Újabb gyilkossal ismerkedhetünk meg közelebbről. Talán az egyik leginkább hírhedt került sorra - bár lenne egy tippem, hogy a feldolgozása több képet előhív, mint korábban Ed Gein neve. Mert Ed kapcsán annyit mondtam volna a sorozat előtt, hogy sorozatgyilkos volt, míg pl. Norman Bates kapcsán több gondolatom lenne.
Nos, most már többet is tudok Gein tetteiről, mint szerettem volna. A film szépen végigveszi, miket művelt és vizualizálja a többféle bűncselekményt. Bár nem hentelős horrornak van szánva, de olyan irányú érdeklődőket is ki tud elégíteni. Nálam inkább azt váltotta ki, hogy undorodjak. Mondjuk, azzal bajban lennék, ha meg kellene
mondanom, mi forgatta fel leginkább a gyomrom. Bár, tudom. A nekrofília. Ahogy Ed udvarolt a hullának. Az jobban sokkolt, mint pl. a testek feldarabolása vagy a bőr többféle felhasználása.
Különben, ahogy néztem, több elem ismerős volt. Ed Gein esete emlegetve van olyasmikben is, amelyek itt nem kerültek szóba. Ami leginkább beugrott, az a Mindhunter, de a sorozatgyilkosokat üldöző különféle csoportokat bemutató sorozatokban fel szokott bukkanni a neve. Bár most konkrét részt nem fogok tudni megnevezni, de nagyon meg lennék lepve, ha a Criminal Minds-ban nem került volna elő valamikor.
Nem szeretném részletezni, miket nézünk meg. Szerencsére, van egy más megközelítés is. A sorozat az elmeállapotot is kiemeli és legalább annyira fontos a miért, mint a 'mit tett' Ed. Abban nem vagyok biztos, hogy mennyire jó ötlet egy szörnyetegnek emberi arcot adni, de itt megteszik. Ha szavaznom kellene, ki a sorozatban a legnegatívabb karakter, nem Ed lenne a választásom.
Ugyanis, volt neki egy anyja is. Ha valakire mutogatni akarnék, ő lenne. A szörnyeteget ő teremtette és minden szépen visszavezethető rá. Laurie Metcalf annyira ellenszenvesnek, borzalmasnak tudja megmutatni, hogy már akkor rosszul voltam, ha feltűnt a képernyőn.
Érdekes választás, hogy Charlie Hunnam játssza Edet. Előzetesen nem néztem ki volna belőle, hogy meg tudja oldani. Nálam ő mindig is inkább eye candy, mint komolyan vehető színész volt. Így meglepődtem. Nem csak alfahímet tud játszani. Az a beszéd is, amit a karakternek adott... Bár a legjobb alakítás nálam Metcalfé volt, Hunnam sokkal többet tudott beletenni, mint bármikor is gondoltam volna.
Nézni különben nem kellemes a sorozatot. A gyilkosságok és egyéb tettek gyomorforgatók tudnak lenni. Egy ponton már bekapcsolt a belefásulás, de elsőre elég sok minden lesokkolt. A bőrfeldolgozás, hogy csak egyet említsek meg.
Van még egy vonal, amiben bajban vagyok. Gein kis példaképei. Vicky Krieps eljátszotta Ilse Kochot, ahogy itt Gein elképzeli őt. Az nem kicsit zavarba ejtő, pláne, amikor beszélgetnek is. Egyszerűen... elmebeteg egy dolog. Azt nem is tudom minősíteni, hogy egy szexistára vett náci képregény adja a tudás alapját, hogy kell bőrből különféle dolgokat készíteni. Hányinger, na. Már a lámpabúra is, de a testkiegészítő... Ok, elengedem. Már írtam, hogy megvan a sorozatban az undorkeltés.
Az értékes horror részei szerintem különben nem ezek. Az egyik legerősebb jelenet az volt, amikor Worden az anyját keresi és egyedül megy a pajtába. Nem az, amit talál. Hanem, ahogy a házban ténykedő rendőröket látjuk és egyszer csak jön az a veszett sikoly. Amikor még nem tudod, mit talált Worden, csak tudod, hogy valami retteneteset, ha ilyen hang jön ki belőle. Ilyet is tudott ez a sorozat és ez tetszett is benne.
De van még egy, és érdekes vonulata a sorozata. Mit ihletett meg Gein, hogyan hatott a személye a közízlésre? Mert bizony megszületik a Psycho. Regényként, a sorozat már a film és Hitchcock vonalát viszi, aki maga is bánni fogja, hogy megcsinálta azt a filmet, mert látja, merre indította el a közízlést. Az különben durva, amikor azt mutatják, a korabeli nézők hogyan reagáltak erre a filmre. Mi sem mutatja, mennyire más már a tűrésküszöbünk, hogy amikor én néztem meg a Psychot, már egyetemistaként, én nem értettem, mi ebben a horror. Azért csak akkor láttam, mert anyám úgy demonizálta nekem azt a filmet, mintha a legfélelmetesebb horror lenne valaha. Nekem nem volt az. De, egy elem nálam is működött, amit a sorozat is mutatott - hogy miképpen reagál a néző, amikor szembesül vele, kicsoda mrs. Bates. Ez nekem is ilyen volt.
Szépen végigvisznek azon, ezzel mi indult el. Hogy jönnek az egyre durvább filmek. De az is, ahogy a későbbi sorozatgyilkosok miképpen csinálnak tündérkeresztanyát Edből. Erre rá is játszott a PR, mert a megidézett filmek szellemében készültek a plakátok. De, amit kihoznék belőle, hogy így ez nem csak sorozatgyilkos és pszicho-thriller, de még filmtörténeti áttekintés is.
Az előző részekhez hasonló - Jeffrey Dahmer és Menendez fivérek - az is, hogy szóba kerül Ed szexualitása. Mivel ez már nem Ryan Murphy sorozat, itt azért nem arra lett kihegyezve minden, hogy Ed az LMBTQ melyik betűje. Szóba kerül, látunk abnormitást, de nem az lesz az ok, hogy meleg, vagy éppen milyen és ez mire sarkallta.
Edről egyelőre ennyit. A folytatás, ha minden igaz, Lizzie Borden lesz. Azt a sztorit különben ismerem, már láttam a történetét megfilmesítve. Érdekel is, Christina Ricci után ki lesz a címszereplő.
a fronton, Sara volt az egységük egyetlen túlélője. A kórházban tudta meg azt is, hogy gyermeket vár. Évek telnek el, és Sara szeretné, ha a fia ismerné a családja amerikai felét is. Amikor azonban bemennek a konzulátusra elintézni a papírokat, a fiúnak nyoma veszik. Nincs rajta a felvételeken. Megkérdőjelezik, hogy Sara egyáltalán elhozta magával. Ki akarják tessékelni, de ő tudja, ha innen elküldik, nem jöhet már vissza és akkor mi lesz a fiával? A kutakodás közben egy fiatal nővel köt szövetséget, akit itt tartanak és aki menekülne.
barátja lesz.
a cápákért. Gyerekként túlélt egy támadást és neki a cápák az istenek, a legnagyobb köztük pedig a nagy fehér. De nem válogatós, egy bikacápa támadás éppen annyira boldoggá tudja tenni. Arról meg tesz is, hogy legyen mit filmre vennie és etesse a cápákat. Amint olyan ügyfél akad, akit gond nélkül el tud tüntetni, mert pl. nincs családja, vagy a párjával kettecskén nyaral, már fel is vette a cápa étlapjára. Elkábítja, bezárja, majd a cápáknak lógatja az áldozatait. Hozzáteszem, nem mindenkit. A lányokat előszeretettel tálalja fel, a pasijaik gyakran csak kést kapnak a bordák közé aztán már mennek is az óceánba.
nem tud félni egy agysérülés miatt és a látnok. Az is rendben lenne, ahogy a gyerekek nyomozgatnak. Megint van egy kis csapat, ami ellensúlyozza, hányan vesztek már oda. Amivel nem vagyok kibékülve, az a horror milyensége. Azzal nem tudnak megijeszteni, hogy egy szörny miképpen eszik embereket. Most mondjuk nem az undorító baba volt, hanem egy csontvázszerű szörnyeteg és volt egy hajsza a temetőn át. De ugyanúgy az undorkeltés és nem az igazi megijesztés, amire rájátszanak. Nem is néz ki jobban. Értem én, hogy nem moziba illő trükköket és látványt kapunk, de akkor meg a kevesebb több lenne. Annyira nem kellene nekem, hogy miképpen eszik meg szaggat húst a szörny... minek? Nem véletlenül érdekel jobban a katonák szála. Plusz, ami a részben tetszett, az a fotózás. Megjött a bohóc.
az anyja halála kapcsán, majd meglepett azzal, hogy milyen a kapcsolata Celine-nel. Nekik van múltjuk és kicsit más színezettel jövőjük is lehetne, csak. Cory gyengéje Bradley, aki bajba kerül. Aki kinek küldte el a bizonyítékot? Mer utána az lett a mutatvány, hogy miképpen igyekeznek megmenteni a nőt. Alex még az exét is megkereste miatta, vagyis újabb részre jött Jon Hamm. Tényleg, nagyon feltűnő, mennyire nincs közös jelenete a színésznőknek. Be fog érni az átívelés, tisztázódnak a kapcsolatok, de valamiért még van hiányérzetem. Kb. úgy kezdek lenni vele, hogy Celine jeleneteit várom. Ő az évad gonosza, de még azzal együtt is szimpatikusabb nekem, mint karrierista Alex vagy küldetéstudatos Bradley.
problémát, újfent, hogy Mandy exe a főnöke és a munkából adódóan vannak közös dolgaik. Erőltetett történetek, nincs meg az a családi kedvesség, amit az elején Sheldonék hoztak. Én nem érzem viccesnek és Christopher Gorham feltűnése sem adja el nekem. Mit ne mondjak, az ottani korkülönbséget még gázabbnak érzem, mint Mandy - Georgie közti különbséget. Ott kb. 20 év van a férfi javára. A melléktörténetek meg még rosszabbak. Most komolyan, azon veszekednek a szülők, hogy a kb. 30 éves fiuknak ki tartsa meg a nagy beszédet a biztonságos szexről? Az a csoda, hogy nem Georgie-t küldték be.
meglesz és a részek végére mindenki kiderült a nagy titka is. Megtudtuk, Frank mit titkolt el Ruby halála kapcsán. Erről csak annyit, hogy én eleve ilyesmit feltételeztem. Csak azt nem mondtam volna meg előre, hogy a bizonyíték manipulálása miképpen zajlott. Sidney titka is kiderül - a végén nagyon lestem is, hogy Levi is összerakta-e a történetet és ez családmentés, vagy még van egy másik játszma is. Ült a vége, elég is lesz kivárni a következő részt. Mivel 3 rész még van, biztos, hogy nem annyira egyszerű lesz a végjáték. Bokenkamp amúgy is szereti az ilyen titkokkal manipulálós, titkos indítékos sorozatokat, szóval, lehet itt még bármi. De, ami miatt emlékezetes ez a két rész. Az egyik legjobb fegyenc történet a halál angyala dokié, és az nem semmi, mit ki nem talált, hogy még az egyik áldozata anyját kínozhassa kicsit. A másik a nagy hajsza, amiben ugyanúgy megfért a lovas hajsza, mint a repülőgépes. A héten ezek voltak a kedvencek.
rábeszélik a GPS-re. Az esküvőn találkozik Sarah-val, megvan a kémia is köztük, de mégsem jönnek össze. Hazafelé viszont a GPS átveszi az irányítást és különös kalandokra viszi a párost. Bejárják a múltjukat, újraélnek traumákat és esélyt kapnak a szüleiket is vele magukat is jobban megismerni.
újabb szakadás a páros között, noha Hal a vártnál is többet tett, hogy a szakmai éhsége és a felesége iránti érzései is megmaradhassanak. De, szokás szerint, Kate megy a maga feje után.
telefon, se net, se semmi. A nagyobbik gyerek, a fiú morog is miatta, de még ahhoz is rossz állapotban van az anyja, hogy ezt felfogja.
megcsal és az egyházban semmibe vesznek, egy új tagot ültet le a templomban. Ahogy elköszön tőle, meglátja a nyomkövetőt a bokáján. Vagyis, börtönből szabadult fegyenc. Mivel az egyház embere, így is esélyt adna, hisz a második esélyekbe, pedig sikerült egy olyan színészt leszerződtetni a szerepre, hogy ahhoz csak Bill Skarsgard negatív karaktereit lehet mérni. Sőt. Skarsgard legalább sötéten vonzó a maga módján, de ez a figura... Első látásra késztetésem van, hogy meneküljek előle és semmi kellemes vonás nincs az arcán. Amikor a pap fiát egy ismeretlen férfi elvitte az iskolából, persze azonnal a legrosszabbra gondol és a férfi nyomába ered.