Eltűnt testvért kereső, bírósági ügyes, múlttal szembenéző.
Pawel elismert ügyész, aki most a magánéleti tragédiájával birkózik. Szeretett felesége betegségben elhunyt, és a kislányával árván maradva próbál gyászolni. Ekkor találja meg egy olyan eset, amely felkavarja a múltja emlékeit. Egy fiatal nő keresi meg őket, aki az őt megerőszakoló két fiút jelentette fel. Ám a lány szegény, kétes a híre, míg a fiók mögött gazdag és mindenre kész apa áll. Mivel a lány saját húgára emlékezteti a férfit, mindenre kész, hogy igazságot szolgáltasson neki. Közben a húga aktáját is újra nyitja, és lehetséges nyomok után kutat. Mert jó pár évvel korábban egy nyári táborban voltak az anyjukkal. A húga és két fiú nyomtalanul eltűnt, míg egy diáktársuk lemészárolt teteme előkerült. Pawel régi sebeket tép fel, újra találkozik egykori szerelmével, és egyre közelebb kerül a válaszokhoz.
Izgalmas, amikor egy szerzőt felfedez magának a filmipar, és az megdobja a regényeket is. Harlan Coben éppen ilyen helyzetben van – egyre több regénye kerül valamilyen formában feldolgozásra a Netflixen. Az erdő is ilyen – egyszer korábban már kiadták a regényt magyarul, de a sorozat miatt érkezik az újabb kiadás is. Ami miatt még érdekes ez a sorozat, hogy nem amerikai adaptáció.
Az erdő minisorozat a lengyelek alkotása, és úgy van alakítva a cselekmény, hogy saját kultúrájukba adaptálták a történéseket. A legfeltűnőbb talán a nevekben a váltás, a helyszínekben. A cselekmény és a csavarok azonban változatlanok maradhattak. Ezzel is azt bizonyítva, hogy a krimi szempontjából mindegy, hol játszódnak az események. Coben nem olyan történeteket ír, melyek helyspecifikusak. Az alapkonfliktus, amit itt most a szegény – gazdag ellentétben fogalmaznék meg, bármely nemzetnél működhet.
Hiszen miről is szól a tárgyalótermi ügy igazán? Hogy a gazdag srácok megtehetnek, amit csak akarnak, mert az igazságot meg lehet venni. Megzsarolni az ügyészt, lefizetni a rendőröket és a tanúkat. Mi esélye van így a nincstelen lánynak? Még akkor is, ha az esetről felvétel is készült.
A múltbeli esetnél kicsit más a helyzet, hogy a gyűlölet és a korrupció ott is megkapja a maga szerepét. Kell egy bűnbak, és a zsidó lesz az. Meg lehet nézni, hányféleképpen tették tönkre a családot valamiért, amit el sem követtek. Anyagilag, erkölcsileg is lenullázták őket, amire aztán az egészség is ráment.
Nem is volt jó nézni ezt a filmet, mert egyre komorabb lett az egész. A társadalom, a karakterek személyes történetei. Mindenki csak szenvedett, és annyira reménytelennek tűnt az egész. Itt azt látjuk, hogy valakinek mindent fel kell adnia és hatalmas áldozatot kell hoznia, ha igazságot akar tenni.
Arról nem is beszélve, hogy szinte minden karakter a maga alkotta pokolban élt. Kínozta a jelene, a múltja őket és annyira rossz volt nézni, ahogy csak szenvednek. A végére pár karakternek megcsillan az esély valami másra, talán boldogabb létre, de senki nem ragadja meg. Egyszerűen nyomasztó.
Amit a film külleme is kihangsúlyoz. Nagyon sötétnek éreztem a képi világot, és nem csak a múltbeli részeket, amelyek között rengeteg volt az esti jelenet. Érzelmekben is a szürkét tenném a sorozat mellé, és a látványban is ez dominált.
Mivel lengyel műsor lett, helyi színészekkel dolgoztak. Lengyel filmet talán csak 2-3-at láttam életemben, így senki nem volt ismerős. A nyomorúságot mindenesetre hitelesen játszották, minden színész esetében.
A regény helyett nem, de mellé lehet ajánlani. Pláne, ha depresszióra vágyunk kicsit.
Az erdő - 5/3 a történet magja érdekes, a tárgyalótermi rész is lekötött, de különben nyomasztó és fura.