Kosztümös, másokon élősködő, igazságért kiálló.
A pestis tombol, és az embereken eluralkodik a félelem. Bűnbakot keresnek, és abban kezdenek hinni, hogy a Sátán küldte a kórt, aki boszorkányokkal terjeszti a mételyt. Üldözők emelkednek ki, és bárki könnyedén vád alatt találhatja magát. Grace kivételesen szép fiatal nő, aki boldogan él a férjével és a kisbabájukkal. Ám miután a férjét elveszti, a földesúr a nőt akarja. Grace nemet mond, és arra is rájön, a férfi keze van abban is, hogy Joseph elkapta a pestist és meghalt. A bosszúszomjas férfi boszorkánynak bélyegzi a nőt, és egy hírhedt boszorkányüldözőt is ide hívat, hogy szedje ki a vallomást az asszonyból. Moorcroft bíró segédjével megkezdi a kínvallatást – Grace tudja, nem törhet meg. Az anyjával is így végeztek, vele nem fognak. Megvan a maga terve, miközben nem csak e férfiakkal, de a lázálmokkal is viaskodik.
Bár a boszorkányüldöztetések a történelem részei, ez nem történelmi film. Inkább egy enyhébb horrorra hajaz, ami középkori környezetben játszódik és majdnem fantasy. Ezen felül van egy elég feminista üzenet is benne, de a készítők legalább ebben rafináltak volna. Nagyon női film, de nem femináci elvakultságú.
Nézzük először a környezetet! Kevés helyszínen forgott: Grace és Joseph háza, van talán kettő városkép, a kocsma és a vár, amiből láttunk úgy 3 termet. Ezeket korrekten berendezték, és megvan a középkori miliő. Semmi modern eszköz és a ruhák is régebbi korokat idéznek. Nem az a színes, giccses vonal, mint egy történelmi romantikusban lenne, hanem praktikus, szegényes holmik. Még a gazdag földesúr ruhatára is szegényesnek tűnik.
A színvilágban a sötétség uralkodik. Rengeteg a szürke, és a kor vigasztalansága ebből is visszaköszön. Nem is tudom, mi volt benne a legélénkebb szín… talán a vér vöröse? Grace ünnepi öltözete a végén, amiben vallomást kellett volna adnia, az is élénkebb színű volt, ki is lógott a környezetből, és nem is tetszett.
A történelmi hangulat a külsőséget leszámítva nincs meg. Az országot megnevezik, de semmi mást. Ez is azt húzza alá, hogy egyáltalán nem történelmi filmnek szánták.
Horror – na ez már érdekesebb. Két részből jön össze: Grace vízióiban megjelenik a sátán és a patás a nőt akarja. Nem egy szép lény, és Grace reakciója is horrorba illő, bár a lény semmi ijesztőt nem csinál. Nem is gondolom, hogy valóban sátáni jelenlét lett volna, csak a kínzott, éheztetett és gyászoló asszony víziója volt.
Másrészt, a kínzásokat is mutatták félig-meddig. Ez az, amiben azért működött a mese faktor. Amiket műveltek a nővel, nagyon kétlem, hogy utána úgy tudott volna szaladni meg harcolni, amit a végén bemutatott. Tűket böktek a testébe, például a talpába is. Mélyen, valósággal vasszögeket. Azt se hinném el, hogy utána talpra tudott állni, nemhogy futni. Majd jött a körte. Nem a gyümölcs, bár alakra arra hasonlít, onnan a neve. Nem fogom részletezni, de ahogy utána láttuk a vérbe úszó kínpadot és a nő ruháját – az után szerintem moccannia sem lett volna ereje és el is kellett volna véreznie. Azon a szinten maradnak, hogy sok mindent elmondanak, de nem mutatnak. Így inkább pszichésen hat, és nem undorít a film. Azért hálás is vagyok, hogy a körte használatát nem kellett végignézni.
Végül, ami minden mögött volt. Egy pozitív férfi volt a filmben, Joseph, meghalt. Amúgy azt láttuk, hogy a férfiak kínoznak és ölnek, ha a nő bármiben nemet mond. Kell magyarázni?
Egyszer meg lehetett nézni, de ezt sem fogom visszanézni.
A végső ítélet – 5/3,5 a történet tetszett, a kor sötétsége is, de egyes mesés elemeket azért nehezen emésztek.
THE RECKONING Official Trailer (2021) Neil Marshall, Witch Movie HD - YouTube