Nem nagyon találok jobb jelzőt annál, hogy fura volt számomra ez a film. Meg a főszereplő is. Egyszer is nehezemre esett megnézni, pedig a gyorsított lejátszásra is rányomtam.
Első ránézésre a film két romantikus trope keveréke. Egyik oldalról szerelmi háromszög: a csinos Marika egyaránt felkelt a szép jövő előtt álló helyi ifjú, Jenő és a helyi báró figyelmét is. A maguk módján mindketten udvarolnak neki, csak éppen a lány nem tud a szíve szerint választani: a báró ugyanis nős, és hiába nincs már szerelem közte és a felesége között, egy beteg asszonyt nem hagyhat el.
A másik, hogy Marika és Jenő szülei egyfajta helyi ősellenségek. Hasonló boltokat vezetnek, egymással szemben. Vetélkednek egymással, és ez a helyi választásokon is visszaköszön. Jenő ugyanis pályázik Marika nagybátyjának képviselői helyére, amit van is esélye elvenni az öregtől. Adná magát, hogy az ellenségek gyerekei egymásba szeressenek és ezzel jöjjön a zűr, de itt másképpen alakul a történet.
Nem akarom elmesélni, mikor ki kit szeret és mivel bonyolítják a cselekményt. A lényeg, hogy rendszeresen az hozza a fordulatot, hogy Marika saját elhatározásból vagy a család nyomására éppen kit szeret, kihez készül hozzámenni. Nagy meglepetések és nagy mozgástér sincs. Kisváros, kevés ember és a szülők által kijelölt utak, amik között lépegetni lehet.
A film még azzal próbál játszani, hogy mit jelent egy kisvárosnak, ha megjelenik ott a vasút. Vagyis, a technikai fejlődés hogyan változtatja meg a társadalmat, fogyasztói szokásokat. Igyekeztek belevenni azt is, mit ad a fejlődés, de cserébe mit vesz el. Az tetszett is benne, hogy nem akartak egyértelműen feketék vagy fehérek lenni. Ahogy mindennek, ennek is vannak előnyei, de hátrányai is. Kezdetben a két ellenséges család is ellentétes állásponton van, ezzel is növelve a konfliktusok számát.
A film egyik baja a lapos cselekményen túl, hogy egy szereplőjét sem sikerül megszerettetni. Marika kapcsán már Kelemen Hanna játéka is irritált. Éreztem végig a figurában egy olyan kétszínűséget és felsőbbrendűségi tudatot, amit nem éreztem jogosnak. Plusz, túlzásnak érzem, ahogy ez már megint egy olyan történet, amikor mindenki el van ájulva a lánytól, aki erre nem szolgált rá. Gazdag, ezért tud szép ruhákban járni. Nem az ő érdeme. Tud zongorázni. Ezzel inkább a báróra hat. Szintén a háttere - elvárták, taníttatták, kisasszonynak nevelték. Talán ez zavar annyira: minek kellett ilyenre nevelni egy boltos kisasszonyt? Mert lehet az a család bármennyire is rátarti, a Toll családdal együtt mindketten kiskereskedők és nem többek.
Mindkét férfinak megvan a maga hibája: a báró nős, mégis jelen van és kecsegteti a lányt. Pedig tudja, hogy nem lesz jövőjük. Toll Jenő inkább két lábon áll a földön, csak éppen ő meg nem veszi emberszámba a lányt. Úgy kezeli a lányt, mint egy babát, aki majd engedelmeskedik neki.
A családtagok visznek egy kis színt a történetbe, de ott is tipikus történetekre futja csak.
Szóval, fura. A hősnő karaktere, a környezet és a vége is. Mondjuk, addig is volt szó nagyon áttétesen arról, hogy a lányoknak is nagyobb szabadság járna, de egészen addig Marika a család és a jó férjre törekedett. Honnan jött akkor az irány, amit választ? Mindegy, annyira nem érdekel, hogy meg akarjam fejteni.