Minden napra egy film

Minden napra egy film

Fahrenheit 451

2018, HBO

2018. május 26. - BBerni86

Jövőképes, élet értelmére ráébredős, tüzes.

Guy Montag elkötelezett tagja a tűzoltóságnak. Igaz, ez a szakma nagyon más lett a világ újrarendeződése után. A könyvek, a művészetek veszélyesnek minősülnek, mert egyediségre sarkallnak, amelyek vitákhoz és háborúkhoz vezetnek. Mindet el kell pusztítani! Ez a tűzoltók feladata. Felkutatják a könyveket, a kultúrát és a tűzoltók lángba borítják az egészet. Guy azonban elbizonytalanodik, miután végignézi egy asszony ön elégetését a könyveivel, és egyre több gyerekkori emléke is felszínre kezd törni. Titkon megkérdőjelez mindent, ellop egyletoltes_13.jpg könyvet és olvasni kezd. Mentora és atyai jó barátja, Beatty kapitány igyekszik a helyes úton tartani, de Guy egyre közelebb kerül a lázadókhoz, és az ő tervükbe lesz fontos szereplő. A két férfi összecsapása elkerülhetetlennek látszik.

Jobb lenne a jövő, ha ki lennének iktatva az érzelmek, és értelmi alapon szerveződne a világ? Rendszeresen előforduló sci-fi zsáner ez, nem véletlen, hogy a műfaj egyik nagyágyúja, Ray Bradbury is feldolgozta. Ez lett a Fahrenheit 451 című kisregény, amelynek ez az HBO feldolgozás a legújabb filmes megjelenítése.

Érdemes megnézni, hogy működik a film, milyen lett és aztán kicsit elidőzni a mélyebb tartalmánál. Vágjunk is bele!

A film két fő karakter körül bonyolódik, így döntő fontosságú, milyen színészt találtak meg a szerepekre. Mindkettő telitalálat lett: Michael Shannon tökéletesen hozza azt a szakmába belevakult embert, akit a Víz érintésében is hozott. Itt is sikerül árnyalni: a cselekménnyel, de Shannon játékával is. Érzem benne a tragikumot is, hiszen egy más világban még akár író is lehetett volna belőle. Szívfacsaró, ahogy minden este rója a sorait, és magvas gondolatokat, fontos dolgokat tud leírni, amiket aztán ő maga éget el.

Michael B. Jordan meg könnyen lehet az újabb színész generáció egyik meghatározó színes tagja. Jól játszik, van benne karizma, és a kar izma is sztárhoz méltóan kidolgozott. (Tudom, hagyjam a szóvicceket. Tanulság? Ne kialvatlanul naplózzak.) Az utóbbi időszakban nagyon betalált a szerepvállalásaival, érdeklődve várom, merre halad majd a karrierje. Guy szerepében hozza a hétköznapok hősét, az önmagára ébredő embert.

A többi mellékszereplő mellettük halvány, de nem is ők a lényeg. Azért ismerős arcok lesznek ott is, korrektül végszavaznak, de Jordan és Shannon viszik a prímet.

Kellően borús, sötét hangulatot tudtak teremteni. Az HBO odafigyel a külsőségekre is, és ez itt is meghálálta magát. Bár semmi olyasmit nem látunk, simán elhittem, hogy egy komor jövőbeli világot látok.

A cselekmény úgy mozgalmas, hogy konkrétan nem sok minden történik. Akad egy-egy akció, de az igazi, lényeges dolgok Guy lelkében zajlanak.

Amivel eljutottunk a film igazi lényegéhez. A mondandóhoz, ami Bradbury sajátja is volt. Lehet élni kultúra és művészet nélkül, de abban mi a jó? Nem működik. Hideg, komor. Ha elpusztítjuk, olyasmiket vesztünk el, amitől az ember emberi. És nem igaz, hogy a konfliktusokat is megöli. Az mindig lesz, legfeljebb más okból.

Röviden, nekem tetszett. Az Equilibrium inkább az én filmem, de ez is melléfér a polcon.

 

Fahrenheit 451 - 5/4 Michael B. Jordan előtt szép jövő áll. A sztori erős: elgondolkoztató, de szórakoztató is.

https://www.youtube.com/watch?v=mNKwe9k55fs

A bejegyzés trackback címe:

https://mindennapmozi.blog.hu/api/trackback/id/tr9214004556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.05.26. 16:25:52

Kötelező néger = szemétre való

Mégis mi a faszt keres ebben a filmben, ráadásul főszerepben egy ilyen túlszolizott hülyegyerek?

BBerni86 2018.05.26. 18:34:24

1: kötelező néger nem mellékszereplő mindig? Ez úgy lenne igaz, ha Shannon figurája lenne a néger karakter, és Guy a fehér.

2: a téma szempontjából lényegtelen, milyen Guy bőrszíne. A történet mondandója egyetemes, ugyanerről szólna egy kínai feldolgozás csupa sárga színésszel is. Szerintem az a jó Bradbury világában, hogy mindenkihez tud szólni. Ismétlem, színek nélkül!

3: mivel feldolgozás, a készítőknek joguk van belenyúlni az eredetibe. Változhatnak a karakterek az eredeti történethez képest. Philip K. Dick's Electric dreams? Ott úgy belenyúltak, hogy sokra rá se ismerni. ÉS nem csak a bőrszínek tekintetében. Nekem jobban fáj, ha a cselekményt módosítják nagyon, nem a rasszt.

4: a véleményedhez jogod van, még örülök is, hogy hallatod! Annyi kérésem lenne, olyan nyelvezettel tedd, amely nem bánt senkit! A fülem érzékeny a trágárságra, és a következőkben moderálom. Köszönöm!

2018.05.26. 19:33:08

@BBerni86: akkor talán olvasd el a regényt és ha van egy csepp agyad, próbálj egy-két agysejtet munkára bírni és elgondolkodni rajta, miért kapitális faszság a nigger főszereplő!

BBerni86 2018.05.26. 21:28:43

A kedvedért elolvastam újra.
És ha kiakadsz Michael B. Jordan miatt, tudok pár indokot, amivel egyet tudok érteni: - a regénybeli Guy idősebb nála, már 10 éve tűzőr. - Felesége is van. - Más maga a karakter, mint a filmbeli. Még abban is igazat adok, hogy a regényben fehér a bőre. De tudod, erre mennyi utalás van? Egyetlen 1 az egész történetben! Az se hangsúlyos - amikor lenyúlja a könyvet a felgyújtásra való könyvtárban. "Remegve nézett arra a fehér kézre." Ezt leszámítva nincs utalás a külsejére. Fekete egyenruhája van, vörös szalamandra kitűzővel. És többet nem tudsz meg a külsejéről. Nem bocs, egyet még találtam: "Montag ámultan felugrott. Hisz minden egyes tűzőrnek fekete a haja, fekete a szemöldöke, lángol az arca, s a bőre borotváltan is borotválatlannak látszik! Ezek az emberek - megannyi tükörképe saját magának! Arc szerint válogatják talán a tűzőröket, csakúgy, mint hajlam szerint?" A bőrszín és rassz itt se jelenik meg.
Próbáltam máshogy közelíteni. Annyira egységesre lenne mosva minden ember, hogy külsejükben is egyformák, és eltörlik a bőrszíneket, mint az Emlékek őrében, ahol minden szürke? De ez se áll meg, mert Beatty egy kioktatásban ezt mondja: "A színes bőrűek nem szeretik a Kis Fekete Sambó-t. El kell égetni. A fehérek szemében szálka a Tamás bátya kunyhója. Azt is el kell égetni." Vagyis vannak még rasszok.
Akkor még egy ötlet. Tekintsük a regényt olyan parabolának, ami kifejezetten a fehéreknek szól, fehér szereplőkkel? A nyugati kultúra kritikája, ami nagybetűsen FEHÉR? De én ezt se lelem a könyvbe. Nekem sokkal inkább arról szólt, hogy a magas kultúrának mi lenne a célja és miért kellene megőrizni, szemben az agyatlan szórakoztató iparral. "Kultúránk a velejéig elrothadt; alapjaiban kellene átformálni. Istenem, Istenem; nem olyan egyszerű a dolog, hogy az ember felvesz egy könyvet, amelyet fél évszázaddal ezelőtt letettek. Gondoljon arra: a tűzőrökre alig van szükség. A tömeg a maga elhatározásából hagyta abba az olvasást. Maguk, tűzőrök. hébe-hóba csinálnak egy kis ingyencirkuszt, felgyújtanak néhány házat, mire a tömeg összecsődül. hogy megbámulja a tűzijátékot. Azonban ez csak olyan mellékes kis szórakozás; aligha van rá szükség a dolgok menetének fenntartásához. Már csak nagyon kevesen lázadnak. S a kevesek közül sokan, mint jómagam is, könnyen beijednek. Tud-e gyorsabban táncolni a Fehér Bohócnál, túl bírja-e kiabálni a tv-családot? Ha tud: ügye diadalt arat, Montag. Maga azonban mindenképpen bolond. Hiszen az emberek mégiscsak jól szórakoznak." Vagy:
"Átadjuk a fejünkben őrzött könyveket gyermekeinknek, s majd ők várnak tovább, amíg át nem adhatják tudásukat a világnak. A tudás egy része természetesen így elvész. De nem kényszeríthetjük az embereket arra, hogy meghallgassanak. Maguknak kell rájönniük, ha majd egyszer elkezdenek gondolkodni, s kérdéseket tesznek fel: miért is robbant fel a világ alattuk? Egyszer csak eljön ennek az ideje." Nekem ez egyetemesen az emberiségnek szól, nem csak a fehéreknek.
Összegezve a fentieket, olyan szempontból egyetértek veled, hogy Michael B. Jordan nem volt jó választás, amennyiben a teljes könyvhűségre törekedtek. Joel Edgerton sötétre festett hajjal, vagy inkább Jake Gyllenhaal lenne karakterhű, és bizony hiányzik mellőle a szőke neje is! De csak azért nem tudok kiakadni, mert Jordan néger színész. Nekem nem mondana mást vagy többet a karakter és a történet, ha fehér játszaná. Számomra ez egyetemes sztori a kultúráról és az emberiség önbecsapásáról, ami az Államokban játszódik, és nekem mindegy, hogy Guy színesbőrű vagy sem.
(Én azt nem díjaztam, hogy a Thor filmekben vannak néger viking istenek. Azt tényleg nem értem, ők hogyan kerültek Asgardba, és ott jogosnak érezném a kötelező fekete kitételt. De ha már itt tartunk, azon nem akadsz ki, hogy a nagyon fehér Joel Edgerton játszotta Ramszeszt, aki egyiptomi fáraó? Vagy az Egyiptom isteneiben a sok angolszász színész afrikai istenként, mint Gerald Butler Széthként?)
Az én agysejtjeimtől ennyi tellett, és én kérek elnézést, hogy nem fogom fel ésszel, miért jelentős a történetben a bőrszín. Az én olvasatomban nem volt az. Ha nem kifejezetten a színekre kiélezetten olvasom, el is siklok Guy bőrszíne felett. Nekem ez disztópia, kultúra kritika.
Hadd búcsúzzam el Bradbury szavaival: "In writing the short novel Fahrenheit 451 I thought I was describing a world that might evolve in four or five decades. But only a few weeks ago, in Beverly Hills one night, a husband and wife passed me, walking their dog. I stood staring after them, absolutely stunned. The woman held in one hand a small cigarette-package-sized radio, its antenna quivering. From this sprang tiny copper wires which ended in a dainty cone plugged into her right ear. There she was, oblivious to man and dog, listening to far winds and whispers and soap opera cries, sleep walking, helped up and down curbs by a husband who might just as well not have been there. This was not fiction."
süti beállítások módosítása