Tabudöntésre fel!

 

Nyitva - 5/4 nem az én zsánerem, de korrektül össze lett rakva: a humor, dráma elem is működött.

https://www.youtube.com/watch?v=TJ7jRK8WPbc

The Terror

2. évad: Gyalázat

Szellemes, háborús, családért és túlélésért küzdős.

A japán származású amerikaiak élete a feje tetejére áll, amikor Japán Pearl Harbour ellen támadást intéz. A nemzet hadba áll, és gyanakodva néznek az állampolgárokra, akik egykor japánok voltak. Integráló táborokba zárják őket, bármivel is foglalkoztak korábban. Chester egyetemre járt, imádott fényképezni és egy mexikói 10_20the_terror.pngszármazású lányba lett szerelmes. Ő is táborba kerül szüleivel. Amikor Luz úgy dönt, megtartja kettejük gyermekét, ő is csatlakozik a családhoz. A táborban azonban van valami veszélyesebb, mint az amerikai katonák ellenszenve: egy nyugtalan lélek, aki ölni is képes a céljáért. Egy szellem, aki Chester nyomában jár. A férfi mindent megpróbál, hogy megmentse tőle a családját, nem is sejtve, hogy egy családi titok van a háttérben, mely az ő világképét is felforgatja, amint kiderül.

Divatja van most az antológia sorozatoknak. Tavaly megismerhettük egy északi-sarki expedíció kudarcát, és idén is érkezett a The Terror, de ezúttal nem egy szellem jegesmedve és az emberi éhség volt a veszély forrása. Antológia: vagyis, a rettegés motívumát leszámítva minden más volt ebben az évadban.

A történet a II. VH alatt játszódik és japán vonalat követ a cselekmény, a horror és a szereplők is. A keleti hatás jót is tett a történetnek: más, mint amit a nyugati kultúrkörben megszokhattunk. A családi kapcsolatok, a szokások és a hiedelemvilág is tele van olyan elemmel, ami meglepetést tud okozni.

Tetszett, ahogy felépítették a rejtélyt. Ki ez a szellem, miért van itt és mit akar? Erről eleinte semmit nem tudunk, folyamatosan bontják ki a történetben. Ami egyre jobban összefonódik a főszereplő japán család történetével, így tulajdonképpen egy történelmi sorozatból eljutunk egy családi drámáig. Ahol mélyen elásott titkok várnak arra, hogy mindenki életét felforgassák. Valahol kiakasztó is, hogy mennyire kiakad a családfő azon, hogy a fia mexikói lányt szeretett és ejtett teherbe, miközben ő és a felesége is olyasmit titkolnak a fiú elől, amit az majd nagyon nehezen tud majd megbocsátani nekik.

A történelem és a horror is jelen van a sorozatban, de nem egyforma súllyal. A történelem adja a hátteret, de nem válik vezető szállá. Csak megvillant eseményeket, miket kellett a saját államuktól elszenvednie a japán amerikaiaknak. Eleve az, hogy táborba kellett vonulniuk. Ami a végén fogadta őket otthon. De talán a legdurvább az volt, ahogy az életük és haláluk csak egy statisztikai adattá lett, ha valakit megöltek közülük, annak nem lett semmi következménye a fehér amerikai katonákra nézve. Egy részben kicsit a frontra is kinézhettünk: az különösen tetszett, a kódfejtés filmen mindig is lekötött, de az csak tényleg egy kis epizód volt a történet folyamában.

A horror elejétől végig megvolt, de a csendes fajta. Nem voltak látványos gyilkosságok vagy véres jelenetek. Volt egy szellem, aki gyilkolt is, de ennyi. Nem nézett ki ijesztően, és a gyilkosságai sem ütötték meg azt a szintet sem, amit pl. a Supernatural egy-egy része is hoz. A látvány helyett inkább a lelki fenyegetettséget igyekeztek erősíteni a nézőben.

Jár a pont azért is, mert valóban megtöltötték a stábot ázsiai színészekkel. Hitelesebb így.

Az első évadnál sokkal jobban tetszett: érdekes volt, ha igazán horrornak nem is éreztem.

 

The Terror – 5/4 látványra nem emlékezetes, de korrektül összerakott szellemes történet, csavarokkal.

https://www.youtube.com/watch?v=Sx7D-ftT99w

SpoilerZóna

Mi

3_64.jpg1986-ban a fiatal Adelaide a családjával a tengerparton nyaralt, ahol elmentek a vidámparkba is. A lány bement a tükörlabirintusba, ahol döbbenten fedezte fel, hogy a tükörképe életre kelt. A sokktól beszélni is elfelejtett, a szülei sokáig járatták utána terápiára.

A felnőtt Adelaide, egykori balerina most családanya: egy lánya és egy fia van, meg egy szerető férje. Nyaralni mennek, arra a tengerpartra. A nő kényelmetlenül érzi itt magát, valami rossz van a levegőben, pedig csak unalmasan telnek a mindennapok.

Az egyik este kopogtatnak. Vörös ruhában maszkosok érkeznek, és túszul ejtik a családot. A maszkok lekerülnek, és kiderül saját maguk halálos árnyaival néznek szemközt. Adelaide árnya meséli el, hogy neki is át kellett mennie4_1.jpeg azon, amin a nőnek, csak az ő történetei véresebben. Adelaide férje, Gabe jó ember, míg neki nem volt választása, hozzá lett kötve Gabe árnyához. Adelaide császárral szült? Neki ki kellett vágnia magából a csecsemőt. Adelaide fia nevetve született, boldog baba volt. Az árnya viszont egy kis piromán szörnyeteg. Játszani akarnak: sorra engedik el a családtagokat, hogy az árnyuk lemészárolja őket.

Ők azonban küzdenek, és életben maradnak. 2_65.jpgHamarosan egymást is összeszedik, és együtt menekülnek tovább. A szomszédoknál igyekeznek menedékre lelni, de mire átérnek, már az árnyaik végzetek velük és átvették a helyüket. Szembesülniük kell vele, hogy a vörösbe öltözött hasonmások megjelentek, és készülnek világszinten átvenni a hatalmat. Menekülni kell.

Mikor Jason árnya, Pluto és a többiek megállásra késztetik a menekülő autójukat, Pluto fel akarja gyújtani a kocsit. Jason emlékezett rá, hogy a 1_58.jpgmozgásával tudja befolyásolni a hasonmását. Így úgy mozog, hogy a fiút a tűzbe vezesse, mielőtt az végezhetne a családdal. Ám közben Adelaide árnya elkapja őt. Az anya rohan a fia után, míg a férje a lányukra vigyáz.

6_9.jpgAdelaide és az árnya visszatérnek oda, ahol minden elkezdődött, a tükrök a vidámparkban. Halálos táncot járnak, míg küzdenek. Közben megelevenedik az igazi történet: hogy gyerekként a hasonmás átvette Adelaide helyét, ezért nem tudott sokáig beszélni. Míg a hasonmások között az igazi lány tervet szőtt, hogy vegyen 5_1.pngmindent vissza. Végül Adelaide győz, megöli a vörösbe öltözött, gyerekként igazi Adelaide-ot. Kiszabadítja a fiát, és sietnek a család többi tagja után.

Idegenek a vonaton

Gyilkosságos, őrült karmaiból menekülni akarós, játszmás.

Guy élete sínen van: teniszcsillag, akit a rajongók is megismernek látásból. Majd a politikában folytatná, amiben segíteni fog egy szenátor, leendő apósa. Ráadásul Anne nem csak az apja miatt fontos a férfinak, valóban szereti a szép és okos nőt. Most a szülővárosába tart, hogy a válását is elintézze. Még kamaszként nősült, de a felesége 10_19idegenek_a_vonaton.jpgelidegenedett tőle, és már mástól vár gyermeket. A vonaton különös figurába botlik, aki meglepően sokat tud róla. Akinek egy őrült ötlete is támad: Guy útjában a felesége áll, az övében az apja. Cseréljenek gyilkosságot! Guy szinte menekül Bruno és őrülete elől. Ám hamarosan azzal kell szembesülnie, hogy Miriam a felesége akar maradni, és a gyerekét is úgy akarja nevelni, mintha Guy lenne az apja. A férfi megfenyegeti, elrohan. Bruno megragadja az alkalmat, hogy végezzen az asszonnyal. Majd zsarolni kezdi Guy-t, most ő jön! Aki igyekszik kiutat találni az egyre reménytelenebb helyzetből.

Alfred Hitchcock egyike azoknak a rendezőknek, akiknek az Oscar tartozna egy bocsánatkéréssel. Az egyik legnagyobb volt a rendezők között, a filmjei ma is izgalmasak és feszültséggel teltek. Nem véletlen, hogy egyik feldolgozás sem ért az eredeti nyomában, pedig voltak próbálkozások. (Azért a jövőre érkező Rebecca érdekesnek tűnik, majd kiderül.) Mégsem adták neki oda az aranyszobrot, pedig járt volna neki.

Az Idegenek a vonaton és azt a receptet követi, amit a rendező előszeretettel alkalmazott. Vett egy sikerregényt, jelen esetben Patricia Highsmith „Két idegen a vonaton” című pszicho-thrillerét, és azt dolgozta át filmes nyelvre.

Fontos kiemelnem, hogy az eredeti regényt filmre dolgozta át! Ugyanis most olvastam a regényt is, és nem lehet nem észrevenni, mennyit igazítottak rajta, hogy sikerfilm lehessen belőle. A regényhez képest Guy itt nagyon szerethető figura. Más a szakmája, ígéretes a jövője és lelkiekben sokkal erősebb is. A könyvben Bruno képes megfélemlíteni, és kiforgatja magából. A regény értelmezhető Guy elbukásának és pokoljárásának, miközben a regény egy harcost ad, aki a maga módszereivel felveszi a harcot élete megrontójával. Bátrabb. Hősiesebb.

Hitchcock felismerte, hogy a filmnek kell egy hős és Guy ebben a formában az lett. Egy olaszos küllemű, jóképű színésznek adta a szerepet, és ahogy fentebb fejtegettem, a jellemében is sokkal megnyerőbb lett. Lehet neki drukkolni. Így a film nem a lelki terror és következményeinek a krónikája, hanem krimisebb eszközökkel a küzdelemé.

A feszültséget itt Guy és Bruno játszmája adja. Hiszen nem szövetségesek, ellenfelek ők ketten. Mindkettőnek megvan a maga célja, amit a másikra akar erőltetni. Bruno végig akarja vinni a fantáziáját, míg Guy az igazság felfedésével és elfogadtatásával szabad és boldog ember akar lenni. De csak egyikük nyerhet.

Ki kell emelni, mennyire jó a film vágása. A végén, a nagy összecsapás felidézte bennem a Pszichót is: azzal van hatás elérve a nézőre, ahogy a képbeállítás gyorsan változik és megijeszt úgy, hogy igazából ijesztőt nem is mutatnak. (Mint a zuhanyzós jelenetben.)

Zsánerében jó film. Nekem az húzta le, hogy a regény jobban eltalálta az ízlésvilágom.

 

Idegenek a vonaton - 5/3 jobban tetszett volna, ha nem most olvastam volna az eredeti regényt. Ez szebbített verzió.

https://www.youtube.com/watch?v=J1iSS5r0OVE

Temple

1. évad

Illegális kórházas, orvosi kísérletes, feleséget megmentős.

Daniel Milton élete egy sikertörténet volt: megbecsült és kitüntetett sebész, akit nem csak a szakma, de a betegei is nagyon szerettek. Szeretett férj egy kutatóorvos feleséggel és egy egyetemista lánygyermekkel. Mára özvegy, akinek a neje öngyilkos lett, miután halálos betegségére nem sikerült gyógymódot találni. Elidegenedett apa, aki alig látja már a lányát. A kórházba se ment vissza dolgozni. Titkon egy illegális klinikát üzemeltet a Temple metróállomás egy eldugott szakaszán egy bunkerépítő metrószakasz felügyelővel – hiszen van egy titka. A neje igazából kómában hever, és Daniel így szerzi meg a pénzt, hogy segíthessen rajta. Lassan azonban elszabadulnak az események: az egyik betege körözött bankrabló. Egy kollégája leleplezi, és a rendőrséggel fenyegeti. Beth állapota romlik. Daniel ideje egyre fogy.10_19temple.jpg

Újabb kórházas sorozatot pipáltam ki. Ez azonban más, mint a megszokott zsánerem. Egyrészt, rövidebb. Sokkal erősebb benne az átívelés is. Még nem döntöttem el, mennyire tetszett: az elejét ugyanis nagyon untam, de a végére kellően felpörögtek az események.

Mindössze 8 részből állt az évad, és az első negyede csak az alapozás volt. Nagyon lassan megismertük a szereplőket, és a sorozat elkezdte alapozni a konfliktusaikat. Direkt sok lyukat és hiányos információkat megadva. Ezzel el is érték, hogy forgott is azon a gondolatom, hogy félbehagyom. Nem haladt, untam is.

Aztán elkezdték összerakni az egészet. Minden epizódban volt pár flashback jelenet, ami magyarázta, hogy jutottunk el a jelenig. Jobban beleláttunk Daniel szakmai múltjába, a feleségével való kapcsolatában és azt is megismerhettük, hogyan került bele az illegális klinikai bizniszbe, milyen betegekkel dolgozik. Így már sokkal jobban tetszett a sorozat és a figyelmem is jobban igénybe vette: hogy minden részlet a helyére kerüljön, figyelnem kellett, melyik idősíkban és milyen szálon haladunk éppen.

Amit kevésnek találtam benne: az orvosi eseteket. Nagyon keveset kaptunk abból, milyen orvoslás folyik a klinikán. Nem is volt minden részben ottani beteg. Egy műtét, némi kezelés fért bele a 8 részbe. Beth esete volt, amit kiemelten mutattak, de a kísérletezés alatt ez kimerült annyiban, hogy Daniel és Anna (Beth munkatársa a laborban, titokban Daniel egykori szeretője) gondterhelten a laptop felé hajolnak, néha leülnek Beth betegágya mellé. Amikor kész van egy szer, beoltanak egy egeret és várják, hogyan reagál a gyógyszerre.

Egy-egy részt feldobtak durva húzásokkal. Egyet kicsit fel is villantok: amikor Beth veséje kezd leállni, Daniel bele kell, hogy kóstoljon az illegális szervkereskedelem világába is. Az, ami a megvett vesére vár… komolyan nem tudtam eldönteni, hogy sírnom vagy nevetnem kellene rajta.

A mellékszereplők történetét is elkezdik bontani, és a végére komoly mini-drámákat hoznak össze. Törvény elől menekülő, jobb sorsra érdemes srác és embergyűlölő bunkerlakó kis életébe is bepillantást kapunk.

A húzónév Mark Strong: emlékeztet JK Simmons küllemére, de azért olyan színész nincs.

Egyelőre nem tudom, lesz-e folytatása. A vége alapján bőven lehetne, ez még kiderül. Mivel a végére sokat javult, valószínűleg nézném tovább.

 

Temple - 5/3 nagyon lassan indul, az egész sorozat cselekménye kényelmes, de a végére összeállt.

https://www.youtube.com/watch?v=HXuHACsDLds