Menekülő, családi konfliktust rendező, meteoros.
John és Allison Garrity igyekszik rendbe hozni megromlott házasságukat, elsősorban a fiuk, Nathan kedvéért. Partit adnak, ami egybeesik a Föld felé közeledő meteor érkezésével. Senki nem volt felkészítve rá, mi várható. Az első becsapódás, a hatalmas lökéshullám tudatosítja az átlagos emberekben is, hogy kihalással fenyegető esemény közeledik. John mobilja jelezni kezd – ő a családjával ki lett választva a bunkerbe szállítandó emberek közé. Felpakolnak, és elindulnak. Nathan inzulinja azonban a kocsiban marad, John visszasiet érte és közben a katonák észreveszik, hogy a gyerek cukorbeteg. Szigorú szabály van, hogy csak egészségesek utazhatnak. Allison az apjához igyekszik a fiúval, míg John siet utánuk és közben hall még egy gépről, amivel el lehetne jutni a grönlandi menedékbe. De előbb rá kell bukkannia a családjára, és túlélnie, amit az út elé sodor.
Fel kellene írnom, támadt még egy lista ötletem. Meteoros filmekről. Érdekes, melyik hogyan közelít ahhoz a témához, hogy jön a meteor, nincs mit tenni, szembe kell nézni az elkerülhetetlennel. Az Armageddon történetében egy atombombával indultak vadászni. A Deep Impact ehhez a filmhez hasonlóan egy bunkerbe jutásról, a menekülésért küzdésről szólt. De volt olyan is, ahol csak megkapaszkodtak egymásban, és várták, hogy vége legyen.
A Greenland inkább akciófilm, mint katasztrófafilm. A legnagyobb része arról szól, hogy a Garrity család rohan a menekülésért. Változatos, mi mindent kell túlélniük. Van, hogy a kisebb meteor darabok elől rohannak menedékbe. Van, hogy a túlélést jelentő karkötőikért akarnak végezni velük. De a megbolondult emberiség is bőven állít akadályt eléjük. Ezek mellett már eltörpül a pár kapcsolati gondja.
Talán nem is lep meg senkit, hogy ennek rendezése szépen magától megoldódik. Ahogy az életükért és a gyerekért futnak, mindkettőben tudatosul, hogy a család a legfontosabb. Már nem keresik a múltért a felelőst vagy a hibást, csak összekapaszkodnak, és ráébrednek, hogy szeretik egymást, és együtt fogják túlélni vagy belehalnak. Annyira kicsinyes is lenne megcsalásról vitatkozni, amikor egy hatalmas meteor készül letarolni mindent a bolygón.
Azért Allison apját bírtam, aki még ebben a helyzetben is képes kiosztani a vejét. Éles is a váltás, ahogy az egyik percben szinte leszúrja a szemével, a másikban meg neki adja a kocsiját és a puskáját is, hogy védje meg a lányát és az unokáját. Ahogy mondtam, elsősorban akció, és érzelmi tetőpontokra nem sok időt hagynak.
Az is mutatja, hogy inkább akció, mint katasztrófafilm, hogy a világ pusztulásáról csak egy bevágást kapunk, azt is a film végén. Pár kiégett várost mutatnak meg, egy-egy képben. Sidney felismerhető volt az operaház miatt, de a többin csak fogtam a fejem. Érzékeltem, hogy van ott egy-egy jellegzetes épület, amiből fel lehetne ismerni, de annyira szétégve, hogy mire a formáját kivettem volna, már ugrott is a kép.
Kevés látványelem volt benne a meteor kapcsán. Többször a meteor hulláshoz nyúltak, ami mindig nagyon hasonlóan nézett ki. Sok a robbanás benne és a futás, vagy az autóval menekülés valami elől. A végére untam is, és vártam, hogy végre valami más történjen.
Érzelmileg a végét nyomták meg, amikor már nem igazán tudnak mit tenni, csak várnak és egymásba kapaszkodnak. A pilóták önfeláldozása sem véletlenül került oda a végére.
Akciófilmes vonás az is, hogy értelmet nem szabad keresni benne. Ugyanolyan reménytelen egy meteoreső elől elvezetni, mint a kitörő vulkán elől a 2012-ben, de az ilyen filmekben megoldják. Azt meg már meg sem próbálom érteni, hogy egy heti inzulin adaggal hogyan élte túl Nathan 9 hónapig a Föld alatt.
Ha az agyad kikapcsolódik, egyszeri mókának elmegy, de nem egy maradandó alkotás.
Greenland - 5/3 néhol látványos, de meseszerű akciófilm, ami hol érzelmes, hol izgalmas akar lenni.