Jó színészek pocsék filmje? Valami olyasmi ez a bérgyilkosos – bosszúállós történet. A történet még csak kerekedik, de ennyi vigasztalan történetet…
Halmozva vannak a bűnök és a gyerekek ellen elkövetett rémtettek. Szinte nincs is olyan szereplő, aki valamiképpen ne lenne érintett. Ráadásul mindenki, a pozitív szereplők közül, pokolian szenved is. Alex, a bérgyilkos, akivel egy gyereket is el akartak intéztetni, megtagadta a parancsot. Még vissza is dobta a labdát, ha bántják a kislányt, a megbízói ellen fordul. Bántották, Alex meg állta a szavát. Mi lehetett az indíték? Kiderül, részeges apja volt, aki fizikálisan és szexuálisan is bántalmazta a gyerekeit. Beatriz, akit nem csak megölnek, miközben tartotta a száját és nem beszélt, előtte a saját apja kényszerítette prostitúcióra, és alig volt 13. A nyomozó Vincent, aki majd elmeséli, hogy a feleségét halálra gázolta egy részeg sofőr. Amikor a 10 éves kisfiuk kiszállt segíteni az anyjának, a sofőr visszatért és halálra gázolta a gyereket is, hogy ne legyen szemtanú. Mondjuk úgy, roppant nyomasztó volt ezt végignézni és hallgatni.
De ez volt benne, mert nagy akciójeleneteket sem kapunk. Alex megy végig a gyerekkereskedő gyilkoson, egyre feljebb a ranglétra tetejére. Még csak izgalmas módszerei sincsenek: az egyik férfi pl. az edzőteremben fut a futópadon, Alex meg lelövi az ablakon keresztül. Talán két rövid kézitusa van benne, ami jól nézett ki és ennyi. Értem, különben miért – a rendőröket, Alexéket játszó színészek nagyja már kiöregedett a zsánerből, nem lehetett velük komolyabb akciójelenetet forgatni anélkül, hogy röhejessé válnának. Igaz, legalább annyi ízlésük volt, hogy a gyerekek ellen elkövetett visszaéléseket nem mutatták meg. Amikor pl. Alex rábukkan egy szexvideóra, amint rájön, mi jutott hozzá, már le is csapja a laptop tetejét, hogy ne kelljen látnia – neki se, nekünk se.
A nyomozás sem izgalmas, az elejétől tudunk mindent. Alex többször is elmondja, mit és miért kell megtenni. Az FBI ügynöknek sem azt kell kiderítenie, mi történt, tud már mindent. Csak elég bizonyítékot kellene benyújtania, hogy az ügyészség vádat emeljen.
Mi maradt akkor? A már említett színészek. Rossz is belegondolni, hogy ilyen stábbal egy jobb forgatókönyvvel mit lehetett volna kihozni. Liam Neeson lett Alex – az eredeti akciópapa most is bérgyilkos, akit csak a túlerő meg az árulás győz le. Minimális játékteret kapott, mert a karaktere beteg, a memóriája cserben hagyja – innen a cím is. Csak ez a film nagyon nem olyan, ahol mélységeiben ki lehetne bontani, milyen borzalmas, ha valakit cserben hagy a saját elméje. Guy Pearce Vincent lett, és két oldalt kapott: a megszállott, igazságot tenni akaró nyomozó és a magányos, sokat vesztett szenvedő ember. Monica Bellucci, a gyerekkereskedő szervezet mögött álló Davana szerepében. Szinte csak eye candynek használják – még olyan jelenete is van, ahol az orvosa azt fejtegeti neki, milyen fiatalos. Azért a Maléna már nem tegnap volt, de az is igaz, hogy a fiát játszó színész mellett szerepelve nem az jutott az ember eszébe, hogy anya – fia párosnak tűnnek.
Bár az akciópapa filmek már kimentek a divatból, Liam Neeson volt eddig nálam a kivétel, tőle ezeket is elnéztem. Ez viszont még nekem is túl lassú és vigasztalan film. Ez most nem tetszett.