Minden napra egy film

Minden napra egy film

28 évvel később

2025. október 23. - BBerni86

Meghatározó zombis filmek? Bár láttam őket, Boyle korábbi filmjei nálam nem kerülnének fel a listára. Nem tudnám megmondani az okát, nem tartom őket rossznak, de valahogy nem fogtak meg. A 28 nappal később legélénkebb emléke, hogy nagyon drukkoltam, Murphy karaktere meg ne haljon. A 28 héttel később kapcsán még csak emlékem se igen maradt, csak az, hogy láttam.

Innen szép nyerni?

Nos, ez a film viszont lekötött. Nem egyszer gondolkoztam azon, hogy Boyle mivel mit akar kifejezni. Mert megvan00028y.jpg egy zombis horror minden kliséje is, ugyanakkor meg helyenként társadalmi szatírának vagy éppen fekete komédiának is tudtam nézni. Simán kilép a zombifilm keretek közül és tényleg nehezemre esik csak egy címkét nyomni rá. De talán nem is kell.

A történet középpontjában egy 12 éves kamaszfiú áll. Egy szigeten él egy közösségben a szüleivel, szépen belesimulva a helyi szabályokba. Vagyis, mikor mehetnek ki a szigetről, hogyan használják fel a forrásaikat. Mondhatni, a helyzethez képest idilli élete van, mert van egy biztos háttere. Az apja jó harcos, aki megkezdi a felkészítését arra, ha ki kell menni a partra és valamit beszerezni. Az anyjáért egyenesen rajong. Csak éppen Isla beteg, gyakran felkelni sem tud és Spike majd belepusztul, hogy nem tud segíteni neki.

Kettős trauma éri: az első kinti útján megtudja, hogy Angliában és nem is messze tőlük van egy doktor, csak éppen senki nem próbál vele kapcsolatba sem lépni, őrültnek tartják. Ő segíthetne az anyján? A másik, hogy rájön, az apja nem éppen a hűség szobra. Így aztán kiszökik az anyjával, akit orvoshoz akar vinni.

Nem jósoltam nekik nagy jövőt, de meglepően jól boldogulnak a különféle veszélyek ellenére. A filmnek meg van annyi kényelmessége, hogy amikor tényleg nagy a baj, ott kellene pusztulniuk, jön valami külső segítség. Pl. az eltévedt skandináv katona, aki egyedüli túlélőként próbál a hajója és a csapata pusztulása után itt életben maradni valahogy. Egy ponton már fogtam is a fejem, hogy ennyi szerencséjük van mindig, a környezetükben levők halnak. és nem ők. De így kerek a film és kapunk egy road movie-t az elpusztult Angliában.

És meglepő módon ez a környezet is tele van emlékezetes figurákkal. Lehet az egy alfa zombi, a szinte kamasz és duzzogó fiatal katona vagy éppen az orvos, aki sajátos módját dolgozta ki annak, hogy ép elméjű maradjon egy fertőzéssel teli környezetben. Így megvan a késztetés, hogy nézzen tovább, kit sodor még Spike elé az út. Doyle mindig is jó volt a különc figurákban és most is kapunk tőle párat. A végén a melegítőnadrágos zombiírtó osztag, arra még szavakat se sikerült találnom. Jack O'Connell simán teheti Jimmy-t Remmick, a vámpír mellé.

Még a casting is meglepő, de jól sikerült. Egyre inkább azt látom, hogy Aaron Taylor-Johnson megy az akciósztár szerepek felé, szépen kigyúrta magát rájuk. Jodie Comer szépen ötvözte a beteg, de a gyerekért erős nőt drámai és megható pillanatokkal. Ralph Fiennes meg egy magasabb szint. Egyszerre megtörtnek és méltóságosnak látszani? Neki még az is megy. Gyerekszínészt is teljesen jót találtak a szerepre, ha maga a karakter volt, amiben tudott idegesíteni. Egyszerre volt kis koravén felnőtt, másban meg annyira gyerekes, hogy még a korához képest is mesésnek tűnt a hite.

Annyi mindent dobnak fel egy-egy jelenetben, ami túlmutat magán és bele lehetne menni, mit és miért fejez ki. Kelson tornyától kezdve a pap viselkedésén át a film elején Jimmy bandájáig és még sorolhatnám.

Látványra meg egyszerre horror és szürreális látomás. Szépnek ezt aztán nem lehet nevezni, a beteg jelzőt előbb tenném rá. Tépnek ki fejet gerinccel együtt, szépnek van mutatva egy koponyákból készült torony. Azok a melegítők... színesben... jaj. Folyik a vér, a zombik durván néznek ki és mint írtam, az erőszak kicsit sincs visszafogni. És mégsem undorító vagy gyomorforgató, szerintem a szürreális jellege miatt. Inkább tudom nézni egy rémálomnak, mint egy történetnek, aminek komolyan venném a cselekményét és korát.

Remek kritikái vannak, nyereséges is volt. Szerintem Danny Boyle sem bánta meg, hogy visszatért még egy filmre ebben az univerzumban. Én örülök neki, eddig ez volt a legemlékezetesebb a háromból, bár hajlok arra, hogy az elsőt újranézzem. Érdemes is lesz, mert a következő részben - bár azt nem Doyle rendezi, ami azért aggasztó - visszatér Jim, vagyis Cillian Murphy is fel fog tűnni.

MobLand - Gengsztervilág

1. évad

Tudom, hogy Tom Hardy játszott már bűnszervezetes tévésorozatban. A Peaky Blinders egyik kiemelt szereplője volt, csak még nem jutottam el odáig, hogy meg is nézzem, noha rendszeresen tervezem. Mondjuk úgy, nem tett jót, hogy előre elolvasgattam, melyik szereplőre milyen sors vár.

De most nem is ez a lényeg. Hanem, hogy Hardy megint kemény bűnözőt játszik. Szótlan, profi, halálos és nincs előle menekvés. Hardy különben is zseniális a minimális szókinccsel, a tekintetével sokat kifejező karakterek alakításában. Egy időben kifejezetten sok olyan szerepe volt, ahol neki jutott a komor, szótlan, kemény férfi 000mobland.jpgkarakter egy-egy filmben. Talán Harry egy minimálisan ennél beszédesebb, emberibb figura, de nem éppen közösségi ember.

Mert Harry a Harrigan bűnszervezet megoldóembere. Akármilyen gond van, neki kell menni és rendezni a dolgokat. Nem egyszer eszembe is jutott a film közben, hogy nélküle a Harrigan család már nem lenne sehol, legfeljebb bajban és börtönben. Amit el lehet képzelni, az évadban kellett neki rendezni. Gyilkosságot eltussolni, bajba jutott rokonokat szabadítani, békét kötni és háborúzni. Játszmákba bonyolódni más bűnszervezetekkel. Elvileg a családfő, Conrad Harrigan van a nagyon kemény legénynek eladva, de minden konfliktusnál Harry az, aki hozza az eredményt és egyben tartja a családot. Nem Conrad, pláne nem a felesége, Maeve, aki egyedül ahhoz ért, hogy a rossz helyzeteket még rosszabbá tegye.

Nem is értettem, mire fel ilyen hűséges Harry. Őt más is szívesen alkalmazná, de szerintem a szervezetet is jobban elvezetné, mint Maeve és Conrad a veszett játszmáik közepette. A végére azonban kezdtem felfogni, hogy igazából egy ember van, akihez a hűség köti. Conrad második fia, Kevin, akivel együtt élte túl a nevelőintézetet. Nekik kettejüknek a helyzet ad egy másfajta lépéslehetőséget és a sorozat végére azért ellépünk onnan, hogy a szülők okoznak valami nagy bajt, Harry és Kevin meg igyekeznek valahogy kimászni a romok alól. Átveszik a kezdeményezést.

Harry megoldásain túl a sorozat erőssége, hogy milyen beteg viszonyok vannak a Harrigan családon belül. Nem akarom a családi titkokat és a meglepetéseket lelőni, de egyik családtag és a titkai mocskosabbak, mint a  másiké, ami szintén nem éppen könnyed titkokat jelent. Van itt annyiféle és brutális bűn, hogy az a csoda, ezek még nem írtották ki egymást. Valahol az is a sorozatban tudott tartani, hogy milyen mocsok fog még kiderülni. Néha véres és brutális, máskor meg ver két kört egy szappanoperára is.

Akciófilmes, összecsapásokkal és több helyszínnel. Szépen lavíroztak azon, hogy az ármányokkal és cselszövésekkel legyen benne tartam is, de leszámolok és üldözések, látványelem is jusson bele.

A vonzó oldalra írnám azt is, hogy erős a szereposztás. Hardy-t emlegettem fel, de minden fontos szereplő ismerős lesz és sokak igencsak nagy nevek. Egy vérbeli szipirtyót a vászonra tett Mirren, jól hoz átmeneteket Paddy Considine, de az ellenfél bandát vezető, a fiáért bosszút állni akaró Geoff Bell is emlékezetes jeleneteket kapott.

Brutális, nem egy léleksimogató műsor. Azt is mondhatnám, hogy le tud venni az életről és tudtam morogni is egyes cselekményszálak alakulásán. De összességében jól elszórakoztatott, és mivel eléggé nézem azt, kik játszanak egy-egy műsorban, nekem simán el lehet adni a szereposztással.

Különben már megvan a 2. évados berendelés...

Démoni befolyás

Elég szívás, ha teszel valami rosszat, aztán ezért rád száll egy démon vagy egy átok. Vannak ilyen filmek és regények, sokuk elég sikeres és emlékezetesek is bőven vannak. A Démoni befolyás nem tud ilyen babárokra törni.

Eleve digitális tartalomnak szánhatták és a kritikák is az átlag alsó felére helyezik. Nem bántóan rossz, de nincs is000vicious.jpg benne olyasmi, amiért belepusztulna az ember, ha nem nézhetné meg. Még csak egy meglepő fordulatot sem sikerült beletenni, mert azért némi horrornézéssel az ember háta mögött lehetett sejteni, hogy ilyesmi lesz a zárókép.

De, az a vége. A cselekmény egy pokoljárás.. Polly egyedül van otthon, és meglát egy nőt az utcában, aki segítségre szorul. Kedves akar lenni, behívja, teát főz neki és kölcsönadná a telefonját is. Az asszony azonban csak egy dobozt akar neki adni és a figyelmeztetést: ma este meghalsz. Polly ki is akad, de már nincs menekvés. Kidobhatja a nőt, de a doboz valahogy mégis bekerül a házba. Kinyílik és ha Polly élni akar, meg kell pakolni. Tennie kell bele három dolgot: amit gyűlöl, amire szüksége van és amit szeret.

Persze semmi nem olyan egyszerű, mert a démon válogat. Meg a szeretteit fenyegeti, amikor Polly mondjuk nem vág bele lelkesen az öncsonkításba.

Feszültség így éppen lenne, sikerül-e életben maradni és mit kell feláldozni. Csak éppen ez egyszemélyes darab, mert a démon inkább csak hang. Dakota Fanning a főszereplő, aki egy ponton saját démonmását is életre kelthette. Lehet, az is a baj, hogy maga a színésznő nem nagyon hiteles nekem. Kaphatott a film kedvéért két, tetoválásokkal teli kart, akkor sincs olyan érzete, hogy összedőlt az élete és pokolian szenved. Nem tűnik megtörtnek, ami Polly fő jellemzője.

Bajban voltam azzal is, hogy mit kell a dobozba pakolni. Annyira másképpen járt az agyam, mint a készítőknek, hogy nekem egészen más megoldásaim lettek volna, vagy eleve arra gondoltam volna, aminek a bepakolása komoly érzelmi trauma a főszereplőnek.

De még nem is ez volt a legnagyobb gond. Nekem az a folyamat maradt ki, hogy Polly miképpen jön ki a gödörből a történtek hatására. Olyan hirtelen, ahogy egyszer csak eldönti, hogy itt a vége és olyan keménységet mutat, ami addig teljesen hiányzott belőle. Mintha összeszedte volna a maga szilánkjait, aztán megy előre, maga mögött tudva hagyni gyászt és kétséget.

Nem éppen látványfilm, a démon ijesztései és az öncsonkítás viszik benne a prímet. Annál durvább nincs benne, mint az ujjak vagdalása. A zenével az is tud nyomasztani, de nem a gyomorforgató horror. Bár nem is az ijesztő, mert messze nem olyan démonarcokat vagy hatásokat kapunk, mint a Démonok között egy-egy ikonikus alakja.

Este néztem, simán aludtam utána. Pedig a pszichésen nyomasztó filmek inkább megviselnek, mint a hentelős horror. Hát... az a Hamupipőke verzió, amiben a mostohatestvér szépülne, durvább. Egynek azért elment, de egyszeri nézésnél több nincs benne.

Senki / Nobody

Itt a 2. rész és meg is akarom nézni. Csak gondoltam, előbb leporolom az első rész DVD-jét és képbe hozom magam, mi is történt korábban. Mondjuk, vannak olyan részek, amelyek megmaradtak. A buszos verekedés, vagy a végén a családi lövöldözés. Gondoltam, majd lesz belőle egy olyan kettő az egyben poszt, mint A könyvelő kapcsán.

Csak éppen a Nobody - nekem jobban tetszik az eredeti angol címe, ha ezt éppen nem is lehetett volna 000senkino.jpgmásképpen fordítani - sokkal jobban tetszett most, mint amikor eredetileg láttam. Sőt, A könyvelőnél is kilométerekkel jobban tetszett. Jókor talált meg? Most bejött a humora, a karakterei, az egész lazasága és a története is. Annyira, hogy megnéztem kétszer. Igaz, másodszorra már némileg háttérfilmként ment, nem csak filmet néztem, de jól esett egy-egy zenére vagy részre odakapva a fejem ismételni a kedvenc részeim.

Van ebben a filmben egy olyan koktélja a menőségnek és a mindennapokba való beleszürkülésnek, ami most tetszett. Annyira át tudtam érezni, ahogy Hutch több téren csak szív, míg el nem jön az a pont, amikor nála is betelik a pohár. A karkötővel. Ott elindul egy régi, eltemetett úton, és ahogy megfogalmazza később, felébredt a lényének egy olyan része, ami nem csak kezeli, de élvezi is a balhét és lerendezi, aki az útjába kerül. És az a kettősség, ahogy látjuk a mindenbe beletörődő, szerencsétlennek tűnő családapát, meg az ex megoldóembert, aki olyanokat megenged magának, mint a beülni enni Kuznetsov bárjába és közölni, hogy a műsor miatt jött...

Van egy csomó jó egysorosa, ami a filmben nagyon tud működni. A keret is, azzal a kihallgatással... meg ahogy az ügynökök képe megfagy, amikor kapnak fentről egy telefont. Hutch meg nagyon lazán, összeverve eteti a macskáját, az asztalra meg oda van dobva egy Van Gogh.

A történetet nem ragoznám túl, annyira egyszerű az egész. A visszavonult CIA és egyéb cégek megoldóembere csendes életet élne családapaként, csak betörnek a házába. A kislánya karkötőjéért a nyomukba ered, és feszültséglevezetésként összever egy bandát, akik este a buszon randalíroztak. A vezetőjük sajnálatosan egy kegyetlen maffiózó öccse, aki ezért bosszúhadjáratba kezd. Hutch meg visszahelyezi magát a nyugdíjból. Nem maga a cselekmény, hanem ahogy előadják, attól jó a film. Amit Odenkirk és Serebryakov lenyomnak, nagyon kész.

000senki.jpgMert nem csak Hutch lett jól kitalálva. Van ebben a filmben bőven olyan figura, akit meg lehet jegyezni. Kuznetsov a karaoke és diszkóval, a ruháival. Az apa, aki western filmmel álcázza, hogy az öregek otthonában elintézte az életére törő bűnözőket. A testvér, aki hivatalosan halott és titkos úton kommunikál a testvérével, meg nem ülhet repülőre, mert hogy adná fel a csomagjait poggyászként? (Egy busznyi fegyvert.)

Sokat elmond az is, ha elregélem, szerintem ismétlem, hogy eredetileg a John Wick - világban játszódik ez is. Megvannak a hasonlóságok, de azért összekötve nincsenek. Ahogy filmezték, a lazasága és az akciók, abban azért látom a kapcsot. Meg az eredeti plakát. Van egy olyan John Wick-poszter, ami ennek nagyon a párja. Nekem jobban tetszett a filmzene CD borítója, jegyzem meg.

Ha már zene - kicsit retró, de dallamtapadást okoz. A Pat Benatar-dalt szerintem be is linkelem, hogy ne csak én dudorásszam magamban.

Szóval, kifejezetten jól szórakoztam és pláne várom, milyen lett a 2. rész. Az első remek kis esti kikapcsolódás.

Sorozatnéző

Chicago Fire & Med, Georgie&Mandy, The Morning Show, A Forsyte család, Dexter, Elsbeth, Grey's Anatomy, The Rainmaker, Matlock, Only Murders in the Building

A 6 napos munkahét kicsit betett a sorozatnézési szokásaimnak, de nagy nehezen letoltam a heti részeket. Nézzük is! Amiről szokás szerint nem nagyon tudok újat, az a Chicago Fire & Med (s14/11e03). Annyira ismétlődőnek érzem a történeteket, hogy az már fájdalmas. Megint megszorítások vannak és harcolni kell az őrs fennmaradásáért. Olyat is láttunk már, hogy valaki nevelőszülő lesz és próbál barátkozni a gyerekkel. Ami új lehet, hogy az új fiú eredetileg rendőr lett volna és elkezdték adagolni, miért van itt és mi a valódi célja. Az apja is rendőr volt, de a fia szerint hamis vádakkal tönkretették, lecsukták. Őt akarja tisztázni. Az se lepne meg, ha év végére átkerülne a PD-be, pláne, ha Kelly tesója visszajön. A Med azért volt érdekesebb, mert szívesen néztem, hogy van Will és Natalie, mennyit nőtt Owen és az ő dinamikájuk. Sokkal inkább ez, mint a Hannah-dráma. Pedig lennének ott is esetek, csak ismerősek, de nagyon. Volt már olyan, hogy a szülők nem ismerték el a gyerekük párját, és maguk döntöttek, a másikat kizárva, amin az orvosok meg kiakadtak. Átívelés még nincs, majd karácsonyra?

 

Semmit nem változott a Georgie & Mandy's First Marriage (s02e01). Pedig Georgie már a cég tulaja és főnöke, de a sorozat ugyanazzal a technikával folytatja most is. Após keresi a helyét nyugdíjasként, Georgie meg a társával igyekszik dűlőre jutni és nagy álmai vannak. Mandy közvetít. Nem igazán humoros, kicsit sem dráma. A családi hangulat még csak megvan, de ennyi. Minden szereplő jött vissza, a kislány meg nő. Erről nincs más, amit mondani tudok.

 

Most kezd bepörögni The Morning Show (s04e05). Chris kapcsán volt egy vészhelyzet és az eddigi évad000tms35_1.jpg legkeményebb perceit hozták, ráadásul nem is a Morning Show díszletei között, hanem az idióta Bro műsorban. A Cory - Bradley idill is eddig tartott, de sejtettem is, hogy nem akarják őket együtt tartani. Túl egyszerű lenne, ebben a műsorban a főszereplőknek nincs boldog magánélete, munkamániások. De ott van a vezetőségi dráma Miával és Alex körül is kezdenek dőlni a dominók. Kezdünk haladni valamerre, most először voltak igazén élek és dráma ebben az évadban. Lehet a végére egymásnak is esni? Mert már megvannak az árkok, lehet a másik állásai ellen indítani a támadásokat. Jut eszembe, itt is összeveszhettek a vezető színésznők? Már szinte közös jelenete sincs Alexnak és Bradley-nek.

 

Amit hetente legjobban várok: Dexter Resurrection (s01e07). Most egy kirándulásra ment a gyilkos klub, ahol Dexter meg kellett birkózzon a Gemini helyzettel. Az se volt semmi, de a Dark Passenger előadás azért erősebb 000dexter17.jpgvolt. Mert külső szemmel nagyon lehetett tudni, hogy ott mennyire nyílik meg valójában Dexter. Mozgalmas rész volt, Harrison szála is halad és van egyetemi rész is. Ott a nyomozónő, jön Dexter is, és még egy jobb apa - fia pillanatot is kapunk. A végére még Batista is belelendül. Még 3 rész van vissza, és itt már elkezdtek pörgetni. Sok minden történt, megvolt az egyedi humor és a kötelező gyilkosság is. Mindezen túl nem győzöm idén írni, mennyire el van találva a szereposztás. Már csak azt sajnálom, hogy éppen a copfos gyilkos maradt a végére. A többiek sokkal jobb színészekkel, érdekesebbek voltak. Bár értem - ő a legkevésbé veszedelmes Dexterre nézve. Nehezen is állom meg, hogy ne haladjak tovább. Ok, az azért segít, hogy nagyjából már megnéztem, a 10. részt majdnem egészben láttam is már. De rendesen, kiélvezve a részeket még 3 hétig ez el fog szórakoztatni.

 

Visszatért nyomozni Elsbeth (s03e01-02) is. Szerintem még rá is játszanak a színes egyéniségére, mert valami brutális, az első két részben milyen szettek kerültek már elő. Krimiben is kicsit más, és nem csak azért, mert már000elsbeth32.jpg nincs a barátnő, akivel együtt mozog. Két rész, két új rendőr volt mellette. Más a részek hangulata is. Az első még rosszul is esett, annyira nem vette be a gyomrom, hogy a férjéért gyilkoló nő milyen könnyen ment tovább, amikor a férje is odalett. Az érzelmileg üres lett, bár Elsbeth a szokott technikával hozta a nyomozást. A másodikban meg egy túszhelyzetet kellett megoldani és nagyon kis cuki elemekkel dobták fel. A nagyi kamera és ahogy a maci megszólalt? Másban paródia lett volna, itt meg szinte menőnek mondanám. A színésznő nagyon szerepben van, hangulatos a sorozat. A krimit most gyengébbnek érzem a korábbiakhoz képest, ez most inkább könnyed és komikus, de majd meglátjuk, merre mennek tovább.

 

Hagyományos Grey's Anatomy (s22e01) nyitány érkezett. Gyorsan megoldották a robbanás helyzetét, és 000greys221.jpgtisztázták, kik maradnak együtt, kik folytatják külön, illetve kik az új szereplők és kik távoznak. Nem kell megijedni, egy kiemelt szereplőt sem ölnek meg. Az itt csak akkor szokás, ha egy vezető színész nagyon menni akar innen. Az érdekes is lesz különben, Mer meddig marad. A színésznőnek van másik sorozata is, így nem hiszem, hogy minden részben benne lesz. Pláne, hogy a rezidensek között már megy a szappanopera, pedig ez csak a nyitány volt. De ez legalább érdemben kórházas, műtenek és van feszültség. Amit a Med kapcsán annyira tudok hiányolni, itt legalább műtős feszültségként megvan. Meg, már hozzám nőttek a karakterek. Annyi évadot hoztam be idén, hogy nem kopok le azért, mert bántóan ismerős sémákkal dolgoznak ebben a sorozatban is. De hogy is újulnának meg 21 évad után? Ha valaki az elején született, most már simán mehetne gyakornoknak a kórházba.

 

Utolsó két rész: bíróságre mentek végre! Vagyis, The Rainmaker (s01e09-10) legalább zárásra jó volt. Ment az a tárgyalótermi dráma, amit kezdettől vártam. Itt már nem nyomoztak és nem krimi volt, hanem mindenki bedobta,000ther110.jpg amije volt és egymásnak estek a tárgyalóteremben. A durva különben az ex-barátnő volt. Az nem kicsit volt aljas, hogy Rudy családi traumáját is betette a záróbeszédébe: Meg is lepődtem, mert Rudy adott neki egy utolsó esélyt, hogy az igazság harcosa legyen. Mivel a pincérnőt kivették a képből, simán azt hittem, őt visszateszik mellé. De nagyon más útra lépett. Megvoltak a tárgyalás nagy pillanatai - a kedvencem különben az volt, amikor a sorozatgyilkos ült a tanúk padjára. Annak minden fordulata parádés volt, pláne, amikor előrevetette magát - és nézzétek meg! A sorozat utolsó két része, amit ebből érdemes volt végigülni. Különben, más a regényhez képest, de erről már írtam is korábban.

 

000matlocks2.jpgVisszatért a Matlock (s02e01-02) és ennek kivételesen nagyon eltalálták a jelmondatát. Magyarul nem lehet visszaadni a nyelvi játékot, meg sem próbálom. Ráutalnak, milyen kapcsolat van most Mattie és Olympia között. Egyszerre szövetségesek is, meg minden hazugság is. A nő menteni akarja a volt férjét, a nagymama meg mindent megtenne, hogy számonkérje azokat, akiknek lett volna lehetősége megmenteni a lányát. Így játsszák a barátokat, miközben mindenki veri át a másikat. Az első két részben még működött is, de erre építik az egész évadot? Ki fog derülni. Az biztos, hogy maradnak a heti ügyek is, amelyek kicsit magukra is ismertetik őket, de nem lett igazán tárgyalótermi a sorozat. Az a mellékszál, a játszma a lényeg a két nő között. A gyakornok meg lazítós magánéleti szálakat hoznak, lesz ott babázás meg hasonlók. Szerencsére a színeszek mind jöttek vissza, az a sorozat vonzereje. Főleg Bates - amikor lefagy az arca, és hirtelen ijesztően  néz? Abban ő bajnok.

 

Egyenes folytatása a múlt hetinek - az Only Murders in the Building (s05e08) előző részében gyanús lett Renee karaktere, most az ő nyomába eredtek és derítették ki a történetét. Egyetlen baj volt ezzel - a színésznő mimikája. Már a gyerekszülős Bridget Jonesban sem volt mindegy, merről veszi a kamera. Ez nagyon fokozódik és ahogy beszél... Nekem nagyon bántotta a fülem, jobban, mint Streep akcentusai. Alig haladt a nyomozás, megint humorizáltak. És még ezek között voltak a jobb részek - a pszichiáteres ülés vitte a prímet. A végére meg szokás szerint jött az új csont, hogy a maffiafeleség megcsalta a férjét. Valószínú ez lesz nyomozva legközelebb és simán képbe kerülhet a milliárdos klub másik két tagja. De majd kiderül. Az évadba abszolút passzos rész, de ez már nem az a móka, mint korábban.

 

Újabb családsorozat érkezett, brutális szereposztással. A Forsyte család (s01e01) tagjai között olyan színészeket találunk, mint Stephen Moyer vagy Tuppence Middleton. A készítők előző sikere meg a Poldark volt, és mondhatnám is, hogy mennyire vannak hasonló elemek benne. Pl. az egyik főszereplő is át lett mentve ide. De a történet izgalmasabb - első ránézésre keveréke lesz az üzleti és családi játszmáknak a vezérségért meg a szappanoperának. Jelenleg azt látom, mindenki majd azon a tengelyen mozog, hogy a család iránti kötelesség vagy a szíve vágya. Már most látszik, hogy lesz valaki szerelmes egy szegény lányba a kijelölt gazdag arajelöltek helyett. Vagy, az örökös miképpen szembesülhet majd vele, hogy a nagy szerelme, aki rangban nagyon alatta van, megszülte az ikreit, akikről eddig nem is tudott. Mert neki meg haza kellett menni, hogy elvegyen egy gazdag özvegyet. Unokatestvér-viszály - ez is ismerős lehet a Poldark kapcsán. Jól is néz ki a sorozat. A ruhatár gyönyörű, és ez még csak a nyitány. Pár rész az egész, várom is, milyen drámákat nyomnak le nekünk. Az eredetit különben nem ismerem, így ahhoz nem fogom és nem is akarom hasonlítani. Amennyire meg most megnéztem a szereplőket, nem az eredeti regény mentén fogunk haladni. De ez nagyon új sorozat, majd meglátjuk, merre halad a Masterpiece sorozatban.000forsythe.jpg

Tanulj latinul / Éretlenségi

Láttam már olyan francia filmet, amiben a középiskolás diákok csalással készültek az érettségire. Volt aztán ott minden ötlet, hogy valamiképpen letegyék a vizsgát. Az még vígjáték volt.

Most meg elkészült ez a film, nálunk rögtön két címmel is találkoztam vele. Az első, ami jobban tükrözi, miről szól a film. Mert itt nem érettségire készülnek, nem is kell vizsgázniuk. A latin osztálynak egy nemzetközi versenyen kellene bizonyítani, milyen jók a nyelvben. A második cím egyetlen oka szerintem, hogy ráutaljon a bevezetésben általam is emlegetett, nálunk elég sikeres Éretlenekre. Bár, szerintem ma ez már nem egy túl ismert film. Igencsak meghaladta már a kor, ma már előbb vetnének be mindenféle technikát, itt nyoma sincs még mobilnak vagy bármi hasonlónak.000tanulj.jpg

Közös pont még a csalás, de más a környezet. Az Éretlenekben a tanárok nem támogatták, hogy ne tanuljanak vagy csaljanak. Mindenféle dolgot bevetettek, hogy tanuljak. Nagyon emlékezetes az automata, ami megvert vagy adott a jó válaszért nyalókát, amit lehetett felszólításra nyalni. Itt meg? Adott egy élet- és mindent unó tanárnő, akinek alkuja van a tanulóival. Legyenek szépen el, hagyják őt békén és mindenki jeles tanuló lesz. Nem is próbál meg tanítani semmit. A kiváló latinos osztály még a latin szavakat se ismeri fel, soha nem is hallották a nyelvet. A gond az lesz, hogy a képzés megszorul, és hogy megtarthassa az iskola, villantaniuk kell a latin iskolai bajnokságon Olaszországba: Mivel országosan elsők az átlag szerint, kimehetnek, de ott mi lesz? Delphine az igazgatónő latinból doktoráló unokaöccsével kiegészülve már tanítani, de mennyi esélye van pár nap alatt komplett latintudást átadni? Semmi. Így inkább csalni kezdenek.

Már ez kiakaszt. A tanár, aki annyira rühelli a munkáját, hogy nem is csinálja. Megúszásra megy, a gyerekek meg partnerek. Egyetemre jó lesz pluszpontnak a latin - abba nem gondoltak bele, hogy egyes pályákon tanulni is kellene, ténylegesen és számon kérnék tőlük a papíron létező, de a valóságban nem meglevő tudásuk? Mindegy, nem is a gyerekek szempontja zavart. A tanárnőé. Aki a film szinte egészében annyira irritált, hogy én bizony a bukásért és a megszégyenülésért drukkoltam. Nem lehet az a példa, hogy ez a jó. Nem csinálni semmit, nem is tudni semmit, csak csalni.

Rossz a film üzenete. Jutalmazza Delphine lustaságát, a gyerekek csalását. Így meg mit üzennek ezzel? Nem segít az sem, amivel javítani próbálják a tanárnő megítélését. Kiderül, hogy ennél komolyabb pályára készült, ő is írta a doktoriját és a színház szerelmese volt a latin mellett. Csak éppen ellopták a munkáját és nem is próbált meg harcolni érte. Vesztesként elkotródott és utálkozva tanítani - pontosabban nem tanítani kezdett. Megvolt a maga baja, de tett ellene? Nem. Pasiügyekben szintén kiábrándító. Pillanatok alatt rámászik a verseny olasz szervezőjére, de részegen még a doktorandusz ágyába is bekerül. Még jó, hogy a diákjainál meghúzta a határt, bár volt olyan srác, aki nem bánta volna, ha a tanárnő kihasználná.

Nem bírtam a diákokat, a doktoranduszt, de tulajdonképpen senkit sem. Nem is lep meg, hogy nem szereztek egy nevet sem ebben a filmben. Ellenszenves szereplők, nem vicces és ahogy írtam, az üzenetével is komoly bajaim vannak.

Komédia, így látványelemet senki ne keressen benne. A szituációs poénoknak kellene eladni. Plusz, mivel a verseny Olaszországban van, akad pár külső felvétel. Pompeji, a legismertebb. Messze nem lesz turistáskodáshoz kedvet adó film, de aki még nem járt arra, legalább kicsit láthatja Nápolyt és Pompejit.

Nem is akarom ennél jobban ragozni. Én nem jól szórakoztam rajta, hanem felhúztam magam. Sokkal szívesebben veszem elő a régi francia komédiát, még ha ma sokkal inkább az a valós, ami ebben van mobillal és WC papírra írt puskával, mint dobos morzéval.

Így neveld a sárkányodat

élőszereplős (2025)

Nehezen szántam rá magam, hogy összeszedjem a gondolataim a filmről. Pedig kifejezetten tetszett és egyetlen dolog van, ami irritált benne. Az is apróság. Nem is értem, miért esett ez ennyire nehezemre.

Az alapanyagot imádtam. Ez a mesevilág az egyik kedvencem - ha a Disney-t nem számolom, akkor a Top2-ben van, de ha a Disney-t is hozzáveszem, akkor is Top3. Szóval, Fogatlan és Hablaty kalandjai közel állnak a 000igy_neveld.jpgszívemhez. Azt meg már az előzetesből is levettem, hogy nem fogja bántani a szemem az 'élőszereplős' Fogatlan, mert azért attól tartottam. Meg különben is voltak jelek, hogy korrekten össze lesz ez rakva. Az eredeti rendezővel, és pl. Pléhpofa szerepére jött az eredeti hang a meséből élőszerepelni is.

Nem is okoz csalódást a film. Alapvetően követi a mesét, minimális a változtatás és azt is sikerül indokolni. Jót tett, hogy nagyobbak a viking tanulók. Az eredeti mesében a gyerkőcök inkább Harry Potter-nyitány korban voltak, a film idősebbé tette őket. A mese skandináv, viking küllemekkel dolgozott. A filmnek viszont nemzetközi stábja van, és a viking csapatban éppen annyira találunk ázsiai származású, mint fekete/félvér színészeket. Itt viszont ezt indokolták! Amiért haragszom a Bridgerton és társai kapcsán, itt sikerült röviden és velősen beépíteni a mesevilágba. Azért ennyire vegyes, mert ők a világ minden részéről érkeztek, hogy leszámoljanak a sárkányok fészkével. Nem egy eredeti törzs, hanem a legjobb vadászokból összeállt úgymond nemzetközi csapat, akikből törzs lett a vadászat évei alatt. Meg is van oldva!

A történet továbbra is szépen a barátság, bátorság, erő vs. ész, család kérdésköreit. Hablaty, aki más, mint az erőszakos, nagyerejű viking ideál, aki próbál, de nem tud megfelelni az apjának. Aki keresi a helyét, és szép lassan nem csak felfedezi azt, de a többiek is rájönnek, hogy mi az, amiben ő jobb és amiért érdemes követni. Annak a problémája, hogy gyakran vérfürdő van indokolatlanul, amikor az okok felderítésével annyi minden másképp alakulhatna. Mert a sárkányok itt sem gonoszok eredendően, akik az emberekre és vagyonukra vadásznak - szegényeket egy zsarnok nyomorgatja, amiről az emberek mit sem tudtak, csak az eredményt látták. Míg nem jött Hablaty, aki nem megölte, hanem mentette a sérült sárkányt.

Átvették a mese karaktereit, ha a színészek el is térnek a mesében látott rajzolt alaktól. Hablaty stimmel, az apját játszó Butler pedig az a színész, akire már céloztam. Ő volt az eredeti hang, a minta, így nagyon megy neki ez élőben is. Egyszerűen jól áll neki a figura. Felötlött bennem, hogy ilyen lett volna, ha a 300-ak nem vesznek oda a szorosban és királyunk megöregedhet? A többiek viszont mások. Az összes kis barátja, leendő csapata Hablatynak. Még Julian Dennison úgy-ahogy emlékeztet Halvérre, de a többiek nagyon nem.

Előzetesen különben azt hittem, Nico Parker Astridként majd zavarni fog, mert nála van a legnagyobb váltás. A tipikus árja kinézetű viking lányra nem éppen ő jutna eszembe a castingon. De meglepetés, a külsejét leszámítva nagyon hozta a karaktert és nem is érdekelt tovább, hogy ez nem az a szőke, kék szemű leányzó, akit a sorozatban/mesékben láttam. A lelkület egyezik.

A látvány, CGI még jól is sikerült. Fogatlan remekül fest ebben a formában, megvannak a tipikus kifejezései és viselkedése is. Jók a repülős jelenetek is. Már tart ott a technika, hogy rajz nélkül, ilyen élőszereplősen is szépen meg lehetett ezt csinálni.

Pozitív értékek, egy nagyon szép barátság ember és kedvence között, humor és kalandok, Hablaty számomra mindig is jónak tartott narrációja. Tényleg, minden megvan benne, amiért a mesét is szerettem.

Jut eszembe, zárlatnak. Említettem, hogy egyetlen dolog nem tetszett. A hajzatok. Komolyan mondom, azt tartott legtovább megszoknom, hogy a többségnek micsoda loboncos, nagyon műnek tűnő haja illetve szakálla van.

Monte Cristo

1. évad

Ilyen soknemzetes sorozatba se nagyon futok bele - legalábbis angol, francia területen. Nekik azért van annyi pénzük, hogy maguk összehozzanak egy nagyobb költségvetésű, kosztümös sorozatot is. De a 2024-es Monte Cristo sok-sok tévés összevonással és soknemzetű színésszel forgott. Ilyen is van.

A történet különben egész jól leköveti a regényt. Nem egyezik mindenben, sőt, még elég fontos elemeket is000montec_1.jpg cseréltek benne. Mondjuk, amióta olvastam a regényt, ezt majdnem belőle készült filmre és sorozatra el tudom mondani. Vagy a happy endet színesítették, vagy nagyon sokat egyszerűsítenek, szereplőket és történetszálakat is gyakran spórolnak ki. Ez viszont sorozat volt, így több minden belefért.

Egyet azért kiemelek, amibe belenyúltak és az eredetitől nagyon eltér. Dumas verziójában Monte Cristo az általa megmentett és felszabadított Haydée személyében szerelmet, feleséget talál. A regényben vele hajózik el a végén. Ebben a sorozatban viszont visszatérő elem, hogy Edmond soha nem szűnt meg szeretni Mercedest, és  bármi is történt, a szerelme töretlen. Mercedes is sokkal inkább húz felé - annak ellenére, hogy itt nem játszottak azzal, hogy Albert (a nő fia) apja. A végén ők kapnak egy közös jelenetet, ami bőven hagy teret annak a verziónak is, hogy a két sebzett ember majd egymásban találja meg a megváltást és a továbblépés esélyét. Annak azért örülök, hogy nem mutatják és nem erőteljesebben sugallják ezt, ha különben sok mindent az eredeti történet szerint hagytak.

A történetet szerintem nem kell túlmagyaráznom. Az ifjú tengerész hajóskapitány lesz, eljegyzi a szerelmét. Az irigyei azonban koholt váddal feljelentik - minden tisztázódhatna, de Edmond balszerencséjére egy olyan férfi vezeti az ügyét, akinek érdeke, hogy Edmond csendben legyen és véletlenül se kotyogja ki a megtudott nevet, ami őt érintené kellemetlenül. Így ártatlanul If várának foglya lesz, ahol egy másik fogollyal dolgozik a szökésen és közben mindent megtanul művelt társától. Szökése után a férfi vagyona is rászáll és új néven, nagy tervekkel elkezd mindenkit tönkretenni, aki hozzájárult a bukásához.

A sorozat szépen felépíti az előzményeket, egyenrangúként kezeli a történetszálakat. Vagyis, nem csak a bosszúra van kihegyezve. A hajós élete, a börtön, majd a felkészülés is része a cselekménynek. Még azzal is megdobják, hogy hősünk itt sokkal jobban küszködik azzal, amit meg kell tennie. Olyat még nem is láttam eddig, hogy még droghoz is nyúlt volna. Mert a kis cseppek, amiket szedeget, az bizony nem Béres Csepp.

Látszik benne, hogy igyekeztek egy szép sorozatot összerakni. Több helyszínen vették fel, minőségi kosztümökkel. Van, hogy téma is, ki milyen öltözéket visel és Edmond öltözteti is az embereit. De a bálok kapcsán más háztartásban is felmerül, hogy kin mi van és mennyibe került.

Azonban akció felé nem vitték el. Edmond körmönfont módszerekkel és ármányokkal rombolja az őt tönkretevőket. Itt nem fognak vívni vagy hasonlók: tőzsdei machináció, nyilvános megaláztatás annál inkább előfordul benne. Ezért a végének némi időt hagyni is kell, hogy össze tudjon állni, mi és miért történik, milyen következményei lesznek.

Megjegyzem, ha a változások visszatérő elemei már a posztnak, hogy csak belenyomtak rasszokat és még egy LMBTQ történetszálat is. Hiába, ma már ezek nélkül akkor sem dolgoznak, ha ezeket bele kell erőszakolni egy 1840-es években született történetbe.

Azt már említettem, hogy a stáb nemzetközi. Az angolok, mint Claflin és Irons a legnagyobb nevek benne, de azért olasz vagy francia színészt is találtam benne, akinek az arca és a neve is ismerős. Azt mondjuk nem tudom, dán színészeket honnan szedtek, de azok is kerültek be. Mindegy is, a végeredmény teljesen rendben volt. Ana Girardot talán nem hozza azt a ragyogást, ami indokolná, miért van Mercedesért úgy oda minden ismerőse, Gabriella Pession sokkal inkább bír azzal a kisugárzással, de mindegy is.

Most úgy vélem, jobban meg fog maradni a fejemben, mint a Niney-film, és az is biztos, hogy jobban bejött, mint a mexikóiak mindenkit lefektető Alejandro Montecristója.

Rosszfiúk 2.

Az első részt is elnéztem, de az nem nagyon fogott meg. Nem volt késztetésem, hogy még egyszer lássam. A második részhez se voltak vérmes reményeim, gondoltam, egynek majd elmegy. Pláne, amikor fáj a fejem és inkább nézek mesét, mint komolyabb figyelmet igénylő filmet.000rossz22.jpg

Az külön növelte a vonzerőt, hogy egyben tesztkört is futottam. Jó lenne ez a mese az öcsém lányainak? Mert a Jégvarázstól már kaparom a körmömmel a tapétát. Nos, ha nem is igazán ők a célközönség, azért van benne valami, ami miatt a nagyobbikkal meg fogom nézetni. Az esti meséje A három kismalac volt, és akkoriban nézte az öcsémmel a Csizmás Kandúr azon részét, amiben a Farkas/Halál üldözi Kandúrt. Szóval, Zorka mély meggyőződéssel és már aforizmaként mondogatja, hogy gonosz farkas. Nekem meg bántja a fülem - a farkas nem is gonosz állat! Ebben meg éppen ez a téma.

Igen, tudom. A mesében azért ennél többről van szó. Simán az előítéletek elleniség van benne. Hogy senkit nem szabadna olyasmiért megítélni, amiről nem lehet. Mint a szülei vagy a rassza, esetleg az otthonról hozott vallása. A mesében ez konkrétan abban látszik, hogy a Rosszfiúk esélyt sem kaptak másnak lenni. Farkas vagy? Akkor gonosz! Cápa vagy? Már menekülök is, és biztosan nem megyek be veled pancsolni egy medencébe, te gonosz! Én majd értem az áttételt, Zorka a maga kis 3 évével meg örülök, ha eljut addig, hogy a farkas nem gonosz állat.

De ez nem lenne elég ahhoz, hogy kellemes meglepetésnek éljem meg a filmet. Ahhoz több kellett. Az egyik, hogy szépen össze van rakva a cselekmény. Megint hangsúlyosak az előítéletek, mert a rosszfiúk most tényleg meg akarnak javulni és törvényes munkát vállalnának, de kapnak esélyt? Lehet sejteni a választ. Így azt találják ki, hogy elkapják a rablókat, akik az ő stílusukat utánozva rabolgatnak és a rendőrségnek esélyük sincs ellenük. A Kitty vezette másik csapat meg zsarolni kezdi őket, van a háttérben is egy átverés és persze a végjátékra ott a nagy rablás is.

Meséhez képest kellően okoska, miközben vannak a jól kitalált akciók és ügyködések is benne. Vagyis, a cselekménnyel abszolút meg voltam elégedve. Egyszerre volt benne humor is, akció is, meg nem annyira egyszerű a cselekménye sem, hogy álmomban leforduljak a székről, míg nézem.

Plusz, nekem tetszett a grafika. Hogy is mondták a mesében két ponton is? Hogy a rablásnak olyannak kell lennie, hogy látszódjon, a csapatban van... talán flex? Nem emlékszem a pontos szóra, de magában foglalta a stílust és az eszet is. Nem csak egy jó terv, kivitel kell, de legyen dögös és menő is! Mert abban van a flux? Hú, de nem bírom felidézni a kifejezést... Mindegy, ez a mesében is megvan. Nem szemkápráztatóan szép, de jól összerakott és az akció panelek is szépen össze lettek rakva.

Azt külön értékeltem, hogy egyes állatokkal mennyire vissza tudták adni a színészt, aki az eredeti hangot adta. Farkas, vagyis Sam Rockwell a legjobb példa. Nem egyszer azon kaptam magam, hogy Farkas annyira leveszi a színész mozgását, stílusát, hogy emberszereplőkkel és ezekkel a színészekkel is láttam magam előtt a sztorit.

Ritkaság, de most nagyon lazán jobban tetszett a 2. rész, mint az első. Jók a kritikái, nyereséges is. Talán nem meglepő így, hogy a 3. filmet is már tervezik. Én meg örülök is neki, mert ez a mese kifejezetten bejött.000rossz2.jpg

A Farkas meg nem gonosz!!!

süti beállítások módosítása