Becsavarodós, gyilkosos, meleg közösséges.
A világ megdöbbent, amikor az ismert és szeretett divattervezőt a saját villája előtt agyonlőtték. Gianni Versace betegséggel küzdött, stílust teremtett, sokat tett a melegek elfogadásáért – és Andrew Cunanan végzett vele. Andrew ekkora már sorozatgyilkosnak számított, aki végzett korábbi szeretőivel is, és amikor a rendőrség a nyomára akadt, a saját életének is véget vetett. Fiatal, megnyerő fiatalember volt, akit bevándorló apja elkényeztetett, és belenevelte, hogy különlegesnek kell lennie. De mikor apja csalása lelepleződött, Andrew ott maradt minden nélkül. Gazdag, idős férfiak kitartottja lett, miközben egyre gyártotta a hazugságokat, és kereste a szerelmet. De ahogy légvárai összedőltek, az erőszak útjára lépett, és nem volt többé visszaút.
Én ugyan kíváncsian vártam az évadot, de tudom, hogy sokan tartottak tőle előzetesen. Hiszen a jól sikerült első évad alkotógárdáját lecserélték, nincsenek az AHS évadaihoz megszokottan visszatérő szereplők (ok, volt egy Finn Wittrock, aki AHS stábtag is, de az ACS első évadából nem jöttek vissza színészek). Azt is lehetett hallani, hogy a Versace család nagyon nem díjazta a sorozatot, ahogy a dokumentumregényt sem, amiből készült.
A sorozatot megnézve komolyan nem is értettem elsőre, mi baja lehetett a családnak a sorozattal. Gianni kifejezetten szimpatikus figura, őt bírtam legjobban a teljes sorozatba. Aztán azért rájöttem: érthetővé tették Cunanan ámokfutását is. Donatella nagyon odacsapott a bátyja szeretőjének, mondhatni, majdnem sikerült öngyilkosságba kergetnie. De összességében nem volt benne olyasmi, ami miatt ki kellett volna akadni.
Érdekes volt a sorozat koncepciója. Nem lineárisan mesélte el az eseményeket, hanem ugrált a különböző idősíkok között. Kellett figyelni, kellett kicsit agyalni, de többszörösen egy emberi drámát kaptunk így. Hogy jutott ide Cunanan? Milyen jellem volt Gianni Versace? Mindkettőt szépen elmélyíti a sorozat, és emberi arcot az áldozatoknak, de a gyilkosnak is.
A sorozat folyamatosan pörgött, és ezekkel az idősík ugrásokkal folyamatosan érdekes is tudott maradni. Családi és bulvár konfliktusok között lavírozott, mindeközben képet adott a meleg közösség helyzetéről is a korszakban.
Könnyen el tudom képzelni, hogy sokaknak a meleg vonal miatt nem majd be az ACS 2. évada. Pedig nem kell 18-as karika, nincsenek kemény jelenetek. Inkább szenvedő emberek vannak, és sok szégyenbélyeg. Még Donatella is azt mondta egy ponton, mielőtt a bátyja színt vallott, hogy PR okból jobb lenne, ha titkolná a nemi identitását. (Nyomorult élettársa a temetésen, a pap jól lealázta.)
A sorozat nem arra tette a hangsúlyt, hogy a gyilkosságot bemutassa, hanem az előzményekbe mélyedt bele, és a korszakba, amiben sor kerülhetett egy ilyen esetre. Az embereket akarja megmutatni, akik próbáltak boldogulni – felvállalva, vagy titkolva a férfiakhoz vonzódásuk.
Erős a casting, és vannak is jó alakítások. Darren Criss nagyon hozza Cunanan alakját, eszembe se jutott róla a Glee. Penelope Cruz átváltozása se semmi – bár még így is fényévekkel szebb a színésznő, mint a divatikon.
Érdekes volt, lekötött, ha szórakoztatónak nem is mondanám. Ahhoz sok a tragédia benne.
American Crime Story - 5/4,5 okosan összerakott, remek szereposztással. Érdekes, informatív, de szórakoztató is lett.