Minden napra egy film

Minden napra egy film

Az elveszett város

2023. november 09. - BBerni86

Még anyám filmjei között volt egy, ami most nem is kicsit jutott eszembe. Vagy inkább kettő. A smaragd románca és a Nílus gyöngye. Egy pár történetét követték: a romantikus regényíróét és a kalandorét, akik egy közös kaland során egymásba szerettek.

Valami ilyesmit játszottak meg ebben a filmben is, csak éppen a kalandfilm vonal helyett inkább komédia, és a romantika sem éppen azon a szinten van benne, mint abban a régebbi filmben. Ez a popcorn, maibb, de valahogy kellemesebb emlékeim vannak a korábbiról.000thelostc.jpg

Nem is nagy titok, hogy azért is, mert nem érzem itt a főszereplő párost összeillőnek. Sandra Bullock és Channing Tatum a film párja. Leírni is fura. Igen, egy időben Bullock valóban a romantikus komédiák egyik koronázatlan királynője volt, de azóta jócskán idősebb is, és vannak komolyabb filmek is a háta mögött. Mi hozta ebbe a zsánerbe vissza? Meg valahogy zavaró is, ahogy közel a hatvanhoz még mindig a meghódítandó bombanőt játssza, attól függetlenül, hogy jól tartja magát. (Az már más kérdés, hogy mennyi plasztika árán vagy sem.) Tatum sem éppen mai csirke, az arcán nagyon látni, hogy elkezdte az öregedést ő is, de azért így is kb. 15 évvel fiatalabb, mint a filmbeli partnere. A kémiát se éreztem köztük, meg furák is egymás mellett. A végén az a kínos csókjelenet, anélkül is remekül meglettem volna.

A történet pedig agyament. Egy különc milliomos elrabolja a regényírót, mert a legutóbbi könyvében egy olyan már holt nyelven alkotott szöveget, amelyet ő maga is megfejtetni igyekezett egy rejtett és pusztulásra ítélt szigeten, hogy egy rejtett kincsre bukkanhasson. Loretta nem akar segíteni neki, bár a rejtély az ő agyát is mozgatja. Könyveinek címlapmodellje, Alan pedig mentőakcióra indul a nőért, noha a személye nagyon messze áll attól a kalandortól, akit a borítókon megszemélyesít. Lehet sejteni, hogy a szökés után maguk erednek a sírhely nyomába, míg Fairfax a nyomukban van.

A szerencsétlenkedéseik története a film, miközben azért igyekeznek árnyalni is a jellemüket. Loretta személyében a gyászoló nőt kapjuk meg, aki már az írásba is belefásult a régész férje halála után. Alan meg bizonyítani akar, hogy nem egy üresfejű és izmos modell, aki Loretta könyvein domborít. Igen, jellemrajznak nem túl mély. Ahogy a gonosz indítékai sem túl átgondoltak: mivel az öccse vette át a családi vállalatot, bizonyítani akar, hogy az ő álmai se értelmetlenek, és jobban meg kellene becsülnie a családjának.

De a lényeg azon van, ahogy átküzdik magukat a gyakran idióta helyzeteken. Visszatérő poén, hogy a könyvbemutatóra a nőnek fel kellett venni egy rikító, strasszokkal teli kezeslábast, ami nem éppen a dzsungelbe és menekülésre lett kitalálva. De itt kaland az is, hogy Alan a víztől kiütést kap, vagy Lorettának kell leszedegetnie róla millió meg egy piócát a folyóban való menekülésük után. Én igazán nevetni nem tudtam rajta, néha mosolygós, és ennyi.

A helyszín elsősorban a sziget, és ott többféle helyszínt is kapunk. Van kicsi falu, romantikus vízesés, klasszikus dzsungelhangulat fákkal és sűrű növényzettel, meg a végére a címbeli helyszínre is eljutunk, bár a várost erősen túlzónak érzem. Sírhely. Nem látványfilm, de azért látni, hogy tettek bele pénzt is, ami nem csak a színészek gázsijára ment el. A kevés akció romantikus kalandfilmes, pl. autós menekülés a dzsungelben.

Bullock és Tatum mellett még Daniel Radcliffe kapott nagyobb szerepet a filmben, aki a gonoszt, Abigail Fairfaxet alakítja. A szerepről már a neve is sokat mond: női neve van. Vele kapcsolatban meg azon humorizálnak visszatérően, hogy milyen alacsony és picike. Vagyis, egy újabb idióta alak, aki jó messze esik Harry Pottertől, ami szerintem alapvető a színésznél. Túljátszott, harsány, de igazából ez ment is ehhez a ficsúrhoz. Feltűnik kicsit Brad Pitt is, talán az övé a film legjobban elkapott humoros, némileg paródiát idéző figurája a guru kalandor személyében.

Egyszer simán meg lehetett nézni, de nem az a film, amit akár többször is hajlandó lennék megtekinteni. Ahhoz elég komolytalan, butácska és nagyon nem tetszett a szereposztás, de ezt már fentebb kifejtettem.

A fájdalom ügynökei

A helyzet az, hogy ezt a filmet nagyon szétszedte a kritika. Most kicsit belenéztem, és hú. Hiába a jó színész, az alapvetően jó téma, nem tudtak velük mit kezdeni. Nekem nincs róla ilyen rossz véleményem, én elnéztem.

Már csak azért is, mert össze tudtam vetni a nagyon hasonló és szintén Netflix vetítette sorozattal, a Painkillerrel. Még az is megfordult a fejemben, hogy ez ugyanaz a történet, csak más szemszögből. Ami azért nem igaz, bár megvannak a közös vonások.

Itt is azt nézzük meg, hogy egy fájdalomcsillapítót a bevétel érdekében miképpen kezdenek drogként kezelni és árusítani. Az nem igaz, hogy kezdetben csak emberbaráti jószándék vezette őket. Meg akarták menteni a lassan 000a_fajdalom_ugynokei.jpgcsődbe menő céget, az árusítóként bekerülő Liza meg a felszínen akart maradni, és jobb bevételt összeszedni, mint vetkőzéssel egy bárban. Annak meg is volt a maga izgalma, ahogy a konkurenciát lenyomták, és rákerült az értékesítésre a lényeg. A beteg érdeke helyett az orvos lefizetése. Bukom annyira a semmiből építünk valamit filmekre, hogy ez lekötött akkor is, ha tulajdonképpen haladtunk a nagybani halálüzem felé. Mert a férfi, aki úgy indult neki, hogy a rákban meghalt felesége emlékére jobb fájdalomcsillapítót akar adni a rákosoknak, eljutott oda, hogy mindenki nyelje a gyógyszert, nem érdekli, csak ne essen a részvények értéke és profit kell.

Tulajdonképpen az elejétől ott van az erkölcsi határok átlépése, és nem lehet pozitív emberként nézni a szereplőkre. Viszont, a folyamatos züllés megvan, és a hétköznapi ügyeskedőtől eljutunk a komoly gazemberig. Mert az, hogy már annak is fájdalomcsillapítót írnak, kvázi függővé teszik, akinek ilyen erős gyógyszerre nem is lenne szüksége, az miben jobb, mint a drogkereskedő? Még rosszabb is, mert olyan életek is tönkre mennek, akár olyan emberek is meghalnak, akik nem drogosok, nem a társadalom alja, csak valami miatt kellett a fájdalomcsillapító, aztán az annyira addiktív volt, hogy ráment mindenük.

És igen, ezt a Painkiller talán jobban hozta. Ott egy ilyen történetet is betettek a fő történetek közé, itt közvetve jelenik meg. Ahogy Liza környezetébe is jut ilyen ember, és lelkiismeret-furdalása kezd lenni. Bár főleg az után, hogy a főnöke nem ad neki előleget sem, a részvényeire sem, amikor a lányának sürgős és életmentő, drága műtét kellene. Hogy ismételjem magam – önzés. Az van Lizában is, neki sem az volt az első, hogy segítsen az embereken. Csak neki az a határ már nem tetszett, hogy az is szedje a komoly gyógyszert, akinek nincs is rá szüksége.

De még ezzel együtt is Liza az, aki némi szimpátiát ki tud váltani. Ő alul értékelt, szenvedő nő, aki felépíti magát, és aki kreatív, aki megoldja a dolgokat. Nem csak magáért küzd, ott a lánya, akinek mindent meg akar adni, ami neki nem jutott. De az anyjának is segít, amikor megfelelő helyzetbe kerül. Egy ponton talán még hisz is abban, hogy egy jó terméke van, amit el kell juttatnia a szenvedőkhöz. És Emily Blunt játssza. Mivel szimpatikus a színésznő, a játszott karakter is örökölt ebből.

A többik viszont… Chris Evans Pete-je egy pénzkereső kéjenc, akiről annyi jót lehet elmondani, hogy adott egy esélyt a nőnek, akinek senki más nem adott volna az ő helyében. Viszont, ő nagyon hamar átcsúszik a kapzsiság mocsarába. Értékesítőt is úgy vesz fel, hogy melyik nőt fektetné le. Jellemző is, hogy az így kiszemelt és felvett nő lesz a történet során születő fia anyja. De Pete azért még bepróbálkozik Lizánál is.

Andy Garcia doktorja produkálja a legnagyobb zuhanást, erkölcsi téren. Pete legalább kezdettől olyan volt, amilyen. Dr. Neel viszont előadta az embereknek jót akaró férfit, akit a vagyon és a siker kiforgatott magából. Garcia jól is hozza a szereplő változását, noha nem sok teret kap játszani. Egy-egy jelenete van, és egyre jobban látszik az arrogancia és a felsőbbrendűség tudat.

Mi a film baja? Leginkább az, hogy nincs igazán hőse. Antihőse, esetleg. A folyamatok nincsenek kibontva, egyedül Liza alakjában lehetett több mindent megfogalmazni, de ott is nagy ugrások vannak. Ahogy a cég egyik arca a politikájuk ellen fordul és elkezd szivárogtatni? Nem éppen azért teszi, mert rendet akar tenni. Amíg elég nagy volt a csekk, amíg minden jól ment, úszott ő is az árral.

Súlyosabb téma ez, mint amit megmutattak belőle. Drámának kellene lennie, de nem éreztem annak. Simán néztem karrierfilmnek, és mivel én a Narcos esetében is simán érdekesnek találtam a kartellépítést, megvolt a szórakozásom a gyógyszeripar működésével és sikeressé válással is. Pedig nem az kellene a lényeg legyen, hanem az etika és a betegek elleni bűnök. Az kevésbé lett hangsúlyos.

Garcia és Blunt szerintem még jók is a filmben, Evans veszik el nagyon mellettük. Ő a legüresebb, és kifejezetten zavarni is tudott, ahogy egy-egy megjegyzéssel bedobnak neki egy traumát, aztán lógnak a megkezdett és el nem varrt szálak a filmben. Pl. Pete szülei, vagy éppen a kapcsolata és a gyereke.

Látványra a színészek vannak, és amit az öltözködésükből látunk. Ahogy a kis pénzt felváltja a vagyon, és Liza ruhatára gyökeresen átalakul.

Szóval, én akár azt is mondanám, hogy nekem tetszett a film, ha értem is, hogy miért olyanok a kritikái, amilyenek. Bár, van benne egy rész, amit kiemelnék, mert szerintem jól jellemez kb. mindent. Amikor Liza magániskolába íratja a lányát, és megállapítja, minden a pénzről szól. Csak minél gazdagabb vagy, annál több pénzről. Mert az emberek annyira kapzsik.

One Piece

1. évad

A Netflix újfent egy ismert alapanyaghoz nyúlt. Bár én nem követem, a One Piece nagyon sikeres mangaként és anime-ként is több évadnyi epizód nézhető már meg. Ők pedig elkészítették az élőszereplős sorozat verziót.

Arról nem tudok nyilatkozni, mennyire adja vissza az eredetit, de ez egy jól sikerült darab lett. Szórakoztató, színes, mozgalmas, humoros. Úgy, hogy nem ismerem az eredetit, nekem kifejezetten tetszett a történet is, a kivitelezés is. Amit látok, hogy itt-ott olyanok, akik ismerik az alapanyagot, a jobban sikerült Netflix feldolgozások közé teszik. De ezt mutatja az is, hogy ez a sorozat már megkapta a második évados berendelést, míg pl. a Cowboy Bebop nem.

Miként érdemes nézni? Mesefilmként. Túl sok olyan elem van benne, amivel különben nem tudnék mit kezdeni.000onepiece.jpg Kezdve azzal, hogy a főszereplő fiatalember vezetékneve Monkey (majom). Akár rá is fognám, hogy beszélő név, ha nem is teljesen igaz, de a család többi tagjára nagyon nem illik. A nagyapa pl. komoly tengerészeti vezető és kinézetre is robosztus, kemény ember. Ha Luffy egy kis vidám csimpánz, a nagyapa egy komoly gorilla. Ok, akkor mégiscsak találok analógiát…

Szerettem, ahogy ez az évad bevezet a történetbe. Luffy nekivág, hogy kalózcsapata legyen, és miközben mindenféle kalandokba keverednek, szedi össze maga mellé az embereket. Érdekes, hogy ő miképpen használja a kalóz kifejezést. Minden negatív elemet levág róla – ő aztán nem akar rabolni, kalózkodni, hanem kalandozni és álmodozni. Luffy értelmezésében a kalóz az a szabad ember, aki nekivág az ismeretlennek és a veszélyesnek, hogy elérje az álmát. Aki nem szereti a szabályokat, jószívű és vidám. Teljesen más, mint a sorozatban mindenki más kalózképe, ami sokkal inkább megfelel a tengeri banditának.

A csapat összetartó ereje lesz az, hogy mindenkinek van egy álma. Lehet az, hogy egy különleges helyet megtaláljon, ahol soha nem látott halak és növények vannak, vagy akár a világ térképének megrajzolása. Nagyon jópofa volt, ahogy a végére a legénységnek lett egy hagyománya – egy hordóra dobták fel a lábuk, és mondták el, miért küzdenek. Pozitív, erőt adó, hangulatos volt az egész.

Ez az a sorozat, amiben teljesen jól működik, hogy mindenféle nációt és színt – akár bőr, akár haj – kevernek. Sokaknak van egy mintája. Luffy alapja a brazil sztereotípia, Zoro egy japán nindzsát idéz. De akár olyasmi is van benne, mint Joker kalóz verziója, itt Buggy a neve különben. A színészek is ennek megfelelően mindenfelől érkeztek. Inaki Godoy (Luffy) mexikói, Emily Rudd (Nami) amerikai, Mackenyu (Zoro) japán, Taz Skylar (Sanji) spanyol származású, hogy csak a főbb szereplőkből emeljek ki párat.

Ezt a sokszínűséget a szereplők külseje és harcművészeti stílusa is tükrözi. Mindenkinek megvan az egyedi jellemzője – Nami narancs haja és a botjai. Sanji öltönye, a fél szemét takaró szőke haja és ő kifejezetten a lábaival harcol. De olyan extrém is, mint Buggy, aki darabokra tudja szedni a testét, és simán lőfegyverként dobja az ellenfelére az ujjait, vagy, amit csak akar.

Ötvözve van a kaszkadőri munka, emberi jelenlét és a számítógépes technika. Hol jobban sikerült, hol kevésbé. Luffy gumiember volta és támadásai annyira nem tetszettek, kb. mindenki más látványosabb, menőbb külcsínt kapott. Ez mondjuk így nem igaz – a lövész Usopp leginkább csak szájhős, ritka, ha valamit csinál is köröttük, de legalább hűséges és lehet rá számítani.

Egyszerre van részenkénti kaland és átívelés is. Megoldják a legénységbe lépők aktuális gondját, hogy aztán együtt induljanak majd neki a One Piece megkeresésének. A rejtélyt az hozza is, hogy mi is az? Senki nem tudja, csak a legendája egyre nagyobb. Még nagyobb a titok, mint a Ready Player One-ban, ahol legalább tudták, mit keresnek.

Van benne akció, poénok, és nagyon sok barátság. Ahogy már írtam, a 2. évad is be van rendelve, én várom is. Nekem ez egy mosolybomba volt, amiben jó akciójelenetek is akadtak, meg drámák és tragédiák a szereplők életében.

Black Adam

Batman után egy másik sötét figura. Ennek ellenére ez a popcorn mozi a kettő közül, a DC itt szórakoztatni akart, és nem belefojtani a depresszióba.

Különben, ezen érezni jobban, hogy a Marvel sikerfilmjeinek a receptjéhez nyúlnak. Black Adam olyan ellenfelet 000blackadam.jpgkap a részben, aki a saját anti-párja. Ugyanúgy varászlattal hatalmassá tett figura, nagyon hasonló képességekkel, csak éppen gonoszsággal együtt. Black Adam nem a világot akarta uralni, ő bosszút akart állni a gyerekéért. Sabbac viszont a trónra akar ráülni, és az ország után a világ urává is válni. A külsejükben is ott a különbség: ugyan Black Adam az indulatai és haragja miatt fekete dresszt kapott, nem olyan színeset, mint Shazam, hiába ugyanaz az eredetük, a teste és az arca emberi maradt. Sabbac viszont egészen démoni küllemet kapott, fizikailag is megváltozott.

De nézhetnénk a hősöket is, és elég soknak meglenne a másik univerzumban a párja. Atom Smasher – amikor csak szó van róla, simán azt hittem, spontán atombomba lesz, vagy valami ilyesmi. De nem, ő a méretét változtatja. Mint a Hangya, amikor naggyá válik – még a ruhájuk is nagyon hasonló. Cyclone, aki a szeleket uralja. X-Men és Storm?

Az, ahogy a drámát humorral keverik össze. Amilyen segítőket adnak a főszereplőnek. Ez egy szórakoztató film, amiben logikát vagy komolyabb tartalmat nem lehet találni. Nem is kell keresni. Ahhoz túl… üres is a cselekménye. Nem működik az a felállás, hogy Black Adamre kicsit is rosszként tekintsen az ember. Még akkor sem, ha neki nem okoz gondot a gyilkolás sem. Nem volt rossz ember, emberként sem, csak nem ő volt a hős. Az a fia volt, de ez nem ok arra, hogy őt máris a gonosznak állítsuk be. Melyik szerető apa nem pusztított volna hasonló helyzetben? Amikor visszatér, akkor is segít a mellé kerülő gyereknek, az anyjának, majd a népének is, nincs olyan elindulása, hogy a sötét oldalra állna. Abban meg nagyon igaza van Adriannának, hogy az Igazság Társaság nem tett semmit az ország elnyomása és kizsákmányolása ellen, mi jogon jönnek most akkor ide okoskodni?

Nem is nagyon kell a szövetségnek irányt váltani. Nagyon hamar együtt tudnak dolgozni, és maga Adam jut el oda, hogy az ereje veszélyes is lehet, és ezért képes is lenne róla lemondani. Még csak az sincs rendesen kibontva, hogy Hall miért gondolja meg magát vele kapcsolatban. Nem egy okos vagy jól átgondolt történet, kifejezetten egyszerű a cselekménye.

Látvány viszont van benne. Minden hősnek kitaláltak valami jellegzetes külcsínt, ha némelyik esetben az nagyon Marvel szagú is – mint a Hangya hasonmás növekedése. De tetszett Cyclone repülése azzal a színviharral együtt, ahogy a Sólyomember felszerelése, repülése is teljesen rendben volt. Amin spóroltak, az a helyszín. Kb. ugyanabban a városrészben mozognak végig, és az ókori részek sem éppen változatosak. Kb. úgy nézett ki, mintha az ország, melynek sorsáról most és ebben a filmben döntenek, egy romos városból állna, aminek az a bizonyos szobor van a középpontjában.

A szereposztással felemás érzéseim vannak. Részben van meg az a sztár felhozatal, amit azért egy ilyen filmben szokás felvonultatni. Dwayne Johnson Black Adam karakterében egyértelműen a húzónév, és utána ismertségben talán Pierce Brosnan jön, akire nagyon rá is írták a szerepét. A többiek inkább sorozatokban tűntek fel, mint Sarah Shahi vagy Aldis Hodge, esetleg egy-egy Netflix siker van a nevük mellett, mint Noah Centineónak, aki különben kb. az egyik legbénább szerepet kapta az egész filmben, de ez részben azért is van, mert annyira nem tudott a film mit kezdeni vele, mint hőssel. Az meg nagyon tinifilmes volt, ahogy Cyclone-nak udvarolgatott. Ha tovább tart a film, még talán össze is jöttek volna a végére.

Azon meg sajnálkozhatunk, hogy a postcredit jelenet volt Cavill utolsó Superman fellépése. Marad egyáltalán valaki értelmes az eredeti Igazság Ligája felállásból? Nem tudom elképzelni, ahogy pl. Affleck helyére bejön Pattinson, teljesen más az a Batman értelmezés és történeti háttér. De Cavill is kb. ilyen pont. Mindegy, ezen agyalhatok még később.

Most inkább az köt le, hogy miképpen lehet két Shazam, ha itt nem is úgy hívják Adamet. Mert tulajdonképpen azt az erőt birtokolja ő is…

Sorozatnéző

80 nap alatt a Föld körül, Invincible, The Morning Show, Valami Amerika, Libabőr

Hosszabb szünet után rászántam magam, hogy David Tennant általam félbehagyott sorozatát megnézzem.000-80days2.jpg Vagyis, a Közel-Keleten át haladtam a szereplőkkel Indiába a 80 nap alatt a Föld körül (s01e03-05) történetével. Nem tudok újdonságról beszámolni, hiába a szüneteltetés, akkor is ugyanazokat a gondokat érzem benne. Túl messze mentek az eredeti történettől, és nem minden változtatás jó. A történetben több az akció, a kaland, ha azoknak nincs is köze Verne ötleteihez. Viszont, Fogg alakját teljesen újraértelmezték. Tennant jól játssza, de nem tetszik ez a szerelmében szívet tört, tudálékos alak. Pláne, hogy folyamatosan húzzák a flörtöt az újságíró lányka és a bűnözőből lett inas között. A humor sem az igazi – amikor bedrogozzák Foggot, az pl. egyenesen katasztrófa. De volt olyan rész is, ahol egy házasság nyélbe ütésében segédkezett a csapat Indiában. Csak éppen olyan szerencsétlen volt a szereposztás, hogy az örömanya fiatalosabb és jobb nő volt, mint a lánya. Nem is nézett ki az anyjának, inkább egy csinosabb nővérnek. Még egynekifutással kivégzem, de már értem, miért nem lesz folytatás. Valami nem működik ebben a sorozatban. Pl. a látvány – hiába utaznak papíron, alig van néhány helyszín és azok is jellegtelenek.

Megvolt a töréspont a The Morning Show (s03e09) heti részében. Már tudni, mit tervez Paul és megindul a 000tms39.jpghajsza. Teljesen megtörténik a várt két részre szakadás, és mindenki harcol a maga módszerével. Az érdekes leginkább az, hogy Paul mennyire könyörtelenül csap oda mindenki érzékeny pontjára, és hogy Alex mennyire el van vakulva, és nem lát át a férfin. Tulajdonképpen kiszolgáltatja a barátait, sé kettős okból: Paul a pasija, és szakmailag is elhúzza előtte a mézesmadzagot. Igazából arra leszek kíváncsi, hogy melyik vég mellett döntenek majd a sorozatban. Alex lesz a leleplező, a cég megmentője, vagy tényleg jön a darabolás. Folytatás szempontjából mindkettőben lenne lehetőség. A színészek szépen vitték a részt, nagyon bejött pl. Witherspoon csendes omlása a részben. Ahogy felállt és elment, az stílusos volt.

Megjött, szerencsére a tehetségkutató kulisszák mögötti élete a Valami Amerika (s01e04) újabb részében. Azon tudtam mosolyogni benne, hogy milyen játszmák mennek a színfalak mögött, és mennyire átverés az egész.000va4.jpg Hogyan manipulálnak a szereplők köré írt törtnetekkel, vagy éppen Baláék is milyen módszerekkel képesek belenyúlni az eredményekbe. Paródiának működik nem csak a zsűri által puffogtatott közhelyek, de a produkciók is. Annyira béna mind, hogy komolyan rossz nézni, amit színpadra visznek. El se tudom képzelni, hogy majd a cselekményben ki lesz a nyertes, mert egyik se jó. De még így is ezek a dolgok érdekeltek legjobban, mert nagyon erősen bejött a héten a románc is. Minden testvér mellett van valaki, aki lehet a nagy Ő. Vannak, akik még veszekednek, mások már komolyan össze is borultak. Igaz, még mindig inkább őket néztem, mint pl. Oroszlán Szonja Timijét, aki kb. olyan, mintha a filmek óta fele IQ-ra esett volna vissza, pedig eredetileg se volt éppen egy észlény a figurája. Megvolt a heti híres ember belépés is – most Árpa Attila kapott nagyobb szerepet. Pár rész még van, úgyhogy hajrá.

000libab8.jpgA Libabőr (s01e08) hozta az első összecsapást, a szellemmel. Úgy összehúzták a szálakat, hogy ez akár évadzárónak is elment volna. A családtagok kibékültek, tisztázták a múltat és egy győzelmet be tudtak húzni maguknak. Volt tini románc, volt menekülés és volt nagy feleszmélés. A természetfeletti szál most talán kevesebb is volt, inkább hajsza volt ez a baba darabjai után. Mozgalmas, sokfelé kalandozó rész volt, amivel egy szakaszt lezártak. A szokott szintet hozza, bár kicsit több varász elfért volna benne.

Végül a héten folytatódott az Invincible (s02e01). Bár nyitva hagyja az Omni-Man és népe jelentette fenyegetést,000invincible21.jpg belekezdtek egy hagyományosabb szuperhős kalandba. Születik az epizódban egy új ellenség, aki bosszút is fogad az epizód végén. Van benne tragédia, mert ő tényleg csak világmegmentő tervet akart véghez vinni, és gonosszá is egy olyan tett miatt lett, ami Invincible megmentésére irányult. Elég korhatáros a sorozat, szóval nem tudom, lesz-e megmentés, vagy leszámolnak egymással, mindkettőre van esély benne. A rész hozta szépen a kötelező és véres akciót, meg a szereplők drámáit is ragozza. Ami pl. kifejezetten erős lett, ahogy Debbie alkoholizálni kezd, és nem bír túllépni azon, hogy a férje 20 év után kimondta, hogy kb. úgy néz rá, mint egy háziállatra. Ahogy a gyerek szedte össze az anyját részegen az asztal mellől, az nagyobb dráma benne, mint a szupergonoszok tombolása. A képminőség a szokott, építik a szereplőket is, meg érdekel is, merre halad majd az évad. Szóval, van egy új heti nézős sorozat.

John Wick 4.

Ez egy olyan akciófilm, amit jó volt nézni. Ha az agyam nem is, de a szemem sikerült lenyűgözni. De nézzük is, mi volt a negyedik részben.

Először is, a történet nagyja légből kapottnak hat. A High Table – angolul néztem, és már nem emlékszem, magyarul Kör vagy Asztal volt – Wick nyomában van, és teljhatalmat adnak Gramont márkinak a vadászatra. A film első fele, minden cél nélkül csak annyi, hogy Wick összecsap a nyomában járókkal és látványosan ölik egymást.000jwick4.jpg

Ott van a Japánban játszódó jelenetsor, vagy korábban a sivatagi összecsapás: igazából a cselekményt semmilyen irányba nem viszik, de látványra működik. Azt meg nem is firtatom, hogy miért megy a sivatagba bérgyilkosunk öltönybe. A stílus nem mindegy. A japán részek még inkább profik: lőnek, verekednek, kardoznak több stílusban és nagyon koreografált az egész. Telepakolták olyan színészekkel és kaszkadőrökkel, akik nagyon látványosan mozognak. A kedvencem, érdekes módon nem is Wick volt, pedig abban is volt ötlet, ahogy a kézi harcot a pisztollyal kombinálta. Hanem Akira, Koji lánya. Az íjjal, a harcművészettel és a mozgása mondhatni folyékonyságával. Igazából nem értek hozzá, de az nagyon látványos volt, ahogy az ő harci stílusát összerakták.

Majd jött Winston és az ötlete, hogy John miképpen szabaduljon a High Table szorításából. A párizsi akciósor is a szemet kényeztette: ahogy az egész városon át verték egymást. Pedig a tényleges cselekmény csak annyi, hogy fel kell jutni a Sacre Coeur elé egy párbajra. De amit kitaláltak hozzá… Fegyverek és stílusok kavalkádja, sokféle jármű és egy folyamatos, látványos pörgés.

A John Wick filmek világának van egy olyan háttere, amit már egy sorozat és négy film óta kíváncsian követek, hogyan alakítanak. Sajnos, nem tudom azt mondani, hogy most sok újat tanulhattam volna. Akár a hotelek, akár a High Table működése sem került előtérbe. Egy-egy szabály van kiemelve a cselekmény előre görgetéséhez, de nagyobb képet nem adnak.

Inkább, mint az akció jelenetek esetében is, a menőség a kulcsszó benne. Stílusosak, és a körítés nagyon megvan. Akár a párizsi diszpécser, aki a bérgyilkosokat irányítja. Akár az olyan kis részletek, mint a címerek, vagy a megbízások szertartásai. Még akkor is, ha nincs úgy építve a világ, hogy igazán értsem is. Mit gondolkodtam azon, hogy Mr. Nobody-nak miért kell kivágnia a kezét a késből, és nem húzhatja simán ki. De jól nézett ki, tény.

Jól néznek ki, ezt megint sok mindenre el lehet mondani. Gramont az öltönyeivel, Nobody a kutyájával, de még Wick is harci öltönyt és pisztolyt kap a végjátékra. A már emlegetett Akira ruházata és haja még szóba se került. Stílusos, röviden.

Nem aprózták el a szereposztást sem. A fontos szereplők mind jöttek vissza – Reeves és McShane most is nagyon adják, és az új fontos szereplők is sztárok. Bill Skarsgard úgy tűnik, beragad a jól bevált gonosz skatulyába, de jól áll neki. Sanada a modern szamurájként, Donnie Yen a vak harcosként – a mozgásérzékelőkkel az megint mekkora jelenet volt… És ha John Wick, kell kutya is. Az egyik kedvenc jelenetem volt, amikor Nobody már majdnem kilövi Wicket, amikor elnézi, hogy néz rá a kutyája, akit egy jelenettel korábban Wick védett meg az agyonlövéstől. Ok, kutyás vagyok, engem ilyesmivel könnyű megvenni, de ez egy szép kutya volt, és bírtam a gazdáját is.

Jók a kritikái, nagyon látványos és ha nincs is okosnak mondott cselekménye, cserébe nagyon menő és cool az egész. Várom, mit hoznak még ki az univerzumból,  mert van még benne bőven.

Lupin

Part 3

Kissé egyik szemem sír, a másik nevet állapotban érzem magam a sorozat folytatása miatt. Érdeklődve vártam, mi vezet majd az újabb átverésekhez, de ez… Nem feltétlenül érzem elegánsnak.

Assane már lezárta az apjával történteket, igazából a saját boldogságát kellett volna építenie. De nem, hamar váltunk, mert visszahozzák az anyját, akiről eddig szó sem volt. Mintha Murphy törvényei érvényesülnének, éppen csak visszajött, elrabolják, és már zsarolni is kezdik a tolvajt, hogy mit tegyen meg, ha az anyját vissza akarja 000lupin3.jpgkapni. Nekem meg nagyon hamar az lett a gondolatom, főleg, ahogy a visszaemlékezős részekből megtudtuk, hogyan szakadt meg anya és fia kapcsolata, hogy nem értettem, miért erőlködik érte egyáltalán. Assane szemszögéből a nő akkor hagyta teljesen magára, amikor gyászolta az apját, teljesen elveszett és árva lett nélküle. Akkor neki miért kellene érte mindent kockára tennie? Talán a sorozat teljes első felében értetlenül álltam az előtt, hogy miért tesz meg és áldoz fel ennyi mindent a nőért, aki ezt a látottak alapján abszolút nem érdemelte meg.

A végére kissé sikerült ezen javítani, kapott szimpatikus belépéseket az asszony. Az ő oldaláról a múlt is árnyaltabb lett. Az sem egy rossz húzás, hogy akkor már inkább az lett a játszma központi eleme, hogy ki az, aki így állított csapdát. Ki az, aki ennyire ismerte a férfit és van is oka ilyen tervet működésbe hozni. Mivel a visszaemlékezések ezt a témát is érintik, mondhatni, vezetve lettünk, hogy mi kit tarthatunk gyanúsnak. 3 fő alak lépett elő, és mondanom se kell, egyikük sem tartozott azok köz, akikben Assane és Benjamin gondolkodtak. Nekik volt is meglepetés, ki az ellenfél, a nézőknek ezt előbb össze lehetett rakni.

De az összerakás, ahogy mi is kapjuk a nyomokat és gondolkodhatunk, tetszett most is. Talán nem volt túl bonyolult a több ismerettel a megoldás, de attól még megvolt a hangulata. A részek nyitott végei is sikeresen vettek rá arra, hogy egyik részt nézzem a másik után.

Jót tett az is, hogy több trükköt és bűnügyet láthattunk. Az összekötő elem az volt, hogy Assane zsarolás hatására végezte el a kapott feladatokat, de azzal együtt is, mi nézünk átveréseket és ügyes rablásokat nézhettünk sorra, amelyek önmagukban is szórakoztatóak voltak, a nagyobb képet félretéve is.

Továbbra is áll, hogy a készítők merítenek Leblanc hagyatékából. Azt már rég feladtam, hogy egy kötethez akarjam kötni az évadot, és itt valóban rámennek arra, hogy minél több történetből kerüljenek elő elemek. Még szójátékok, nevek is erőteljesebben származnak onnan, mint a korábbi részekben. El is mosolyogtam azon, amikor az egyik epizódban azt mutatták, hogy Assane munkásságának hála hogyan fedezték fel a fiatalok maguknak Arsene Lupin történeteit. Az biztos, felelve a fikcióra, hogy magyarul a könyve újramegjelenése is elindult, az meg kiderül, meddig tart a Gabo lendülete.

Akkor, még egy, ami nélkül meglettem volna, bár értem, a sorozatban miért fontos elem. Assane már egyértelműen egyesíteni akarja a családját, és akkor is figyeli őket, próbál velük lenni, amikor ők is halottnak kell, hogy higgyék. Több szerepet kap Claire. még a kis nyomozása el is ment volna, de ahogy Assane álcájával flörtöl, nos, anélkül meglettem volna.

Több szerepet kap Benjamin és Guedira is, ezeknek viszont tudtam örülni. Velük jobban szimpatizáltam, és dobott az eseteken, amikor több emberes, bonyolultabb átveréseket csináltak meg. Az kifejezetten jól nézett ki, amikor a rendőrnek kellett műgyűjtőnek kiadnia magát, és beleshetett Assane titkos menedékébe is.

Ez az évad sem hosszú, és nem is kell belőle ennél több. Így elég feszes, pörgős, és nem veszik el az erejét felesleges mellékágakkal, mint amilyen Assane az edző álarcában. (A végére azért annak is lett értelme, ha nem is olyan sok.)

Egyelőre a lement részeken végig értem, ha lesz folytatás, majd írok még arról is.

K9: A fenevad

Több filmben láttunk már olyat, hogy egy rendőr elveszti a társát/barátját, és magánúton nekiáll kinyomozni, mi történt. Nem egyszer ezekben a történetekben kutyát kapnak társnak. No, ez az alapja a K9-nek is. Annyi a különbség, hogy Jake agyonlőtt társa rendőrkutya volt, és nem egy emberért akar bosszút állni.

El is játszanak azzal, hogy Jake mennyire ép ember. Háborús veterán, nagyon magának való, és kb. úgy néz ki a történet elején, hogy nincs is mással kapcsolata, csak a kutyájával. Ám ahhoz, hogy dolgozhasson, át kell mennie a pszichológiai kiértékelésen. (Amikor a kutyája haldoklott, és a mentős nem volt hajlandó az emberek előtt000k9.jpg megnézni, Jake nekiesett, a média felkapta. Balszerencséjére a mentős latin-amerikai származású volt, és egyből arról írtak, hogy rasszista rendőr balhézott. Az senkit nem érdekelt, hogy mi volt a teljes történet.) A pszichológust is aggasztja, hogy mennyire nincsenek kapcsolatai, így Jake viszonyt kezd a szomszédjával és előadja, hogy mennyire jól van. Lehet is gondolkozni majd, hogy mennyire igazi, amit megjátszik. Mia is a fejéhez vágja majd egy ponton, amikor egy ’segítőkész’ rendőr elmeséli neki, hogy miért szocializálódik Jake. A film különben a rá jellemző módon oldja meg a konfliktust: sehogy. A végén majd látjuk, hogy minden rendeződött, és Jake már családapa Mia oldalán, de hogy miképpen jutottak oda? Passz. A filmbe nem került bele még egy bocsánatkérés sem. Mia kiakadása, szakítás – aztán egy évvel később család.

Sajnos a film kb. mindent így kezel. Zokni, a Jake-hez kerülő kutya bántalmazott állat volt, elég rossz állapotban is került vissza a kiképzőközpontba. Hogy lesz jobban? Passz. Még a rendőrségi kutya vizsgát is sikerül letennie, de nem is készültek rá, és ott is elég furán viselkedik az eb. Azt se értettem, hogy a végére mi lett a lábával. De mindegy, ez nem az a film, amit értenem kellene.

Sajnos, látvány meg nincs benne. A kutya különben aranyos, de se emlékezetes üldözés, se egy jó lövöldözés nincs benne. Inkább olyan szánalmas a film ezen a téren is. A nagy ellenség, a sátánisták. Van egy olyan vezérük, hogy a hajam égnek állt tőle. Nem is sátánistának nézett ki, hanem transzneműnek. Bár, a kettő nem zárja ki egymást, de ahogy szónokolt, hogy övé a kutya – borzalom.

Ismerős színész kettő akad benne. Stephen Lang játssza a rendőrségi kutyák kiképzőjét – ahogy ő szokta, egy kemény ember, de itt állatbarát és a jó oldalon áll. Aaron Eckhart lett Jake, és sajnos leggyakrabban az jutott róla eszembe, hogy mennyire megöregedett. Nem is simán a kor, rémesen fáradtnak is néz ki.

Pedig én szeretem a kutyás filmeket, de ezt nem tudtam értékelni. Szomorú, hogy azt találtam benne a legérdekesebbnek, hogy Zokni kapcsán megmutatták, hogy a kutya is kaphat fogpótlást.

Holtak asszonya

Woman of the Dead (s01)

Aichner regénye volt eredetileg. Lett annyira sikeres is, hogy nem is csak egy kötet, trilógia lett belőle. Most pedig itt van a sorozat is. Az első könyvet dolgozták fel, vagyis, akár még folytatása is lehet.

A történet egy része hagyományos krimi. Adott egy rendőr, akit reggel munkába menet, a felesége előtt halálra gázolnak. Blum eleinte még csak elfogadná a tragikus baleset tényét, de aztán egyre több gyanús jelet talál. 000holtaka.jpgHamarosan már biztosan tudja, hogy Mark gyilkosság áldozata lett, és nem véletlenül nem találja a rendőrség a cserbenhagyó sofőrt. Maga veszi kézbe a nyomozást és igazságszolgáltatást.

Ami a plusz benne, hogy Aichner egy alapvetően megosztó személyiségű nőt tett a középpontba. Blum ravatalozót vezet, és mindennapos tevékenység számára a holtakkal való munka. Mi több, egyfajta látomásokban még el is beszélget a gondjaira bízott tetemekkel, míg élő barátai nincsenek. Ahogy megy előre a történet, látjuk, a nevelőszülei hogyan nevelték fel, mitől lett ilyen ember, és hogyan szerezte meg a szabadságát. Simán el lehet merengeni azon, hogy milyen pszichés problémája is van. Egy szempontból pszichopata, mert neki nem okoz álmatlan éjszakát akár egy brutálisabb gyilkosság sem. Blum az a nő, aki az igazság hajszolása közben olyan dolgokat is megtesz, mint SPOILER JÖN: a helyi pap elevenen megégetése vagy egy kétes fotós megölése, majd a holttest darabolása és más hulla melletti elrejtése. VÉGE Ugyanakkor nem teljesen érzéketlen: a férjét nagyon szerette, és a gyerekei is fontosak a számára. Bár, hogy empátia akad-e benne… Nem nagyon. Ok, maradjunk annyiban, hogy egy társadalomba beilleszkedett, normálisnak tűnő pszichopata.

Mivel a gyásza átérezhető, mivel tulajdonképpen igazságot szolgáltat – és nem csak a férjének, de egy jó tucat szerencsétlen lánynak is – lehet vele együttérezni akkor is, ha nem esik bele a normákba.

Nem rossz a krimi oldal sem, ahogy összerakják, miből mire jön rá, és ahogy egyik elkövetőt vadássza le a másik után. Mivel egy kisvárosban játszódik a történet, ahol megvan a helyi gazdag elit, akik természetesen érintettek a történetben, még egy plusz vetület is érkezik. Mit tehet meg egy gazdag ember büntetlenül? A történet szerint szinte mindent. Még azt is megengedi magának a sorozat, hogy nem lesz teljes elszámoltatás. Vagyis, van benne olyan szereplő, aki megérdemelné a bukást, éri is veszteség, de más szempontból sok mindent meg is nyer.

Látványra túl sok minden nincs benne. Ahogy a holtak Blum képzeletében megelevenednek, felülnek. Némi üldözés, a tettesekkel való összecsapás. Nem akciófilm szinten, de legalább kinéz valahogy. A kiderülő titkok, a bűnügy az, aminek el kell adnia és az meg is van.

Ha valamibe külcsín szinten bele akarok kötni, az a Blumot életre keltő színésznő kapcsán merült fel bennem. Anna Maria Mühe jól hozza Blum hidegségét, viszont messze nem egy szép nő. Még rá is van játszva az élesebb vonásaira. Így meg nem értettem, hogy miért van annyi pasi oda érte a sorozatban. A természete nem vonzó, és a külseje sem. Akkor mi?

De nem ez a lényeg, hanem a krimi. Az meg jó volt. Kellően sötét ügy bontakozott ki, és kirakós szerűen szépen össze is rakták a bűnösök történetét is. Figyelni kell a kis részletekre is, mert az egész képbe minden illeszkedik majd.

Olvasni is ennyit olvastam, de most kedvet kaptam a regények 2. részéhez is. Az meg még kiderül, sorozatként is visszatér-e Blum.

Az apáca 2.

Halloween – el tudom képzelni, hogy a Démonok közt univerzum kitermelt már pár olyan lényt, amelyek most jelmezként is szóba jöhetnek. Az apáca nagyon is ilyen, mert sok mindent be se kell hozzá szerezni. A ruhája adott, csak jó arcfestés vagy maszk kell még, hiszen az arca volt, amellyel a frászt hozta a nézőkre.

Már másodszor. Csak sajnos már ijesztő filmként nem tudom nézni. Az első rész sem lett igazán para, ez még000thenun2.jpg annyira sem. Pedig próbálkoztak, és nem csak jump scream elemmel. Persze, akad benne az is, és rendszeresen kiszúrtam, ahogy az apáca démon settenkedik. Nem mindig nyúlt előre és ijesztettek volna így, de azért előfordul.

A történet meg – hol kellene megijedni? Eleve a démon küldetését röhejesnek találtam. Begyűjteni egy szent szemét, hogy így megszerezze az erejét. Első hallásra csóváltam is a fejem, hogy mi eszükbe nem jut. Éppen csak nem nyomta be a szemeket démonunk a saját fejébe. Meg az is, hogy a bukott angyalok erejét adta isten a szenteknek. Hú. Nem katolikus vagyok, de a nagyanyám az volt, és nekem kimaradt az, hogy a szentek egyfajta szuperhősök lennének különleges erőkkel. Sokkal inkább szerencsétlen mártíromságot szenvedett hívők, akiket jól meg is kínoztak, mielőtt kilehelték a lelkük. És, ha már nagyhatalmú démon a szereplőnk, miért nem olyan célpontot választ, ami elérhetőbb? Simán mehetett volna Páduába Antal nyelvéért, de Rómában is majd minden templomban van egy ereklye. Nekem hiányzott, miért pont ezeket a szemeket akarja. Ha meg jól értettem az utalásrendszerét, Irene is Szent Lúcia leszármazottja, ezért vannak a látomásai. Nem könnyebb lett volna démonunknak egy leszármazottból kinyerni az erőt?

De tudom sorolgatni az ilyen és hasonló elemeket, amelyek zavartak. Nem tér vissza egy színész? A karakterét kiírják – stílusosan, kolerás lett. De ott van a démoni kecske is, amely a templom mozaikjáról lépett életre. Azzal mi lett? Minek szállt le egyáltalán az ablakból? De egyáltalán, minek készítettek egy templomra olyan ablakot, ami a Sátáné?

Ahogy Irene vissza lett rángatva ebbe az életbe, az is paródiába illik. Kifejezetten butaság, ahogy megkapja a feladatot és szélnek eresztik egymagában. Azért a katolikus egyház nem az a szervezet, ahol munkaerőhiány van, miért nem kapott testőrt, kísérőt, valamit? Mert Debra csak utána szökött, és az ő alakja még felesleges is. Értem én, Storm Reid hozza a más rasszt a történetbe, és egy újabb idióta ötletet. Azért akar Irene társa lenne, hogy végre lásson egy csodát.

Komolyan kellene venni, és látványra be is vetnek mindent, amit ez a franchise tud. Visszahozták a színészeket, az apáca még mindig ijesztően néz ki. De valahogy butaság is.

Különben, mekkora sztereotípia már, hogy a démon ronda? Amikor még ki is hangsúlyozták, hogy egykor angyal volt. Az angyalok meg szépek. Persze, értem én, miért így van kitalálva, régi általános előítélet. A szép jó és a ronda rossz is.

A kritikái különben jobb esetben is csak közepesek, a bevétele viszont jó. Vagyis, nem lepne meg, ha Valek visszatérne még apácaként kísérteni.

süti beállítások módosítása
Mobil