A ciklus tetőpontja, avagy a bohóc bőven szedett áldozatot az It - Welcome to Derry (s01e07) heti részében. Akár ez is vihette volna a részt a hátán, de más szempontból sokkal sötétebb az, hogy az emberekben mi lakik. A
rasszizmus - ahogy egy feltételezett gyilkos miatt egy teljes közösséget képesek felgyújtani. Még csak nem is random feketék ellen keltek fel, hanem katonák ellen, akiknek annyi volt a bűne, hogy befogadtak egy menekülőt. Vagy, a katona, aki félelemmel akarja egyben tartani a nemzetet. Annyira beteg az a terv, hogy szavakat se nagyon találok rá. Voltak drámai tetőpontok - mint Rich áldozata. Voltak meglepetések - az pl. eszembe nem jutott volna, hogy az álmából visszatérő bohóc melyik gyerekkel kezdi a sort. Lesz itt egyáltalán túlélő? Szerintem már nem sok van vissza és jön a vérfürdő újabb fejezete. Az meg csak plusz, hogy Skarsgard több szerepet kap és nem csak ijesztően kell vigyorognia.
Szimpatikus rész volt a Tracker (s03e06) is. Egy lány tűnt el, aki bűnügyi helyszíneken volt takarító. Nem véletlenül: a nyomozás volt a hobbija és a netes barátaival talált is egy esetet. Ebben a történetben is megbújik egy teljes film lehetősége, de most nem éreztem úgy, hogy össze kellett mindent csapni, hogy egy részbe beleférjenek. Igen, a szokott gondok - mint a mindent elsőre és pillanatok alatt megtaláló technikus - most is megvannak, de ez egy fogyaszhatóbb krimi volt több mellékszereplővel és érdekes esettel.
Családi történet jött a Landman (s02e03-04) kapcsán. Megismerjük a múltat, a nagyszülők történetét és magyarázatot kapunk, a nagyapa karaktere miért és hogyan lesz állandó szereplő az évadban. A dráma nagy, Billy Bob Thornton nagyon adta, amikor a gyerekkori emlékét mesélte az ebédnél. Az sokkal jobban működött, mint a fia és a kis barátnője története. Annyira nem tud érdekelni, hogy Ariana mit alkot a kölyökkel. Viszont, Andy Garcia szerepe egyre nő, többet látjuk a történetbeli feleségével és Cami kezdi összehúzni a szálakat. Az már jobban mozgatja a fantáziám, velük mi lesz. Így röviden volt család dráma meg olajbiznisz is, látványos balesettel és annak következményeivel.
A folytatás kellemesebb a Montmartre (s01e03-04) táján, mint a nyitány volt. Többet megtudtunk a szereplők
múltjáról, láttuk nyomozás közben a rendőrt és még egy műsort is összeraktak a miniszternek. Sok kis történetet fűznek össze, miközben az apa halála ott van meghatározó rejtélynek. A hibái most is megvannak: érzelmekben túl gyorsak. Pl. a húg megismerkedik egy szegény festővel, egyszer modellt áll neki, aztán amikor kiderül, hogy ő valójában gazdag gróf, viszi bemutatni az anyjának is? Mivel azt is elejtették közben, hogy több képét eladta, amióta a lány a modellje, biztos több idő eltelt, mint amit mutatnak. De azt annyira nem érzékelni, hogy attól olyan, mintha komolytalanul gyorsan esne meg minden. Ami különben emlékezetes volt: a barikád témájú show és a félvér fiatalember kapcsán behozott témák. Az, ahogy ő kapcsolódik a többiekhez, ahogy az anyját és a helyére lépett fiút fogadta, abban több emberség volt, mint amit sokan mások mutattak 4 rész alatt. A látvány pedig most is megvolt: több helyszín, sokféle kosztüm, de azért nem giccsesen. A Latrec-plakát meg jó mementója a kornak és szépen idézte a festő stílusát. Van ebben ötlet, csak tudjanak élni vele.
Miért emlékezetes a heti rész? Mert az Elsbeth (s03e08) ebben eltért a megszokott sémától. Nem a Columbo nyomdokaiban haladtunk, amikor mindent megtudtunk előre a gyilkos motivációjáról és magáról a tettről. Hanem
csavar volt: sejtették, ki és miért tette, hogy azután menet közben lehessen meglepni azzal, hogy igazából mi történt. Akkor is működött és ötlet, ha a szokott formától eltérés jelezte is, hogy a gyilkossal is lehet valami más. Ami viszont ismerős lesz: a sztár mellékszereplő. Most Lana Condor érkezett, aki egy legendás kosaras edző jóval fiatalabb barátnőját játszotta, akit kb. mindenki utált, mert meggyőződésük volt, hogy kihasználja a férfit és csak neki köszönheti a PR-os állását a csapatnál. Jó ötlet, hogy mennyire más ez a karakter, mint a Netflix-filmes románcban a kis naiv lányka, aki fiúknak írt fel nem adott szerelmes leveleket. Közben meg ott volt a sorozat szokott humora, a visszatérő nyomozó és Elsbeth egyedi személyisége. Vagyis, el lehet mondani, hogy kicsit változtattak a szokott recepten, de másokban nagyon példázza, mit tud ez a sorozat.
A 3. évad 9. epizódja, az egymással rivális modellekkel már tipikus Elsbeth eoizód volt. Ebben is volt ismert vendégszereplő, ebben már a szokott mindenre fényt derítős szerkezet volt. Hagyományos rész, mókás és nézhető, de nem véletlenül a 8. részt emeltem most ki. Az eredetibb, ez a tipikus heti rész.
További kis ármányok a Matlock (s02e08) kapcsán. Újfent az a kérdés, ki kiben és mennyire bízik. Olympia és Mattie is kénytelenek aszerint viselkedni, hogy a másikban mennyi bizalmuk van jelenleg. Meglepően sok - Julian a határvonal, Maddie őt nagyon nem akarja bevonni, miközben Olympia kér tőle ezt-azt az ügyhöz. Vagyis, megint a szokásos libikóka, egyensúlyozva a barátság kérdésköre körül. Az ügy pedig szépen sikkad el mellette - egy tűzoltó perel, mert amikor felvállalta a többiek előtt a szexuális irányultságát, nem csak állandó célpontja lett a nem megengedhető vicceknek, de veszélybe is sodorták. Vagyis, ott is a lojalitás volt a téma. Mily meglepő, ugyanaz a magán- és bírósági ügyben is...
Szívtörő volt a The Mighty Nein (s01e05-06) héten megnézett része, főleg az 5. epizód. Caleb múltja pörgött vissza: hogyan lett varázsló, hogyan mosták ki az agyát, és mi volt az, amit meg kellett tennie és ami majd már
irányra terelte az életét. Arra is megjött a válasz, a megismerésekor az a macska megidézés, az honnan jött. Annyira tragikus, annyira fájt az egész, miközben meg remek példája annak, hogy kell másokat fanatizálni. A 6. rész aztán visszatért a könnyedebb vonalra és egy kincskeresős kalandba csöppentünk veszélyes csapdákkal. Humorral és azzal, ahogy a szereplők még egy kicsit jobban bízni kezdenek egymásban és valóban csapat kezdenek lenni. Látványos, kalandos, és nagyon tudják pengetni az érzelmi húrokat. Már nem csak a mellékszereplőket ismerem jobban - kiszúrtam Caleb korábbi testi-lelki jóbarátait is, de a nagyobb történetet is kibontják. Az nagyon tetszik is, ahogy Caleb királyságának a mélyéből felfejtik, hogy mennyire korrupt és mocskos az egész rendszer. A királyuk is. Nem kis kaland lesz ott rendet tenni és tartok is tőle, hogy ebben az évadban éppen csak addig fogunk eljutni, hogy megfogalmazza a Migthy Nein, hogy nekik kell megoldani ott a helyzetet. Na, majd kiderül. De ez a két rész jól mutatja, mit tud a sorozat. A drámát, de a humoros kalandokat és emlékezetes szereplőket is.
A Georgie&Mandy (s02e08) kapcsán most nem tudok jókat írni. Azon ment a történet, hogy a harapós kislányt hogyan kellene megnevelni. Amiből aztán az lett, hogy mindenki mindenkivel veszekedett. Még rágondolni is fáj, hiába volt megint Mary. Ez egyszerűen csak buta egy téma volt és humor most se jutott bele.
Kezd fájni nekem a Palm Royale (s02e05). Most komolyan, az volt a fő téma, hogy Maxine összejöjjön-e a nőgyógyász ügyvéddel. Ugyan közben a volt férje elrablását is igyekezett kibogózni, míg pénzt kellett kerítenie Lindának, de annyira... butaság ez. Színes, látványos, nézni lehet, de annyira gagyi minden szála, Evelyntől kezdve a Norma utáni nyomozással együtt.
Évadzáró a Francia história (s01e06) kapcsán. Akadt több cselekmény és minden fiú sorsa gyökeres fordulatot vesz a végére és elindulnak ki a világba otthonról. Meg nem tudom mondani, mi, de akkor is irritál. Bár tudom. Az
apjuk kétszínűsége, aki maga hibázhatott, de a fiainak semmit nem enged el. Miért zavarja annyira, hogy a fia Diane-t venné el? Ha a báró lenne a baja, de nem. Az olyan kétszínű is, ahogy maga is katolikus nőt vett el, de az örökösének nem engedi. Az is zavar, hogy Pierre és a szolgalány között mi van. Annyira nem tudom megérteni, mit lát a lányban. Hozzá képest tanulatlan és szolga. Miről beszélne vele? A takarításról? Igaz, a regények alapján tudom, hogy az a fiatalember minden részben több nőt is megdönt, és még olyanabb, mint Tulipános Fanfan a regényben. Akkor is zavar. Noha volt ármány, haláleset, kisebb lázadás is benne. Vagyis, most haladtak az események, csak sok minden nem tetszik a szereplők vagy a kapcsolatrendszerük kapcsán. A helyszín, kosztümök még mindig szegényesek, plána, ha nagyobb sorozat mellé teszem, ami többet tud. Összegezve, lehetett volna ez jobb sorozat, de most csalódásként élem meg ezt a 6 részt.
Milyen eszelősnek jutott ez eszébe? Ok, a Spartacus végére minden megszeretett szereplő meghalt csatában vagy a kereszten. De kellett egyáltalán egy újabb Spartacus? Simán lehetett volna a győztesek kapcsán tovább menni - a sorozat végére bedobták nekünk Crassus mellé Caesart is. De nem, kitaláltak egy átvitt szereplőt. De pont így? A Spartacus: House of Ashur (s01e01-03) a leggyalázatosabb, az egyik legutáltabb szereplőnek adott új életet. Ráadásul úgy, hogy azon is égnek állt a hajam. Módosítják a történelmet, egy halott római asszony közbenjárására, így Ashur nem lett kivégezve a lázadók által, hanem ő dobta el a végzetes lándzsát, ami leterítette Spartacust. Hálából van egy ludusa és próbál érvényesülni a gladiátorjátékok piacán. Hogy kellene szimpatizálni vele? Én olyan szinten utáltam évadokig, hogy nem fogom itt sem elviselni, hiába ő itt a központi szereplő. Azzal se tudok mit kezdeni, hogy Ashur a bénább gladiátorok közé tartozott, nem volt jó harcos. Most meg ő ver meg mindenkit, amikor oktatási céllal lemegy a homokra? Persze. Ahogy meg Spartacust is emlegeti... Belőlem nagyon kiváltja az utálkozást, annak ellenére, hogy igyekeznek pozitív fényt tenni rá. Iwan Rheon Tenaxának helyzete, ahogy kapaszkodna fel a ranglétrára, köszön vissza. Csak éppen Tenax okos volt, együtt lehetett érezni vele, és minden simlisség ellenére is szimpatizáltam vele. Az is igaz, hogy Tenax kocsiversenyben és nem gladiátorokban utazott. De ugyanaz az alapképlet: római vezetőbe kapaszkodva jutna feljebb és esélytelen kis senkiként akar villantani a nagy szervezetek ellenében. Ashurnak képtelen vagyok szorítani. Pláne, hogy a sorozat azzal akarja érdekessé tenni, hogy saját bajnokot akar kinevelni, egy nőt. Ettől sem eladhatóbb. Véres sorozat különben, megtartották az eredetire jellemző véres harcokat és ott van mellette a szex halmozott jelenléte is. Mégis, negyed olyan hatása sincs, mint korábban. Se a tabutörésben, se az erőben. Nincs súlya és így mindegy is, hogy kit hogyan aprítanak fel az arénában. A történetet unom jelenleg, de tény, nekem nagyon-nagyon nehezemre esik azt nézni, hogy éppen Ashur hogyan boldogul. Az egyik legjobb rész volt a Spartacusban, amikor végre lenyakazták. Még kinőheti magát valamerre, de jelenleg én nagyon fogom a fejem, miért éppen így nyúznak le a sorozatról egy újabb bőrt. Ashurral... jaj.

megrekedt, el is fogadja. Nagyon megdobja a nézettségét, hogy újra képbe került Emily. Végig azt várják, hogy mikor és hogyan akar bosszút állni Stephanie-n. Helyette Sean-t (az ex-férj), majd az esküvő után Dantét (a vőlegény/férj) gyilkolják meg és Stephanie a gyanúsított. Aztán jön az általános kavarodás és további családi titkok, amelyek miatt a szereplők trükköznek, menekülnek, igyekeznek leleplezni a valódi bűnösöket.
írhatnám, Cruise Az utolsó szamuráj című filmje után vagyunk. A szamurájokat felszámolták, a kardhasználatot betiltották. Változatos, kivel mi lett, a szereplők révén látunk pár variánst. Akik más munkában helyezkedtek el. Akik beálltak a kormány seregébe. A lázadók, börtönbe kerültek. A küszködők, akik majd éhen halnak, hogy megőrizzék, akik voltak. Nem ez a fő profil, de a sorozat azt is szépen lefedi, mit tett társadalmilag az, hogy a szamurájokat felszámolták. A kereskedők erősödtek, a harcosok kasztja pedig megszűnt.
Hannibal Lecter miatt teljesen más bűntényekre gondoltam. Ahogy nézni kezdtem ezt a műsort, az járt a fejemben, hogy nem eltévedtek? Párokat lelövő gyilkos? A Zodiákus. De ő bizony amerikai volt. Annyira arra emlékeztetett a történet, hogy kissé meg is akadtam, valami eredetibbet vártam. De itt annyi a különbség, hogy a firenzei rém csonkít is. Meg nem levelezget a rendőrséggel. Bizonyos időközönként lelő az autójukban szerelmeskedő párokat, a nőket pedig megcsonkítja. Csodálom is, hogy ilyen sorozatgyilkos volt szabadlábon, rettegtek tőle, és voltak, akik mégis a kocsijukban tartottak pásztorórát, nem hogy inkább hotelbe mentek volna.
mórokat. Meg a zsidókat is, jegyzem meg, velük meg visszalökték az országot a középkorba, úgy elveszítették az iparosokat és a pénzembereket. De nem történelmet akarok magyarázni - csak azt akarom felvillantani, hogy nagy formátumú családból származott. Johanna pedig az örökös volt.
ellenségek és barátok egyszerre felállás, amivel meghirdették az évadot, már asszonyok szövetsége. Ha Olympián múlik, Julian is be fog kerülni a körbe. Már egyre több mindenbe bevonja, és nem rossz szándékú ő, egyszerűen csak az apja kedvére manipulálja és kihasználja. Ez a rész különben abban volt kórházi sorozatos, hogy a bírósági eset lett a magánéletükre is a válasz. Alfie apja kijött a rehabról, megismerné a fiát. Olympia pedig az anyjával viaskodik, aki másodszor is férjhez ment, és a férfi bajba került. Olympia különben sem volt odáig érte, most meg pláne nem. Az ügy kulcsa, ami különben a magánéleti gondjaiké is, az empátia és a másik meghallgatása. Meg kell próbálni feladni, hogy a maguk makacs, berögzült elképzelését vigyék tovább mindenáron. Mondanom se kell, az ügyvédbojtárok megint csak feleslegesen tengenek-lengenek. Most komolyan: Sarah nagy dilemmája, elmondja-e, hogy Senior kémkedni küldte Julianhez? Tiszta felesleges és érdektelen az egész vonaluk.
módjukban mit csináljanak. Avagy, most mindenki Norma nyomában van. A kis részletek meg lassan kirajzolják, hogy Norma igazából Agnes és milyen hazugság van évtizedekkel korábban. Látványos, színes, guilty pleasure, de annyira buta történettel, hogy az fájdalmas. Az esküvő és az a szarvasbikás férfi hagyomány? Annál már csak az rosszabb, hogy van egy új szereplőnk, aki nőgyógyász és ügyvéd egyszerre. Nem mellesleg Maxine következő lehetséges szerelme, ha jól tippelek. Vagyis, profin meg van csinálva a sorozat, még olyan képi játékokkal is, amikor Maxine és a John Stamos játszotta doki - ügyvéd telefonáltak és a nőt belevágták az éppen nőgyógyásznál levő nőbe. Nem tudom jól leírni, de a két képet szépen összeillesztették. Ilyesmi sok akad, csak annyira buta a sztori...
A táncos műsor végén a vezető táncosnő meztelenül áll majd a rászegeződő fényben. Lehet sejteni, a prűd korban mennyien állnak sorba a szerepért. Mondjuk, bizonyos rétegből lenne jelentkező, de a tulaj annál válogatósabb. Celeste van a másik szálon, aki gyerekként elvesztette a szüleit (anyja szülésbe halt bele, az apját megölték) és a gyerekeket eladták. Ő egy cirkuszoshoz került, most táncosnőként él azzal a céllal, hogy megtalálja a testvéreit. A magánnyomozója vissza akar vonulni, de előtte megkéri rendőr unokaöccsét, hogy vegye át a nyomozást. Némi tőke kell az utazáshoz, Celeste így lesz a show sztárja, abból fizet. Röhejes különben, hogy amit az öreg évekig nem tudott megtenni, a férfi napok alatt megcsinál. Már sorolja is, hol a két testvér. Így bővül majd a kör: egy gazdag család kisebb fia, tervező zseni, aki megreformálná az utóipart. Csak éppen most kiderül, hogy az anyja hogyan vett egy gyereket, hogy ne bukjon le a férje előtt, hogy egy fekete szolgálóval volt viszonya. A húgot pedig házasság ígéretével csalták csapdába, és adták el egy bordélyba. Amint tudott, megszökött, de súlyos beteg. Celeste ápolja majd és igyekszik talpra állítani. A történet mindig hoz valami szappanoperás kanyart, amivel mehet tovább. Pl. mivel zsarolja az elsőszülött az öccsét, hogy az menjen el helyette Ázsiába, míg ő beülne a gyárvezető székbe. Vagy, Celeste őrült rajongója, aki elég morbid ajándékokat küld a show után. El lehet nézni, van cselekmény és fordulat, több zsáner is. Krimi, családtörténet, románc, még valamilyen szinten történelem és a társadalmi viszonyok, leszűrése is. Csak éppen, egyes dolgok olyan buták benne. Egy műsor után már Celeste ekkora sztár? Meg lehet, nagyon mai szemmel nézem, de mi olyan nagy abban, hogy a tánc végén pár másodpercre meztelenül áll a színpadon? Ami előtte van, a táncos elemek, a modern technika alkalmazása a színpadon, a jelmezek és az egész hangulat. Az sokkal izgalmasabb és jobban néz ki, mint hogy a legvégén Celeste kibontja a ruháját és áll ott 3-4 másodpercet meztelenül. És kb. olyan rajongást kelt vele, mintha Nobel-díjat kapott volna vagy ő lenne az Operaház új prímája. Különben sokkal látványosabb és nézhetőbb, mint a Francia história, ha a másik francia nézett sorozatomhoz mérem. Több helyszín, változatos jellemek, több szereplő. Vannak ezzel is bajaim, a butaságnak érzett elemek, de ez jobban érdekel, hova szalad majd ki. Hogy a románcot is emlegessem, tippelünk, hogy a rendőr mikor kezd majd el udvarolni Celeste-nek?
Az is gyanús, hogy a regényért sem voltam éppen oda. Ruth Ware könyvei nekem az a szint, amit kikapcsolódásként elolvasok, de nem marad tartós élmény. Egynek elmegy, az igazi meglepetés vagy zsánerbeli bravúr nem szokott benne lenni.