Mobiltelefonos, titkokra fény derülő, barátos.
Egy baráti társaság közös vacsorát szervez. Az apropó a holdfogyatkozás. Mindenki hozza a párját is, és egy hangulatos estére készül. Említésre kerül egy pár, akik azért szakítottak, mert a nő meglátott egy smst, amit nem kellett volna. Ez inspirál egy közös játékot: mindenki kiteszi az asztalra a mobilját. Ha üzenete jön, hangosan fel kell olvasnia. Ha hívják, hangosítás, mindenki hallja, miről van szó. Ám arra nincsenek felkészülve, milyen titkok derülhetnek ki. Gyerekkoruk óta lehetnek jó barátok, akkor is vannak olyan dolgok, amelyeket nem osztottak meg és most robban a bomba. Lesz, akinek titkos viszonyáról hull le a lepel, másnak szembe kell néznie a szülőként elkövetett hibáival és az önértékelési zavaraival. Házasságok kerülnek mérlegre, pofonok és csókok csattannak. Végül marad a kérdés: mennyit bír el egy barátság?
Le merném fogadni, a koncepció sokaknak lesz ismerős. Ha kicsit jobban belemegyek a karakterek leírásába, a kiderülő titkokba és konfliktusokba, még inkább ismerős lenne. Nem is olyan régen volt téli mozi nálunk a BÚÉK. Egy külföldi film magyarosított verziója, mely szintén a mobilok üzeneteinek megosztásával operált, csak ott nem holdfogyatkozás, hanem az újév volt az apropó.
A Nyílt titkok nem a BÚÉK alapjául szolgáló film. Hanem az eredeti, emlékeim szerint olasz film német verziója. Ebben is ott van az eredeti szellemisége és sok helyzete, de sok minden más lett benne, a magukévá tették a karaktereket és a helyzeteket.
Már csak azért is izgalmas volt megnézni, mert lekötött, mit változtattak és mi maradt változatlan. Mivel a BÚÉK-ot már többször is láttam, érdekelt, le tud-e kötni ez is, vagy unni fogom, hogy sok konfliktust és fordulatot előre ismerek belőle. A válasz: lekötött. Kifejezetten élveztem felfedezni, hogyan néz ki a német verzió.
Minden konfliktus előtérbe hoz egy társadalmi problémát vagy egy jellegzetes magánéleti helyzetet. Van nőcsábász, aki látszólag megkomolyodott és családalapításra készül. Valóban? Egyéni dráma, ahogy a hazugságairól elkezd a lepel lehullani. Itt még annyira rosszul nem is járt, a magyarban több csalására derül fény többek számára. Ugyanakkor nem rossz ember ő sem, csak csalfa. A sorsáért nem sajnáltam, de ellenszenves alak sem lett.
Izgalmasabbak az olyanok, mint Leo és Carlotta konfliktusa. A nőnek meg kell felelni a feminista elvárásoknak: szülés után szinte azonnal visszamenni karriert építeni, és a babákat a férjre hagyni. De tényleg ezt akarja a nő? Miért olyan ciki azt mondani egy modern nőnek, hogy ő meg akarja élni az anyaságot, és a gyerekeivel akar lenni?
Pepe, aki behozza a melegek elleni előítéleteket a történetbe. Mit várunk társadalmi szinten, amikor gyerekkori jóbarátok sem képesek elfogadni, hogy a barátjuknak nem egy nő, hanem egy férfi dobogtatja meg a szívét?
A középkorú nő, aki reménytelenül próbál fiatalabb lenni, menőbb, és közben elveszti önmagát. Itt még van esélye, hogy behúzza a féket és korrigálja az értékrendszerét.
Feszült, drámai és humoros film egyszerre, amit nagyon jól elad, hogy folyamatosan jelez egy mobil, és azonnal újabb konfliktusban találjuk magunkat a szereplőkkel. Jól működik korképnek, jellegzetes karakterekkel és vitás helyzetekkel.
Ahogy a magyar verzióban, a németben is bevetették az ismert, eladható neveiket. Elyas M’Barek nélkül német film lassan nem is készül. Möhring is sok mindenben benne van, de a többieket is össze lehet gyűjteni, sokan forgattak is már együtt. Ez arra jó is, hogy megadja azt a baráti légkört, ami itt alap.
Nem választanék, a magyar vagy a német jobb. Tetszett mindkettő. Ez talán a vidámabb végű.
Nyílt titkok - 5/4 érdekes a koncepció másképp. Kis humor, sok dráma, erős karalterek. Lekötött így is.