Minden napra egy film

Minden napra egy film

A vér szava

2020. október 31. - BBerni86

Anyóssal küzdő, családalapítós, megszállottas.

Jackson megtalálta az igazit, és életében először hazavisz egy lányt bemutatni. Helen csinos, New York-i lány, aki árvaként fontosnak tartja, hogy jól kijöjjön a párja édesanyjával. Martha szeretettel is fogadja a lányt, és a karácsonyi látogatást meg is hosszabbítják. Jackson itt szembesül azzal, hogy az egykor nagyon sikeres 10_31a_ver_szava.jpgversenylovakat tenyésztő farm egyre rosszabbul megy, az anyja már nem bírja egyedül a terheket. Szóba kerül az eladás is. Amikor kiderül, hogy Helen teherbe esett, Jackson feleségül is veszi. Miután a nőt megtámadják a lakásukban, ő veti fel, hogy egy évre leköltözhetnének a birtokra, ő ott szülné meg a babát, míg Jackson rendbe teszi és eladásra kész állapotba hozza a farmot. Martha azonban már kimutatja a foga fehérjét: megszállottan érdekli a baba, rátelepszik a fiára, és igyekszik éket verni a pár közé. Helennek harcolnia kell a családjáért, és egyedül Alice, Jackson apai nagyanyja segít neki olyan információkkal, melyeket Martha nagyon el akarna rejteni.

Amikor a néző többet tud, mint a film főszereplői. Jó kis thriller hangulat kijöhet ebből, hiszen mi látjuk, milyen mesterkedések zajlanak, míg a főszereplő szinte vakon sétál bele az egyre veszélyesebb helyzetbe. A feszültség pedig csak nő és nő… ez remekül összejött ennek a filmnek is.

A film veszélyforrása Martha, aki elsőre egy életvidám, talpraesett nő, aki meglepően jól fogadja, hogy a fia életében más lesz az elsőszámú asszony. Csakhogy, mi elég hamar rájöhetünk, hogy ő nagyon is mesterkedik dolgokban. Ha csak a film elejét nézzük, ott van Helen teherbe esése. Martha nagyon jól látta, hogy mennyire egymásra vannak kattanva a fiatalok. Amikor elöl van Helen spirálja, a lány arcán látni, hogy nem ő vette elő. Majd kiderül, hogy a karácsonyi látogatás alatt teherbe esett. Az esküvőn, amire a baba miatt kerülhet sor, a nagyi meg is jegyzi a lánynak, egy elég szemléletes képpel, hogy Martha milyen jól ért az elrendezett/véletlen teherbe esésekhez. De ez csak a film eleje, ennek az asszonynak végig vannak trükkjei és manipulál mindenkit a környezetében. Egy jó részét mi látjuk, és félthetjük Helent, de lesznek meglepő fordulatok is.

A kettő együtt nagyon működött, feszült és veszélyérzettel teli hangulat uralja a filmet. A végére kezd csak szétcsúszni az atmoszféra, addigra már inkább az őrület és a megszállottság túlzottsága szélsőségessé és hiteltelenné teszi. Túl messzire megy el Martha, a finom műveletekkel hathatósabb eredményt ért el, és ijesztőbb is volt.

Mivel ennyire Martha és Helen van a középpontban, a film sarkalatos pontja, hogy milyen színésznőket találtak a szerepre. Ebben pedig szintén jelesre vizsgáztak. Gwyneth Paltrow gond nélkül hozza a jólelkű szőkét, aki a vészhelyzetben össze tudja kapni magát, és megmutatja, hogy több mint egy törékeny szépség. Ilyen karakterért kapott Oscart is. A filmet azonban Martha, vagyis Jessica Lange adta el. Aki a kezdetektől AHS néző, annak nem kell ecsetelnem, micsoda erővel játszik gonosz manipulátorokat a színésznő. Már itt bemutatja ezt, és nagyon viszi a filmet, ahogy az energikus, szimpatikus anya karakterből eljut a full megszállott, bármire kész őrültig.

A többiek csak statiszták mellettük, még Jonathon Schaech is, aki Jackson formálójaként kicsit több szereppel bír. Mondhatni, neki inkább eye candy szerep jutott. Érte megy a harc.

Nem egy mai film, de annyira kortalan a konfliktus és a szereplők viselkedése, annyira nem számít, hogy mikor játszódnak az események, hogy ma is éppen olyan jól nézhető. Ok, a mai technika mellett Martha pár trükkje gyorsabban lelepleződne, de nem is ez a lényeg.

Kellemes meglepetés volt ez a film. Lekötött a sztori, jók a színésznők benne, és megvan az a thrilleres feszültség, ami egy ilyen filmbe egyszerűen kell.

 

A vér szava - 5/4 kiszámíthatóvá lett, de hangulatos és máig működőképes thriller jó szereposztással.

https://www.youtube.com/watch?v=-4ND1MUvcXA

Igen, séf

3. évad

Éttermes, szerelmes, baráti társaságos.11_1igen_sef3.jpg

A Claude Monet étteremben változás vár Maximra. Mivel Vikát mentette meg egy nehéz helyzetben, elárulta ezzel a séf mesterkedéseit, amit nem bocsátanak meg neki. A konyhából mennie kell, de Vika felveszi a vendégtérbe pincérnek. Igyekszik beletanulni, de szíve szerint menne vissza főzni, és igyekszik megbékíteni a séfet. Közben felméri, még mindig Vika számára a Nő. Hozzá is igyekszik közeledni, de nem várt vetélytársa akad. A válófélben levő Gyima szeme megakad a nőn, és mivel az exe éppen minden pénzét el akarja szedni, az is tetszik neki, hogy Vika nem kér tőle semmit. Ez lehet Max retúrjegye a konyhára, de a nő is, a konyha is kellene neki. Közben Kosztya és Násztya a fiukat várják, és esküvőre spórolnak. Új szakácsot is kapnak, akinek múltja van a séffel…

Részben szappanopera a konyhán, és most igazán éreztem benne azt a szappanos hatást, amit egy idő után zokon tudok venni a sorozatokban. Ugyan a Jóbarátok óta tudjuk, hogy a komédiákat is érzelmekkel kell eladni, de azért lehetnének határok.

Maxim és Vika története már olyan, mint a rétes. Csak nyújtják és nyújtják… Nem tudtak együtt maradni, Vika már nagyon nem bízik a férfiban, de mégsem tudják végleg elengedni egymást. Így aztán folyton keringenek egymás körül, hol összejönnek, hol veszekednek, de minden kapcsolatukat a másik iránti érzéseik szabotálják. Ez volt ebben az évadban is, és már nagyon éreztem az ismétlődést. Ok, azért abban volt ötlet, hogy Gyima fellép udvarlóként, és mennyi mindent lenyel a nőtől…

Volt vérfrissítés is az évadban, ami még jól is sikerült. Sasha elment, érkezett helyette Kátya, akit nagyon nehezen vett fel a séf – Gyima ultimátumot adott. Jót tett a konyha dinamikájának egy nő, és az a fajta szakácsművészet, amit képvisel, a konyha arculatát is feldobta. Az pedig humor lehetett, hogy a séffel milyen kapcsolatban van, mire gondolnak a többiek… Kár, hogy ebből is arra lyukadtak ki, hogy Kátya bekerül Sasha helyére Maxim és Vika közé.

Még mindig tudják mozgatni Násztya és Kosztya kapcsolatát, bőven kapnak játékidőt, és ehhez nem is kell olyan kapcsolati viharzás, mint Maxim történetében. Fix pár, akik legfeljebb azon tudnak harcolni, hogy a lány túl sokat és nagylelkűen jótékonykodik, gyakran a józan ész határán túl is. Rendszeres mellékszereplő lett a lány apja, aki szintén állandó humorforrás. A kolbászgyár tulaja, akinek vegán lánya van…

Az ilyesmit mennyivel jobban díjazom benne, mint a szerelmi szálakat, főleg a kifárasztott Maxim – Vika vonalon…

A konyhában is akad bőven mókás helyzet, és sikeresen hoznak új poénokat, miközben már bejáratott elemeket építenek tovább. Van a szakács, aki rendszeresen lopkod. Azt már nézzük két évada. Most viszont a séf helyettesen meg akarja zabolázni, és igyekszik rajtakapni. Erre megindul a trükközés, hova lehet a húst dugni… De jön új tulaj is, vele változások az étteremben és új színek.

Egyszerre munkahelyi komédia és szappanos romantikus komédia. Amikor az egyik szál nagyon megy, a másik csendesebb. Talán ezért is nézem annyira lelkesen. A konyhás dolgokon tudok nevetni, és hiába zúgolódom, azért érdekel, mi lesz a szereplők sorsa a magánéletükben is. Arra akar valaki fogadni, hogy Maxim és Vika most sem tudnak együtt maradni? Ok, aki eddig nézte, tudja, hogy esélytelen, hogy legyen két működő párkapcsolat a sorozatban, és az a hely a Násztya – Kosztya duóé.

Mélységet most sem fedeztem fel benne, de nem is kerestem. Szórakozom ezen.

Mit tudnék záró gondolatnak ide tenni? Kicsit naiv, nem is kicsit mesés, szappanos is, de hangulatos sorozat, ami 3 évad után is leköt. Nézem a negyediket is!

 

Igen, séf - 5/4 bár a Vika – Maxim szál egyre fárasztóbb, a sorozat aranyos és nézeti magát. Humoros.

https://www.youtube.com/watch?v=pmo1NXYlHWU

GameDay

Hívjam szívfájdítónak? Filmek, amiket már látnunk kellett volna, de a COVID miatt csak csúsznak és csúsznak... Vajon melyek ezek? (A jelenleg kiadott magyarországi mozibemutató, de ezek még csúszhatnak.)

1: A DC harcosnője, aki a diszkókorszakba megy most hősködni. (dec.24)gamef_44.jpg

2: A Marvel hősnője, akiről megtudjuk, mit tett, amíg a világ Thanos által megfogyatkozva létezett. (május 6.)

3: A Disney megmutatja nekünk, milyen hajóskapitány a Szikla, miközben egy újabb vidámparki játék kap saját filmet. (július 29.)

4: mielőtt Gary színre lépett, a titkos szervezet már akkor is óvta a világot. Most vár ránk Raszputyin, a huszadik század első fele, meg egy úri szabóság eredettörténete. (a magyart még nem tették ki, de év elejére volt legutóbb tervben)

Megoldás: Tovább!

Tovább

The Fugitive

1. évad

Ártatlanságot bizonyító, hajszás, merénylős.

Mike Ferro élete egyetlen végzetes hibával siklott ki. A testvérével bulizni voltak, ő részegen elaludt a kocsiban, amivel balesetet szenvedtek. Nem csak a testvérét vesztette el, de azzal is megvádolták, hogy ő vezetett és 10_30thefugitive.jpgfelelős a halálokért. Évekre börtönbe kellett mennie, és kikerülve alig kap állást, jóval a képességei alatt. A családjáért tart ki, a feleségéért és a lányukért. Metróval menne, amikor támadás történik. Bomba robban, és Mike segíteni igyekszik a magához hasonló túlélőknek. Ahogy a rendőrség elemzi a felvételeket és a túlélőket figyeli, meggyőződésük, hogy Mike volt a merénylő. Esélyt sem kap magyarázatot adni, megindul ellene a hajsza. Mike egyszer már megtapasztalta, hogy a rendszer igazságtalan és bedarál, így nem adja fel magát. A saját kezébe veszi a nyomozást, és az igazi robbantó nyomába ered, míg a különleges nyomozati egység őt igyekszik lépre csalni. A merénylő, Mike és Bryce detektív között macska-egér játszma indul.

A sorozatokat hétvégére szoktam hagyni, de nagyon nehezemre esik ez a valamit sorozatnak tekinteni. Így pénteken mesélek róla, mintha film lenne, hiszen számomra sokkal inkább az volt, mint tévésorozat.

14 epizódból állt az évad, de egy-egy rész csak 6-9 perces, így tulajdonképpen a hossza is egy filmnek megfelelő. De nem ez a fő oka, amiért ide tettem. A cselekménye és a részek felépítése miatt. Mindegyik olyan, mint egy vagy két jelenet a filmből. Szervesen kapcsolódik az előtte és az utána levő részekhez, nincsen semmilyen bontás, ami miatt külön rész lenne. Nem is részenként néztem, hanem összevártam minden epizódot, és egyben, filmként néztem végig az évadot.

Az alapja az, ami miatt ezt a címet adták neki. Egy ártatlan ember, akit bűnösnek tartanak, és egy profi rendőr van a nyomában, aki nagyon sokáig bele sem akar gondolni abba a lehetőségbe, hogy a menekülő akár igazat is mondhat, és rossz ember nyomában jár. Ma már nem friss élmény a Harrison Ford film, így sokaknak akár ez lehet A szökevény. (Bár azt javaslom, akinek lehetősége van rá, nézze meg a Ford-filmet is. Nem véletlenül volt sikerfilm, ma is jól működik, ha a technika meg is haladta a történetet.)

Modernizáltak sok mindent, így nem egy sima gyilkosság miatt üldözik a hősünk, hanem egy bombamerényletért. Nehezebb a menekülés is, hiszen a mai technikát bevetik ellene. Egy telefonálás, egy kamerába belenézés is a játszma végét jelentheti. Arról nem is beszélve, hogy a sajtó mit alkot közben.

Bár akciófilm, és elejétől a végéig pörögnek az események, azért elég súlyosan benne van az is, hogy a szenzáció adható el, elsőnek kell lenni a hírekkel, és ennek milyen erkölcsi és egyéb következményei vannak. Az Éjjeli féreg szintjére nem jutnak el, és a riporter is egy fokkal szimpatikusabb az ott látottnál, de a sorok között szépen ott van ez a kritika is.

Az adja el, mennyire rohannak az események és nincsenek üres menetek. Talán ennek a feldarabolt formátumnak ez volt a fő erénye: nem értek rá átvezetésekre és lassításokra, minden részbe, 6-8 percbe bele kellett tenni egy nagy adag adrenalint is.

Nem úgy látványos, mint egy Halálos iramban film, de amit ilyen formátumba bele lehetett tenni, azt megoldották.

Bár, van egy olyan tippem, hogy a stáblista vonzóbb lehet, mint az esetleges akcióelemek és látványok. Boyd Holbrook még csak nevet gyűjtöget, és Natalie Martinez, Genesis Rodriguez sem sztárok, de van benne egy Kiefer Sutherland, aki a 24-gyel akciósztár lett. Itt megint ügynök, nyomon van, akcióban – és az eredetihez képest plusz ötlet, hogy nem ő a menekülő.

Nem az akciófilm a zsánerem, de ezzel elvoltam. Szórakoztató – és inkább film!

 

The Fugitive - 5/4 a szereposztásban van csavar, a történet izgalmas. De miért sorozat? Ez egy filmfelvágott.

https://www.youtube.com/watch?v=PadnXJrMp2g

Mit várunk?

Cím: The Forgiven

Készítők: Ralph Fiennes és Jessica Chastain kapták a főszerepet, ezen felül regényadaptáció.mit_73.jpg

Műfaj: thriller

Cselekmény: egyelőre egy nagy kérdőjel. A regény alapján egy unatkozó londoni pár elfogadja egy barátjuk meghívását egy marokkói buliba, de menet közben halálra gázolnak egy helyi fiút. De mi lesz belőle filmen?

Várható megjelenés: a COVID miatt az utómunkák csúsztak/csúsznak, így kérdőjeles.

Miért várós? 

  • Regényből készült, ami nálunk még nincs kiadva. Vajon a film miatt ki lesz?
  • Mindkét főszerepet játszó színészt bírom.
  • Kíváncsivá tesz, hogy még semmit nem tudok róla.

A bostoni fojtogató

Sorozatgyilkos után kutató, indítékokat megértő.

Bostonban az asszonyok nincsenek biztonságban. Egy gyilkos garázdálkodik, aki bejut a lakásokba, bántalmazza és megfújtja a védtelen nőket. A közvélemény és a sajtó egyre inkább követeli a gyilkos elfogását, míg a rendőrség egyre tehetetlenebbnek tűnik. Az esetet végül John S. Bottomly kapja, aki a jogászként megtanult alapossággal veti bele magát a munkába. Minden jelentősnek ítélt nyomot és bejelentést lekötnek, és sorra 10_29a_bostoni_fojtogato.jpghallgatja ki a férfiakat, akik valamiért felkeltették a figyelmét. Szereti a prostituáltakat fujtogatni? A szomszédnak több, mint gyanús a viselkedése? Sorra kerülnek. Így jutnak el végül a családapa, lelkiismeretes munkás Alberthez, aki még maga sem tudja, mi munkál benne igazán. John válaszokat akar, és a pszichére kell hatnia, hogy megkapja azokat. A nyomok Albertre mutatnak, de kellene egy vallomás is, és a biztos tudat, hogy a gonoszt megfékezték.

Divatos zsáner az olyan krimi, amiben egy sorozatgyilkost igyekeznek elfogni. Újabban azok is nagyon szép köröket futottak, amelyeknek valódi bűntény adta a hátterét. Nekem egy sorozat a kedvencem valami hasonló témában, a Mindhunters. De lehetne sok-sok példát hozni. Ez most menő – a sorozatgyilkosok filmen azok lettek.

Az egyik olyan film, aminek ezt köszönhetik, mert letették az alapokat, ez volt. A bostoni fojtogató. Egy férfi története, aki rettegésben tartott egy várost és nagyon komoly rendőri munka kellett, hogy végül kézre kerítsék.

Ezt a folyamatot mutatja be a film a rendőri oldalról. John karaktere lett kiemelve, aki módszeresen összefogta a szálakat, és így végül elérte a kívánt eredményt. A filmet kicsit vontatottá is teszi, ahogy elkezdik szűkíteni a kört. Tulajdonképpen azt látjuk, hogy egyik gyanúsított után következik a másik. Az emberek nagyon hatékonyan mutogattak egymásra, és sok férfit kellett ártatlannak találni, ha valami miatt előtérbe is kerültek. Közben a háttérben ott voltak a gyilkosságok, de a korra jellemzően kifejezetten szemérmesen ábrázolva. Ma már máshogy nézne ki egy ilyen film.

Az már egy fokkal izgalmasabb, amikor megvan Albert és a miértekre keresik a választ. Nem véletlenül jutott eszembe a Mindhunters, de a sok évadot megélt Gyilkos elméket is felemlegethetném. A nyomozó tudni akarja, miért. Meg akarja érteni az elkövetőt, és egy érdekes pszichés helyzettel találja szembe magát. Albert egyfajta betegségben szenved, és nincs tudtában annak, miket tett. John dolga az lesz, hogy viszonylag kíméletesen erre ráébressze és megnyugtathassa a város lakóit, hogy vége. Nem lesz több gyilkosság.

Nem tudok elmenni amellett, mennyire hosszúnak éreztem ezt a filmet. Nagyon sok vakvágány, amíg eljutunk a valódi tetteshez. Ha kicsit változatosabban kerülnek elő és mások a kihallgatások, jobban lekötött volna, így viszont hamar beleuntam. Amikor már Albert megvan, akkor is nagyon lassan haladnak az események. Ettől kevésbé izgalmas lett, és egyre inkább érdektelenné váltam. Miért tette Albert? Színlel, vagy tényleg nincs tudtában annak, hogyan gyilkolt tucatnyi alkalommal? Hamar kezdtek nem érdekelni a válaszok.

A szereplők közül a gyanúsítottak és az elkövető kapott nagyobb és izgalmasabb körítést. A nyomozóról annyit tudtam meg, milyen szilárd elvei vannak és semmi többet. Talán nem is véletlen, hogy azt a karaktert kapta Henry Fonda. Számomra már magában a jelenlétében is van valami olyan szilárdság és pozitívum, hogy hiteles tőle a karaktere.

Nagyobb lehetőség volt Tony Curtis esete, aki a kéjgyilkost kapta. Egyszerre játszhatta el a gyilkos és a tudattalan én-t is, akinek fel kell fognia, hogy mit tett. Jó színész, megoldotta, és működött a párosa Fondával a közös jelenetekben. Ez nézette leginkább velem a filmet.

Kár, hogy nagyon éreztem rajta a korát – ma sokkal pörgőbb lenne egy hasonló történet.

 

A bostoni fojtogató - 5/3 alapos, pszichés kitérőkkel elkészített film, de ma hosszúnak és körülményesnek tűnt.

https://www.youtube.com/watch?v=l48RxxhjhqM

Vivarium

Menekülni vágyó, gyereket nevelő, rejtélyes.

Gemma és Tom fiatal pár, akik nagyon szeretnék elkezdeni a közös életüket, egy saját otthonban. Lakást azonban nagyon nehéz találni, nekik sem sok esélyük van. De felfigyelnek egy programra, ahol ki is mehetnek megnézni a felépített álomotthont, amibe szinte azonnal be is költözhetnek. Egyforma házikók egy unalmas utcában, sehol 10_28vivarium.jpgsenki. Amikor az ügynök is eltűnik, Gemma és Tom is menekülőre fogná, de nem tudnak elmenni. Itt ragadtak. Hamarosan egy babát találnak a házban, mellette egy papír. Neveljék fel, és szabadulnak. A fiú az emberi gyerekeknél lényegesen gyorsabban nő és bámulatosan utánozza Tomot és Gemmát. Az igényeit kielégítik, de szeretni egyikük sem tudja. Tom a megszállottja lesz a menekülésnek, ásni kezd, míg Gemma a fiúval próbál szót érteni. Nem sejti, hogy a valóság sokkal rosszabb lehet, mint amit magukban gondolnak.

A film felénél járhattam, amikor elkezdtem töprengeni, miért maradt a magyarban is vivarium a cím. Ne tűnt angol kifejezésnek, így rákerestem. A vivarium tulajdonképpen egy terrárium, amiben hüllőt lehet nevelni. Olyan, mint egy nagy, üveg doboz, több hosszban és méretben gyártják. Így már passzolt is a film tartalmához, hiszen tulajdonképpen azt láttam, hogy egy mesterséges és elzárt környezetben Tom és Gemma gyereket nevelnek. (Aztán kiderül majd az is, hogy mi a gyerek igazából.)

Az elején még alaposabban figyeltem, és van egy korábbi jelenet, ami önmagában röviden elmondja, mit látunk. Gemma tanárnő és egy halott kismadarat kell elmagyaráznia, mi történt vele. Elmondja, hogyan élnek a kakukk madarak. Idegen fészekbe rejtik a tojásukat, és a kakukkfióka végez a madár igazi utódaival is akár, kilöki őket a fészekből, hogy nevelő szülei őt etessék és neveljék. Onnantól kezdve, hogy a fiú megérkezik, ez a film erről szólt. A pár a két énekesmadár, akik megkapták a kakukkfiókát, aki felemészti őket.

Az egésznek a metaforáját még akár díjazni is tudtam volna, ha láttam volna benne értelmet. Mi a célja annak, hogy a gyereknek így kell felnőnie? Amire felnevelik, nem ért meg ennyit. Csak reprodukció zajlik, ezzel nem lehet egyről a kettőre jutni.

Ok, nem feltétlenül a „kakukk” szemszögéből kell közelíteni. Ott van Gemma és Tom is, akik máshogy reagálják le a helyzetet. Tom időnként robban, drasztikus megoldást használna, de Gemma mindig visszafogja. Tomot meg tudtam érteni, a nőt nehezebben. Nem viselkedett úgy, mintha ő megszerette volna a gyereket. Sőt, helyenként kifejezetten erősen fejezte ki, mennyire idegesíti és gyűlöli. Akkor miért ment bele olykor az anya szerepbe? Nem értettem a nőt, és ez megint zavart.

Annyira vártam valami csavart, vagy értelmet, de nem kaptam. A szereplők részéről sem, a történetből sem. Így meg nincs, amit értékeljek benne.

Azon túl, hogy egy kakukk történetet látunk, miről akar mesélni nekünk ez a film? Annyira sci-fi körítése és titokzatossága van, hogy nem akarom elhinni, hogy nincs benne üzenet. Csak nekem nagyon nem sikerült megfejteni.

Külcsínre is olyan semmilyen. Minimál helyszínen forgott, az egyformaságával kifejezetten irritáló ál kisvárosi környezetben. A végére a szürreális jelenetek meg zavaróak lettek.

Nekem egy filmet a színészei is simán el tudnak adni, de itt ez sem történt meg. Nincs gondom Jesse Eisenberggel, nekem még a Lex Luthor karaktere is belefért. De itt olyan céltalan a figurája… Az, mondjuk még rosszabb, Imogen Poots milyen arcokat vág itt. Kész szenvedéstörténet csak azt megnézni.

A kritikusok nálam sokkal jobban szerették – talán azt kellene megnéznem, szerintük mi volt a film üzenete. Nekem az hibádzott, de nagyon.

 

Vivarium - 5/2 értelme nem sok volt, egy film eleji képet bontanak ki egy abszurd sci-fi mesében. Fájt.

https://www.youtube.com/watch?v=U3Xy2x9NDrw

Idézzünk!

Irvin Yalom egyszer azt mondta, az ember kétszer hal meg igazán. Először, mikor megszűnik lélegezni, aztán pedig másodszor, amikor valaki utoljára ejti ki a nevét. (The Boys)

 

(A férj indoka, miért ment titokban terápiára.)

Nem akarom, hogy úgy végezzük, mint Barbie és Ken. Te műanyagként, én meg töketlenül. (Nyílt titkok)

 

(A bunkerben felbukkanó házvezetőnői feladatokat ellátó nimfa felkavarja a kedélyeket.)

  • Még ha az is, akinek mondja magát...
  • Varázs robotporszívó?
  • Mindegy. Szerinted jó ötlet, hogy ott legyen velünk?
  • Hát, a folyosó végén már ott lakik a Sátán fia.
  • Komolyan. Chuck világokat töröl el. Amara bujkál. Jack pedig...
  • Szétesett.
  • Igen.
  • Rendben lesz. Én túléltem már rosszabbat is. És nézz rám, totál rendben vagyok!
  • Az, hogy elnyomod a traumáid nem jelenti, hogy jól vagy.
  • Dehogynem. (Odaát)

 

(A bosszúterv készül, mindenki bedobja, amit tud.)

  • Tehát Anthony és én elhelyezhetjük a bombát, és simán visszavonulunk. Csak kell valaki, aki eltereli a mihaszna nagyi figyelmét. A legjobb elterelő kell. Mit szólsz hozzá, Sarika? Olyannak látszol, aki csomó üzletben a menedzserrel szeretne beszélni.
  • Csak akkor, ha a kiszolgálás átlagon aluli.
  • Az én menedzseremmel is beszélni akartál!
  • Létezik hajháló, Grace.
  • Oké, nem, ide igazi elterelés kell.
  • Ha arra kerülne a sor, hajlandó lennék megmutatni a kazoomat.
  • Meg... nem. Nem, ugyan már! Nem. És légyszi, sose mondd meg, mire utaltál!
  • Hé, Mr. G.! Ez milyen lenne? Mondjuk, hogy esik az eső. Az ingem természetesen ki van gombolva. Odasétálok, és ezt csinálom: (Énekelve:) Talán a moziban láttalak, csajszi. Talán az autómosónál láttalak. Nem emlékszem, hol láttalak, csajszi. De emlékszem, hogy tetszettél, csajszi.
  • Kanapé lefújva! Koporsó kell majd a ribancnak. (A.P. Bio)

 

(A vért felmosni soha nem egyszerű.)

Azon az éjszakán rájöttem valamire, amit a legtöbb embernek nem kell megtanulnia. A gyilkosság bűn. A gyilkosság kárhozatba taszít. De a gyilkosság munka is. (1922)

 

(A találékony árus soha nem adja fel.)

  • A kos nem kell? Fiatal, szépséges és okos, mint az unokaöcsém.
  • Úgy dicsérgeted, mintha el akarnád venni.
  • Még ma el kell adnom. Kenőpénz helyett vittem az egyetemre Szoszik miatt, aztán ez a majom nem levizsgázott? (Igen, séf)

 

(Archer új inast kap, vajon meddig marad életben?)

  • Üdv otthon, uram.
  • Kösz, udvarias behatoló. Most lelőlek. (Archer)

A tulajok

Félresikerült rablós, menekülős, sunyi öreges.

Pár helybeli fiatal, kiegészülve egy idegen bűnözővel megelégeli, hogy az élet csak rossz lapokat oszt nekik. Terry anyja takarítónő egy környékbeli, nyugdíjas házaspárnál. Ő állítja, a pincében van egy nagy széf, tele pénzzel. A ház is tele értékekkel, a pár nem is kicsit tehetős. Elhatározzák, amikor a házaspár kiruccan, betörnek, és visznek, amit csak lehet. Be is mennek, de a széfet nem tudják kinyitni. Közben Gaz barátnője is telefonál, kellene neki az a_tulajok.jpgautó. Gaz becsalja Mary-t a házba, és ráveszi, hogy a születendő gyermekük jóléte érdekében hagyja, hogy a Huggins házaspárt is elkapják, és kiszedjék belőlük a széf nyitókódját. Az öregeket elkapják, megkötözik, de nem akarják megadni a kombinációt. A doktor a lelkükre tud beszélni, és szembeszállnak Nathannel, aki megkínozná az öregeket. Kiszabadítják őket, és a doktor segítséget ígér nekik. Ám mire észbe kapnak, kiderül, hogy talán rossz emberben bíztak, mert ez a ház olyan titkot rejt, amiért a két Huggins ölni is hajlandó.

Már a fülszövegnél túl sok áthallást véltem felfedezni egy pár évvel korábban bemutatott horrorral, ami akkoriban egész szép sikereket is ért el. Abban is fiatalok törnek be egy hátrányos helyzetű házába – ő nem annyira öreg, viszont vak volt. Csak aztán kiderül, hogy e vak előszeretettel vadássza le a behatolókat, és a háza is mocskos titkot rejt. Ez volt a Vaksötét 2016-ban, ami tulajdonképpen minden téren veri ezt a filmet.

Azt, gondolom, magyaráznom se kell, mennyire ugyanaz az alap van mindkettőben. Csak éppen a Vaksötét az első, így azé az érdem, míg ez a film csupán egy gyengébb utánérzet. Több mindennel lehetett volna játszani, hogy más legyen, ha már mindkettőben betörnek és a kijutásért keményen szenvednek. Ehhez képest még ahhoz sem vették a fáradtságot, hogy a nagy csavart kicseréljék, mit rejt a ház, illetve itt a széf. Annyira a Vaksötét járt végig az eszembe, hogy még csak meglepődni se tudtam, amikor végül nyílt az ajtó, és megláttuk, mi van odabent.

Mivel horror és thriller határán mozog a film, felmerülhet az is, mennyire ijesztő. Nem az. Nem vérengzős film, amikor valaki megsérül, az lövéstől történik, illetve van egy késelés, de azt se látjuk, csak a végeredményt. Kevés a vér, vagyis inkább az ijesztő elemek dominálnak, nem az undort keltőek. Csak éppen ijeszteni sem sikerül. Az öregeken szerintem az elejétől látni, hogy valami nagyon nem stimmel velük. Mivel idősek és rozogák, amikor ők lendülnek bele, olyan eszközökhöz nyúlnak, mint a méreg és a gyógyszerek, a megtévesztés. Nincs jump scream elem sem, simán attól kellene megijedni, hogy a rozzant öregekről kiderül, hogy gyilkos berögződéseik és rutinjaik vannak. (Mondanom se kell, mennyivel ijesztőbb volt a vak férfi, aki sokkal jobb kondiban volt a fiataloknál, a felszereléséről nem is beszélve.)

Gondot okozott az is, hogy nem sikerült egy olyan szereplőt felmutatni, akinek drukkolt volna az ember. A három fiú annyira vesztesnek és suttyónak tűnik, hogy semmi szimpátiát nem keltettek bennem. Ok, rossz körülmények közé születtek és szegények, de a válaszuk erre a bűnözés lett, és annyira tanulatlan, de más értelemben is buták voltak…

Maisie Williams Mary bőrében, aki kicsit több ennél. Még talán az ő túléléséért lehet leginkább szorítani, de ő is túl sok rossz döntést hozott. Gazzal kezdve – minek volt vele? Az sem mellékes, hogy ezt a színésznőt is sikerült külvárosi szerencsétlennek beállítani, ilyen téren működött a koncepció. Ha őt kevésbé is, mint a srácokat.

Tanulságokat nem nagyon akarok levonni – senkiben nem tudjuk, mi lakik igazán. Közhely, de ebből ennél többre nem futja. Úgysem nevelni, szórakoztatni akarnak.

Egyszer meg lehetett nézni, de nem tudott lekötni. Annak érdemesebb megnézni, aki még nem látta a Vaksötétet, akkor lesz benne meglepetés.

 

A tulajok - 5/3 talán jobban tetszett volna, ha nem láttam már volna nagyon hasonlót. Még a csavar is…

https://www.youtube.com/watch?v=ewp3ONMzI7A

süti beállítások módosítása
Mobil