Európába utazós, félreértéses, komikus.
Aja Patel bekerül az iskolába, kisfiúként Indiában és tesz két felfedezést: az anyja és ő szegények, valamint, ő többé nem akar szegény lenni. Így bűvészkedni kezd, amit utcai balhékkal egészít ki. Anyja halála után egy levélből tudja meg, hogy egy tiltott szerelem gyümölcse volt, és az anyja azért akart annyira Párizsba eljutni egyszer, mert a szerelme francia. Aja most útra kel, és első útja a kedvenc helyére vezet, egy IKEA boltba. Kisgyerekkora óta az IKEA bútorai jelentik neki a mennyet. De itt valaki másra is rátalál: egy amerikai lányra, aki az igazi lehetne. Marie ad is neki egy randit. De Aja nem jut el oda: éjjelre egy szekrénybe húzza meg magát a boltba, amit pont átszállítanak Londonba. Ahol menekültnek nézik a férfit, és ki akarják toloncolni. Őrült út indul, mely során Aja bejárja Európát, és rádöbben, hol a helye a világban.
A címben az IKEA jól becsapott. Azt hittem, ez egy svéd komédia, olyasmi, mint a 100 éves férfi, aki megszökött és társai. De elkezdtem nézni, és nagyon nem olyan volt a humora, mint a skandináv komédiáknak. Ez valahogy bájosabb, tele van életszeretettel, amit kevés skandináv történet tud prezentálni.
Aztán kicsit utánaolvastam, és máris megértettem. Ez egy sikerregényből készült film: a regény és a film is francia. És valóban, benne van az a plusz, amit a francia szívmelengető komédiákban szeretni szoktam. Nekik elhiszem, hogy szeretnek élni, és átjön az a feelgood világ, ami a magyar valóságtól annyira eltérő, de olyan szívesen nézem!
A cselekmény kalandos, és mesés is. De ez nem is baj, hiszen a keretből tudjuk, az egész egy mese, némi valóság maggal. Ennek megfelelően egyszerre lesz benne az életből ismerős helyzet – pl. a hivatalok, melyek között a kommunikáció nem éppen zökkenőmentes – és minden pozitív végkifejletet kap, mint egy mesében. Mert az emberek alapvetően jók és segíteni akarnak.
Egy road movie a film, minden állomáson külön kalanddal. Így fordulhat elő, hogy egy filmen belül kapunk képet többek között a tanítás hivatássá válásáról, kalózokról, a színészvilágról, menekülttáborról is. Mindig vidáman, pozitívan, hittel tele. Nem egy percre sem unatkozni, bár a részek intenzitásában vannak különbségek. Lekötöttek végig, de egy-egy epizód lazább, kevésbé érdekes, mint a többi.
A karakterek jelentős többsége remek ember. Ha vannak is olyan hibáik, mint pl. Aja tolvaj múltja, azt bőven felülírják az erényei. Talán két olyan mellékszereplő akad az egész filmben, akik nem pozitívak (a kalóz és a színésznő olasz ex-férje). Még az is belefér, hogy Aja szerelmi riválisa egy nagyon jó ember, akinek szintén könnyen lehet drukkolni, hogy szerezze meg a lányt és a boldogságot.
Egészen korrekt a szereposztás is. Dhanush Indiában elég nagy sztár, itt is nagyon korrekt a játéka. Különösen tetszett, milyen különbség van Aja jelenbeli énje, és a múlt között. És mindkettőt szépen hozza. Berenice Bejo bájos és cserfes, talán csak Erin Moriarty szürkébb.
Mert ez egy színes film, tele vidámsággal és pozitív üzenettel, külsőségeiben is.
Már antikváriumból el is kezdtem beszerezni a regényt, ezt el is akarom olvasni! Tetszett.
A fakír, aki egy IKEA szekrényben ragadt - 5/4 szívmelengető komédia. Valahol mese, de bájos, szeretettel teli, életkedvet ad. Feelgood.