Minden napra egy film

Minden napra egy film

Genius

2018. november 01. - BBerni86

Barátságos, írós, múlt századi.

Maxwell Perkins sikeres szerkesztő, aki olyan irodalmi zsenik munkáit segíti, mint F. Scott Fitzgerald vagy Ernest Hemingway. Egy barátja kérésére egy kéziratot olvas el, amelyet eddig mindenki visszadobott. A szerző teljesen ismeretlen, Thomas Wolfe. Perkins rákap a szövegre és a történetre, hajlandó kiadatni a könyvet. De az írónak is megmondja, komolyan húzni kell. Elkezdenek együtt dolgozni, és megszületik a mű. Hatalmas siker lesz, a két férfi barátsága egyre mélyül. Wolfe a következő regényét is Perkins szerkesztésével írja, mindennapos komoly munka, Wolfe monumentális szövegeit kell lefaragniuk. Közben a feszültség is növekszik: a családjuktól veszik el genius.jpga munka idejét, és a már felkapott Wolfe másoktól is kap ajánlatokat. Túlélheti a barátságuk a sikert és a szerkesztést?

Nem tehetek róla, de a film után a Mozart musical egy dalának pár sora visszhangzik a fejemben. „Egy zseni hol terem? Nincs a nagy könyvben.” Nem véletlenül, mert ez a film egyik témája is. Meg kicsit több is ennél, de máris kifejtem.

Adott egy férfi, akinek mindenki visszautasította a kéziratát, de most valaki meglátja benne a lehetőséget. Siker lesz, kritika és közönség részéről. És a film több kérdést is felvet – melyik az igazi zseni? Aki önti magából a szavakat, akinek szép szavai vannak? Vagy, aki tudja, hogyan kell alakítani és a sikert kifaragja belőle? Mert egyik sem lenne géniusz a másik nélkül. Az író eredeti formájában nem lenne sikerkönyves. Ahogy a szerkesztő meg magától nem ír. A kettő együtt kell a mestermű létrejöttéhez.

A film foglalkozik azzal, hogy a munka utáni megszállottság mellett milyen hatással van a szereplőkre a siker és az elvárások, de a közös munka is. Egyrészt, látjuk, ahogy a magánéletük fizeti meg a regénysiker árát. Thomas kapcsolata megy rá az írásra, míg Maxwell a lányaitól és a feleségétől távolodik. De Max személyisége kedves, ő képes megtartani a családját, míg Thomas fejébe száll a siker, és mindenkit megbánt maga körül. Pedig nem kisebb személyiség ad neki életvezetési tanácsot, mint F. Scott Fitzgerald.

Az író és szerkesztő közti kapcsolat dinamikája is megkapó. Az önzetlen barátság, a feszültség, a düh mindig alakítanak rajta. A regények születése mellett ez a film fontos része még: meddig tudnak barátok maradni?

Nekem nagyon tetszett, ahogy a korszak nagy írói megjelennek a történetben. Hemingway és Fitzgerald is jelen van a történetben mellékalakként, akiket máig irodalmi nagyságként tisztelünk. Az utóbbi portréja különösen eltalált a dzsesszkorszak utáni időkből. Őszintén, Thomas Wolfe neve a film nélkül kinek mondana valamit? Bevallom, nekem semmit. Így kicsit tágította a tudásom is a film.

Beszélgetős, kapcsolatos film, így a látvány nem szempont. A korhangulat, ruhák és díszletek stimmelnek, de ez nem egy popcorn mozi.

A színészek viszont elsőrangúak. Colin Firth az a tisztességes angol úriember, akinek az életben is képzeljük. Jude Law egészen remek, nekem nagyon átjött az energia és az a nyugtalan lélek, ami Wolfe sajátja volt. Nicole Kidman, Dominic West és Guy Pearce is jók.

Lassabb, csendesebb, de szerintem érdekes film volt, remek szereposztással.

 

Genius - 5/4 remek színészek, kissé unalmasnak tűnő, jól megfogott történet barátságról, irodalomról.

https://www.youtube.com/watch?v=gCvcD3IBSlc

A bejegyzés trackback címe:

https://mindennapmozi.blog.hu/api/trackback/id/tr4914336931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása