Képességes, szörnyekkel szembeszállós, múltat feldolgozós.
Danny Torrance megtanulta, hogy elrejtse a képességét, melyet ragyogásnak nevez. Így is vannak éhes szörnyek, melyek a nyomában járnak. Alkoholista lett belőle, aki már majdnem a lejtő alján jár, amikor barátokra és egy munkára talál: egy hospice intézetben lesz ápoló. A képességével segít az öregeknek a békés átlépésben, és az alkoholt is sikerül letennie. Egy hasonló képességű levelezős barátra is szert tesz, akivel a falon üzengetnek egymásnak. Abra erős képességekkel bír, és megérzi, amikor egy kötésben egyesült, gyilkos banda elrabol egy hozzá hasonló gyereket és megölik, miközben felfalják az erejét. Őt is észreveszik, Danny segítségét kéri. A férfi eleinte menekülne a helyzet elől, de aztán felvállalja a küzdelmet. Csapdát állít a gyilkosoknak, de a vezetőjük olyan erős, hogy Danny kénytelen visszatérni rémálmai színterére, ahol van esélye a Kalapos Rose ellen.
Ha Stephen King és horror, sokak kedvencei között ott lesz a Ragyogás is. Jack Nicholson egyik ikonikus karaktere, és a regény is a nagy King sikerek között van. Mivel Stephen King mostanában szívesen ír sorozatokat, nem meglepő, hogy a Ragyogás is megkapta a maga újabb menetét – volt ott egy kisfiú, aki felnőtt közben.
Az ő története az Álom doktor. Szerencsére, a filmet sokkal izgalmasabbnak találtam, mint a regényt. Másnak érzem az arányokat.
A filmen is látjuk, hogy Danny mennyire szenved a képességeitől és a gyerekkori emlékektől is – hiszen a szellemek a nyomában vannak, éheznek és vadásznak rá. Látjuk, ahogy sikerül egyenesbe jönnie, olyan munkát talál, ahol hasznosnak érzi magát, és a ragyogását is el tudja rejteni. Nyugodt, csendes, a fájdalmakon túli élet ez. Ez a része a filmnek akár unalmas is lehetne, a regényben nagyon untam is.
Ám – a film közben bemutatja a kötelékben élő ragyogókat is, akik összefogtak, képességgel bíró gyerekek erejéből maradnak hosszú életűek és erősek. Vadásznak, gyilkolnak. Mutatja a film a kamasz Abrát, akiben sok a ragyogás.
A szálak hamar összeérnek, és egy gyilkos játszmában találjuk magunkat. Rose és Danny is terveket szőnek, az embereiket hadrendbe állítják. Miközben izgalmas a film, a kapcsolati rendszerek alakulása is figyelemre méltó. Rose szektájának dinamikája, ahogy Danny felvállal egy olyan szerepet, ami elől egész életében menekült.
Összességében inkább thriller, mint horror a film. Igaz, mágikus képességeket bevetve, de nyomoznak egymás után a szereplők. Csapdákat állítanak, félnek, küzdenek. Se a képességek, se a gyilkosságok nem érik el azt a szintet, hogy horrornak nevezzem. Talán Bradley meggyilkolása lett nyomasztó, de ott sem a látvány miatt, hanem a gyerek szenvedése miatt. Nincsenek látványos elemek, se képességben, se másban.
Amit értem, miért kellett, de nem fogott meg: a visszatérés a hotelbe. Ma már, ebben a filmben nem volt olyan ereje ezeknek a szellemeknek, mint az előzőekben. Csak egy utánérzet, ami nem hiányzott volna. De értem, a Ragyogást nem lehetett folytatni a hotel, az ikrek és az ikonikus szobák nélkül.
A szereposztás az új és a felnőtt szereplők esetében teljesen rendben volt. Rebecca Ferguson remek ellenfél lett, aki démonivá válás nélkül is képviselte, ami ellen küzdeni kell. McGregor is korrekten hozta a megtört, majd az értékek mellett kiálló hőssé váló embert. Amin nagyot néztem, a szekta egyik áldozata. A baseballos fiú Jacob Tremblay volt. Meglepő, hogy főszerepek és a sikere mellett megcsinált egy ilyen, szinte cameó szerepet.
Ám pl. Nicholson helyére betett színész nem tetszett. Mint a hotel: csak utánérzet.
Tetszett ez a film – a változtatásokkal együtt –, sajnálom is, hogy bukott a moziban.
Álom doktor - 5/4 hangulatos. Ferguson és McGregor jól is játszanak, határozottan nézős King adaptáció.