Világot megváltós, célokkal meghasonlós, tervezős.
A Szovjetunióban egy tucat falusi kölyök egy 12 éves kisfiút üldöz. Kis barátnőjének, Szvetlánának kell megvédelmezni. A fiú neki vallja be, nem félelemből menekült. Attól tartott, ártana a fiúknak. Mert szuper ereje van, még repülni is tud. Lana kéri arra, ajánlja a képességeit az államnak, szükségük van rá. Évekkel később egy pletyka kezd terjedni a világban: Sztálinnak van egy különleges embere, egy legyőzhetetlen férfi. A szovjet Superman. Az emberek egyenjogúságáért küzd, és egy meteortól még az Államokat is megvédi. Ellenségesen fogadják, Lois Lane Luthor pedig interjút kér tőle. A nő ébreszti rá a férfit, hogy Sztálin miket hazudott neki. Superman átveszi az uralmat, és igyekszik a kommunista eszméket meghonosítani az egész világon az átprogramozott Braniac segítségével. Az Államok pedig igyekszik védelmet építeni ellene, az elnök, Lex Luthor bonyolult tervet léptet életbe.
Egy véletlen, apró mozzanat, és megváltozhat tőle egy teljes történet. Erre példa a Superman eme része is. Ami a filmekhez és az animációkhoz szokva elsőre fura lehet, de nem annyira, ha hozzátesszük, hogy párhuzamos dimenziók futnak egymás mellett a DC világban. A Flash már villant fel ezekből is valamennyit, és egy ilyen történetet mesél el a Red Son is, ha nincs is kihangsúlyozva, hogy ez egy másik Föld története. (Különben volt már olyan is, amiben a kis földönkívüli babát nem a Kent pár, hanem a Luthor családfő találta meg. Kis változás, és mennyire más lett tőle minden…)
Itt Kal-El nem az Államokban, hanem a szovjeteknél ért Földet. Átlagos fiúként nevelkedik, míg elő nem jönnek a képességei. Innentől kezdve viszont minden más lesz, és igencsak szürreális jeleneteket nézhetünk végig a mesében. Nem is tudom, mi volt a sokkolóbb: az S jel helyett a mellkasán a kommunista kalapács és kasza, ami azért így is őrzött valamit az eredeti S jelből, vagy amikor Superman Sztálinnal parolázott.
De ebben a világban az a pláne, hogy minden csak egy kicsit tér el. Superman életében ugyancsak jelen van egy Lana, Szvetlana. Ugyanúgy az emberekért küzd, csak itt egy más ideológia szerint ítéli meg, mi az emberiség érdeke. Minden fontos szereplő a helyén van, de mivel Superman máshol helyezkedik el, ők is más oldalakat választanak. A legdurvább talán az, hogy Superman nélkül Lex Luthor hazafi, aki kivételes képességeit az ország szolgálatába állítja, és az elnöki címig jut. Oldalán pedig ott a nő, aki úgy tűnik, minden dimenzióban a világot formáló, hatalmas férfiak múzsája: Lois Lane.
Mondjuk, ennél érdekesebbnek találtam, hogy az Igazság Ligájával mi történik egy ilyen felállásban. Amit Batman számára írtak… azt még emésztem kicsit.
A grafika a szokott minőség, és akcióban is tudja a film, amit a DC animációk gyújtani szoktak. Még ötlet is van abban, ahogy minden idézi az eredeti felállást, de egy kicsit változtatnak rajta, hogy mégiscsak egy más dimenzió hiteles darabja legyen.
Ami viszont nem lett emészthető: nem értettem ki a filmből, miért olyan nagy ellenség Superman a szovjet állam élén. (Mert azt Lois hatására ő is belátja, hogy Sztálin nem a megoldás, és tisztogatást rendez.) Mintha mindegy is lenne, milyen az ország, hogyan működik, mennyire válnak be az eszmék. Superman kivette a képletből az emberi gyarlóságot és korrupciót, felépítette a kommunista utópiát, amit egy pontig Diana is támogatott. Így is ellenségként kezelik és harcolnak ellene. Ok, Braniac az agymosással már elviszi rossz irányba a dolgokat, de addig tulajdonképpen nem volt létjogosultsága annak a sok erőfeszítésnek, amit ellene tettek.
Egyszer érdekes volt megnézni, de ebből a Földből ennyi bőven elég is volt.
Superman: Red Son - 5/3 az alaptörténet ötletesen ki van forgatva, ha pár dolog nem is tiszta benne. De nézhető.