Minden napra egy film

Minden napra egy film

Invincible

1. évad

2021. május 05. - BBerni86

Hősé váló, csapatos, Földet védő, kamaszos, összeesküvésre fényt derítő.invincible.jpg

Mark mindig is tudta, hogy a családja nem átlagos, ahogy ő maga sem az. Az apja a Föld legerősebb hőse, Omni-Man. Emberfeletti ereje van, tud repülni, szinte sebezhetetlen. Viltrum szülötte, aki a Földet jött védelmezni, szerelmes lett és családot is alapított. Amikor Mark viltrumi vére is feléled, apja nyomdokaiba igyekszik lépni. Omni-Man tanítgatja is, miközben Mark középiskolába jár, igyekszik összejönni az öntudatos Amberrel, és összedolgozik már tini hősökkel. Ám a békének hamar vége lesz, amikor a Föld védelmezőit támadás éri. Az összes őrzőt megölik, csak Omni-Man marad életben, súlyos sérülésekkel. A kamaszoknak kell a helyükre lépni, minden veszedelmet kivédeni, miközben az a támadás maga a rejtély. Lehet, hogy több titok van, mint sejtik.

Lenne egy tippem, Robert Kirkman neve honnan ismerős sokaknak. Ahonnan nekem is. The Walking Dead. (Az Outcast szerintem kevésbé ismert.) Most tanulunk egy új címet is, az Invincible – már a 3. évad is be van rendelve, úgyhogy érdemes is megjegyezni.

Lehetne hasonlóságokat keresni a The Walking Dead szellemiségével. Mindkettő elég véres és vannak horror alapok, miközben csavartak a zsáner szokott elemein. A történet, a látványvilág azonban teljesen más. Nem kell ahhoz TWD nézőnek lenni, hogy belevágjon az ember az Invincible világba.

Talán van két projekt, amit inkább érdemes felemlegetni, ha hasonlítást végeznénk. Ebben a történetben is van egy olyan elem, mint a The Boys világában. Itt is van olyan hős, akinek a szándékai nem éppen hősiesek, ha a látszatra még vigyáz is. (Ha az első részt megnézitek, annak a végén már ott van, hogy ki a báránybőrbe bújt farkas.) A másik a Jupiter hagyatéka, amiben szintén a szuperhős zsáneren csavarnak egyet képregény alapján – csak az élőszereplős lesz és még nem volt meg a premier.

Mennyire zavaró, hogy animált a széria? Semennyire. Ugyan Omni-Man ruháját, de Invincible hős dresszét is szoknia kellett a szememnek, de korrekt megoldások vannak benne és nem egy olyan jelentet bele tudtak így tenni, amit élőszereplős verzióban nem tudok elképzelni. Az utolsó részben a metró… Újabb példája annak, hogy a képregény bizony nem gyerekműfaj önmagában. Ezt a sorozatot sem gyerekeknek készítették.

Szépen pakolja egymásra a történeteket, és felismerünk zsánereket. Az élősködők a Marson és a megfertőzött asztronauta. A bolygók védelmét tesztelő titkos szervezet. A megbolonduló tudós. A Föld védelmét ellátó titkos szervezet. Egyszerre átívelő és részenként hoz egy-egy új kalandot is a sorozat – durva is a végén a kollázs, amikor szembesülünk vele, mennyi megkezdett és még intézésre váró veszélyhelyzet van függőben. Izgalmas, kalandos.

Mellette ifjúsági is, hiszen kamaszok szerelmi ügyeivel és önkeresésével is foglalkozik. Mondjuk, nekem azok a részek fájtak legjobban, amikor Mark – Amber történetet ragozták. Maga Amber karaktere is zavar. 17 évesen olyan, mint egy 23-24 éves aktivista egyetemista. Nem is illik a kamaszok közé, akiknek különben olyan drámáik vannak, mint a megcsalás, a szülői túlféltés vagy a ’pasimból cyborg lett’.

Sok karaktert mozgat, és többeknek vannak emlékezetes történeteik. Robot története nagyon nem egy átlag sztori, és az évad végére nagyon belehúztak. Nem akarom kitenni a spoiler jelet, de nem is tudom, láttam-e sorozatban ennyire brutálisan kiemelve már, hogy a szuperhős és az ember mennyire nem egy súlycsoportban van.

Angolul a szinkronhangok is ütnek. Egy kis mellékszereplőt is egy Mahershala Ali beszéltet.

Most nagyon mennek ezek az alternatív szuperhősös szériák. Érdeklődve várom a Jupitert is, az Invincible határozottan érdemes volt a megtekintésre.

 

Invincible – 5/4,5 ad egy pofont a zsánernek, miközben van nem egy drámai pontja és kellően akciódús.

https://www.youtube.com/watch?v=-bfAVpuko5o

Idézzünk!

Hát, ennyi. Mást nem igazán tudok mondani. Kivéve, hogy... az idő becses. Ne pazaroljátok! Érezzétek jól magatokat! (Shameless)

 

(A bankár vallatása, akik a nácik pénzét is elfogadta. Neki is megvannak a maga érvei.)

  • Maga miből szerzett vagyont a háború után? És az a pénz olyan tiszta volt, mint a Matterhorn csúcsának hava? Nem. Minden vagyon kétes eredetű. Nincs egyetlen dollár sem a Földön, amelyik ne lenne koszos.
  • Van különbség a kosz és a vér között.
  • Ha az ember jól takarít, nincs.
  • A vér mindig foltot hagy, barátom. Ha látja az ember, ha nem. (Hunters)

 

  • Swann!
  • Lord Massen!
  • Milyen korán kelt!
  • Nappal is elhagyom a koporsómat, ha elég sűrű a szmog. Nem olvasta? Egy ír író, Bram Stoker műve. Egy ötletes levélregény, arról szól...
  • Egy csúnya pletyka járja.
  • Minden pletyka csúnya, Massen. Az erényről senki sem sutyorog. (The Nevers)

 

(A helyi nehézfejű rendőr az alaptermészetét az apjától örökölte.)

  • Nem pocskondiázott senkit. Igazából leginkább csak hallgatott. Néha neked is ezt kéne csinálnod.
  • Mit akarsz ezzel mondani?
  • A kapcsolatod Livvel rám és anyádra emlékeztet, mielőtt elment.
  • Úgy érted, hogy meghalt?
  • Ezt sosem fogom neki megbocsátani. (Resident Alien)

 

Egy dal bármire képes. Emberek együtt sírhatnak rajta, és a világot is megmentheti. (The Watch)

 

A pokol nem olyan rossz, mint az odavezető üt. (Hunters)

 

(A lánya esküvőjén az apja nem is kicsit mérges – a leendő veje a királyi címet és a lányát is elvette. A felesége azonnal visszaszól.)

  • Ellopta. Az a disznó engedélyt sem kért tőlem.
  • Mégis mit tehetsz? Panaszkodsz a katonáinak? (Barbarians)

 

(Egy balesetnél Supermannek öltözött férfi segít a mentésben. Idővel kiderül, honnan a jelmez ötlete és miért.)

  • Már gyerekkorom óta hős akartam lenni.
  • Superman?
  • Nem. Szerettem volna zsaru, katona, vagy tűzoltó lenni.
  • Miért nem lett?
  • Akartam, de nem feleltem meg a követelményeknek. Mindig is túl alacsony voltam, hogy számítsak. De, amikor rajtam a köpeny...
  • Hé, Murph. Egy hősnél nem a méret lényeg. (New Amsterdam)

 

(Az újoncok között van egy öregebb, csupa mosoly különc, és a kiképzők egymás között rákérdeznek, Bradford hogyan kerülte ki.)

  • Mennyit kellett perkálnod Greynek, hogy ne te kapd Bizarro Világ Nolanjét?
  • Kiképzőként az a dolgom, hogy kiképezzek minden újoncot, akit kapok. (A hümmögésből leveszi, hogy nem hisznek neki, így megmondja az igazat.) 4 Lakers jegy. (The Rookie)

 

(Amikor a kamasz odaadja az utolsó kiskutyát a jóképű srácnak, és kiderül, hogy a barátnőjánek lesz ajándékba, az öcsi lecsap.)

  • Azt hitted elvesz, de nem látod többé.
  • Legszívesebben meghalnék!
  • Tudok segíteni. (Kutyafalka)

 

(Amikor Frank félájultan hever a kanapén, újfent kiderül, milyen defektes a család és az új tagok is.)

  • Hívjunk mentőt vagy valamit?
  • Nem, már csomószor csinált ilyet.
  • Lehet, hogy öngyilkos akart lenni. Depressziós volt. A demencia kezd rosszra fordulni.
  • Kérem a fecskendőt. Nem reagál a fájdalomra.
  • Sztrókot kapott?
  • Vagy agyhalott. Túladagolásnál előfordul.
  • Akkor nekünk kell kinyírnunk. Egy lövés a fejbe és mehet a hullája a tóba. Senkinek nem fog hiányozni. Mi van? Csak segítenénk neki befejezni, amit elkezdett.
  • Fojtsátok meg. Apám is ezt tette a nagyapámmal, hogy eladhassuk a kecóját. Már nem futotta több oxigénre. (Shameless)

A potyautas

Űrbéli, expedíciós, levegőből kifogyó, életért küzdő.

A Marsra indul egy űrhajó, egy 2 éves küldetésre. A parancsnoknak ez már a sokadik útja, most egy orvost és egy biológust visz magával, aki a Marson igyekszik egy növénytelepet létrehozni majd. Pár órával az indulás után zavart érzékelnek, és a feltárás közben egy ájult férfira bukkannak a panelek mögött. Sérült, segítenek rajta, ahogy magához tér, kiderül, hogy egy mérnök, aki a felszállás előtti ellenőrzésen ájult el. Vissza nem tudnaka_potyautas.jpg fordulni, igyekeznek neki munkát találni és felkészíteni, hogy ez egy 2 éves kaland lesz. Ám az űrhajó sérülése komolyabb, mint bárki is várta: a légszűrő nélkül nincs 4 embernek elegendő oxigén, csak háromnak, még úgy is, hogy David növényeit feláldozzák, és itt létrehozzák a telepeket az oxigénért. Michael élete feláldozható, hogy a többiek életben maradjanak?

Ezt se gondoltam volna előzetesen. Ha választanom kell sci-fi és fantasy között, minimális gondolkodás után a fantasy mellett fogok kikötni. Nem is nézek túl sok sci-fit – le tud lombozni, hogy még zseniálisnak talált történetek is mennyire tudnak taszítani. Ott van az Érkezés – a novellát zseniálisnak tartom, készséggel elismerem a film értékeit is, de annyira unom, hogy el tudok rajta aludni. (Akivel moziba láttam, el is aludt rajta. A MOZIBAN!)

Így duplán meglepő, hogy A potyautast mennyire jónak találtam. Sci-finek, drámának is. Amit a Gravitáció nem tudott átadni nekem – a látványát tudom csak értékelni – ebben a filmben át tudtam érezni. Szerettem a történetét, a dilemmáját és a feszültségét.

Szépen építkezik a film. Kényelmesen, szinte unalmasan indul, ahogy megvan a kilövés és a három űrhajós berendezkedik. A negyedik is szépen becsatlakozik, mesésen idilli az egész. Így dupla akkorát szól, amikor megvan a baj és nincs, aki segítsen. Pokolian érződik, mennyire életveszélyes közegben és helyzetben vannak. A marsit idézi, ahogy próbálják megoldani a dolgokat, csak ez dráma, és nincs olyan happy end, hiába szerelnek és igyekeznek kreatív megoldást lelni. Az űrben nagyon is korlátozottak a lehetőségek.

Jönnek is a nagyon komoly kérdések, és csupa nehéz mondat hangzik el. Amikor kimondják, hogy Michael a potyautas, neki nincs helye, ha csak hárman maradhatnak. Ellenérv: Michael nem űrszemét, amit csak úgy kidobhatnak. Vagy, amikor David gyorsan ölő mérget ad a férfinak, és Zoe kiakad. David meg szembesíti vele, hogy ő annyira próbálkozott, hogy a teljes kutatását feláldozta: korábban 3 év és a következő 2 is megy a levesbe. Mit áldozott fel Zoe? Mert csak szónokol, hogy minden élet fontos és kell lennie megoldásnak.

Már ekkor megvan a dráma, de még tudják fokozni. A film második felét nem is a moralitás felől fogják meg, jó érzékkel jön a látványelem és a kaland. Kell tenni egy űrsétát, és az valami nagyon klausztrofób, ahogy másznak fel egy rúdon a semmiben lebegve. Ugyanaz az érzés számomra, mint amikor egy filmen a hajótörötteket látom a csónakban. Ott van köröttük a végtelen tér, és mégis egy apró pontra vannak a nyitottságba zárva. Itt is. Az űr pazar díszlet. Jön váratlan nehézség, áldozatot kell hozni – és megint itt a dráma. Különösen jól működik benne, hogy néha szavak nélkül, egy tekintetben és ölelésben több van, mint amit párbeszédben ki lehet mondani.

Vagyis, a történet egyszerre tartalmas és izgalmas, jól fokozza a feszültséget. Ugyan vannak erőltetett részei - naná, hogy David akkor mesél arról, hogyan árvult meg és neveli a kishúgát, amikor közölni akarják vele, hogy halnia kell – de ez eltörpül a jó részek mellett. Látványos is, és még a casting is erős. 4 szereplős dráma, 4 erkölcsi értelemben jó ember egy pokoli helyzetben, és jól játsszák őket.

Határozottan kellemes meglepetés volt ez a Netflixen. Találtam egy olyan sci-fit, amit újra megnézni is érdemes lesz.

 

A potyautas – 5/4,5 jól felépített történet, van feszültség és dráma, jó a szereposztás, látványosra is sikerült.

https://www.youtube.com/watch?v=4lfRNlxash4

5 film, amit látnod kell

Családi

f5_91.jpg5: A sárkány – mese másképp, avagy milyen az orosz Szépség és Szörnyeteg? Azt tartják, van egy dal, amit tilos énekelni, mert jön a sárkány és elragad. Van egy hercegnő, akit férjhez akarnak kényszeríteni. Van a sárkány, aki elrabolja. Van a fiatalember, aki ugyanott raboskodik, aki egyre többet jelent a lánynak. De megtörhető-e a sárkány átka?f4_106.jpg

4: A gyógyító – Alec élete kisiklott, amikor az ikrét elvesztette. Tehetséges, reményteli fiatalemberből egy lump lett. Amikor megörököli a családi házat, egy új helyen új esélyt kap. Csak éppen azzal nem számol, hogy van egy helyi mítosz a családjáról. Ott hisznek abban, hogy Alec egy gyógyító. Menekülőre fogná, ha van is itt egy f3_121.jpghelyes lány és egy új barát.

3: Egy inas kalandjai Kaliforniában – Eric családjában hagyomány, hogy inasok lesznek és hűen szolgálnak. Ő is így tesz, és kitart a család mellett akkor is, amikor azok tönkremennek. A fiatalúrral Kaliforniába mennek, ahol a fiú aranyásással akarja visszaszerezni a családi vagyont – de persze mindig zűrbe keverednek, és a nővére is megjelenik, aki iránt Eric rég gyengéd érzelmeket táplál. De egy inas szeretheti az úrnőjét?f2_126.jpg

2: Addams Family – az Addams család nem egy átlagos família. Ők olyanok, mintha egy horror filmből léptek volna ki. Ha valaki pedig be akar lépni közéjük, kétszer is gondolja meg! Debbie azt gondolta, hozzámegy az idősebb testvérhez - aki különben is kalandos úton talált rá az öccsére és annak famíliájára -, költi a pénzt és a feketeséget rózsaszínre változtatná, a gyerekeket meg táborba küldené. Koporsó lesz a vége. De egy újabb testvér érkezése is régi hagyományt juttat az idősebb testvérei eszébe: új gyerek született, egy réginek halnia f1_124.jpgkell.

1: Leharcolt oroszlánok – Walter apja halott, megbízhatatlan anyja pedig azonnal ejti kiskamasz fiát, ha új férfi tűnik fel. Most éppen két soha nem látott nagybátyjához teszi ki a fiút, aki kénytelen megszokni a két öreg rigolyáit. Fegyverrel kergetnek el minden ügynököt, majd rákapnak a vásárlásra. Így lesz kukoricatáblájuk, meg egy leharcolt cirkuszi oroszlánjuk. Közben Walter a kalandjaik történetét meseként hallgatja keleti hercegnőről és gonosz sejkről, míg az anyja rá nem akarja venni, hogy rabolja ki a bácsikáit. Walternek el kell döntenie kihez hű, és milyen történetben akar hinni.

Pesti balhé

Régi barátságot felelevenítő, balhés, műkincses.

6 gyerekkori jóbarát között megszakadt a kapcsolat. Marcell ugyanis megkomolyodott, és egyedüliként a csapatból karriert épített. Svéd díjat nyert az ökonomikus terveiért, és a cége máig az ő nevével adja el magát, noha a megoldásait rendszerint olcsóbb és messze nem természetbarát ötletekre cseréli. Azonban jól keres, pestibalhe.jpgcsodás lakása és kocsija van. A születésnapján az 5-ös felkeresi, és rá akarják venni egy újabb balhéra. Vinsz apja neves műkereskedő, aki most egy Picasso képet fog elárvereztetni. A saját fia alkotásait semmire nem tartja, így egy képét bejuttatnák a Picasso mellé. Marcell nemet mond, de ahogy az utcán győzködik, egy autó beléjük szalad, Vinsz nem éli túl. A temetésen az apja kegyetlenül beszél a barátokkal, és elégeti Vinsz képeit is. Így Marcell mégiscsak belemegy a festmény berablós tervbe, ha ehhez börtönbe is menni kell szakmai tippekért és a csapat egyetlen női tagja, Alexa iránti érzéseivel is ideje szembenéznie.

Már öt perce nézem a képernyőt, és nem tudom, mivel kezdjem el. Ez kb. jellemző arra is, mi van a fejemben a film kapcsán. Nem igazán tudtam mire menni vele. Nem egy olyan izgalmas és csavaros heist movie, amit szeretek. Nem is igazán komédia, romantikus még annyira sem. A drámát meg hagyjuk is, ha drámai témát is penget. Még csak abban sem vagyok biztos, hogy tetszett-e nekem a film.

A története kesze-kusza. Jókora ugrások vannak benne, és nem is mindig tiszták az átmenetek. A gyerekkoruk, amikor egy csíny miatt Vinsz lesz, aki intézetbe megy mindenki helyett. A fiatal felnőttek, amikor Marcell a díjat kapja. A jelen. Csak éppen minden múltbeli résznél van valami, ami nincs elvarrva vagy az előzményei furcsák. Ok, Vinsz megy a nevelőintézetbe. De miért szakad meg a barátság, pláne, hogy egy későbbi jelenetben még azt is láttuk, hogy mindenki várta az intézet előtt? A díjátadó. Azt még elhiszem, hogy Alexa és a gazdag apával bíró Vinsz kimentek, de hogy és miből jutott ki oda az egész csapat, és hogyan engedték be őket egy zárt eseményre? Alexa és Marcell kapcsolata is csak lóg a levegőben. Ott jártak, vagy micsoda?

A festmény körüli balhé… egyes részleteiben szórakoztató, de összességében inkább fárasztó. A fürdőben a búvárkodás fájt, de a karaoke, amibe spontán beszáll az orosz is, mosolygós. Arra még keresem a szavakat, amikor a csodorban álcázott Gusztit tényleg magával viszi egy sejk és feleségei, és fel sem tűnik nekik, hogy ő egy idegen – plusz pasi is.

Valahogy úgy vagyok vele, hogy találok valamit, ami irritál, de rögtön van mellette valami olyan is, ami viszont tetszett. Vegyük csak Vinsz esetét! A filmben ugyanazokat a jeleneteket játsszák tőle vissza újra és újra. Talán kétszer még ok, de sokadszorra fárasztó. Ugyanakkor neki van olyan családi dráma felépítve a történetben, ami akkor is vág, ha Vinsz nem él már. Sajnáltam akkor is, ha már ötödször néztem meg, ahogy Marcell visszaemlékezik ugyanazon történésekre.

Maga a festmény balhé is olyan fura. Pláne, hogy nem is érnek célt vele. Benedek nem a kép és a licitálók láttán gondol át dolgokat, hanem Marcell beszéde után. Így az egésznek nem sok értelme volt. Inkább volt az a lényeg, ahogy a barátok megint egymásra találnak és összedolgoznak, mint a tényleges pesti balhé.

A szereposztásra viszont nem lehet panasz. Hegedűs D. Géza már a puszta hangjával viszi a jeleneteit, és a barátokat olyan színészek játsszák, mint Elek Ferenc, Petrik Andrea, Mészáros Béla. Reviczky pazarlás egy ekkora kis mellékszerepbe, de mindegy is.

Még mindig nem tudtam eldönteni. A festészetes téma, a heist movie jelleg, a szereposztás tetszett, a többit még emésztem.

 

Pesti balhé – 5/4 legszívesebben kérdőjelet tettem volna. A casting jó, van humora is, de valahogy fura is.

https://www.youtube.com/watch?v=9OGcJKl94hk

Éretlen időkig

Kamaszos, első alkalmat összehozó, időhurkos.

Rob nagy nap előtt áll. Ma lesz az interjúja a Georgetown toborzójával, és a fiú apja nagyon akarja, hogy a fia bejusson az ő egyetemére. Öltönyben, mindenre felkészülten indul el, aztán gyorsan minden tönkremegy. A röplabda csapat buta poénból vizelettel töltött vízipisztollyal levereti, a toborzó sírógörcsöt kap tőle, mert a halott feleségét juttatta eszébe, és álmai nője végre rámozdul, de már azelőtt elmegy, hogy bármi történhetne. Majd premature.jpgébred, megint éli a tegnapot. Minden ugyanúgy történik, és megint felébred ugyanazon a napon. Rob lassan rájön, hogy amint orgazmusa van, újraindul a nap. De mi ennek a célja? Miközben mindent meg mer tenni, amit korábban nem – beleértve a nagymellű tanárnő megtapogatását, hogy szilikon vagy sem – szembe kell néznie azzal, hogy mit akar a jövőjével kezdeni, és hogy a gyerekkori legjobb barátja, Gabrielle, talán igazibb, mint az álomnője, Angela.

Hogy lehet egy klasszikus, értelmes komédiából valami nagyon gagyit gyártani, ami mellette még klisé is? Az Éretlen időkig ezennel bemutatja!

Először is, nézzük meg, mi az alapfilmünk alapötlete! Jelen esetben, hogy a hős időhurokba kerül, és bármit is csinál, legfeljebb a nap indul újra. Ugyanezt gagyi tinifilmesre átfordítva? Rob a szexhez és az önkielégítéshez lesz kötve. Nem egy idióta poént rá is írnak arra, hogy ha valami nagyon rosszul alakul, csak kiveri magának, és máris próbálkozhat újra. Azért ahhoz elég elmebetegnek kell lennie, hogy valaki olyan poént írjon, hogy a srácot behívják az igazgatóiba leszidásra, amit nincs kedve végighallgatni, így az igazgató beszéde közben a nadrágjába nyúl és… Simán az a szint, ami már nem vicces, hanem undorító.

De ezt a szintet lövi be magának a film már a nyitással. Hősünk szexálmában van egy hárommellű nő. (Aki különben a legjobb barátja titkos barátnője.) Deformitás, ami beteges – nem fogom megérteni, hogy lehet ez szexálom. De nem vagyok pasiból, ez is igaz.

Arról már nem is beszélve, hogy Rob a legegyszerűbb dolgot nem próbálja ki. Mi lenne, ha nem kerülne olyan helyzetbe, hogy orgazmusa legyen? Akkor is újraindul a nap? Nem tudjuk meg, mert valami mindig van, ami izgalomba hozza.

De mi volt az eredeti filmben, amitől mélyebb tudott lenni, mint egy sima komédia? A jellemfejlődés. A karakter az ismétlődés és a szenvedések után tisztábban látta magát, és a javulás útjára tudott lépni. Tini komédiában kimerül ez azon szexpartner megtalálásában, akihez érzelmileg is kötődik, nem csak egy test. Az, hogy mellette se a családi dolgai, se a továbbtanulás, se semmi nem rendeződik, kit izgat? Mint az Amerikai pitében: a szüzességnek menni kell.

Mi is van még? A kor technikai színvonalán igényes látványvilág és jó szereposztás. Mivel ez tini szexkomédia, a hárommellű nő maszkmesteri munkáján túl nincs benne más. Azt meg inkább díjazom, hogy korhatáron belül maradtak, és nem light pornóba ment át a film. A szereposztás meg, mivel gagyi a film, jobb színészek se szerződnek bele. Gabrielle, vagyis Katie Findlay a fontos szereplők közül az egyetlen ismertebb arc. A mellékszereplők között meg ott van Alan Tudyk, aki előszeretettel választ ilyen kattant karaktereket és vág arcokat. Ennyi. A színészek se adják el.

Valahol azt tudom díjazni, hogy nem lett alpári, annak ellenére, hogy szexkomédia. A próbálkozás megvolt, hogy vicces legyen. De így sem tudom azt mondani, hogy ez egy jó film, legfeljebb egyszer fájdalommentesen megnézhető.

 

Éretlen időkig – 5/3 tini szexkomédia az Idétlen időkig nyomdokán? Cseppet fárasztó, és nincs felismerés sem.

Premature - Official Trailer | HD | IFC Midnight - YouTube

Hunters

Nácikra vadászó, Negyedik Birodalmat építő, összeesküvés-elméletes.

Jonah 18 éves kamasz, kivételes képességekkel. Az összes nagy egyetem felvette: MIT, Yale, Harvard. Azonban mindenkinek azt hazudta, hogy sehova nem sikerült a felvételije. A holocaust túlélő nagyanyjával csak ketten vannak, és nincs pénzük egyetemre. Az élete gyökerestül felfordul, amikor a nagymamáját meggyilkolják, és Jonah rádöbben, titokban min dolgozott. Egy titkos szervezettel olyan náci bűnösöket likvidált, akiknek sikerült ahunters.jpg törvény elől elbújni. Egy ilyen bűnös végzett végül vele. Jonah bosszút akar, majd kiszállna, de rá kell jönnie, hogy már nincs visszaút. Egy nagy náci összeesküvés lépett működésbe, hogy megszülethessen a Negyedik Birodalom. Ugyan egy FBI ügynöknő az ügyön van, de ő egyelőre inkább bennük látja az ellenséget. Miközben a vadászokkal tart, a saját nagyszülei történetét is megismerheti, és aki tönkretette az életük: a Farkast, a náci sebészt.

Az első benyomások fontosak. A sorozatoknak a kis felvezetés, amíg kiírják a szereplőket. Milyen zene megy, milyen képeket vágnak be alá? A Hunters egy sakktáblát kapott, amin a nácik és a vadászok figuraként jelennek meg és mozognak a táblán. Ez már megadta azt az alaphangulatot, ami a sorozat mellé szegezett.

Valóban megvan a sakk jelleg, ahogy a nácik és a vadászok egymás ellen dolgoznak. Mindketten nyomoznak a másik fél után, miközben a saját terveik is működésbe lépnek. Ez inkább a Negyedik Birodalomra igaz, de ők a védettebbek, a vadászoknak a magánéletüket is óvni kell és a törvény rájuk is lesújtana. A nagy képhez, mire készülnek a nácik, minden résszel közelebb kerülünk kicsit. Így megvan az átívelés, miközben minden részben van egy-egy bűnös, akit elkapnak, vagy egy rejtély, amit megoldanak. Mert nem csak fel kell fedezni a rejtőzőket, de aztán szóra is bírni őket vagy éppen a hátrahagyott kódot feltörni.

Mindez kiegészül azzal, ahogy folyamatosan megismerjük a vadászok csapattagjainak személyes történeteit. Kicsit a Lost módszere ez, amikor egy-egy részben más-más szereplő egyéni pokoljárásának lehetünk tanúi. Ezzel is jó rejtélyt tartanak fenn. Pl. a Murray – Mindy házaspár sokat emlegeti Aaront, de az évad felén túl vagyunk, amire megtudjuk, ki volt ő és mi történt vele, amiért a házaspár beállt a vadászok közé. Nem holocaust történet mind, ettől is változatosabb a történet.

Több is tud lenni a sorozat annál, hogy simán zsidók és nácik küzdenek egymással. A rasszizmus tárgyát kiterjeszti, és azt is beemeli, hogy a más bőrszínűek, vagy éppen a leszbikusok milyen társadalmi hátrányokat kell, hogy elszenvedjenek.

Így egyszerre izgalmas attól, hogy harcolnak egymással, merényleteket akadályoznak meg vagy csapdába csalnak embereket – ugyanakkor sok egyéni dráma is kibontakozik, amelyekből mindig az látszik, hogy az ember mennyire gyilkos lény. A másságot megtorolja. Van egy nagyon erős vita a sorozatban, amikor arra világítanak rá, hogy az átlag Amerika mennyire rasszista. Ezzel a kiterjesztéssel nagyon mai is az üzenet – még mindig nem tanult az emberiség, és ugyanazok a különbségek szítanak gyűlöletet még mindig.

A végére azért kezdett elszállni a sorozat. Messzire elmennek azzal, milyen náci vezetők maradtak életben és rejtőzködnek. Az már túlzás. Sokkal izgalmasabbak az olyan katonák, akik gyalog létükre meglepően intelligensek, mint Travis – Austin Ted Bundyról mintázta.

Már csak azért is figyelemre méltó, mert Al Pacino sorozatszerepet vállalt. Jó a karaktere.

A 2. évad már be van rendelve, érdekel is, mit tudnak még kihozni a sorozatból.

 

Hunters – 5/4 hamar rákaptam, részben Al Pacino miatt, részben a sakkos felvezetés miatt. Csak a vége.

Hunters: Season 1 Official Trailer (2020) Al Pacino - YouTube

SpoilerZóna

Barbarians

A római helytartó közli a királlyal, hogy egy módon mentheti meg a népét: adja át a trónt a fiának. A férfi elsőre értetlen: a halál után örökölnek a fiak. Majd megérti, pont ezt akarják. A tó mellett a földbe döfi a kardját, majd a f2_125.jpgvízbe sétál és megfullad. Thusnelda apja meg is ragadja a lehetőséget és kikiáltja magát az új királynak.

Arminius későn tudja meg, mit kértek az apjától. Kiábrándul Rómából, és már más terveket sző. A seregbe osztagként szolgáló barbárokat kéri fel, álljanak mellé. Lerázzák a római igát. Őket viszi magával a törzsébe, és veszi át az apja trónját, elvéve a hatalmat Thusnelda apjától.

Megkeresi a menekülő Thusneldát és Folkwint, és alkut ajánl. Tudja, a római neveltetése miatt benne nem bíznak meg. De a lányt látnoknak tartják, rá hallgatnak. Feleségül veszi, egyesítik a törzseket és legyőzik Rómát. Utána visszatérhet Folkwin mellé, mindig is tudta, hogy ők lesznek pár. Beleegyeznek. Thusnelda hazatér vele, míg Folkwin marad rejtve - Róma halottnak hiszi, így is kell maradnia. A pár egybekel, a lány apja bosszút tervez. Fáj a hatalma elvesztése, és kész Arminius terveitf1_123.jpg elmondani a rómaiaknak.

Folkwin csoportján rómaiak ütnek rajta, a férfit halottnak hiszik. Arminius egyesíti a törzseket, és Thusnelda megkapja az oldalán a hatalmat, amire mindig is vágyott. Igazivá teszi a házasságukat, már nem csak politikai álházasság.

Nem hisznek az árulónak, Arminius terve marad életben és a római légió megindul az erdőn át, hogy rendet tegyen a falvakban, f3_120.jpgmíg Arminius seregei felkészülnek. Nagy csata, Róma elesik.

Thusnelda szembesül vele, hogy Folkwin él, de mindketten tudják, nem mond le a hatalomról, és azt Arminius mellett kapja meg. A látó azonban figyelmezteti: gyereket vár, és korábban fogant. Folkwin, nem Arminius az apja. (Nem tudják, hogy Folkwin a menekülés idején már az isteneknek ígérte az elsőszülöttjét áldozatként.) Arminius maga mellé akarja venni a gyerekkori barátot, a tábornoka lehetne. Folkwin közli, előbb öli meg.

A kegyelem ára

Bryan meggyőzi a Johnny D. ellen tanúskodó férfit, hogy mondja el az igazat. Ő a bíróságon mindent elmesél,f4_1.jpeg hogyan vette rá az ügyészség a hamis tanúzásra. Megvannak a vallomások, melyek a férfi alibijét igazolják. A bíróság mégis úgy dönt, érvényben hagyják az eredeti döntést, és Johnny D. marad a halálsoron.

A Legfelső Bíróságra mennek, ahol már nekik adnak igazat. Az újratárgyaláson az ügyész belátja, hogy egy ítéletet véd és nem az igazságot. Ő is kéri, ejtsék Johnny D. ellen a vádakat. Johnny D. visszakapja a szabadságát. Bryannel jó barátok maradnak, együtt küzdenek a halálbüntetés eltörléséért. 

Music

Családos, újrakezdős, értékekre lelő.

Kazu, a barátainak Zu zűrös nő. Többször is bajba keveredett, még a nagyanyjától is próbált lopni, aki utolsóként maradt meg neki. Már egy ideje nem droghasználó, de még küzd a függőséggel és rendes állása sincs – gyógyszerek illegális kereskedéséből, mint díler tartja el magát. Az élete akkor változik nagyot, amikor a nagyanyja music2.jpgmeghal, és a nőre marad a húga gondozása. Music nagyon tud szeretni, életvidám teremtés, de súlyosan autista, aki egyedül képtelen ellátni magát. Zu beköltözik a nagyanyja lakásába a testvéréhez, és próbálkozik a lány megértésével, ellátásával. Szerencsére a ház tulaja és az egyik szomszéd segítőkészek, így amikor már nem bírná, van, aki segít folytatni. Zu vonzódni is kezd Ebóhoz, a férfinak azonban megvan a maga baja: a felesége elhagyta, hogy hozzámehessen Ebo bátyjához. AIDS beteg, és a gyógyszer beszerzése nem könnyű.

Annyira vártam ezt a filmet, leginkább Sia miatt. Az énekesnője zenéjét nagyon szeretem, a filmhez készült albumát sokszor meghallgattam már. Bár azt tudnám mondani, hogy ugyanazt az élményt tudta hozni a film is, amit a Music album, de nagyon-nagyon a zene nyert nálam.

Egyrészt, csak sejtem, hogy mi lehetett a film célja. Érzékenyítés, és többeknek megmutatni, mit takar az autizmus, és miért kell elfogadni az autista személyeket is. Csak éppen Music már a skála rosszabbik végén van, aki folyamatos felügyeletre és ellátásra szorul. A terheket láttam a történetben, de mindazt, amiért megéri ezt csinálni, nem. Az csak egy dolog, hogy nem tudnak kommunikálni vele, de Music ki sem fejezi magát. A rohamai ijesztőek. Talán érzéketlen is vagyok, sőt biztosan – de hol lehetett azt látni, hogy Zu kap valamit ebből a kapcsolatból, vagy korábban a nagyanyja? Nekem csak az jött le, hogy Music felelősség és bármilyen durva is legyen ez a szó, teher is. Zu ugyan elmondja a végére, hogy ad neki a húga, de kérdem: mit?

Azt sem tudom mondani, hogy azt visszaadná a film, milyen Music helyében lenni. A zenés betétek inkább szürrealisták és furák. Ugyan Ebo magyaráz pár dolgot, és ez érthetőbbé teszi a látottakat – pl. ahogy Music kapkodja a tekintetét, és miért kell az a fejhallgató – de a lány helyébe nem tudtam beleképzelni magam. Még csak abban sem vagyok biztos, hogy érzékeli aközött a különbséget, hogy egy intézetben van vagy a testvérével. Ha ugyanúgy megtarthatja a napi rutinját, számít neki, hogy ki süti a tojást vagy fonja be a haját? (Ziegler különben nagyon szép alakítást nyújt.)

Zu történetét jobban át tudtam érezni. Talán Music az a felelősség, ami kell ahhoz, hogy felnőjön és elkezdjen felelősséget vállalni. Amíg csak magáért felelt, halmozta a bajokat, de már másra is kell gondolnia. Ugyan az előzményeket nem ismerjük, de Zu fejlődéstörténete itt van, és Kate Hudson ebben a filmben játszhat is. Sokkal jobbak a drámai részei, mint amikor Music zenés képzelgéseiben díva vagy játszótárs.

Ebo történetében is úgy érzem, valami kimaradt. Elég komoly drámák vannak az életében, de érzésben nem éreztem, hogy ez átjönne. Az AIDS, ami a feleségével történt. Leslie Odom Jr. nagyon szimpatikusnak játssza, de a karakter kapcsán több hiányérzetem is volt.

Egy nagyon egyedi, szerzői filmmel van dolgunk, amiben nagyon ott van a készítője világa. Nem csak a zene miatt, de nagyon erős a vizuális nyelvezete és a zene szerepe. Csak éppen ez egy komoly dráma, több oldalról. Ezt nem éreztem elég ütősnek benne.

Azért nem bánom, hogy megnéztem, de a jövőben inkább az albumot hallgatom majd.

 

Music – 5/3 egyedi és szerzői, a témája is fontos, de még engem sem tudott meggyőzni. Hiányérzet!

MUSIC Trailer (2021) Kate Hudson, Sia, Maddie Ziegler Movie - YouTube

süti beállítások módosítása
Mobil