Ilyen soknemzetes sorozatba se nagyon futok bele - legalábbis angol, francia területen. Nekik azért van annyi pénzük, hogy maguk összehozzanak egy nagyobb költségvetésű, kosztümös sorozatot is. De a 2024-es Monte Cristo sok-sok tévés összevonással és soknemzetű színésszel forgott. Ilyen is van.
A történet különben egész jól leköveti a regényt. Nem egyezik mindenben, sőt, még elég fontos elemeket is cseréltek benne. Mondjuk, amióta olvastam a regényt, ezt majdnem belőle készült filmre és sorozatra el tudom mondani. Vagy a happy endet színesítették, vagy nagyon sokat egyszerűsítenek, szereplőket és történetszálakat is gyakran spórolnak ki. Ez viszont sorozat volt, így több minden belefért.
Egyet azért kiemelek, amibe belenyúltak és az eredetitől nagyon eltér. Dumas verziójában Monte Cristo az általa megmentett és felszabadított Haydée személyében szerelmet, feleséget talál. A regényben vele hajózik el a végén. Ebben a sorozatban viszont visszatérő elem, hogy Edmond soha nem szűnt meg szeretni Mercedest, és bármi is történt, a szerelme töretlen. Mercedes is sokkal inkább húz felé - annak ellenére, hogy itt nem játszottak azzal, hogy Albert (a nő fia) apja. A végén ők kapnak egy közös jelenetet, ami bőven hagy teret annak a verziónak is, hogy a két sebzett ember majd egymásban találja meg a megváltást és a továbblépés esélyét. Annak azért örülök, hogy nem mutatják és nem erőteljesebben sugallják ezt, ha különben sok mindent az eredeti történet szerint hagytak.
A történetet szerintem nem kell túlmagyaráznom. Az ifjú tengerész hajóskapitány lesz, eljegyzi a szerelmét. Az irigyei azonban koholt váddal feljelentik - minden tisztázódhatna, de Edmond balszerencséjére egy olyan férfi vezeti az ügyét, akinek érdeke, hogy Edmond csendben legyen és véletlenül se kotyogja ki a megtudott nevet, ami őt érintené kellemetlenül. Így ártatlanul If várának foglya lesz, ahol egy másik fogollyal dolgozik a szökésen és közben mindent megtanul művelt társától. Szökése után a férfi vagyona is rászáll és új néven, nagy tervekkel elkezd mindenkit tönkretenni, aki hozzájárult a bukásához.
A sorozat szépen felépíti az előzményeket, egyenrangúként kezeli a történetszálakat. Vagyis, nem csak a bosszúra van kihegyezve. A hajós élete, a börtön, majd a felkészülés is része a cselekménynek. Még azzal is megdobják, hogy hősünk itt sokkal jobban küszködik azzal, amit meg kell tennie. Olyat még nem is láttam eddig, hogy még droghoz is nyúlt volna. Mert a kis cseppek, amiket szedeget, az bizony nem Béres Csepp.
Látszik benne, hogy igyekeztek egy szép sorozatot összerakni. Több helyszínen vették fel, minőségi kosztümökkel. Van, hogy téma is, ki milyen öltözéket visel és Edmond öltözteti is az embereit. De a bálok kapcsán más háztartásban is felmerül, hogy kin mi van és mennyibe került.
Azonban akció felé nem vitték el. Edmond körmönfont módszerekkel és ármányokkal rombolja az őt tönkretevőket. Itt nem fognak vívni vagy hasonlók: tőzsdei machináció, nyilvános megaláztatás annál inkább előfordul benne. Ezért a végének némi időt hagyni is kell, hogy össze tudjon állni, mi és miért történik, milyen következményei lesznek.
Megjegyzem, ha a változások visszatérő elemei már a posztnak, hogy csak belenyomtak rasszokat és még egy LMBTQ történetszálat is. Hiába, ma már ezek nélkül akkor sem dolgoznak, ha ezeket bele kell erőszakolni egy 1840-es években született történetbe.
Azt már említettem, hogy a stáb nemzetközi. Az angolok, mint Claflin és Irons a legnagyobb nevek benne, de azért olasz vagy francia színészt is találtam benne, akinek az arca és a neve is ismerős. Azt mondjuk nem tudom, dán színészeket honnan szedtek, de azok is kerültek be. Mindegy is, a végeredmény teljesen rendben volt. Ana Girardot talán nem hozza azt a ragyogást, ami indokolná, miért van Mercedesért úgy oda minden ismerőse, Gabriella Pession sokkal inkább bír azzal a kisugárzással, de mindegy is.
Most úgy vélem, jobban meg fog maradni a fejemben, mint a Niney-film, és az is biztos, hogy jobban bejött, mint a mexikóiak mindenkit lefektető Alejandro Montecristója.