Az én egyik kedvenc festőm is Dali. Igaz, én közel sem vagyok olyan megszállott, mint a film egyik főszereplője. Ő aztán olyan szinten Dali imádója, hogy mondhatni az egész életét arra tette fel, hogy olyan éttermet tudjon működtetni, amibe a mester elmegy enni. Azt hinné az ember, ez nem is olyan nehéz. Itt most kiderült, hogy nem is volt könnyű.
De előreszaladtam. Dali és a körötte levő őrület csak később jön. Testvérek történetét ismerjük meg: az egyik változást akar, tüntet és veszélyes helyzetekbe is keveredik. Komoly, séf bátyja, aki rendszeresen kihúzza a bajból. Az alaphelyzet is: menekülni kell és a csoport egyik tagja a barátnője apjának éttermében szerez nekik állást. Messze nem a színvonalukon, de nem válogathatnak. Hamar kiderül különben, hogy Fernando mennyire jó a konyhában és már ő viszi a konyhát. Ez az a hely, ahol a tulaj, Jules Dali megszállottja. Aki szintén itt él, és kitüntetés, ha valakihez ellátogat.
A film innentől kezdve két pályán halad: a fő vonal Jules törekvése, hogy elérje az étterembe Dalit. Bútoroznak, rengeteg anekdotát mond róla. Egy ponton szerintem a Michelin csillag osztóit osztja ki, amikor azok be mernek szólni a festőre. Nincs így kimondva, de eléggé annak tűntek. Extrém környezetet teremt, és vannak akcióik is, hogy felhívják magukra a festő figyelmét. Az élettársán keresztül is próbálkoznak, az a nő meg nagyon nem könnyű eset. Ez alapvetően komédia, de van benne egy kis él is. Nem tudom pontosan megfogni, de éreztem benne valami zavart is. Amitől visszás lett a Dali-mánia, de Jules viselkedése is. Tagikomikus? Mert szatírához nem elég erős, de nem is tisztán komédia.
A másik vonal egy kis romantika. Fernando egyre jobban beleszeret Jules lányába. Igen, ő a forradalmi csoport vezérének a barátnője, és nem is tesz semmit a nő, amivel bíztatná a férfit. Egyszerűen csak barátkoznak és egyre jobban egymásra hangolódnak. Majd ez el is viszi a történetet egy újabb fura jelenetbe. Az esküvő, ami nem is igazán az, mert a férfi ilyesmiben nem hisz. Lola ott döbben rá, hogy mit jelent neki a szakács és az esküvői torta egy nagyon nem hagyományos felhasználási módjára kerül sor. Lesz botrány, Dali, helyzet is. Fura.
Vagy lehet, hogy a szürreális lenne a jó jelző? Ha már Dali...
Megvan a film saját hangulata, humora és a különc figurái. Nem is biztos, hogy a szórakoztató és a jó jelzőket használnám rá, de jó értelemben volt érdekes. Érdekelt, mi lesz a szereplőkkel. Amikor már kezdett sok lenni a Dali-várás és trükközés, nézhettem, hogy milyen ételek készülnek a konyhán. A spanyol, tengeri étkek is jól néztek ki, de ebben láttam az egyik legeredetibb esküvői menüt is. Lola állandóan nyalókát szopogatott és Fernando egyfajta nyalóka ételt készített neki, nem is tudom, minek kellene neveznem. De jó ötlet volt.
A színészek közül Jose Garcia, akit név szerint is kiemelnék. Eleve Jules egy nagyon extrém figura és jó alapanyag egy színésznek. Ő nagyon él a filmen és simán lopta a jeleneteket a szakácsok és Lola elől. De Dalinak is szépen emléket állítottak.
Nem bánom, hogy láttam, ha nem is éppen olyasmi volt, amire előzetesen számított. Ez különösebb, de attól még nem rosszabb.