Minden napra egy film

Minden napra egy film

Élők és holtak

1. évad

2021. január 16. - BBerni86

Kísértetes, kosztümös, házasságos.

A fiatal londoni pszichiáter a fejlődés híve. Miután elvesztette feleségét és kisfiát, egy hasonlóan gondolkozó fiatal fényképész mellett találta meg újra a boldogságát. Amikor a férfi megárvul, megörökli a családi birtokot. Nathan és Charlotte kiköltöznek vidékre, kettős céllal: új életet lehelnek a lepusztult birtokba, és családot alapítanak. Ám sorra nehézségekkel szembesülnek: a tönkrement aratás, megrongált mezőgazdasági eszközök mellett az emberek is különösen viselkednek. Mintha életre kelnének a holtak itt, és kísértenék az élőket. Nathan az ész elok-es-holtak.jpgembere, a pszichiátria módszereivel igyekszik kezelni az embereit, de aztán maga is egyre többet érzékel a másvilágból. Képes lesz mindennek véget vetni, megmenteni az emberei életét, a házasságát, ha a szellemek között ott van a birtokon megfulladt kisfia lelke is? Charlotte pedig kitart mellette, bármi is jön.

Érdekes egy darab volt ez a kosztümös sorozat. Nem tudom rá azt mondani, hogy nem szerettem, de nem is kedveltem meg. Ahhoz túl különös volt, és a végére betett húzás sem tetszett. Vagyis, nálam az egyszer nézhető kategória.

A felépítése alapvetően egyszerre átívelő és részenként más történetet elmesélő is. A keret ugyanis adott: Nathan és Charlotte birtokra költöznek, ott élnek és egyre jobban belemerülnek az itteni életben. Nathan egyre inkább bűntudattól szenved, a halott fia miatt, akit az anyja halála után ide küldött, és aki megfulladt, amikor a tónál játszott, és az apja Londonban volt, Nathan lelki leépülése folyamatosan, és valósággal beleőrül abba, amit itt tapasztal vidéken. A teherbe esett Charlotte igyekszik megmenteni, de egyre reménytelenebb a küzdelme. Így az ő vonalukon ott van a folyamatos lelki zuhanás, az egyre nehezebb hangulat.

Más részről minden részben életre kel egy környékbeli történet, egy szellem és valakit veszélyeztet. Nem kifejezetten Nathan és a családja a célpont, hanem akinek a története hasonlít az övékre. Az egyikben egy pogány lelke szállja meg a pap lányát, egy másikban a bányában szerencsétlenül meghalt árvák csábítgatják a helyi kisfiút, aki nem is tudja magáról, hogy ő maga is árva – az anyjaként őt nevelő asszony valójában a nagynénje, az anyja testvére. Nathan és Charlotte minden részben felveszik a kesztyűt, de legtöbbször nem érnek jó véget az események. A tragédiák erősebbek, és elragadják az embereket, így újabb tragédiák következnek és megállíthatatlan a lavina.

Talán ebből is látszik, hogy nem egy könnyed kikapcsolódás ez a sorozat. Minden résszel egyre jobban süllyedünk bele a reménytelenségbe és a tragédiákba. Nem is esett jól nézni, ahogy a kezdeti segítőkészség és pozitív hozzáállás a szereplők részéről elhal.

Látványban is ezt hozza a sorozat. Egy vidéki, múlt századi birtokot látunk, annak minden tartozékával. A gépektől kezdve az öltözködésen át odafigyeltek a hangulatteremtésre. Ahogy pedig haladunk előre az eseményekben, úgy lesz színekben is egyre vigasztalanabb, szürkébb a sorozat. Vagyis, itt is teremtik a depresszív hangulatot.

Nem pakolták tele ismert színészekkel sem – Colin Morgan is csak a Merlin nézőinek ismerős. Ám odafigyeltek arra, hogy alakítsák a karakterek jellemét. Charlotte nagyon haladó, pozitív hősnő, aki nagyon szereti a férjét. Okos, igyekvő nő, aki a környékbeli emberek tiszteletét is elnyeri. Nathan nagyon jót akar, és sokáig nem is látni, milyen súlyos sebei vannak a szívében. A mellékszereplőket is árnyalják, és többek lesznek feltűnő arcoknál.

Összeségében hangulatos, de nem egy boldog sorozat, amit egyszer meg lehetett nézni.

 

Élők és holtak – 5/3,5 ígéretes kezdet volt viktoriánus szellemtörténetekkel, de aztán mélyrepülésbe kezdett.

Élők és holtak - premier: 2020. december 13. vasárnap 21 óra - YouTube

The other site

Az angol beteg

Nagy, romantikus filmsiker volt, amely megalapozta Ralph Fiennes álompasi szerepkörét. Az már más történt, hogy lett aztán ikonikus Voldemort belőle évekkel később...

Ám a szerelmes, Afrika-kutató magyar gróf alakja nem a filmvásznon tűnt fel először. Egy Ondaatje-regény egyik hőse volt.

Bár a filmet nem láttam, erősen gyanítom, hogy azt kalandosabbra és romantikusabbra vették, mint a regényt. Mert az bizony fájdalmas út a sebek begyógyulásáról és a háború okozta traumákról.

GameDay

Chris a keresztnevük.gamef_48.jpg

De melyik filmben melyikük tűnt fel? (Direkt nem a szuperhősös nagy kasszasikerek vannak itt. :)

1: Snowpiercer (nem a sorozat 2020-ból, volt egy film is a regényből korábban)

2: Into the Woods (magyarul talán Vadregény volt - és igen, ő ezzel musicalben is játszott)

3: Hajsza a győzelemért

4: A hét mesterlövész (remake)

Megoldás: Tovább!

Tovább

Hajszálon az életed

Gyereket mentő, emberrablókkal kergetőző, hegyekből lejutó.

Egy baráti társaság a skót hegyekben megy közösen hegyet mászni. Két kiemelkedően jó mászó is van közöttük: a csapat vezetője, Rob és Alison. Az egyik szakaszon éppen pihenőt tartanak, amikor zajt hallanak. Mintha emberi sikoly lenne. A hangot követve egy csövet találnak, kiássák. Egy lyukba egy kislányra találnak, aki más nyelven hajszalon_az_eleted.jpgbeszél és halálra van rémülve. Kettéválnak: Rob és Alison a nehéz szakaszon a közeli faluba indulnak segítségért, míg a biztonságos úton a másik három mászó elindul lefelé a kislánnyal. Az emberrablók azonban nem adnak nekik esélyt sem, elvágják a köteleiket. Alison túléli a zuhanást, és rohan a többieket figyelmeztetni. Miközben a gyilkosok a nyomukban, igyekeznek biztonságba juttatni a kis Annát, akit már az apja is igyekszik visszaszerezni az emberrablóktól.

Olcsó thrillerbe oltott akció – legegyszerűbben így jellemezném ezt a filmet. Kicsit szenvedek is vele, hogy a jó dolgok is eszembe jussanak belőle, nem csak azok, ami miatt bosszankodtam. Tény, olyan több volt benne.

Egyrészt, nem tudtam elhinni a cselekményt egy pillanatra sem. Nincsenek átgondolva benne az események, csak random mennek az események, arra kihegyezve, hogy az egyik adrenalin löketet kövesse a másikat. Már ott indul a történet, ahogy az emberrablók ügyködni kezdenek a csapat legyilkolására. Hogy vették észre, hogy eltűnt a gyerek? Hogy találták meg olyan könnyen a kettévált hegymászókat? Mert nem volt GPS a kislány ruhájában, simán csak tudták, ki merre van, és vadásztak rájuk. Alison is simán megtalálja a többieket, pedig nincsenek kapcsolatban. Nagyon hamar ugyanott is vannak – így aztán semmi értelme nem volt kettéválni, ha a filmen ennyire közel van egymáshoz a két útirány. De szinte az egész cselekményen végig lehet így menni. Csak egy nagy hajsza, ami a logikát és a valószerűséget nagyrészt nélkülözi.

Nem mintha az akciójelenetekkel jobban jártunk volna. Vannak profi emberrablóink, akik olyan vadászpuskát szereznek be, ami lyukat üt egy emberbe. Mégis, hegymászóink le tudják futni a golyókat. Arról nem is beszélve, milyen nehezen halnak meg. Van, aki már három golyót is beszedett, tulajdonképpen kirobbant egy darab a mellkasából, de még él. Az a srác, talán Ed volt a neve, is jól bírja, aki zuhan egy nagyot, talán eltört a lába, de azért szalad, és csak akkor sántikál, amikor nem kell futni. Mindegy is, ebbe jobban bele se akarok gondolni, mert a maradék kedvem is elmegy a filmtől.

Tehát: a cselekmény akciófilmes blődség, az akciójelenetek se tetszettek. A hegymászás különben érdekel, szerettem a hegyeket is nézni a filmen, de ez a menekülés – lövöldözés vonal nem jött be. Mi marad? Humor nincs benne. Ok, a témába nagyon nem is illett volna, de így ez is kiesik. Se egy jó beszólás, se valami mosolygós. Dráma? Azzal próbálkoznak, de nem siker jól ez sem. Az önfeláldozó halálok kellene, hogy sírósak legyenek, de a végére már inkább azt éreztem, hogy mindenki halála jobb lenne. Érezni lehet, hogy egyetlen szereplőt hagynak majd csak életben, és melyikük lesz az.

A szereplők sem nőttek a szívemhez. Az emberrablókat a durva történeteikkel – patkányok megették az elrabolt gyereket, meg hasonlók – nem lehet bírni, de a hegymászó csapatról se tudunk meg semmit. Annyi a maximum, hogy az egyik páros házaspár és van egy gyerekük. Simán attól lesznek ők a jók, hogy mentik a gyereket.

A színészek se alkotnak emlékezeteset, de ebből mit is lehetne kihozni? A legnagyobb név Melissa George, még az egykori Eragon, Ed Speleers lehet ismerős.

A hegyeket szeretem, vannak szép vágóképek és az alapötlet se rossz, kár, hogy ennyire nem sikerült értelmesen átadni.

 

Hajszálon az életed – 5/2,5 a hajszának vannak jó pillanatai, de mélypontjai is bőven akadnak. Csak adrenalinlöket.

https://www.youtube.com/watch?v=_FDzBACiNfM

Mit várunk?

Cím: Black Adam

Készítők: DC produkció lesz, egyelőre a főszereplő biztos. Dwayne The Rock Johnson lesz a főszereplő.

Műfaj: szuperhősös, akciómit_83.jpg

Cselekmény: igazság szerint még nem tudni. A karakter képregényes előzményéből tudni annyit, hogy az egyik DC szupergonosz. Az ősi Egyiptomban volt rossz fiú, akit Captain Marvel (Shazam) hoz át a jelenbe, hogy hőst faragjon belőle. Azért bízom benne, hogy a filmen nem ez lesz.

Várható megjelenés: nem tudni.

Miért várós?

  • Ki vagyok éhezve egy jó antihős filmre. Deadpool óta nem volt ilyen.
  • Ha a Szikla bevállalta a főszerepet, akkor lesz jellemfejlődés. Ő nem szokott rosszfiúkat játszani, és a happy endért is oda van.
  • A Shazam azon DC filmek között van, amelyeket bírtam. Van egy tippem, hogy össze lesznek kötve.
  • Még annyira nem tudni semmit a sztoriból, hogy kíváncsi vagyok.

Don, a foci ereje

Kiskamaszos, focis, viszálykodó.

Don kénytelen iskolát váltani, egy verekedés miatt már nem lehet a régi osztálya, csapata tagja. Az új iskolában is azzal akar foglalkozni, ami mindent jelent neki. A foci. Csak éppen a helyi csapat egy nagyszájú, erős fiú vezetése alatt áll, aki nem akarja az új gyereket bevenni maguk közé. Don azonban lassan eléri a többieknél, hogy ne menjenek vakon Henry után, és meg akarják nyerni a bajnokságot. Így a nagyobb fiú kénytelen engedni a don.jpgnyomásnak, és maguk közé engedni a fiút. Don pedig vezetni kezdi a csapatot, és bevesz másokat is, ha azok elég jók. Ő karolja fel a horvát Milost is, akit eddig mindenki csak bántott. Don viszont felfigyel arra, milyen gyors a fiú. Hamarosan már látszik, nem a pályán vár rá a legnagyobb meccs: Henry több gondot okoz, mint a bajnokság más résztvevői.

Egy sportfilmnek nem kell okosnak lennie. Kicsit Hamupipőkétől si lopva venni kell egy reménytelennek tűnő csapatot vagy sportolót, aki keményen edzeni kezd, és a verseny esélytelen indulója hamarosan már ott találja magát a döntőben. Rocky, Vágta, megannyi tini románc tudta alkalmazni és sok siker is akadt.

Nem is értem, a Don miért van ennyire lyukasnak megírva. Egyszerűen fontos részek maradnak ki minden téren a történetből. Nem tudjuk meg, Don miért kell, hogy iskolát váltson. Volt egy verekedés. De kivel, miért? A srác nagyon nem az a típus, aki ész nélkül nekimegy másoknak. Inkább ő szokott a békítő lenni a látottak alapján. Már ott van egy történet, amit nem ismerünk meg.

Aztán, ahogy a csapat hirtelen egyre feljebb jut a bajnokságban. Mégis, milyen bajnokságban? A látottak alapján ez valami iskolák közti ifjúsági bajnokság, de nem derül ki, mi. Az sem, hogyan kerültek be rá. Nincs egy felnőtt, aki nevezte volna őket, vagy egy edző. Ha ez iskolai program, akkor minimum egy testnevelés tanár nem kellene melléjük? Ha meg teljesen független az iskolától, akkor még inkább lóg a semmiben, milyen versenyen is vesznek részt.

A csapat fejlődése is teljesen kimaradt. Nincsenek edzések, nem látjuk, hogy fejlődnek. Számomra teljesen ugyanazt játszották a film végén, mint az elején. Akkor mitől lettek hirtelen bajnok csapat? Hol marad a sportfilmek kiképzős része? Ők nem futnak, nem passzolnak egymásnak, csak meccsek előtt látjuk, ahogy azon megy a harc, ki kerül a kispadra és ki tart éppen Henry mellett.

Képesek voltak ebbe a filmbe egy szerelmi szálat is beleerőltetni. Ha 17-18 évesek lennének, de 15-16 is jobb lenne, még el is menne. Don nem csak Henry helyét veszi át a csapatban, de a barátnőjét is elszereti tőle. De most komolyan 10-11 éves gyerekeknél ilyen komolyan vett barátnős szálat kellett beletenni? Az kifejezetten irritált, ahogy Henry állandóan attól volt idegbajos, hogy a lány valaki mással fekszik le. Pedig itt a kézfogás volt a maximum, az egész filmben talán 2 csók csattant, és az is annyira röhejesnek néz ki ennyire kiskamaszok között… Azt az egész kiskamasz együtt járunk dolgot ki kellett volna dobni belőle.

Hiába van egy csapatnyi focizó gyerek is, ennek ellenére a karakterek is összemosódnak. Don, Henry, Milos és a kislány különülnek el, a többiek teljesen egyformák.

Mivel sportfilm lényegében, fontos lenne a sport is benne. A meccsek lehetnének izgalmasak is, de ezek szimplán csak untattak. Se humor, se adrenalin, és semmi.

Még csak pozitív üzenetet se lehet kihámozni belőle. Szült ez egyáltalán valamiről?

Pedig szeretem a versenyzős filmeket, sorozatokat, regényeket. De ezt nagyon nem bírtam.

 

Don, a foci ereje – 5/1,5 se gyerekfilmnek, se sportfilmnek nem elég. A semmiből lesznek bajnokok? Persze.

Run

Családi titkos, bántalmazó, menekülni próbáló.

Diane szülése komplikált volt, a koraszülött baba nem sok esélyt kapott az életre. Évekkel később Diane helikopter anya, aki nagyon nehezen viseli, hogy Chloe kezd felnőni, egyetemre akar menni és önállósodni. Egy csoportba is eljár, ahol hasonló cipőben járó szülők segítik egymásnak elengedni a gyerekük kezét. Chloe tolókocsival közlekedik, cukros és kiütésekkel is küzd, de mellette intelligens és érdeklődő lány, nagy álmokkal. Ám az run.jpgegyetemi felvételi értesítő csak nem érkezik meg, és egy alkalommal valami szokatlanra figyel fel. Az anyja táskájában lát az anyja nevére egy gyógyszert kiadva, amit este neki kellene bevennie, mintha a sajátja lenne. Nyomozni kezd, és egyre szörnyűbb felfedezéseket tesz. Az anyai szeretet nem csak felemel, de börtönbe is zárhat.

Úgy tűnik, elnézőbb tudok lenni a gyengébb filmekkel, mivel annyira lecsökkentek a komolyan vehető filmek, hogy régi filmekre és tévés produkciókra fanyalodok egyre jobban. (Meg sorozatokra, bele se akarok gondolni, mennyi sorozatot nézek újabban.) Így lehet, hogy a Run kapcsán sem arról fogok értekezni, hogy mennyire kiszámítható lett ez a thriller.

Pedig lehetne, mert a történet semmilyen meglepetést nem hoz. Aki a zsánerből látott már pár filmet – ha meg többet is, akkor fokozottan –, már a film ráérezhet az összes csavarra. Nem csak arra, hogy mi az igazság Chloe iskolájával, egészségügyi helyzetével, de még az anyjával kapcsolatban is. Végig ugyanaz volt bennem a cselekménnyel kapcsolatban: nem lepnek meg, folyamatosan azt a kiszámítható esemény történt, amit vártam.

Ennek ellenére nem rossz szájízzel köszöntem el a filmtől, mert a hangulata megvolt. A zenéje, a jelenetek, a színészi játék arra volt kihegyezve, hogy milyen fojtogató ez a helyzet, és volt benne feszültség. Ha még valóban meg is tudtak volna lepni, nem csak akartak volna, ha lett volna benne több eredetiség, akkor még igazán tetszhetett is volna.

Azt is könnyeden elnéztem neki, mennyire nem illenek benne össze dolgok. Logikailag akadnak nagy hiányok, és ezeken a film átsiklik. Onnan kezdve, hogy soha egy szó nem esik az apáról, itt csak anya van. Diane pont oda zárja be a lányt, és hagyja a terhelő bizonyítékokat elől, ahol a kerekesszékes lány eléri őket. Meg egyáltalán: minek volt elől az a doboz, szem előtt? Az lett volna a minimum, hogy teszi egy szekrénybe, vagy eldugja. Amikor már elszabadulnak az indulatok, nem gondolja, hogy ha eltűnik a postás, keresni fogják, és könnyen vissza lehet követni, kinél akadt el? Meg egyáltalán, mégis milyen orvosok vannak, ha jó 18 évig csinálhatta, amit? A kamasz lánynak meg természetes, hogy nincs telefonja, és az internet is korlátozva az anyja gépén, amihez engedéllyel nyúlhat. Egyáltalán, hol tanult a lány? Magántanuló volt? Az egyetemi felvételi eredményt várja, csak éppen lóg a levegőben, hogyan szerezte meg az eddigi tudását és mi az.

Belelovalom magam, de utólag. Nézés közben abszolút nem érdekeltek azok, csak vártam a végjátékot. Mi lesz a nagy összecsapás?

Az érdekessé tehetné, hogy Kiera Allen valóban tolókocsiban ül, nem csak a filmszerep kedvéért. De ne ez adja el a filmet. A színésznő is többért emlékezetes, mert hitelesen húzza a lábát. Paulson hozza Ratched karakterét, a színésznőt valahogy megtalálják az ilyen szerepek. Mondjuk, nem tudom, érdekes lenne-e, ha valami egészen mást próbálna ki. Ő lassan teljesen beleragad ebbe a thriller gonosz szerepkörbe.

Kétszereplős, mások csak nagyon mellékszereplők, ritkán is tűnik fel bárki más.

Tanulságot sem érdemes levonni belőle. Nem is az a célja.

Borzongató ugyan nem lett, de a hangulatos jelzőt nem sajnálom tőle, ami ellensúlyozza, hogy a cselekmény előre látható – ami egy thrillernél nem is kicsi gond.

 

Run – 5/3,5 töprengtem. Egyrészt, hangulata van és a kivitelre sem panaszkodom. De a sztori klisés.

https://www.youtube.com/watch?v=0Dhh7q9Us5c

Idézzünk!

Talán minden paradicsom egyforma. A végén valaki beleharap az almába, és minden szarrá megy. (Money Heist)

 

Mindig a kemény döntések indítanak el a lejtőn. Eltünteted őket a fejedből, vagy félrenézel egy másodpercre, és mielőtt rájönnél a másodpercből egy óra lesz, aztán egy nap egy év lesz. Aztán nemsokára a jó cselekedet fontossága tompa fájdalommá alakul, ami már alig emészt téged. Aztán arra eszmélsz, hogy egyre jobban racionalizálod a döntéseidet, míg egy nap rájössz, hogy közel sem az az ember vagy mint aminek hitted magad. Talán el tudod ásni ezt a gondolatot az agyad egy apró sarkába, hogy lenyeld a csalódást, hogy milyen emberré váltál. De ha nem, akkor talán felébredsz egy reggel egy röplabda méretű csomóval a torkodban, egy egzisztenciális kérdéssel szembenézve csinálod tovább, amit eddig vagy felállsz és megváltoztatod az életed? (For Life)

 

(Amikor egy tanács kisiklik…)

  • Soha többé nem lopok az apukámtól.
  • Helyes!
  • Sokkal könnyebb egyenesen a boltból lopni.
  • Miért mondod ezt nekem Gregory?
  • Valakinek csak el kell mondanom.
  • Ez nem gyóntatószék, Gregory.
  • Tudom. De gondoltam, ha akarsz valamit, szívesen lopok neked. Tök vicces dolog. (Ajkamon lakat)

 

(Munka közben, avagy készül egy bomba.)

  • Még nem láttalak munka közben.
  • Gondolom, bonyolultnak tűnik, de nincs benne semmi szépség. Csak vezetékek, elektromos áram, vegyi reakciók.
  • Hát, a szépséget túlértékelik. De bármit fel tudsz robbantani, és ez elég menő. (Becsületes tolvaj)

 

  • Készen állunk a támadás folytatására.
  • Nem folytatunk semmit.
  • De...
  • Nem látod, mi folyik itt? Mindannyiunkat tönkre akarnak tenni. Csak az hiányzik, hogy véletlenül megöljünk egy túszt, a hab a tortán.
  • Ezredes úr, most gyengék.
  • Ki van zárva. Emlékeztesselek, hogy már négyszer próbáltál bemenni? Mi a fene van ott? Ingyen piát osztogatnak? (Money Heist)

 

  • Nézzen szét a tehetségkutató esténken! Van itt egy kutya és tud zongorázni. Az a poén, hogy még csak nem is Beethoven.
  • Az a poén, ha azt hiszem, találok hozzám méltó tehetséget. (Kisvárosra hangolva.)

 

(Van abban valami tragikomikus, ahogy Wallander és az egyik nyomozója próbálnak bejutni a gyanúba keveredett társuk lakására.)

  • Feszítővasat kellett volna hozni. Ha be kell törni az ajtaját. Én még sosem voltam itt. És te?
  • Nem. (Kopog, nincs válasz.) Be kell mennünk.
  • Én be tudom rúgni. Akarod, hogy berúgjam? (Wallander)

 

  • Van önkéntes?
  • Én nem. Nekem nem megy.
  • Kuka fél a késtől.
  • Nem, elveim vannak. Nem okozok szenvedést állatoknak.
  • Katona vagy. Embereket ölsz. Nem értem a problémát.
  • Az ember egy dolog, az állat egészen más. Szeretem az állatokat.
  • Az állataktivista gyilkos. (Money Heist)
süti beállítások módosítása