Az első gondolatom egy kérdés volt: elkezdtem egy apokaliptikus paródiát nézni? Kb. olyan volt, mintha több világvége túlélési film ötletei egybe lettek volna ömlesztve.
Mert már a kezdésnél szembesülünk azzal, hogy vannak bunkerek, ahol szigorú szabályok szerint élnek az emberek. A Silóhoz képest ezek kisebb és boldogabb helyek, még azt is mondanám, hogy kedélyesek. Már, amit akkor látunk belőlük. Aztán fent vad hordák dúlnak, már amit a Fosztogatók megjelenése után gondoltam. Egy kis Mad Max kevesebb testi torzulással, sok erőszakkal. De van mini Tűzgyűrű is, mert a lovagok rendje robotpáncélba, Lovagnak nevezetten mindenféle szörnyekkel és zavaró elemekkel harcol a felszínen. Ők egy eléggé katonai szervezet. Vannak ghoulok is, akiket legkevésbé tudtam első pillantásra belőni. A végére azért eljutottam oda, hogy gyógyszeres kezelésekkel tartják egyben a testük és az elméjüket, meggyógyulnak, és nem tudnak meghalni. A dolog átka, ha nincs gyógyszer, jön a szellemi leépülés és belőlük lesznek a zombik. De a fő ghoul, aki csak a Ghoul, ő egy más szint. Ahogy kinéz, ahogy viselkedik, kezet foghat a Fekete Ruhással a Westworld sorozatból. (Vagyok annyira gonosz, hogy most mutogassak a mindkettő létrehozásáért felelős Jonathan Nolanre.)
De a lényeg, gyorsan rá kellett jönnöm, hogy ez a sorozat messze nem paródia. Komolyan veszi magát, építi a cselekményét és a szereplőit, csak éppen az alapjai olyanok, mintha egy apokalipszis gyorstalpaló filmet néznénk.
Annyira komolyan veszik magukat, hogy két idősíkban is egy társadalmi – gazdasági kérdésre teszi rá a súlyt és a nyomasztást. A nagyvállalatok szerepe és a profitelvűség. Ahogy a pár nagyon gazdag mindenki életét meghatározza, és miközben maguknak minden biztosítva van, mindenki más csak szenvedjen. Az eszköze az erőszak és a gyilkolás. Nem véletlen, hogy mindkét idősíkon démonizálva lesz a gazdasági elit és a vezetőség. Nem mintha általánosságban az emberekkel kegyesebben bánnának. Erőszak, egymás gyilkolása és kihasználása, diktatórikus rendszerek kiépülése. A jó emberek nagyon gyorsan hullanak el – mint Michael Emerson karaktere, a doki, aki szintén ismerős lehet Nolan egy másik sorozatából – a Person of Interest egyik főszereplője volt.
De mindez egy szórakoztató csomagban van benne, többféle humorral és látványelemekkel. Ezek között akad véresebb, mert pl. a szörnyek simán széttépnek embereket, de ők egymással is végeznek gond nélkül, de visszajön a paródiába illő vonal is, pl. a bunkerben élők egyenruháin keresztül. Szépen megcsinálták azt is, hogy a múlt, amikor elvben még normális volt a világ, fekete-fehérben elevenedik meg. De történelmileg eltérünk, mert kb. a hatvanas éveknek tűnik a külcsín, de itt másként alakul majd a történet, mint nálunk.
Három kiemelt szereplőt követünk. Egy bunkerlakót, aki a felszínre merészkedik az elrabolt apja nyomában. Egy lovagjelöltet, aki célja érdekében a sérült lovagja helyére lép és próbálja ezt a pozíciót megtartani magának. Valamint, a Ghoul, aki a válaszokat keresi. Ő az, aki ezért a legizgalmasabb figura is. Ő teljesen más volt embernek, mint most. Egyszer gazdag filmsztár, most a fenti világ leggyilkosabb fejvadásza. Az ő alakjában összesíti, hogy és miért változott ilyen irányba a világ. Emberi, szerethető figurából lett egy rideg, szívtelen gyilkos, aki már csak minimális emberségre képes. Az sem véletlen, hogy őt játssza a sorozat legerősebb színésze: Walton Goggins. Neki megy az úriember és a kemény western gyilkos figura is.
A szereposztás különben sem rossz, ha pár érdekes döntés azért akadt is benne. Moises Arias, mint Ella Purnell öccse és Kyle MacLachlan fia? Egyszerűen nem hinni el látványra, hogy ők így egy család lennének. Pedig Arias különben nem hozza rosszul a kissé különc, de intelligens fiatalembert, aki most a nyomába eredhet a hazugságoknak, amiket csak neki van mersze és intelligenciája észrevenni a bunkerük életében. De ott volt Maximus barátja is a lovagoknál, akiről még most sem tudom eldönteni, fiú vagy lány.
De most egy, akit kifejezetten bírtam a történetben. Négyes. Az valami nagyon cuki, ahogy a kutya a plüss állatát cipelte magával, vagy, ahogy a dokit védte, még holtában is. Elég mérges is lettem volna a sorozatra, ha hagyják a kutyát meghalni. A Ghoul kb. a sorozat elején végez vele, de aztán ad neki gyógyszert és meg is menti. (Még anno kutyás volt, aki forgatott is a kedvencével.) Ahogy ezt most leírtam, felmerült bennem, hogy milyen gyógyszert is adott a kutyának, hogy olyan gyorsan talpra állt? Csak nem ghoul kutyát csinált belőle???
A második évad már berendelve, jó is lesz, ha kapunk még pár választ. Mert amit megtudunk most, újabb kérdéseket hoz magával. Aki meg ismeri az eredeti játékot, amiből készült, elmesélheti, mennyire idézi/követi azt a sorozat.