Minden napra egy film

Minden napra egy film

Mélyen az erdőben

2020. április 06. - BBerni86

Színtársulatos, vérfürdőbe torkolló előadásos, rejtélyes.

Egy gazdag, különc nemes meglepetéssel készül elárvult kisunokájának. A gyermek nagyon szereti Piroska történetét, így a nagyapja felbérel egy kis társulatot, hogy adják elő a mesét a gyerek születésnapján. A család kastélya kint van az erdőben, ijesztő a férfi és a személyzete is, ráadásul a környéken egy erőszakoló gyilkos 4_6melyen-az-erdoben.jpggarázdálkodik. A fizetség azonban tetemes, a kastély álomszerű, így a csapat örömmel utazik és tölti a helyszínen az éjszakát. A darab után buliznak, viszonyokba bonyolódnak, és későn veszik csak észre, hogy valami nagyon nem stimmel a környezetükben. Ahogy kezdenek eltűnni, ráébrednek, hogy egy gyilkos les rájuk. Szökni akarnak, menekülni, de a kisfiút sem akarják hátrahagyni a horror kastélyban. Versenyfutás kezdődik az életért, és fogalmuk sincs róla, ki barát és ellenség itt.

Az nem kifejezés, hogy fura volt ez a film. Nem is volt jó nézni, de összeszedtem pontokba, miért is nem tetszett.

1: a cselekmény maga. Rémesen zavaros, nem érteni, mi és miért történik benne. Nincs oka annak, miért teszi a gazdag öreg és a vadásza, amit. Abba is belezavarodtam, hogy akkor mi is történt a lányával, a fiú anyjával? Mesél róla valamit, meg a halálát is láttuk, és a kettő nem ugyanolyan volt. Az sincs megmagyarázva, miért olyan fura a kisunoka. A színtársulat szerelmi téren is több, mint érthetetlen. Az elején úgy tűnik, hogy vannak stabil párok köztük, utána meg azt látjuk, hogy össze-vissza kavarnak itt egymással. Semmi értelme az egésznek, semmilyen téren.

2: a karakterek között nem akad egy szimpatikus sem. Inkább betegnek tűnik mindenki, és nem fizikai értelemben. Egymással is különösen viselkednek, és semmi fontos nem derül ki róluk. Annyi lenne csak a fontos, hogy a színtársulat mutatós fiatalokból áll, az erdei kastély lakói meg már küllemre is ijesztőek? A kissrác simán olyan, mintha telenyomták volna az arcát botoxszal, vagy valami komoly betegsége lenne. Ha már eye candy faktor, az is észrevehető, hogy az utóbbi 20 évben változott az ízlés. A srácok még csak hagyján, de a lányok… Ma már mások az eye candy lányok. Az egyikről itt elsőre le sem esett, hogy lány.

3: furcsa a mozgáskultúra. Néha olyan érzésem volt, mintha a fiatalok táncos betéteket adnának elő. A balett jutott eszembe olyan spontán jelenetektől, mint egy sima ölelés. Ezt látni kellene, elmagyarázni nem egyszerű. Nem természetes módon léptek interakcióba, hanem mintha táncos koreográfiája lett volna a személyes érintkezéseiknek is. Abszolút nem volt természetes, és a mesterkéltségen túl abszurd is volt. Nem is értettem, mit akartak ezzel kifejezni. A furcsa, hogy nem minden esetben, hanem csak egy-egy jelenetben.

Ide sorolnám a felesleges erotikus betéteket és szexjeleneteket. Az valahol vicces, hogy az élet-halál helyzet közepette azt sikerült benyomni a történetbe, hogy több páros is egymásra kattanjon. De ennek nem komédiának kellene lennie.

4: a horror nem ijesztő. Horror akart ez egyáltalán lenni? A leghatásosabb jelenet az volt, amikor a vadász valami mókusfélét belezett ki. Ami a fiatalokkal történik, közelében sincs a tűréshatáromnak. Ennyire steril savval való arcplasztikát még nem is láttam. Egy csepp vér sem volt. Mondjuk, a vér hiánya amúgy is feltűnő. Nem mondhatom, hogy bármit is beleztem ki volna már, még a plüssállataim is egyben vannak gyerekkoromból, de amikor egy friss állati tetemet belez és preparál a vadász, ott nem kellene valamennyi vérnek lennie? Se jump scream, se hentelés, csak a zavaros látvány és cselekmény.

Még csak ismert arc sincs benne, hogy valahogy eladja ezt a… rettenetet.

Azt hiszem, ha normálisabb Piroska és a farkas feldolgozást akarok nézni, rá kell szánnom magam, hogy megnézzem a Tell me a story első évadát. Ez botrányosan rossz volt.

 

Mélyen az erdőben - 5/1 művészfilmbe oltott horror? Zavaros a cselekmény, nem ijesztő a film és fura a látvány.

https://www.youtube.com/watch?v=-bVRd3M4YVI

Drakulics elvtárs

Vámpíros, kommunista rendszeres, nyomozós.

A vietnámiak megsegítésére a magyar állam véradást szervez. Védnöknek hazacsábítják a kubai forradalomban is segédkező Fábián Bélát. Egy a magánéletben is együtt levő párost bíznak meg a megfigyeléssel: Máriát és Lacit. Azt a feladatot kapják, döntsék el, Fábián barát vagy ellenség. Fura dolog akad körötte elég: a hatvanas éveiben jár, de nem néz ki harmincasnál többnek. Sportkocsit jár, a nők odavannak érte, és szörpös üvegéből vért iszogat. Ahogy Laci féltékenységi rohama múlik, hiszen Máriának nőként kellene az alany közelébe férkőznie, felfigyel arra is, hogy rühelli a fokhagymát, tud repülni is, és csak éjjel bukkan fel. Csak nem vámpír a Béla? Nem sejtheti, milyen játszma zajlik a háttérben. Kádár egyenesen Moszkvából kapta a parancsot, hogy szállítsa le az örök élet titkát. Így Mária és Laci is csak bábuk a nagyok játékában, bár Fábiánnak is lesz szava a végjáték előtt…4_5drakulics_elvtars.jpg

Csak nem eljutunk oda, hogy már elkezdenek vicceket gyártani a kommunizmus időszakából? Az utóbbi időszakban láthattuk Sztálin halálát fekete komédiába ágyazva, volt magyar cigány az űrben, most pedig megismerkedhetünk a kommunista vámpírral is. Akinek stílusosan Veres a fedőneve…

A filmben történelmet és valami mélyebb tartalmat nem érdemes keresni. A szocializmus a keret, de magáról a korról vagy a viszonyokról nem tudtam meg belőle többet. Talán az általános légkörből? Ahogy mindenki kémkedik mindenki után, és ahogy az állam idióta feladatokat ad ki, miközben Moszkva mindenen rajta tartja óvó és fenyegető tekintetét?

A korból is adódik az abszurd hangulat, ami a cselekményben is benne van. A megfigyelős iskola, ahol olyan tantárgyak vannak, mint a megfigyelő eszközök álcázása. Nem is akarom tudni, hogy ez valóságon alapul, vagy ilyen tényleg létezett.

Erre rájön a film cselekménye, ami maga is abszurd. A kommunisták el akarnak kapni egy vámpírt, hogy Brezsnyev örökké élhessen. Fogták a vámpíros kliséket és beletették a szocialista közegbe. A szörp helyett vért iszogató Veres. Nem hiszem el, hogy legalább 30 éve vámpír, de most találja ki, hogyan álcázza az italát. Amit elöl is hagy, hogy a hírhedten mindenkit lenyomozó és figyelő rendszer egy lelkes rendőre meg is kóstolhassa. Az, ahogy követik, kémkedek utána… az maga az abszurd.

Komédia akar lenni, de ez a film egyszerűen nem vicces. Mi több, gyakran, amit nevetni kellene, inkább az agyamra ment. Visszatérő poén lett, hogy Laci mennyire béna az ágyban. Minek kellett azt rendszeresen mutogatni? Ez az indok, miért nem működik Mária és Laci kapcsolata? Mert már az elején látni, hogy ez nem az igazi, egyiküknek sem. Azt sem tudtam eldönteni, amikor Mária és Béla a napfelkeltét nézik, azon sírjak vagy nevessek. Komolyan, aki azt a beduin módszert kitalálta… napszemüveggel…

A kivitelezés is fájdalmas, bár nem voltak nagy elvárásaim. Nem akciófilm, lehetett sejteni, hogy Béla nem lép Luke Evans vérszívó hercegnének a nyomdokaiba a csatatéren. De ezen felül kevés a helyszín, lehangoló a szocialista környezet és az olyasmik, mint Béla repülése, egyszerűen fájdalmasan néznek ki.

Az is sokat rontott a kedvemen, hogy a női főszereplőt kifejezetten rühelltem. Nem is tudom eldönteni, hogy Mária Madárka vagy Walters Lili az ellenszenvesebb. Hiába, az Egynyári kaland óta nagyon nem bírom, és ebben a filmben sem kedveltem meg.

A leghálásabb feladata még Nagy Zsoltnak volt, akinek egyszerűen csak megnyerőnek kellett lennie. Nagy Ervin karaktere egyszerre egy tuskó, meg elvileg jó rendőr is, de valahogy nem lett egy szerethető figura az övé sem. Mondhatni, nem bírtam a film karaktereit sem.

Nagyon nem az én filmem. Nem borzalmas, de majdnem.

 

Drakulics elvtárs - 5/2 nagyon kevés poén ül benne, bár a helyzet abszurditását tudtam értékelni. Fura komédia.

https://www.youtube.com/watch?v=wf1PugdsYPA

The Good Doctor

3. évad

Szerelemért küzdő, kórházas, betegséggel megbirkózó.

Shaun visszaszerezte a helyét a sebész rezidensek között, és igyekszik Carly mellett szerelmet is találni. Már az első randi is nehézséget jelent, de a barátok tanácsára tovább próbálkozik, és Carly olyan partnernek bizonyul, aki szintén sokat tesz azért, hogy a kapcsolatuk működhessen. Az osztályon mások is küzdenek a szív gondjaival: 4_5the_good_doctor.pngClaire anyja egy balesetben meghal, a nő összetörik és pusztítani kezdi magát. Végül Melendez lesz a biztos bástyája, és a nő lassan ráébred, egyre többet jelent neki a főnöke. Glassman újranősül, és igyekszik kompromisszumokat találni a vitás kérdésekben, pl. a fegyvertartásban. Reznick a betegségével vív harcot, míg Park a családját igyekszik újjáépíteni. Közben elvégzik az első önálló műtéteket, amputálnak, szerveket ültetnek át, találkoznak egy fiatalemberrel, akinek az agydaganata miatt két személyisége is kialakult.

A kórházas sorozatok közül az egyik, ami még mindig elég sikeresen fut, Dr. Shaun Murphy világát bemutató The Good Doctor. A bevált recepten keveset változtattak a 3. évadra, de már itt is érezni azt, ami a régen futó sorozatok rákfenéje.

Az ilyen sorozatokban fontos az is, mi történik a szereplők magánéletében. Minél régebben fut a sorozat, annál több lesz benne a szappanoperákat idéző részlet. Gondoljunk csak bele! Fix stáb van, és a karaktereknek szerelmi téren is keresgélni kell a boldogságot. Egymással járnak, és egy ponton már úgy érezni, mindenki próbálkozott már majdnem mindenkivel. Azért itt még nem tart ez a sorozat, de egy-egy karakternél már volt ilyen érzésem. Melendez az egyik kedvenc doktorom, de már komolyan zavart, ahogy megy végig a kolléganőkön. A menyasszonya is itt dolgozott, majd jött a kapcsolata Limmel, és az évad végére igencsak szerelmes mondatokat engedett meg magának egy újabb kolléganő irányába. (Az már más téma, hogy az évad végére mit léptek meg a karakterével kapcsolatban.)

Shaun kapcsán mindig fontos, hogy ő Asperger-szindrómás. Az orvosi karrieren túl az ő magánéletei szálai emiatt mindig kicsit mások. Most sincs ez másként: már kialakított magának egy életstílust, lettek barátai, így a szerelmi életét vették elő ebben az évadban. Carly egyre jelentősebb szerepet kap, és vele megmutatják azt is, hogy nem lehetetlenség az intimitás elérése sem érzelmi, sem fizikai téren, de mindkét félnek komolyan el kell kötelezni magát, és dolgozni azon, hogy működjenek a dolgaik.

Bár eleinte nem nagyon kedveltem ezt a nőt, a végére komolyan sajnáltam, amit a karakterével tettek. Shaun körül kezdetektől ott van Lea, és nem bírták ki a készítők, hogy az érzelmileg erősebb Shaun körül ne kavarják a szerelmi háromszögelést. Ez volt az a vonal, ami leginkább szappanosra sikerült. Még akkor is, ha drámát igyekeztek abból faragni, hogy egy nő azt meri mondani, hogy nem akar kapcsolatot, mert a lehetséges partner olyan betegségben szenved, amelyről ugyan nem tehet, de amellyel olyan plusz terhek járnak, amelyet nem akar vállalni. Talán nem szép, de abszolút emberi döntés és érzés.

Ebben az évadban az orvosi esetek nem fogtak meg annyira. A magánéleti vonal sokkal erősebb is, és maguk a betegek sem lettek emlékezetesek. Ahogy próbáltam eseteket felidézni magamban, rá kellett jönnöm, hogy egy másik sorozat (The Resident) esetei jutnak csak eszembe. Visszavettek abból is, ahogy Shaun egyedi látásmóddal gondolja át az eseteket.

Az évadzáróra viszont húztak pár merészebbet az írók, amelyek közül mindent még nem is volt időm feldolgozni. El mertek köszönni egy fontos karaktertől, és a 4 rezidensből 2-nek alakították úgy a dolgait, hogy akár tőlük is búcsút vehetünk. Majd kiderül, mennyi mindent vonnak vissza a 4. évad elején.

Majd meglátjuk, merre haladnak tovább. Azért remélem, nem a családalapítás jön.

 

The Good Doctor - 5/4 a szerelmi szálak bonyolítása kezd szappanos lenni, de az esetek és a színészek eladják.

https://www.youtube.com/watch?v=DbzgeoLFqg0

SpoilerZóna

- A karmester

Antonia bekerül a berlini zeneakadémiára, a karmester képzésre. Frank elutazik hozzá, és megkéri a kezét. Arra 1_78.jpgkéri, menjen vele haza, vagy mondjon igent, és megvárja, amíg a lány befejezi az iskolát. Családot akar bele. A lány nemet mond és szakít: mert tudja, ha igent mond, családanya lesz és nem zenész. Frank el is megy. Antonia az iskolában tanul, szinte nyomorogva. Meglepetésként éri, amikor otthonról pénzt kap. Csak annyit tud, egy zeneszerető nő küldte. Amikor olvassa Frank eljegyzésének a hírét, kétségbeesetten ír a férfinak: ne nősüljön meg, várja meg őt! Frank nem reagál, megnősül, Antonia megzuhan. A tanára rángatja vissza az életbe, és az első koncertje. Sikere lesz.

Évekkel később Antonia hazatér az Államokba. Női karmesterként képtelen boldogulni, így azt találja ki, összehoz egy zenekart csak nőkből. Itt derül ki számára, hogy a titokzatos támogatója a legjobb barátja. Aki valójában nő, de férfiként kell élnie, mert zenész akart lenni, ami nőként nem ment volna. Amikor valami nehézség adódik, pl. a színház felét előre le kell foglalni, egy ismeretlen pártfogó segít a lánynak.

A koncert előtt Antonia elmegy Frankhez. Megköszöni a segítségét - a gazdag és név nélküli pártfogó a férfi volt. Mindketten bocsánatot kérnek a másiktól: Frank, mert azt kérte, mondjon le érte a zenéről. Antonia, mert veszni hagyta a szerelmüket. Érezni, hogy nem közömbösek még mindig egymásnak, de már más az életük. Beszalad 2_84.jpgFrank kisfia, Will, aki az apjával akar játszani. Antonia még meghívja a koncertre, majd távozik. Frank visszautasítja: a felesége megy, ő marad otthon a gyerekkel.

Az utolsó pillanatban meggondolja magát, és mégis elmegy. Beül az első sorba, ahogy egykor Antonia tette, amikor először találkoztak. A nő a zenének szentelte az életét, sikeres volt, de állandó állást sose kínáltak neki.

- Hazugok és tolvajok

Ivan ki akar szállni, és mindenkit rántani hozzá. A nyomába szegődő FBI ügynökkel alkut köt: szállítja a főnökét a 3_83.jpgműkincsekkel, cserébe ők elmehetnek. Első lépésben ellopja a főnök gorillájának mobilját. Tudja, hogy az utolsó rablás után a görög a gorillájával akarta megöletni. Így elküldi a szokott üzenetet arról a mobilról, hogy a görög azt higgye, megvan a kép és az izomember végzett Ivannal.

Közben Elyse egy bárban flörtöl Dimitrivel, felcsábítja egy villába is. A pincérüket Ray játssza, Ivan bátyja. Egy ponton Dimitrinek leesik, mibe csöppent, és sarokba szorítja a párost. Közli, Ivan segítségére hiába várnak, a gorillája megölte a fiatalembert. Kényszeríti Elyse-t, hogy vetkőzzön, és majdnem megerőszakolja. Ivan még idejében ér vissza és leállítja. De sakkhelyzetbe kerülnek - Ivan Dimitrire szegez fegyvert, aki Elyse-t tartja sakkban. Ray kéri a 4_4.pngtestvérét, bízzon benne, tegye le a fegyvert. Ivan így tesz. Kicsit később Dimitri a szívéhez kap - Ray, aki a gyógyszerkereskedelem miatt lett kicsapva több intézetből is, megmérgezte Dimitri borát. Összeesik, meghal. Hívják a rendőröket.

5_57.jpgIvan még biztosította magukat: az utolsó felvételét felvette az ügynökkel, és egy másolatot küld is neki. Ha megszegné a szavát és utánuk menne, bizonyítani tudja, hogy együtt dolgoztak és mit alkottak.

A végén látjuk, ahogy Ivan, Ray és Elyse egy csapatként dolgozik egy újabb rabláson, de ezúttal már maguknak.

A híd

(2008)

Háborús, értelmetlenül halálba menős, kamaszos.

Az amerikaiak előretörése megállíthatatlan, már a lakosság is menekül. Ez történt Albert családjával is. A fiú és anyja egy új városban kell, hogy lakjon. A 16 éves fiú szerencséjére olyan családhoz osztják be őket, ahol van a fiúval egyidős lány, akivel megtetszenek egymásnak és a lány sokat segít az iskolai beilleszkedésben is. Ám nem 4_4a-hid-2008.jpgjut nekik sokáig béke: a 16 éven felüli fiúkat begyűjti a sereg, és újoncokként akarják hadba állítani őket. Albert is a kiválasztottak között van. A helyzetet bonyolítja, hogy egy másik fiú körül botrány is akad: rajtakapták, hogy az özvegy tanárnőjével bonyolódott viszonyba, és a katonai fejes apa minden lázadást a rendszere ellen támadásnak él meg. Miközben a fiúk csapatát egy Napolából érkezett diákkal egészítik ki, indulni kell a harcba. A még ki sem képzett fiúkat hazaküldenék, de az ezzel megbízott tiszt elmenekül, így a fiúk magukra maradnak egy hídon, amit meg kellene védeniük – pedig csak haza kellene menniük.

Az eredeti film klasszikusnak számít. Csak hát, régi is, fekete-fehér is, nem mondhatni, hogy sokak kedve megjön, hogy megnézze. Ahogy lenni szokott, leporolták a történetet és megszületett az új verzió. A híd 2008-ban tévéfilmre lett adaptálva.

A történet alapja ugyanaz. Pár kamasznak, akinek semmi dolga nem lenne katonaként, hiszen igazából még nem is katonák, az életét kell adnia teljesen értelmetlenül. Egy olyan vérfürdőben még csak említésre sem méltó esemény az ilyesmi – borzalmas, hiszen a háború is. Embertelen.

Vannak a cselekményben apró változtatások, némelyik új elem, másokat az eredetiből forgattak ki. Walter alakjába sűrítették az összes szexuális tartalmat, amivel alaposan el is rontották a fiú karakterét. Egyrészt, ő az, akinek viszonya van a tanárnővel, aki szép nő, a katonák fele folyatja utána a nyálát. Közben szexuálisan kihasználja a cselédjüket, és nagyon kiakad, amikor rádöbben, hogy az apja is hasonlóan tesz a nővel. (Mondjuk, ez nem gátolja a fiút, hogy egy barátjának is felajánlja a nő szolgálatait.) Közben meg szóba kerül, hogy volt egy szerelme, egy zsidó lány, akit próbált megmenteni. Egyszerre van egy brutális, rossz oldala, néha meg érzékenyebbnek és jobbnak tűnik. Mindez csak azért, mert két figurát egybemostak az alakjába, de azok más jellemek.

A fiúk itt idősebbnek tűnnek, és sokkal inkább fiatal felnőttek, mint az előző változatban. Itt már nem gyerekek jutnak róluk eszembe. Ezzel valamit vesztett a film, a megtörő gyermeki ártatlanságot, de nem tudom visszasírni, ahogy az 50-es évekbeli változatban azokban a borzalmas rövidnadrágokban játszottak az udvaron.

A végének is sikerült mássá tenni a fájdalmát. Walter halála ebben a formában még értelmetlenebb, és Albert az, aki élve elsétál. Most azonban nem a szinte a történtekbe beleőrülő félig gyereket láttuk elrohanni, hanem a kis szerelmét átölelő, zokogó fiút, akit visszaölel a lány. Igen, borzalmas volt, fájt és rettenetes, de ebben van remény is.

Amiben jobb: a katonai részek. Itt nem csak egy rohamot és értelmetlen, gyors halált látunk. Nagyobb rész van a harcra, és jobban meg is van komponálva. Ugyan nehéz elhinni, hogy fél nap kiképzés után így fenntartották az amerikaiakat és tudtak bánni az eszközökkel, de ki tudja. Lehet, hogy egy háború közepén az szokványosabb ismeret, hogy kell gépfegyverrel és rakétavetővel – aknavetővel? nem értek hozzá – lőni.

Névnek Franka Potente került bele. A tanárnő alakja és a viszony valószínűleg csak azért kellett a filmbe, hogy a színésznőt valahogy bele tudják illeszteni. Rajta kívül nincs olyan felnőtt női szerep benne, ahol érdemlegesen feltűnhetne.

A mai ízlésnek jobban megfelel, de nem véletlenül csak tévéfilm.

 

A híd - 5/3 szappanosabbá tett történet, modernebb cselekmény, de így sem lett klasszikus. Tévés.

https://www.youtube.com/watch?v=6c7YtqzGTtk

Miracle Workers

2. évad

Középkori, ügyeskedős, vidékies.

A középkorban egy vérszomjas király uralkodik egy városon és a hozzá tartozó földeken. Cragnoor király messze földön híres a vérszomjáról, aki még a saját rokonait sem kíméli, és karácsonykor is képes mészárlással ünnepelni. Egyetlen fia, Chauncley herceg teljesen más karakter. Szívesen játszik a kacsáival, barátokat szeretne és senkit nem akar bántani. Az apja elégedetlen is vele, de bármivel próbálkozik, átnevelni nem tudja. A herceg a4_4miracle_workers.jpg városban találkozik a ganélapátoló lányával, Alexandrával. A lány sem boldog az életében: okos lány, aki nem tud megelégedni azzal, hogy beszálljon a családi vállalkozásba. De mit tud kezdeni egy olyan korban, amikor az iskolában két mondatnyi az összes tananyag, ahol a helyi orvos bevallottan kókler, akinek fogalma sincs arról mit csinál, és ahol a látnok szavára többet adnak, mint a tényekre? Kettejük találkozása elindít egy folyamatot, mely talán a világot nem változtatja meg, de a királyságot még megmentheti.

Elsőre sikerült meglepnie a sorozatnak. Antológia lett belőle, nem az első évadban megkezdett történetet folytatták. Ez már nem munkahelyi komédia a mennyekből, hanem komédia sorozat a középkori viszonyokról. A színészek nagyjából ugyanazok, csak éppen teljesen más korban, helyszínen és karakterekben vannak.

De milyen is ez a vicces középkor? Számomra általában bosszantó. A legtöbb poén és jelenet arra van kihegyezve, hogy mennyire ostobák az emberek. Az egyik részben felfedezik az angol WC-t, és a ganélapátoló azon mesterkedik, hogy megbuktassa a WC-t. Szónokol azon, hogy milyen jó volt, amikor az ember csak leguggolt és ott ürített, ahol csak akart. Az orvos olyan gyógymódokat talál ki, mint a kiherélés, majd a genitáliák elfogyasztása. Jó, a középkor más technikai szinten mozgott, de ezek az emberek nem egyszerűen technikailag fejletlenebbek, mint a későbbi korok emberei, hanem egyszerűen butábbak. Nekem sose ment, hogy ezen nevetgéljek.

Rá is jöttem, hogy ezt a sorozatot úgy tudom csak tolerálni, mint a szintén a nem éppen észlényeket bemutató pajkaszegieket. Elég fáradtnak kell lennie, hogy az agyam ne akarja feldolgozni, amit látok és hallok.

De, aki okosabb az átlagnál, az is csak fulladozik ebben a világban. Alexandra nem tud mibe fogni. Az meg elég irritáló, hogy végig ő a megmondó ember. Már szinte vártam, mikor égetik meg boszorkányként. Mondjuk, ilyen téren nem rossz, ha az ember lányába a király egyetlen fia szeret bele, az jelent némi védelmet…

Néha viszont vannak benne ötletek, ami miatt mégiscsak elnéztem. A kegyetlen király jópofán borzalmas. Egyszerre volt rossz is nézni, de mégis vicces, ahogy viselkedett és ahogy a környezetével bánt. Tulajdonképpen fogták a sztereotípiákat a középkorról, és alaposan felnagyítva, humorosan tálalták. (Az már más kérdés, mennyire nem fekszik nekem ez a fajta humor.)

Az is jó ötlet volt, hogy megtartották a színészeket. Így hiába antológia, van valami, amivel összeköti az előző évaddal. Mondjuk, erre valami felkészíthetett volna, mert az első rész alatt végig azt vártam, mikor ébred fel Craig a rémálmából, vagy derül ki, hogy Isten kezdett már megint bele valami őrült projektbe.

Névnek Steve Buscemi van benne és Daniel Radcliffe. Az utóbbi azt a jóindulatú, de felettébb szerencsétlen és életképtelen figurát hozza, amit az utóbbi években. Buscemi pedig meglepő érettséggel játssza az egyszerű ganélapátolót, aki még egy kecskét is feleségül vesz. Hát igen, nem bírom túltenni magam azon, mennyire buta itt minden és majdnem mindenki.

Újranézni biztosan nem fogom, de a 10 rövid rész nem akadt meg a torkomon sem.

 

Miracle Workers - 5/3,5 egyszerre találom idegesítően gagyinak, de helyenként viccesnek is. Beteg egy sorozat.

https://www.youtube.com/watch?v=9qO0kDB-N4c

A híd

(1959)

Háborús, kamaszos, hidat védős.

1945, a háború lassan véget ér Európában. Már tudni lehet, hogy a németek képtelenek lesznek megállítani az amerikaiak előretörését. Egy kisvárosban ennek ellenére a katonaság végrehajtja a parancsot, és az iskolából kiveszik a 16 évet betöltött fiúkat és besorozzák őket. A barátok lelkesen pakolnak fel, és mennek gyakorlatozni, 4_3a-hid-1959.jpghogy védhessék az otthonuk. Az amerikai előretörés azonban gyorsabb a vártnál, már az este hadmozgások vannak és megindulnak. A fiúkat a felettesük egy napi gyakorlattal nagyon nem akarja éles bevetésre vinni, így kiharcolja, hogy egy jelentéktelen hídnál legyenek őrségben. A fiúk nem sejtik, hogy a feladatuk csak alibi, ráadásul a tisztet dezertőrnek hiszik a visszavonuló seregek, és kivégzik – a fiúk egyedül maradnak, az amerikaiak jönnek, és ők védeni akarják a rájuk bízott hidat, kerüljön bármibe.

A nyugaton a helyzet változatlan klasszikus abban a témában, amihez ez a film is felsorolható. Mindegy, hogy az ember milyen egyenruhát hord, a későbbi vesztes vagy nyertes oldalon áll, a háború akkor is borzalmas és érthetetlen, kegyetlen dolgok történnek benne. A háborúban az emberi életek csak statisztikai számok. Elesettek száma – csak egy szám, nem látszik mögötte az elveszett élet.

A film azzal növeli a drámát, hogy kamasz fiúkat tesz a középpontba, akik még inkább gyerekek, mint felnőttek. Nem is agymosott németek, csak hazafiasnak nevelt kamaszok, akik az otthonuk akarják védeni. Ez még akkor is hősies, ha az áldozatuk értelmetlen.

Hiszen, ahogy nyugaton a helyzet változatlan, a fiúk önfeláldozása a hídért sem ért annyit, hogy akár említésre kerüljön a hadügyi jelentésben. A családjuknak, nekik véget ért minden, de az egész gépezetben semmi nyoma sem maradt.

Háborús dráma, de igazából egyik kitétellel sem vagyok elégedett. Háborús, de a fronttól távol vagyunk, és a filmbe belekerült hadi jeleneten látszik, hogy az 1950-es években forgatták. Nem látványos, nem is hosszú, talán csak a játékidő negyede a film végén. Gyors is, és a srácok lehetetlen helyzetben is vannak. Rossz volt nézni, vizuális szempontból is, tartamban is. Ki nézi szívesen, hogy a bárányt levágják az áldozati oltáron?

Ennél nagyobb baj, hogy a fiúkat kénytelen voltam megkülönböztetni egymástól. Az leesett, hogy van egy, aki megsértődik az apjára, mert annak viszonya van a cseléddel, aki a fiúnak is tetszett. Egy másiknak katonai vezető az apja – és a fiú otthon, házon belül is leméri, micsoda gyávaság az, hogy a parancsnok menekül, míg az embereit hátrahagyja tulajdonképpen meghalni. Maradjunk annyiban, nem egy idilli családi helyzet az sem.

De a többiek? Volt, hogy kilőttek egyet a fiúk közül, és nem jöttem rá, melyiket. Egyszerűen nincs annyi egyedi jegyük, hogy meg tudtam volna őket jegyezni.

Ami az üzenet szempontjából jó is. Nem számít, ki volt és miért került oda, csak egy gyerek volt, akinek még nem volt ideje személyiséggé sem válni, csak kereste még a helyét az életben. A háború pedig megfosztotta mindentől. Érdemes megnézni azt is, hogy az egyetlen túlélő hogyan hagyja el végül a hidat. Lenne rá egy tippem, hogy egy életen át lesznek rémálmai és traumái a történtek után.

Német film is, régi is – nincs benne olyan színész, aki ismerős lett volna valahonnan. A fiúk pedig nem egyediek annyira, hogy sokat bele lehetett volna tenni a játékba. A típusnak kell megfelelni – a koruk elég volt önmagában. Itt valóban kamaszoknak látszottak, még gyerekes vonásokkal az arcukon.

Azokat a rémes rövidnadrágokat tudnám feledni… komolyan ilyet kellett iskolába hordani?

Egyszer érdekes volt megnézni, más a megszokott háborús filmekhez képest. De nem tetszett.

 

A híd - 5/2,5 a kivitelezés ma már régies, a történet drámája sem jött át igazán. De a mondandó üt.

https://www.youtube.com/watch?v=MK3c5nxcWQI

süti beállítások módosítása
Mobil