Minden napra egy film

Vadon

2019. szeptember 21. - BBerni86

Család szétesős, kamaszos, szenvedős.

Jerry Brinson lelkesen költözött egy kisvárosba a csinos feleségével és kamasz fiúkkal, hiszen itt kapott állást egy előkelő klubban. A vezetőségnek nem tetszik, mennyire barátkozó a tagokkal, így kirúgják. Mikor visszavennék, a férfi büszkeségből nemet mond, és inkább elmegy önkéntes tűzoltónak a hegyekbe. A neje, Jeanette eleinte úszóoktatóként próbálja kiegészíteni a családi kasszát, de egyre keserűbb a férje miatt. Amikor egy sikeres, válófélben levő üzletember is hozzá kezd járni, a nő elcsábul egy jobb és több pénzzel járó életről kezd álmodni, 9_21vadon.jpgamit Jerry nem, de Miller meg tudna neki adni. Joe, a maga 14 évével igyekezne összetartani a családot, de csak végigszenvedheti a szétesését. Ő is dolgozni kezd, veszi át az anyja feladatait, de egy ponton el kell fogadnia, hogy nem tud mit tenni.

Nagyon jó kritikákat kapott ez a film. De most engedtem, hogy az érzelmeim felülírják az agyamat. Utáltam nézni ezt a filmet, nekem fájt, így alaposan le is pontoztam. Életkedv gyilkos, nagyon lehangoló és kiakasztó volt a számomra.

Dráma, aminek tökéletesen meg is felel. A középosztály alsó felének családi drámája, széteső családdal és nagyon boldogtalan emberekkel. Ezt végignézni megterhelő, pedig igyekeztem nem belegondolni abba, amit láttam. Akkor még jobban megterhelt volna. Mindenki szenved ebben a filmben, és sokan maguknak okozzák a bajaikat.

A legnagyobb vesztes, egyben a film szeme, Joe. Aki rendes gyerek, jobbat érdemelne, de mindkét szülője elhanyagolja. Az apja képes otthagyni a családját, az anyja meg nagyon hamar ráérez arra, hogy a külsejével is boldogulhat, nem kell a férje mellett ragadnia. De ez együtt jár azzal, hogy a fiát is egyre jobban hanyagolja.

Miért olyan boldogtalanok itt az emberek? Joe azért, mert szétesik a család és tehetetlen. Jerry, mert nem sikerül egy állásban sem megmaradnia, a büszkesége nagyobb nála. Ő egy menekülő karakter, aki a bajban nem tart ki, nem küzd, inkább továbbáll. Jeanette, mert ennél az életszínvonalnál többet akar. Az elején még pozitívabbnak tűnt, ahogy dolgozni kezdett és tényleg javítani akart a család helyzetén, de ő nagyon hamar kifordul magából. Jerry legalább szilárd, nem romlik, de Jeanette sokat veszít magából a cselekmény alatt.

Rémes volt nézni, ahogy Joe végigszenvedi ezt az egész történetet. Egyre fájdalmasabbak a szülei árulásai, ahogy ő végig reménykedni próbál, de rendszeresen összetörik a reményeit. Tulajdonképpen az jön le ebből a filmből, hogy az emberek élhetetlenek és szenvedésre kárhoztatottak, még maguknak is csak kínokat okoznak. Se együtt lenni, se válni nem tudnak szépen. Csak szenvednek és szenvednek. Az élvezeteik meg bűnösek – mert azt nem tudom elhinni, hogy Miller a pénzén túl másban tetszett volna a nőnek.

Az egész filmnek fájdalmas és nyomott a hangulata. Lehangoló a környezet is, amiben játszódik. Nem véletlen, hogy a legerősebb szín inger Jeanette sárga ruhája, ami aztán a széthullás és csalás jelképe is lesz.

Gyllenhaal és Mulligan érzéssel játszanak. Carey Mulligan az egyik olyan színésznő, akit nagyon ellenszenvesnek találok, de itt nagyot játszik. A gyereket viszont nem bírtam.

Drámának nagyon működik, de utáltam nézni és szenvedni a szereplőkkel.

 

Vadon - 5/2 színészileg rendben van, a drámának is van súlya. De kínzás végignézni és –gondolni.

https://www.youtube.com/watch?v=OoJpVQTY_t4

The Boys

1. évad

Szuperhősös, átverős, összeesküvéses, visszavágós.

A világban béke van, hiszen a szuperhősök rendet tartanak. Népszerűek, szépek, mindenki hősei. Hugh is a rajongóik közé tartozik, és nyugodtan készül összeköltözni a barátnőjével. De mindennek annyi, mert a világ leggyorsabb embere, A-Train képtelen leállni, és átszalad Hugh barátnőjén, aki darabokra szakad a férfi szeme előtt. Hugh szembesül a médiából áradó hazugsággal, őt is le akarják fizetni. Mielőtt őrültségbe fogna, megismerkedik Butcherrel, akinek szintén van elszámolnivalója a szuperekkel. Hugh az ő oldalán kezd akciózni, miközben szembesül azzal, hogy a hősök közelről inkább bűnözőkre hasonlítanak. Talán egy kivétellel: Annie, vagyis Starlight most nyert felvételt a Hetek közé, ő még tényleg hisz abban, amit csinálniuk kellene. Lehet, hogy ő a kulcs a Hetek megbuktatásához?9_21theboys.jpg

Eredetileg képregény volt, és ugyan magyarul még nincs, de látatlanban is elhiszem, hogy nagyon elvetemült és sötéten szórakoztató kiadvány lehetett. Tulajdonképpen egy olyan világot találtak ki benne, melyben az Igazság Ligájának (itt Hetek) csak a PR-ja jó, a tagok valójában egoista és önző lények, akik többet ártanak, mint segítenek a világon.

A sorozat is követi ezt a tendenciát, és egy antihős szuperhősös sorozat lett. Rá lehet jönni, melyik hős melyik DC karakter kifordítottja, és nagyon elvetemült alakokat találtak ki. Illetve, páran hős létükre nagyon gyarló emberek – a többiek meg pszichopaták. Mindenkit ki lehetne elemezni, de maradjunk csak a Hetek vezérénél, a film legnagyobb szörnyetege mellett!

Homelander – aki e világ Superman karaktere. Sebezhetetlen, szuper látás és hallás, repül, emberfelettien erős és a szemei egyben lézerek is. Nincs fegyver, ami képes lenne ártani neki. A sajtó előtt kenyérre lehet kenni, barátságos, jóképű és menő. Ám milyen az igazi Homelander? Ha valaki keresztbe mer tenni neki, vagy csak ő hiszi azt, végez vele. Aki ismeri, retteg tőle. Hidegvérű gyilkos, akinek csak a látszat számít. Létrehoz szuper terroristákat, hogy legyen kivel harcolnia. A halálba küld egy egész gépnyi embert, ha ez szolgálja az érdekeit. 9_21theboys2.jpgKegyetlen, hideg, komoly anyakomplexussal.

Az ő ellenpontja az emberek oldaláról Billy Butcher, aki annyira kemény emberként, amennyire csak lehet. Megingathatatlan, önfejű, tele bosszúvággyal és céltudatos is. Fel is merült bennem, mi a különbség? Az erkölcs. Homelander számára nincsenek tabuk, Butcher legalább megőrzött valamit az emberségből.

A sorozat nagyon durva dolgokat mutat és sokkolja a nézőket. Nemi erőszak, hidegvérű mészárlás, drogozás, szex. A fekete humora is elvetemült – érdemes megnézni, mi lesz mindig, ha Deep próbál jófiú lenni. Szegény delfin, még mindig fáj, ami történt vele…

Végig zúdulnak ránk az események. Nincs is sok része, de azt maximálisan kitöltötték és hozták a fordulatokat is. Még a fény se veszett ki belőle, hála Hugh és Starlight kettősének. Volt benne bőven akció, nyomozás, komikus részek és még romantika is fért bele.

A szereposztással is teljesen elégedett voltam. Karl Urban nagyon karakteres Butcher lett, de Antony Starr Homelander karaktere is kész. Jó volt a casting, rajtuk kívül is.

Az utóbbi hetekben ez volt a szórakoztató sorozatom, amin jókat vigyorogtam és szörnyülködtem. Ádáz, sötét és agyament, de ez most nagyon bejött nekem.

 

The Boys - 5/4,5 jó szereposztás, de nagyon sötét a történet. Fekete humor, ádáz cselekmény, szórakoztat.

https://www.youtube.com/watch?v=tcrNsIaQkb4

Bigger

Testépítős, korszakot átformálós, családos, vállalkozós.

Joe Weider élete nem indult jól: az anyja lányt akart, így már akkor sírógörcsöt kapott, amikor megtudta, hogy fia lett. Joe, majd az öccse, Ben, soha nem lehettek elég jók az asszonynak, soha nem kaptak igazi anyai szeretet. Amikor Joe-t a nagyobb fiúk bántották, csak annyi volt az anyai szó: miért olyan gyenge? Joe így lassan a testedzés megszállottja lesz. Folyamatosan kutatja, hogy lehetne ideális, izmos testtónust kialakítani, és magán 9_20bigger.jpgkísérletezik. Kamaszként fedezi fel a testépítő versenyeket, és miközben versenyez, a saját lapját és edzőprogramját is tervezi. Az anyja ezen is kikészül, a fiúk valósággal el is menekülnek a családi házból, hogy a saját vállalkozásuk és a saját életük saját térben éljék. Egyre sikeresebb, bár a műfaj jelenlegi királya nagyon küzd azért, hogy tönkretegye őket.

A testépítők világa nagyon-nagyon távol áll tőlem. Nem is tudok egyet sem megnevezni – jó, egyet tudok. De ő csak a karrierjét kezdte így, utána híres színész lett belőle, majd egy időre a politikában is magasra mászott, kormányzói címig vitte. Gondolom, már kitaláltátok: Arnold Schwarzenegger ez a személy.

Ez a film arról mesél, hogy vált a testépítés azzá a sporttá, aminek ma ismerjük. Egy testvérpár története, a Weider fivérek sztorija, akik forradalmasították a sportot, versenyt alapítottak és még a táplálék kiegészítők kereskedelmébe is betörtek. A Bigger arra vállalkozott, hogy a magánéletük mellett a karrierjüket is bemutassa, elsősorban a nagyobb fivérre, Joe-ra koncentrálva.

Mivel nekem ez az egész új volt, az egész film cselekménye újnak hatott. Most már utána olvastam kicsit a szereplőknek, és tudom, hogy ezt-azt csiszoltak, szépítettek a valódi eseményeken (pl. Joe első házasságából született egy gyerek, akit teljesen kihagytak a filmből, ahogy Ben családja sem szerepelt). Mondjuk, a lényeget nem ez a szál vitte, hanem az, hogy két szegény fiú hogy jutott el odáig, hogy bajnokot faragjanak egy osztrák fiúból, és a testépítés vezető egyéniségévé váljanak. A semmiből milliomos sikeremberek.

Pszichésen két szál volt, amit érdekesnek találtam. Az egyik, ahogy az anyjuk idegenkedése meghatározta a két fia személyét és kapcsolatát. Sokkal tragikusabban is alakulhatott volna, de szerencsére az, hogy az anyjuk nem szerette őket, egymáshoz közel hozta a fiúkat. A másik, Joe megszállottsága a tökéletes fizikum kialakítására. Pontosan levezetik, honnan indul és mivé alakul ez a mánia. Az elején kifejezetten komikusnak is találtam, hogy Joe még a testvére temetése szervezésében is erre koncentrál, de ahogy látjuk, miért lett ilyen, a végére meg lehet őt érteni.

A cselekmény folyamatosan halad, néha túl gyorsan is. Jeleneteket tud csak megmutatni kapcsolatokból, versenyekből, mert hosszú korszakot ölel fel a teljes cselekmény. Nem mindig tetszett, mi kapja a nagy súlyt. (Schwarzenegger sok volt, bár érthető, miért emelték ki annyira, hogy kapcsolódik az ő karrierje e fivérekhez.) De mivel annyira új volt nekem a téma, érdekesnek találtam így is.

A szereposztás is jól sikerült, sok ismerős, de még nem sztárszínésszel, korrekt.

Talán lehetett volna szórakoztatóbb, de így is lekötött. Nem is bánom, hogy belebotlottam.

 

Bigger - 5/4 korrekt szereposztással, ha nem is körömrágóan izgalmas, de érdekes világról szóló film.

https://www.youtube.com/watch?v=G3k1BKNIV9c

Mit várunk?

Cím: The two Popes

Készítők: a két főszereplő tűnik a legeladhatóbbnak benne: Anthony Hopkins és Jonathan Pryce. A kiadott képek alapján Hopkins nagyon durva arcvonásokat kap, alig ismerni rá.mit_28.jpg

Műfaj: történelmi, dráma, dramedy

Cselekmény: a katolikus egyház pár éve lezajlott, ritka eseménye. Benedek pápa és az egyik bíborosának kapcsolata lesz a középpontban, aki a következő pápa lett, Ferenc. Az érdekessége abban rejlik, hogy Benedek váltására nem halálozás miatt, lemondás miatt került sor. Elég ritka, hogy egy pápa lemond…

Várható megjelenés: ősszel mozikba küldik, de a forgalmazás a Netflix tulajdona, akik decemberre elérhetővé teszik.

Miért várós?

  • Anthony Hopkins – még akkor is nagy színész, ha olyan ocsmány arcot csinálnak neki, mint amit a fotók alapján ebben a filmben kapott.
  • Érdekesnek találom, hogy egy ilyen, ennyire vallásos filmnek a műfaja dramedy. Vajon milyen poénok lesznek benne?
  • Történelmileg is érdekes a téma. Nem mindennapi, hogy egy pápa lemond. Ez egy olyan hivatás, amiből kihalni szokás. Vajon a film mennyit tár fel az indokokból?

Megtorlás

Bankrablós, nyugalmat visszaszerzős, titkon nyomozós.

Jacob egyszerű, de boldog életet él. Van egy szerető, gyönyörű felesége és egy kislánya, akit mindenkinél jobban szeretnek. Az állása nem álmai legjobbja, de a bankban jól keres, amire szüksége van a családnak. Egy nap azonban rabló megy be hozzájuk, agyonlövi a biztonsági őrt, és Jacob is azok között van, akiket túszként magával rángat. Nem lesz baja, fizikailag. De a biztonság érzetét elveszti, rémálmok kínozzák. A szomszédban lakó, nyugdíjas nyomozó ajánlja fel a megoldást. Nem csak önvédelemre és lövésre kezdi el oktatni, de Jacob 9_19megtorlas.jpgmegfigyelései alapján nyomozni kezdenek a rabló után, akit a rendőrség rég nem bír kézre keríteni. Ők közel jutnak, amit a férfi nem hagyhat. Túszként Jacob családját ragadja el, akinek már a családját kell megmentenie.

Nem voltak nagy elvárásaim a filmmel kapcsolatban, láttam a trailert. De ennek az alkotásnak még azt a keveset is sikerült alul teljesítenie. Ha nem lenne benne két színész, akiket különben bírok, egyenesen nézhetetlen minősíteném ezt az egészet.

A történet nem egyszerűen buta, hanem betegesen ostoba. Most komolyan, Jacob igazából nem volt bántva a rablásban! Nem látom indokoltnak, hogy teljesen megszállottja lett az elkövető elfogásának. A férfi, akinek addig a család volt a mindene, most átvált akciósztárba? Túl hamar ment a váltás, és az is hihetetlen, milyen hamar megtanított neki mindent a szomszéd. (Akit addig különben addig nem is kedvelt, de amint gyógyszert meg pisztolyt adott a kezébe, máris a legjobb haver lett belőle.)

Azt is utáltam, hogy az ő béna kis nyomozásuk milyen hamar eredményt hoz, míg a rendőrség a több emberrel és forrással nem jut semmire? Azt már ecsetelni sem akarom, mennyire fájdalmasnak találtam, amikor a nyugdíjas nyomozó felveszi a telefont és máris ugrik segíteni valamilyen egység, amiről addig szó sem volt, csak feltűntek a semmiből.

A film vége is fájt – de az már erősen spoiler lenne, ha a végét is lelőném. Maradjunk annyiban, hogy fájt látnom, milyen irányba halad tovább Jacob karrierje.

Az akciójeleneteket rossz volt nézni. Nem is értem: Willis és Grillo is gyakorlott akciófilm színészek, nem látták, mennyire béna ez az egész? Nem csak a film cselekménye, de maguk az akciójelentek is. Igaz, alapból nem vagyok oda a lövöldözésért és az autós üldözésekért, de lehet azokat úgy is csinálni, hogy lekössenek. Ha van benne ötlet. Itt viszont azt se nagyon hiszem el, hogy volt ember, aki koreografálta ezeket a szcénákat. (Pedig biztos volt. Vissza is adhatná a fizetését.)

Nincsenek jó beszólások, nincsenek jó nyomozós pillanatai a két főszereplőnek. Még csak buddy filmnek se megy el, pedig az még működhetett is volna. Helyette csak azt látjuk, hogy James kinyilatkoztatja az igét, Jacob meg mindent magába szív, mint egy szivacs.

Egy dolog adja el ezt a filmet: Bruce Willis és Frank Grillo neve. Igaz, ha ilyen filmekkel jönnek sorra, már nem fog ez állni. Grillo azért jobb dolgokban is feltűnik, de Willis kezdi nagyon apróra váltani a nevét. Az Üvegen kívül volt nagyobb dobása az utóbbi években?

Nem lehet ezt a filmet ajánlani senkinek. Még Willis rajongóinak sem, mert ez a film egyenes út ahhoz, hogy már ne legyenek többé rajongók.

 

Megtorlás - 5/1,5 béna történet, béna akciók, a konfliktus is béna. Pontot is csak a színészek miatt kapott.

https://www.youtube.com/watch?v=yzO9OCAW_7c

A hőlégballon

Menekülős, baráti összefogásos, rendszer ellen kritikát megfogalmazó.

A berlini fal, a nyugat egyre elérhetetlenebb a rossz oldalon ragadtaknak. De vannak, akik nem adják fel a szökés reményét, mert a gyermekeiknek egy jobb és szabadabb életet akarnak biztosítani. Ilyen emberek Peter és Günther is, akiknek a képzettsége is megvan egy merész terv végrehajtásához. Peter gépész, Günther ugyan 9_18a_holegballon.jpgnem tanulhatott tovább, de fizikából és gépészetből lángelme. Két év alatt, titokban egy léghajót készítenek, és a családdal együtt azzal akarnak átjutni a határ és a fal felett. Az első próbálkozásnál pár méterrel elbuknak, és a rendőrség felfigyel a lehetséges szökésre. Miközben a Stasi a nyomukra akar akadni, ők villámtempóban újra hajót építenek és szökniük kell. Ha nem mennek, börtönbe kerülnek. Mindent feltesznek egy lapra, és belevágnak.

Az élet olyan történeteket produkál, amelyeket alig lehet ésszel felfogni. A XX. században megélte az emberiség, hogy egy várost fallal választanak ketté, és nem volt átjárás a kettő között. Kelet és Nyugat nagy betűkkel különült el a modern Európában.

Berlinben mai napig beleborzongani, ahogy elmegyünk a keresztek mellett, azok emlékei mellett, akiket azért lőttek agyon, mert illegálisan át akartak kelni a Falon. Az emberek azonban találékonyak és kitartóak. Ez a film is egy szökés, valódi megtörtént eset, története, de kitalálni nem lehetne ilyet.

A film két hőse fogta magát, és léghajót építettek.

Maga ez a tény, ez az ötlet olyan erős, hogy egy időre el is vonta a figyelmem a filmtől. Szerencsére elképzelni nem tudom, hogy annyira elkeseredett legyek, hogy egy otthon varrt, alig pár drótnyi kosárban megpróbáljak a fagyos éjszakában átrepülni a határon kisgyerekekkel. Hozzátéve, hogy ki volt adva, a határon előbb lőnek, utána kérdeznek.

A film első fele szimplább. (Merjem leírni? Unalmas.) A helyzet abszurditása, a szereplők bemutatása nézeti kicsit, de csak kicsit. Eleve egy kész helyzetbe csöppenünk, az első szökésbe in medias res. Kik ők? Miért? Hogyan? Túl sok a kérdésem. Majd a balszerencse, és a vésztervek, amelyek bénák. Ahogy az amerikai követséggel próbálták felvenni a kapcsolatot, rossz volt nézni.

De a film második felére felgyorsulnak az események. A krimi, a Stasi nyomozása egyre halad előre, szorul a hurok. Nő a feszültség, miközben egy kalandfilm is bontogatja a szárnyait. Az kifejezetten érdekes volt, ahogy a semmiből újra összeraknak egy léghajót. Ahogy beszerzik az anyagot, készülnek, mindenki a saját képességei szerint bedolgozik. Ez, az összekészülés számomra még izgalmasabb is volt, mint amikor tényleg beültek a kosárba és irány a határ.

A film látványvilága korrekt. Simán bele tudtam látni az elmúlt korszakot. A ruhákba, az autókba – szörnyülködtem is a Wartburg szépségein.

A színészek számomra ismeretlenek voltak, de jónak éreztem a szereposztást. Azért, azt észrevettem, hogy a Stasi emberei idősebb, komor férfiak voltak, míg a menekülők a fiatalos, jóképű családapák csinos feleségekkel és helyes gyerekekkel.

A végét nagyon bírtam, az elején meg túl kell jutni. Egyszer érdemes rászánni az időt.

 

A hőlégballon - 5/3,5 az abszurditása és igaz volta eladja. A végére még izgalmas is a készülődés a csel.

https://www.youtube.com/watch?v=ur2QkuEl_nc

Idézzünk!

Mi az Harry? A NASA olajat talált az Uránuszon? (Armageddon)

 

  • Először jártam külföldön. Először találkoztam eltérő hátterű és gondolkodású emberekkel.
  • Mind burokban élünk, nem? Amíg ki nem törünk belőle. (Traitors)

 

(Jo apja egykori főnökétől kér meghallgatást, aki a lányt más szakterületen alkalmazná, mint amit Jo elképzelt.)

  • Nem vagyok ringyó.
  • Ugyan már! Mind ringyók vagyunk. Csak páran már tudunk róla. (Bosszú egy anyáért)

 

(Amikor egy rab is hasonlatot keres, hogy kifejezze, mennyire rossz a kitoloncolásra váró nőknek, akiket először látnak.)

  • Azt a rohadt! Mintha el lennének átkozva.
  • Mintha mind most látták volna a Kört. (Orange is the new black)

 

(Indul a vadászat a bohócra, de hőseink már az első lépéseknél is ki vannak készülve, amit mindenki érez is a saját bőrén.)

  • Mike jól van?
  • Úgy érzem, ez már költői kérdés. (Az, második fejezet)

 

Tudod, mi a legnehezebb, ha író vagy? MINDIG. Az első olvasó. Engedd meg magadnak a kritikát. (Sierra Burgess is a Loser)

 

(Gyurinak fáj a foga, de fél a fogorvostól, így minden mással próbálkozik, mint elmenni orvoshoz.)

  • De úgyis gyalog megyek.
  • A városba?
  • Nem, csak ide Janóhoz.
  • De Janó állatorvos!
  • Igen, de nekem meg állatira fáj, és tőle nem félek. (A mi kis falunk)