Világot megmentő, időjátszmás, kémkedő, akciós.
A kijevi operaházat terroristatámadás éri. A különleges erők mennek be, és sikerül is a nagyobb katasztrófát elhárítaniuk. Ám a különítmény tagjait elfogják, kínozzák és neveket akarnak. Az egyikük inkább a cián kapszuláért küzd, minthogy bármit is mondjon. A halál azonban nem viszi el: a főnöke fogadja, amikor felébred. A világ szemében halott, és ez lehetőséget ad neki, hogy egy komolyabb ügyön dolgozzon. A kulcsszó: Tenet. A világban valami készül, különös fegyverek tűnnek fel, melyek az időben fordítva működnek. Egy orosz származású fegyverkereskedő közelébe kell jutni a válaszokért, a tégla az elhidegült felesége lehet. A művelet megkezdődik, és hősünk új társával, Neillel azon kapja magát, hogy a harmadik világháborút próbálja elhárítani, amit a jövővel vívnának meg.
Töröm a fejem, megpróbáljam-e elmagyarázni, hogy mégis mi ez a film. Szívem szerint azt mondanám, mindenki nézze meg maga, egymás után kétszer, és akkor talán valamit meg fog érteni belőle. Rágom már magamban két napja, de még vannak bőven kérdéseim és részek, amelyeket valaki elmagyarázhatna nekem.
Van is a filmben egy rész, amikor Neil és az ügynök – a nevét nem tudjuk meg – az időparadoxonokról beszélgetnek, és a végén Neil megkérdezi, fáj-e már a fejed. Akkor az enyém még nem fájt, de a film végére igen a válaszom. Ha csak a cselekményt nézem, kivel mi történik, és milyen szerepe van a végjátékban, a jövőben, az ok, átjött. Tudom, kivel mi és mikor, miért történik. Még azt is átlátom nagyjából, hogy melyik időben hova megy, és mit csinál, miért. Csak a nagy egész, ott vannak kérdéseim.
Csak olyasmit, hogy akit megfordítanak az időben, az hogyan zökken vissza saját magába? Megint át kell mennie a fordítón, csak most a másik irányban? Ki pénzeli majd Tenet műveleteit? Ügynökünk mégis mennyire lesz időutazó? Mert Neil már évek óta be van szervezve, és ez csak úgy lehet, ha…
Biztos, hogy újra kell még nézni, és fejtegetni a részleteket. Itt nehezebb kérdések vannak, mint a forgó eldől-e, halott-e Bruce és Alfred csak képzeleg-e, a Dunkirk idősíkjainak összeérése a fejünkben. Szeretem az okos filmeket, és ez az.
Jól keveri a kémfilm elemeket, az akciót és a sci-fit. 2 és fél óra, de nem tűnik annyinak. Ok, abba bele lehet kötni, hogy pl. a főgonosz motivációja röhejes. Ha nekem meg kell halnom, más se éljen? A jövőé viszont már izgalmasabb. Hogyan lehet menekülni az ősök által ránk hagyott tönkretett természetből? Őket még meg is értem valamennyire.
Természetesen, Nolan filmje, a látvány megint egyedi. Szintén valami olyasmi van benne, amibe belefájdulhat a fejem. Az inverz mozgás, az valami kegyetlen, ahogy kinéz a filmen. Az autós üldözésnél pl. menő, de a végén a nagy csata, ott aztán kapkodtam a fejem, hogy most mi van? Nem éreztem annyira forradalminak, mint a világ hajlítását az Eredetben, de ez is valami olyan, amiről beszélni kell és ütött.
A szereposztás… itt már jobban szenvedek. A szokott színészek közül Caine jött vissza egy jelenetre, leginkább kabalának. Nagy név, és jó színész Kenneth Branagh, ő beletette, amit lehetett és jók voltak Debickivel együtt. John David Washington, róla még nem döntöttem. Néha elhitette velem, hogy ő a mindent megoldó ügynök, néha nem éreztem eléggé szerepben. Robert Pattinson – nem tehetek róla, Edward óta nem bírom komolyan venni. Itt azért annyit elértek, hogy a végén sajnáltam Neil karakterét, ha ő magát nem is. Tulajdonképpen az ő sorsa, amit még emésztenem kell a filmből.
Vagyis, a történet és a látvány rendben, de még egy nézést minimum igényel. Ezzel együtt messze nem ez lesz a kedvenc Nolan filmem. 10-et láttam, abból ez csak a 8. nálam.
Tenet - 5/4 Pattinson, komolyan? Miért? A film lekötött, érdekes, de még mindig nem értem egészen.