Katasztrófát túlélni próbáló, zárt, katonákkal összetűző.
A túlélők otthonra leltek a bunkerben, közel 40 NATO katona és pár tisztviselő mellett. Egyeseknek komolyabb haszna van: Horst a rádión amerikai és orosz tudósokkal tartva a kapcsolatot az ellenszert keresi a halálos sugárzásra. A mérnök Jakub is talál munkát magának. A feszültség azonban egyre nő az élelmiszer véges volta miatt, amit fokoz, hogy egy konyhai balesetet hárítani próbáló Ines az ételük nagyját tönkreteszi. Ki kell merészkedniük és valahonnan víz által védett magokat hozni, hogy beindíthassák a mezőgazdaságot. Egy becsapódó ajtó személyes tragédiát okoz, és az emberek még jobban egymásba kapaszkodnak, vagy éppen egymásnak esnek. Barátságok és szerelmek mellett halálos ellentétek is éleződnek.
A történet kicsit később vette fel a fonalat, mint ahol az első évad elköszönt. Pontosan nem derül ki, mennyi idő telt el, szerintem pár hét, esetleg 2-3 hónap. Már kialakult egy rendszer, de egyre gyűlnek a feszültségek is.
A sorozat okosan építkezik. A személyes ellentéteket kezdi el kibontani, amelyek egy részét az összezártság is okozza. Elég egy ember, akinek van valami előítélete vagy sérelme, és az egy hullámot elindítva generálja a katasztrófákat. Valaki kicsit jobban kiáll magáért, és a kis bosszú tragédiába torkollik. Egy sértett érzelem és addig szorosan együtt dolgozó, egymásnak fontos emberek már szóba sem állnak. Nagyon gyorsan fajul minden vita a halálosig.
Erre ráépül egy társadalmi konfliktus: a katonák és a civilek között. Mindkét oldalról azt látni, hogy más értékrend szerint ítéli meg a másikat. Pl. a katonák. Ha egy civil egy katona halálát okozza, követelik, hogy szemet szemért elv alapján megtorlás történjen. Amikor elvadulnak, már mindenkit képesek lennének kivégezni. Bezzeg, az általuk okozott halált eltussolnák. Ugyanakkor a civilek rendbontók, lazán kezelik a szabályokat és nem halálosak, de értem, miért idegesítő nem egy személy onnan a katonáknak.
Végül, megint a világ is fellép ellenségként. A katasztrófa az, hogy hiába ismerik ezt fel, látják a veszélyeket, és mégsem képesek félretenni a személyes problémákat, hogy mindenki életben maradhasson a nagyobb ellenséggel szemben.
A drámák, az emberi és egyéb konfliktusok, katasztrófák mozgásban tartják a sorozatot. Még mindig vannak múltbeli flashback elemek, most is adnak pluszt, bár már kevésbé. Izgalmas, érdekes, jól meg lett írva. Az külön pontot is ér, hogy az írók nem mentik a szereplőket végtelenségig. Itt halnak, nincs biztonságban senki. Azért van egy-egy olyan szereplő, akinek a halála meglepne, de ebben az évadban is halt olyan, akinek a végére nem számítottam.
Nőtt a látványkeret is, ha továbbra sem az akció adja el a sorozatot. A bunkerben több a helyiség, a katonák és fegyverek miatt direktebb a fenyegetés is. Most is tartják az éjszakai jeleneteket, és a bunkerben nincs természetes fény. Rá is játszanak egy-egy jelenetben, mint amikor az éjjellátó szemüveg segítségével menekülnek át a vaksötétben a katonák elől.
A szereplők alapvetően jellemben nem változnak. A gyenge, befolyásolható alakot most is kihasználja az erősebb. A harcos akkor is az marad, ha egy tragédia összetöri a szívét. Legfeljebb abban volt némi változás, hogy egyes karakterek között szerelmi szálat is behoztak, de szerencsére nem mennek el romantikus irányba, nincs szentimentális vagy szenvedélyes betoldás benne.
A folytatás is érdekes lesz: a végén felbukkanó törökök kapnak saját spin-offot.
Into the Night – 5/4 továbbra is érdekes és értékelem benne azt is, hogy mernek fontos szereplőket is ölni.
https://www.youtube.com/watch?v=Jk_wbohmEe4