Minden napra egy film

Minden napra egy film

A bűnös

2019. január 17. - BBerni86

Nyomozós, telefonos, segélyhívós, drámai.

Asger Holm rendőrnyomozó volt, de most egy vizsgálat miatt a segélyhívónál kell dolgoznia. Felveszi a segélyhívásokat, küldi a rendőrséget, amikor szükséges. Már a műszak végénél jár, amikor egy Iben nevű nő a_bunos.jpghívja. Furcsán beszél, Asger kitalálja, hogy elrabolták, és nem beszélhet nyíltan. A férfi mindent megpróbál, hogy a kapott kis információkból a lehető legtöbbet kihozza, és segítséget küldjön az asszonynak. Mikor a furgont nem sikerül elcsípni, a telefont nem veszi fel a nő, az irodából kezd nyomozásba. Iben lakására telefonálva kiderül, hogy a nő férje rángatta el az asszonyt, a két kisgyerek otthon maradt. Míg egy barátjával a férfi lakását nézeti át Asger, a gyerekekhez járőröket rendel ki. Közben Iben is újra jelentkezik. És ahogy egyre több darabja megvan a kirakósnak, úgy válik egyre biztosabbá, hogy valami nagy baj van, de ki az igazi bűnös?

Ez valami más. És nem csak azért, mert nem amerikai filmről beszélünk. Zárt térben vagyunk, egy helyszínen, ahol minden kapcsolatot egy telefon jelent. Volt már ilyen film, pl. A fülke, de itt maga a történet is más irányba megy el.

Dán film, így magán viseli a skandináv krimik jellemzőit. Ismételjük is át, melyek azok! Van egy bizonyos tekintetben zseniális, másban nagyon szánnivaló nyomozó. Van egy ügy, aminek olyan csavar van a végén, hogy az ember álla leesik tőle. És van egy olyan világszemlélet, amelyben a pohár mindig félig üres. Komor, sötét, reménytelen.

Ezt most nézzük meg a filmre vonatkoztatva!

A világnézet komorsága többször is megjelenik. Maga Iben ügye is ilyen. A férj elrabolta a feleségét. De amit kibont belőle, hogy a társadalom, a jogrendszer, a rendőrség mennyire nem tudott segíteni Iben és Michael esetében, még sötétebb. Tulajdonképpen az jön le a filmből, hogy az állam képtelen érdemben beavatkozni és segíteni, csak a tragédia eljövetelét segítette elő. Ahogy Asger is rájön, mit hitt, mit tett ebben az ügyben, és mi volt mögötte az igazság, újabb nagy pofon a rendszernek. Tulajdonképpen megmutatja Asger személyén át, hogy mehetett nagyobb szinten is ennyire félre az ügy. Asger háttértörténete is azt mondja, hogy már a rendőrök is annyira kikészültek a rendszertől, hogy az egyetlen kiutat az önbíráskodásban látják.

A csavarok. Nagyon jó a film dinamikája. Ahogy Asger, a hallottakból mi is levonjuk a következtetéseket, és ahogy jönnek a fordulatok, mi is ledöbbenhetünk. Egyet se akarok lelőni, de nagyon igaz lesz, hogy gyakran nem az a valóság, aminek látszik. Vagy, a filmre vetítve, nem az, ami elsőre hallatszik.

Végül, Asger. Aki lelkiismeretes, segíteni akar, és a film alapján kreatív nyomozó is. De mindent elvesztett: a felesége elhagyta, az imádott állása is veszélyben. Roppant jól összerakták, hogy vesztett talajt, miközben csak real time-ban azt látjuk, hogy igyekszik segíteni Iben családjának és az asszonynak.

Mert az, hogy be vagyunk zárva az irodába Asger mellé, filmes fogásnak se utolsó. Jakob Cedergren bravúrosan viszi a hátán a filmet, ami feszültséggel, igazi drámával van tele.

Nekem nagyon tetszett, sikeres is, nem lepne meg, ha készülne amerikai remake is.

 

A bűnös - 5/5 meglepő és fordulatos, remekül adagolja a feszültséget, és nagyon működik a koncepciója.

https://www.youtube.com/watch?v=NfA5STP1byI

A bejegyzés trackback címe:

https://mindennapmozi.blog.hu/api/trackback/id/tr6714568188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása