A skandináv krimik divatos zsáner lett, és ezzel együtt a skandináv filmek is betörtek a nagyvilág piacára. Nálunk is jól mennek, már több sikert is láthattunk nálunk is.
A legfrissebb még Oscar-díjat is vitt haza, mint a legjobb idegen nyelvű film, 2021-ben. Még egy kört mindenkinek – az angol címét jobban szeretem, de nekünk ez van. A cím nem adja vissza, mennyire kemény drámát kapunk az italozásról. A film hőse egy születésnapi bulin hall egy elméletről. E szerint fent kellene tartani 0,5 ezrelékes alkoholszintet a vérben, és sikeresebbek, boldogabbak lennénk. A tanárok tesznek egy próbát, de elszalad majd az a bizonyos ló…
Ha már Oscar, pár éve volt egy másik film, amit szintén jelöltek erre a díjra. Nem nyerte meg, ennek ellenére nekem ez tetszik jobban. A bűnös. A történet szerint egy rendőrnek kisiklott az élete, vizsgálat folyik ellene. Amíg eldől, maradhat-e a cégnél vagy meghurcolják, a segélyhívásokat kell felvennie. Egyszer azonban egy bajba jutott nő hívja, akit szerinte elraboltak. Az irodába zárva, a telefonjával igyekszik megmenteni a brutális végkifejletig. Jön az amerikai remake is, már tényleg. De magasan van az a léc.
Tudom, az ilyen listákba gyakran előveszem Adler-Olsen krimijeiből készült filmeket is. Nem véletlenül, a Q ügyosztály az egyik kedvenc skandináv krimi sorozatom. A filmek is jönnek szépen sorban, 4 résznél tartunk. Mivel az első a kedvencem, most inkább a harmadik részt teszem ide. Palackposta: amit egy elrabolt fiú vetett a vízbe, utolsó segélykérésként. Ahogy pedig nyomozni kezdenek, kiderül, hogy milyen tragédia zajlik évek óta: vallásos családból lopnak el egy testvérpárt, de csak az egyik térhet haza.
Az egyik legismertebb svéd, de nem krimi sztori Ove életéről szól. Özvegy, mogorva öreg, aki már csak arra vágyik, hogy felakaszthassa magát és meghalhasson. Valami azonban mindig közbe jön: segítenie kell tolatni az új szomszédnak, el kell érnie, hogy a szomszédot ne csukják intézetbe, hasonlók. Mogorva, de a szíve arany. Még inkább így látjuk majd, amikor a múlt is megelevenedik, és látjuk, hogy minden csapás ellenére hogyan tartott ki és élete az életét Az ember, akit Ovénak hívnak.
Végül, de nem utolsó sorban a skandinávoknál vettem először észre, hogy más szemlélettel készülnek háborús filmek. Az egyik királyról szóló nem kötött le különösebben, A homok alatt annál jobban. Fiatal, még szinte német fiúkat látunk, akik most hadifoglyok. A háború véget ért, de ők csak akkor mehetnek haza, ha egy norvég partszakaszon felszedik az aknákat. Még a kirendelt tiszt is másként kezd nézni rájuk, ahogy felismeri: ezek csak gyerekek. Ez persze a tragédiákat nem teszi könnyebben feldolgozhatóvá.