Minden napra egy film

Minden napra egy film

Sötét vizeken

2020. április 09. - BBerni86

Tárgyalótermi, környezetvédelmi, elvekért kiálló.4_9sotet_vizeken.jpg

Robert Bilott sikeresen halad felfelé a ranglétrán. Egy jó nevű ügyvédi irodánál dolgozik, mint vállalati jogász. A nagyanyja irányít hozzá egy gazdálkodót: Wilbur Tennant állítja, hogy a DuPont nagyvállalat mérgezi a földjei melletti folyót, és miatta hulltak el a szarvasmarhái. Bilott eleinte lerázná a férfit, de aztán kilátogat a földjeire, megnézi a férfi bizonyítékait. A cégnél is eléri, hogy pereljék be a DuPont óriáscéget – szabadidejében dolgozhat az ügyön. A DuPont felméri, hogy Bilott nem éri be a szokott körökkel, így elárasztják aktákkal. Robert nem adja fel, és nem csak az aktákon rágja át magát, de arra is ráébred, mit csinált a cég. Nem egyszerűen megmérgezték a folyót, minden embert veszélyeztetnek máig a haszonért. Egy ember azonban mit tehet egy milliárdos vállalat ellen? A családja, a karrierje, minden megfizeti az árát, hogy valami jót tegyen.

A brutális az, hogy ez egy igaz történet. Igen, így van mindenki megmérgezve azért, hogy pár gazdag ember még gazdagabb lehessen. Nem tartozol a felső 1%ba? Így jártál, tied a méreg. Még csak nem is tudsz róla.

Hosszan lehetne arról írni, hogy az egyes ember mennyire nem számít, ha a pénz van a serpenyő másik oldalában. Grisham regényeiben is visszatérő az ilyesmi, filmen is sok ilyen történet van. De ez az a történet, ami a mienk is. A film végén van némi statisztika, mennyire sikeresen lett az egész élővilág megmérgezve a PFOA-val. Mondjuk úgy, nem egy szívderítő adatsor és következmények. Talán az ügy az Államokban robbant, de világvállaltokról van szó. Komolyan, ennyire a pénz diktál? Naiv vagyok, tudom. Az diktál.

Hogy mutatja be mindezt a film? Hajlamos lennék rávágni, hogy lassan. Sokáig tart, amíg Robert összerakja a tényeket, rájön mi történik. Sokáig tart, amíg az ügyet fel tudja építeni. A DuPont egyik taktikája ráadásul az időhúzás. Éreztem úgy, hogy jobban pörgetni kellene az eseményeket, és hosszú lett a film. De nem véletlenül ilyen. Ezzel lesz valósághoz közelibb. Ez 20 év története, és a főhős nem véletlenül akad ki egy ponton azon, hogy amit egy középiskolai végzettséggel bíró farmer kimondott még az elején, arra a kormány évek alatt sem képes, hiába van minden adat a kezükben.

Ráadásul Robert küldetése eléggé egyszemélyes is. Saját maga dolgozik rajta, és mivel egy hosszú, évekig elhúzódó ügy az egész, a kezdetben támogató főnök is eredményeket akar egy ponton. Robert Bilott személyes küzdelme, amivel kitöltik azt az időt, amíg arra várunk, hogy a bíróságon történjen valami. Aki anyagiakban, a családjától elvett időben, a szakmai karrierjében fizeti meg az árat. Nem egy jelenetben azt látjuk, hogy egyedül kutat. Hogy szembesül azzal, mit áldozott már fel, és még mindig nem elég.

Nagy a súly Mark Ruffalo vállán, aki kap maga mellé híres és jó színészeket, de ezt neki kell eladnia és eljátszania. Korrekt, megtesz mindent, a kritika is szerette az alakítását. Az a személyes gondom, hogy nekem nem olyan szimpatikus a színész. Az viszont már egyéb gond, hogy nem sokat tettek azért, hogy a színészen látszódjon, hogy telik az élet az ügy alatt. Fiatal családapaként, kisbabával a film elején éppen olyan öregesnek és középkorúnak tűnik, mint a 15 évvel későbbi jelenetekben, ahol már a kamasz fiával szerepel. Csak az öreg énje kapott öregítést, különben nem. Ez is zavart – mondjuk, a nejét játszó Anne Hathaway öregítése is érdekesen sikerült. Sokkal jobban néz ki, és fiatalosabb a 40-es énje, mint a fiatal családanya a film elején.

De a filmnek hangulata van és súlyos tartalma. Ez akkor is eladja, ha gondom van azzal, éppen hogy néz ki Ruffalo. Lassabb, de gondosan felépített film, ami tényekkel sokkol.

Bár jók a kritikái, általában a nézői is szerették, megbukott a kasszáknál. Pedig kell ilyen film.

 

Sötét vizeken - 5/4 súlyos téma érdemleges bemutatása, impozáns szereplőgárdával. Lassabb, de tartalmas.

https://www.youtube.com/watch?v=r4oPp2UcCaw

A nevek dala

Zenés, egymást kereső, túléléssel szembenéző.

Martin élete mindig is a zene volt. Az apja koncertszervező és mentor volt, ez lett a fia szakmája is. Még gyermek volt, amikor az apja pártfogolni kezdett egy lengyel, zsidó géniuszt, aki a fiával volt egyidős. Martin és David együtt 4_8a_nevek_dala.jpgnőttek fel, és élték túl gyerekként a világháborút. David megtagadta a hitét is, amikor képtelenek voltak rájönni, mi történt a Krakkóban maradt családjával. 21-22 évesek voltak, amikor David debütált volna a világ előtt. Ám nem jelent meg a koncerten. Martin soha nem tett le róla, hogy kiderítse, mi történt a fogadott öccsével. 30 évvel később akad az első komoly nyomra, és a felesége tiltakozása ellenére nem tudja elengedni. David nyomába ered, amely egyúttal egy dal története is, amely a bűntudatról és a túlélésről, az emlékezésről szól.

Nem lesz klasszikus, ami ugyanolyan hatást vált ki már csak a nevével is, mint a Schindler listája. Nem egy tipikus holocaust film, miközben egy ponton mégis az. Még azzal is bajban vagyok kissé, hogy milyen hatást váltott ki belőlem a film.

Igaz, zenészekről és géniuszokról nekem filmet és regényt is gond nélkül el lehet adni. Itt van egy zenész – ráadásul hegedűn játszik, az a kedvenc hangszerem –, aki már kisfiúként is kiemelkedő, és akit végig zseniként ünnepelnek. Egy elbűvölő géniusz, már itt horogra akadtam. Így sokkal többet is néztem volna abból, hogyan tanul, játszik a hangszerén, fejlődik. A filmben azok voltak a kedvenc részeim, amikor zenéltek. Tetszett a kocsmai jelenet, de érzelmileg két másik ponton van benne a tetőpont: még gyerekkorukban, amikor versenyt játszik az óvóhelyen David egy másik zsidó tehetséggel, és a végén, amikor a koncerten eljátssza azt a bizonyos dalt. Ott olyan szinten megnyomták az érzelmi ráhatást, hogy azt már eltúlzottnak is éreztem. Nem szeretem, amikor szinte belenyomják a papírzsebkendőt a kezembe, és ez a film ezzel próbálkozott.

De már itt is benne van, ami miatt mégsem vagyok boldog. David élete a zene volt. Az, hogy a történtek és megtudottak hatására leteszi a hegedűt, számomra felfoghatatlan. Ugyan elmagyarázza, és a film érthetővé teszi ezt a döntést, de a zsenikultusz rajongójaként képtelen vagyok ezt megemészteni.

Így kanyarodunk vissza a holocaust felé. David nem élte át, de a családja belehalt. Minden, amit ellökött magától, ott megrohanja. A zsidó identitása, a gyász és a túlélők bűntudata. A dal a vezeklése, majd az, hogy nem játszik többé. Nagyon azt szerettem volna, ha zenész marad, így fejben máshogy sakkoztam: a zene mentette meg. Ha nem olyan tehetség, hogy Angliába maradhasson mentor mellett, ő is a haláltáborban köt ki a családjával és meghal. Az apja azt akarta, hogy zenész legyen. Így azzal, hogy ezt tagadja meg, és hithű zsidó lesz zene nélkül, nem a családjának állít emlékét, hanem a zsidók sorsát gyászolja meg. A bűntudat húzza le, amiért túlélte.

A film két idősíkon halad. A jelenben Martin nyomoz David után, és hiába Tim Roth játssza, ez a nyomozás nem kötött le. Olyan szimpla, ahogy utazik egyik helyről a másikra, és gyűjti be a történeteket. Viszont, a másik szálon a gyerekkortól jutunk el addig, hogy David nem jelenik meg a koncerten. Az volt az a sík, amit élvezettel tudtam nézni.

Az idős énjüket Tim Roth és Clive Owen játsszák, de talán azért is, mert a gyerekkoruk és kamaszkoruk jobban érdekelt, jobban megragadtak a fiatal színészek, akik ott alakították őket. Luke Doyle a gyerek zsenit, Jonah Hauer-King a fiatalembert alakította. Ők maradtak meg az emlékezetemben. Pláne, amikor zenés részek voltak.

Sok tekintetben korrekt ez a film. A kivitelezése, a színészei, a történetei és amit a túlélők bűntudatáról beletettek. Csak az a plusz hiányzik, amitől több lenne korrektnél.

 

A nevek dala - 5/3,5 háborúból és a túlélők traumájából, a zenéből keveset kapunk. De a zsenik a gyengéim.

https://www.youtube.com/watch?v=syaOzirgpLI

Idézzünk!

(Jake egy barátja legénybúcsújára megy, de annak bűnöző haverjai nem tudhatják meg, hogy Jake rendőr. Amikor bevallanak előtte egy milliós rablást, egy rokon elszólja magát, és máris az a téma, hogy Jake miképpen legyen elhallgattatva.)

  • Akkor mit csináljunk?
  • Szerintem kötözzük ki, hadd haljon éhen, és lépjünk le a gyémántokkal!
  • Chuck!
  • Ez nem lesz.
  • Kösz!
  • Tönkrevágná a legénybúcsút.
  • Ez a problémád vele? (Brooklyn Nine-Nine)

 

Mind mezítelenül születünk, és minden más csupán csak álca. (A karmester)

 

(Nehéz jó munkaerőt találni, amikor az országot elfoglalja egy vad horda.)

  • Mi folyik itt?
  • Elhoztam neked a herceget.
  • De te a legközelebbi bizalmasa vagy! Miért tennél ilyet?
  • A pénzért.
  • Érthető. Egy zsák arany megfelel?
  • Jöhet. (Miracle Workers)

 

(Ha sikerül túlöltözni az első randira, a jó barát kéretlenül is kigúnyol.)

  • Operába mentek?
  • Nem. Miért?
  • Mintha te lennél az angol nagykövet.
  • Csak egy egyszerű, fesztelen vacsora lesz.
  • A Buckingham Palotában? (Egy férfi nem adja fel)

 

(Megfigyelés alatt a lehetséges vámpír. Idióta kérdésre hasonló válasz érkezik.)

  • Szóval, bírja a napfényt?
  • Napszemüvegben.
  • Más nem volt nála, amivel védekezik?
  • De, elővett a csomagtartóból egy koporsót és belefeküdt. (Drakulics elvtárs)

 

(Az alkohol barátai és a lidérceik.)

  • Szörnyű rémálmom volt. Találtam egy sört az utcán. Kinyitottam, a polgármester úr mászott ki belőle és kifizettette velem.
  • Ez borzalmas.
  • Nem ez a legszörnyűbb. Alkoholmentes volt! (A mi kis falunk)

The Hunt

Bosszút állós, életért futó, gyilkos játékos.

Egy tisztáson ébredtek. Fogalmuk sem volt, hol vannak és hogyan kerültek oda. A szájukat betömték. Egy doboz várt rájuk a tisztás közepén, benne fegyverek. Kiszabadították egymást, de hiába tudtak már beszélni is, senki nem értette, mi történt velük. Magukhoz vették a fegyvereket, és szinte azonnal valaki rájuk támadt. A tisztás körül csapdák álltak. Csak annyi bizonyos, hogy valakik vadászni kezdtek rájuk. Mind ismerték a pletykákat, hogy a 4_7the_hunt_2020.pngvállalati nagykutyák ezzel szórakoznak, de eddig nem hitték el. Crystal rutinos túlélőként, egykori katonaként nem adja könnyen a bőrét. Neki konkrét terve van a menekülésre, és egyre több mindenre rá is jön. Hamarosan már nem az áldozat szerepében fut, hanem ő maga válik vadásszá, aki a kínzói nyomába ered.

A horror egy olyan zsáner, amiben úgy tűnik, nehéz maradandót alkotni. Elindul egy divatirányzat, aztán olyan filmeket csinálnak orrvérzésig. Az ember a végére már az eredetit is megutálja, ha eleinte szerette is. A Kör után beindult a japán történetek amerikai változatainak elkészítése, de újabb Kör szinten mérhető siker nem lett. A Démonok között óta pedig orrvérzésig kapjuk a szellemeket és démonokat, akik embereket akarnak megszállni.

A trasher nem a kedvencem, de közben jól esik, mert valami más, mint a sikerfilmek. A The Hunt ilyen filmnek tűnt – menekülés az életért. Akciófilmként jobban el tudom képzelni, még lelki szemeim felrémlik egy fiatalabb Van Damme is, aki a későbbi múmia elől menekült az életéért. A trailer alapján ígéretesnek tűnt, még olyan színészeket is láttam benne, akiket kedvelek innen-onnan.

Aztán beindult a film, és minden reményem gyorsan elszállt. Kezdve azzal, hogy értelmes hentelés fog következni. Nincsenek ötletes halálötletek. Beesnek a csapdába, felnyársalják maguk. Pisztollyal, puskával vagy íjjal halálos találatot kapnak. Akadt benne egy mérgezés is. Ezzel végére is értem a kínálatnak. Gondoltam, hogy nem Jigsaw kaliberű kreatív elme szegődik el ilyen vadásznak, de ez felettébb szegényes volt.

Tovább növelte a kínjaim, hogy a trailer ígérte ismertebb arcok csak feltűnnek és meghalnak, de szó szerint. Minek is írt ebbe alá pl. Justin Hartley? Mondjuk, amennyi szerepe volt, simán el tudom képzelni, hogy két This is us rész között kiugrott egyet a stúdióból ezt felvenni és annyi. Emma Roberts is – ok, mostanában nem akadt sikeres filmje, de ezt miért kellett? A készítőknek poénnak tartották őket egy mondatra feltűnni, aztán kinyírni őket?

Maradt a filmet cipelni a hátán Betty Gilpin, aki női pankrátorként lehet ismerős egy Netflix sorozatból. Pankrátornak hitelesebb volt, noha egy vékony, szőke nőről beszélünk. Amikor itt meghallottam a fedőnevét, Hógolyó… Még a Kutyák és macskák iránt is elkapott a nosztalgia, mert azon jobban szórakoztam. A főgonosz Hilary Swank lett, akitől fájdalom, hogy két Oscar után bevállal egy ilyet. Amikor Gilpinnel egymásnak esnek, újabb film jutott eszembe, amit ennél szívesebben néztem volna. Kill Bill vol.1. – Menyasszony elindul az ázsiai bűnbanda ellen és a kertben összecsap két halálos nő.

Buta a történet, olcsó a látvány és a színészei is sokkal többre érdemesebbek ennél. Amikor az is kiderül, miért történt, ami, csak rosszabbul éreztem magam. Nem simán buta ez a film, hanem nagyon ostoba. Elég csak a végére gondolni. Hasba szúrtak és haldokolsz? Semmi gond! A konyhai lángpisztollyal egy gyors beavatkozás, és máris estélyiben repülhetsz haza. Jobban bele se akarok gondolni, annyira rémes.

Pedig az ötlet tetszett, a menekülés és visszatámadás taktikát szívesen elnézem. De nem így! Hamar elvesztettek, és tényleg azt kezdtem el listázni, mennyi film jut eszembe róla, ami ennél jobb lenne. Tökéletes célpont, beugrott. Az is szórakoztatóbb ennél.

 

The Hunt - 5/2,5 jól indult, de pillanatok alatt lett belőle az ígéretes szereplőválogatás ellenére is szemét.

https://www.youtube.com/watch?v=9nMJ5fcUQ8s

5 film, amit látnod kell

Mese felnőtteknek

5_58.jpg5: Tell me a story - antológia sorozat, melyben más-más meséket ültetnek át mai történetté. Vagy pontosabb lenne, hogy a motívumokat átörökítik? Az elsőben voltak a tolvajok, akik egy rablás során végeztek az egyik főszereplő szerelmével. Indul a bosszú, levadászta őket, mint farkas a malacokat. A piros ruhás kamaszlány meg viszonyt kezdett a tanárával/farkasával. A 2. évadban pedig úgy hallom, Csipkerózsika története kapott új köntöst.

4: Mirai - Lány a jövőből - anime mese, ami rajzok 4_68.jpgsegítségével mond el sok mindent életről, családról. Adott egy kisfiú, aki nehezen éli meg, hogy kishúga született. A helyzetet elfogadni, és a kicsit megszeretni a családja fog segíteni neki: ablak nyílik a család történetére, így leckét kap a nagyapjától, és a testvére idősebb 3_84.jpgénjével is megismerkedhet.

3: Csillagpor - létezik egy városka a mesebirodalom és a hétköznapi világ határán. Évente egy nap megnyílik a kapu. A fiatal Tristan soha nem mehet át. Egy napon azonban a kiszemeltje belemegy egy alkuba: ha a fiú elhozza neki a túloldalon lezuhant hullócsillagot, őt választja. Tristan útra kel, ám a csillag nem kő, hanem egy lány. Akit üldöz egy boszorkány, és még egy trónért folyó harcba is belecsöppennek, amiben a fiú érintettebb, mint valaha is gondolta 2_2.pngvolna.

2: Ruben Brandt, a gyűjtő - Ruben pszichológus, aki segít a káros szenvedélyekről leállni az embereknek. Amikor egy csapat bűnöző neki hála lesz jobban, ők is segíteni akarnak a férfinak. Rémes álmok gyötrik, melyekben egy-egy festmény akarja meggyilkolni. Elkezdik ellopni neki a képeket. Nagyszabású játszma indul, melyben a művészet is több, mint puszta képek sora.

1: Agymanók - a Pixar elvileg gyerekmeséket csinál, de ez a mese simán tele van olyasmikkel, ami miatt egy felnőttnek érdekesebb lehet. Adott egy kislány, aki új helyre költözött s szomorkodik. Ez nem jön be Örömnek, a lány fejében levő vezető agymanónak, aki azért felelős, hogy a lány hogyan érezze magát. Bánattal helyre igyekeznek hoznia  dolgokat, és mi nem csak az elme és érzelmek világáról tudunk meg többet, de új szemmel láthatjuk a felnőtté válást. Pszichológia alapórák mellé kifejezetten frappáns mese.1_79.jpg

Mélyen az erdőben

Színtársulatos, vérfürdőbe torkolló előadásos, rejtélyes.

Egy gazdag, különc nemes meglepetéssel készül elárvult kisunokájának. A gyermek nagyon szereti Piroska történetét, így a nagyapja felbérel egy kis társulatot, hogy adják elő a mesét a gyerek születésnapján. A család kastélya kint van az erdőben, ijesztő a férfi és a személyzete is, ráadásul a környéken egy erőszakoló gyilkos 4_6melyen-az-erdoben.jpggarázdálkodik. A fizetség azonban tetemes, a kastély álomszerű, így a csapat örömmel utazik és tölti a helyszínen az éjszakát. A darab után buliznak, viszonyokba bonyolódnak, és későn veszik csak észre, hogy valami nagyon nem stimmel a környezetükben. Ahogy kezdenek eltűnni, ráébrednek, hogy egy gyilkos les rájuk. Szökni akarnak, menekülni, de a kisfiút sem akarják hátrahagyni a horror kastélyban. Versenyfutás kezdődik az életért, és fogalmuk sincs róla, ki barát és ellenség itt.

Az nem kifejezés, hogy fura volt ez a film. Nem is volt jó nézni, de összeszedtem pontokba, miért is nem tetszett.

1: a cselekmény maga. Rémesen zavaros, nem érteni, mi és miért történik benne. Nincs oka annak, miért teszi a gazdag öreg és a vadásza, amit. Abba is belezavarodtam, hogy akkor mi is történt a lányával, a fiú anyjával? Mesél róla valamit, meg a halálát is láttuk, és a kettő nem ugyanolyan volt. Az sincs megmagyarázva, miért olyan fura a kisunoka. A színtársulat szerelmi téren is több, mint érthetetlen. Az elején úgy tűnik, hogy vannak stabil párok köztük, utána meg azt látjuk, hogy össze-vissza kavarnak itt egymással. Semmi értelme az egésznek, semmilyen téren.

2: a karakterek között nem akad egy szimpatikus sem. Inkább betegnek tűnik mindenki, és nem fizikai értelemben. Egymással is különösen viselkednek, és semmi fontos nem derül ki róluk. Annyi lenne csak a fontos, hogy a színtársulat mutatós fiatalokból áll, az erdei kastély lakói meg már küllemre is ijesztőek? A kissrác simán olyan, mintha telenyomták volna az arcát botoxszal, vagy valami komoly betegsége lenne. Ha már eye candy faktor, az is észrevehető, hogy az utóbbi 20 évben változott az ízlés. A srácok még csak hagyján, de a lányok… Ma már mások az eye candy lányok. Az egyikről itt elsőre le sem esett, hogy lány.

3: furcsa a mozgáskultúra. Néha olyan érzésem volt, mintha a fiatalok táncos betéteket adnának elő. A balett jutott eszembe olyan spontán jelenetektől, mint egy sima ölelés. Ezt látni kellene, elmagyarázni nem egyszerű. Nem természetes módon léptek interakcióba, hanem mintha táncos koreográfiája lett volna a személyes érintkezéseiknek is. Abszolút nem volt természetes, és a mesterkéltségen túl abszurd is volt. Nem is értettem, mit akartak ezzel kifejezni. A furcsa, hogy nem minden esetben, hanem csak egy-egy jelenetben.

Ide sorolnám a felesleges erotikus betéteket és szexjeleneteket. Az valahol vicces, hogy az élet-halál helyzet közepette azt sikerült benyomni a történetbe, hogy több páros is egymásra kattanjon. De ennek nem komédiának kellene lennie.

4: a horror nem ijesztő. Horror akart ez egyáltalán lenni? A leghatásosabb jelenet az volt, amikor a vadász valami mókusfélét belezett ki. Ami a fiatalokkal történik, közelében sincs a tűréshatáromnak. Ennyire steril savval való arcplasztikát még nem is láttam. Egy csepp vér sem volt. Mondjuk, a vér hiánya amúgy is feltűnő. Nem mondhatom, hogy bármit is beleztem ki volna már, még a plüssállataim is egyben vannak gyerekkoromból, de amikor egy friss állati tetemet belez és preparál a vadász, ott nem kellene valamennyi vérnek lennie? Se jump scream, se hentelés, csak a zavaros látvány és cselekmény.

Még csak ismert arc sincs benne, hogy valahogy eladja ezt a… rettenetet.

Azt hiszem, ha normálisabb Piroska és a farkas feldolgozást akarok nézni, rá kell szánnom magam, hogy megnézzem a Tell me a story első évadát. Ez botrányosan rossz volt.

 

Mélyen az erdőben - 5/1 művészfilmbe oltott horror? Zavaros a cselekmény, nem ijesztő a film és fura a látvány.

https://www.youtube.com/watch?v=-bVRd3M4YVI

süti beállítások módosítása
Mobil