Tárgyalótermi, háborús bűnös, családi.
Fabrizio Collini békében leélte az életét. Egy napon azonban bemegy a köztiszteletben álló Hans Meyer irodájába, agyonlövi és brutálisan megrugdossa az idős férfit. A tettére semmilyen magyarázatot nem ad, nem beszél. Az ügy az előzetes megbeszélésen a pályakezdő Caspar Leinenhez kerül, aki előbb elvállalja, mint ahogy felméri, ki az áldozat. Hiszen Meyer a mentora volt, gyerekkora óta támogatója, akinek az unokáival együtt nőtt fel. Az ügyet azonban nem adhatja vissza, védenie kell az olasz származású Collinit. A kezdeti rossz érzések után választ akar találni, miért. Miközben a saját múltjának árnyaival is viaskodik, a múltba is leás. Egészen a második világháborúig, régen elrejtett tragédiákig kell visszamennie, hogy megérthessék, miért történt, ami.
Hálás téma így visszanyúlni a múlthoz. Érdekel is, ha a II. VH már olyan távolságban lesz, hogy nem lehet ilyen filmet ráhúzni, melyik lesz az a háború, ami átveheti a helyét. Mert van nagyobb mondanivaló is, jogról és az emberek igazi természetéről, második esélyekről, de kell egy ilyen kétes megítélésű háttér, ami keretet ad neki.
Mert, ha nagyon lemegyünk a történet mélyére, azt a kérdést feszegeti, hogy a törvényes nem feltétlenül jelent igazságosat is. Mit tehet az átlagember, ha ellene borzalmakat követtek el, de az elkövető be tud burkolózni a törvény elfedő leplébe? Önbíráskodik, tűr, vagy valami mást próbál? Melyik a helyes út? Mennyire lehet és szabad az igazság és a törvényes szavaknak eltérniük? A körítés azért kell, hogy ez a téma egy átlag nézőt is meg tudjon fogni, ne csak a tárgyalótermi krimi és jogi érdeklődésű nézőket.
Az eladhatóvá tétel része lehetett az is, hogy Collini ügyvédje annyi szállal kötődik az áldozathoz. Ő is kap egy személyes, magánéleti dilemmát, amibe kevernek szerelemtől kezdve apai érzelmekig mindent. Zavart is, hogy sok lyuk maradt a történetben. Utalgatnak dolgokra, látunk kis bevágásokat, de ez csak arra volt elég, hogy magamban elkezdjek kombinálni, igazi válaszok nincsenek. Vegyük csak Caspar és Johanna kettősét! Ami biztos, hogy Johanna hazajött az angol iskolából, és nyáron összejöttek Casparral. Azon a nyáron halt meg Johanna testvére és a szülei, és valahogy minden a fejére állt. Szakítottak, és szerintem Caspar az egyetemre se ment vissza. De nem értettem, miért nem. Arra is van utalás, hogy 10 éve elszakadt a Meyer családtól. De miért? Nem derül ki. Adtak is valamit, nem is.
De a tetőpontok mindig Collini köré rendeződnek. Caspar szépen rájön, mi történt és mit titkolt Hans. A múltbeli jelenetek, ahogy a jelenben Collini végigjátssza a szenvedés skáláit – azok vannak a drámai csúcson. Ezek vannak teljesen megírva és elénk tárva: az ő történetének minden részletére fény derül.
Az már más kérdés, mennyire nagy sztori. Engem már érzéketlenné tett a sok film, amiben háborús bűnök kerülnek elő évekkel később. Valahogy sejtettem, hogy ide fogunk kilyukadni, és annak idején a regényt is olvastam, ami a film alapja. Pedig ez a film akkor tud igazán működni, ha a meglepetés erejével hat, mit tett Meyer és miért kellett meghalnia.
Különben is érezni, hogy az alap egy gyakorló jogász munkája. Nagyon ki van hegyezve a fentebb már emlegetett, mennyire igazságosak a törvények témára. Engem ez leköt, olvasva és filmen is, de nem egy könnyed játékfilm téma – azért is kellett Caspar magánélete.
A tárgyalótermi részek korrektek, igazából a casting is elment. Ugyan M’Barek drámai szerepben nem olyan erős, de kb. az a szint, mint Omar Sy. Másban megkedveltem, elnézem ebben is. A durva az, ahogy Franco Nero ellopja a rivaldát. Ahogy egyre megtörtebb…
A tárgyalótermi krimiket kedvelőknek mindenképpen érdemes adni neki egy esélyt, de a regényt is be lehet szerezni. Emlékeim szerint vékony kis kötet volt.
Collini nem beszél - 5/3,5 egyes elemei kellően ütnek, de végig úgy éreztem, tudom, hova lyukadunk ki.
https://www.youtube.com/watch?v=5BcEi4TovzQ