Minden napra egy film

Minden napra egy film

A félelem kórháza

1. évad

2022. augusztus 08. - BBerni86

Az első részek után még sok volt a kérdőjel, amit már írtam is korábban. Aztán elkezdtem átlátni, mi is ez a sorozat és mit tud nyújtani.a_felelem_korhaza2.jpg

Az első fontos megjegyzés, hogy ez nem kórházas sorozat. Csak ott játszódik, de messze nem egy Vészhelyzet, The Good Doctor vagy éppen The Resident, amit már emlegetettem Hook doktor kapcsán. A főszereplők orvosok és a kórházi személyzet tagjai. Jönnek betegek és közben műtenek is, de ez mind mellékes.

Amiről ez a sorozat szól, hogy a kórház meg van szállva. Az egyik legfontosabb szereplő az idős nő lesz, aki az első részben felveteti magát a kórházban és sorra meggyőzi a személyzetet, hogy segíteniük kell a kórházban kísértő kislányon. Természetfeletti események zajlanak, és ezeket nyomozzák, illetve a kislány történetét keresik, hogy a végére tudjanak segíteni neki.

Ha végig nézek a részeken, olyan történetek jutnak eszembe, mint a helyi lelkészé, akit keresztre feszítettek az utcasarkon, aztán csodák kezdtek történni a kórház körül, mint pl. a vakuló mindenes látásának megjavulása, a végére meg a feltámadás is eljött.  Vagy a rasszista rendőr, akit megérint az isteni fény, és Paul lesz az új neve, egy modern Pál apostolként. De van itt egy hulla, akinek heccből levágják a fejét és elkeverik, amit a fej nélküli test az évad nagyjában keres.

Hangulatilag nagyon vegyes az egész. Néha közel van a horrorhoz és az egész egy természetfeletti elemekkel dolgozó thriller. Ugyanakkor van benne szituációs és fekete humor. Egyes pontokon már szürreális – a rendszeresen megszólaló kutyák különben brutálisak. Van egy, akinek a gazdája leesik a tetőről és be kell vinni a kórházba. A kutya néz a mentő után: most ki fog megetetni?

Több minden paródiába hajlik. Hook és Christine kapcsolata vagy, ahogy Hook lenn él a kórház alagsorában. (A nő meg odaköltözött hozzá? Mert egy ponton kb. úgy néz ki.) Ahogy Stegman kocsiját mindig éri valami – lefestik, lehányják, feliratot tesznek rá, szétszedik. Ahogy az igazgató egyetlen kérdéssel foglalkozik: milyen kitűzőt a_felelem_korhaza3.jpghordjanak az alkalmazottak?

Durva, hogy Stephen King adaptálta Lars von Trier filmjét és tette át egy más közegbe. Ez a szürreális – humoros környezet, közel Derryhez. (Tudjátok, ott él Krajcáros bohóc, aki gyerekeket eszik.) De millió meg egyszer elhangzik, hogy valamit egy King-regényhez hasonlítanak, vagy egyes szereplők tőle olvasnak valamit. Ezt a rendező találhatta poénnak?

A szereplőket nagyon könnyen jóknak és rosszaknak lehet besorolni. Minden síkon van ez is, az is. A szellemek között van démoni doktor a segédjével, a valóságban meg egy egomániás doktor, aki simán egy kislány egészséges agyféltekéjét vágta ki a beteg helyett. A jók között van egy egyiptomi isten – ami poén, ha azt vesszük, hogy több rész is milyen keresztény mitológiával van átitatva. Azt különben nem értem, Anubisz miért egy hangyászként testesült meg. Mondjuk, sakálként is fura lett volna. Kvázi főszereplő Hook doktor, aki küzd a gonosz dokik ellen, összejön a kedves doktornővel és életeket ment, legyenek azok szellemek vagy élők.

Mai szemmel nagyon nem kiemelkedő a szereposztás, de nem tudom, a 2000-es évek elején mennyire ment a szekér ezeknek a színészeknek. Sorozatszerepeik akadnak, de még Andrew McCarthy se bír olyan filmográfiával, hogy már soroljuk is az alakításait.

Érdekesnek mondanám különben, ami annyit tesz most, hogy különös. Egyszer meg lehetett nézni, láttam ilyet is.

Hétvégi sorozatnézés

Black Bird, Motherland és Stay Close

A 6. résszel véget ért a Black Bird, vagyis a heti nézősök közül búcsúzom attól, ami eddig a nyáron legjobban tetszett. Jutott még esemény a végére is…

blackbird6.jpgKicsit olyan felemás élmény is volt a megoldás. Volt egy még egy nagy beszélgetés, ahogy Jimmy rávette Larry-t, hogy kimondjon dolgokat. A pszichés játszma, amit végig vívtak, elérte a tetőpontot. És attól tudott jó lenni, hogy hirtelen mindketten meglátták, mi a másik.

Jutott bőven drámai tetőpont a részre. Három jut kapásból eszembe: amikor Jimmy könyörög egy ceruzáért a magánzárkában, de nem adnak neki, és a kezét nézve eszébe jut, mit mondott neki Larry a testnedvekről. És neki rajzolnia kell…

A másik, amikor az FBI ügynök rákérdez Gary-től, hogy készen áll-e arra, hogy egész életében éberen vigyázza az öccsét.

A harmadik, amikor Jimmy már minden után repül, flörtölt a légikisasszonnyal, de ahogy kinéz az ablakon, megint csak Larry jut eszébe és amit ő mondott neki a tájról, térképekről. Abban annyira benne volt, hogy szabadult, új fejezet nyílt, de vannak sebek és benyomások, amiket visz magával tovább, ha tetszik, ha nem.

Tudom, nem először írom, de nagyon megérte profira hagyni, hogy megírja a sorozatot. Amit Dennis Lehane sikerszerzőként tud a krimikről, ebbe beletette. A fel- és levezetés, a pszichés játszma, ahogy mély emberi dráma bontakozik ki a börtönben, miközben a nyomozók odakint a bizonyíték nyomában járnak.

Nagyon eltalálták a szereposztást és mindenkinek volt legalább egy pillanata, ahol megmutathatta, mit tud. Egerton esetében látványos a börtön előtti és a börtön utáni Jimmy egymás mellett. Már ott különbség van, hogy tartják magukat. Paul Walter Hauser meg végig eljátszotta azzal, hogy ártalmatlan szerencsétlennek tűnik, de egyszer-egyszer villan benne valami, és a nézőt megcsapja, hogy egyszerűen nem akarna a közelében lenni, mert veszélyes. De az sem véletlen, hogy Gary végig pihentetve volt, és egy jóképű falusi bugrisnak tűnt, egészen addig, amíg szembe nem kell néznie az öccse dolgaival, és akkor neki is megvan a maga jelenete.

Talán csak azért maradt egy kis hiányérzetem, mert nem volt meg a nagy durranás. Kicsit olyan érzés, mint amikor AL Capone adócsalásért megy börtönbe: legyőzték, börtönbe kerül, de koránt sem fizet meg mindenért, amit elkövetett.

Vagyis: nagyon jól megírt, jó szereposztású, pszicho-thriller elemekkel átszőtt krimi volt ez, én tudom ajánlani.

 

A végéhez közeledik a Motherland: Fort Salem (s03e07) is, de még mindig úgy érzem, hogy egyszerre túl gyors is, meg nagyon időhúzó is.

motherland307.jpgA rezervátum lerohanásakor a lányok kicsit harcolhatnak, és visszatér Raelle. Ezzel az egész részt körbe is írtam. Egy más sokat látott helyszínen kicsit rohangásznak, meg olyan varázslatokat használnak, amiket láttunk már párszor. Az arclopás a sláger, gondolom, azt a legegyszerűbb megcsinálni. Kicsit a másik színész játssza, és kész is.

Újfent ki van hangsúlyozva, hogy Alder gyűjti az Első Dal részeit. Hogy még kényelmesebb legyen a dolog, a múltba kell majd érte menni, vagyis Tally egy kis gyakorlás után majd összeszedheti neki a dallamot és ki lehet rakni a pontot. Nem mondhatnám, hogy ez így túl izgalmasnak hangzik.

Ezt se gondoltam volna, de tényleg azt kezdem már várni, hogy zárjanak le mindent, és ne szenvedjenek azzal, még mit és hogyan tegyenek bele. Van is ötlet, nincs is.

Látványosabb se lett. Talán majd a legvége?

 

Végül, megnéztem a Stay Close (s01e01-04) első felét.

Ami egyszerre az erőssége és a gyengéje is, hogy nagyon Harlan Coben történet. Tipikusan azokból az elemekből építkezik, amelyek a szerző sajátosságai. Így ez egy új történet, de szinte végig úgy éreztem ebben a 4 részben,stay_close1.jpg hogy ezt már láttam.

Van egy nő, aki fut a múltja elől, de az most utoléri. Egy mostani eltűnés miatt elővesznek egy 17 évvel korábbit, amiben ő is érintett volt. A mostaniban meg a lánya. Véletlenek nincsenek? Itt ez a kitétel nem áll.

Másik szálon meg egy fotóst követünk, akinek eltűnt a barátnője, de még mindig nem tudta túltenni magát az eseten. Az élete mondhatni kisiklott, és most megint nyomozni kezd. Nem is tudom, hány Coben-történetben van ez mindig kicsit másképpen.

A részletek a sorozat részeiből folyamatosan kerülnek a helyükre, és valamiképpen minden összefügg. Szerencsétlenül ismétlődnek dolgok, és a hárítás során összekapcsolódnak, túl sok végzetes eseményt elindítva. Érdekes, a maga módján szomorú is, de annyira ismerős is.

A kivitelezére azonban nem lehet panasz. Jó stábot szedtek össze, és a Netflix visszatérőket alkalmazó stratégiája is működik. Cush Jumbo hasonló szerepet kapott, mint a másik sorozatában, ahol a fia halálát megbosszuló anya volt. A durva az, hogy a karakter régi énjét, a sztriptíztáncos Cassie-t is jól hozza, amit nehezebben gondoltam volna róla. Richard Armitage meg rutinnal is bír már Coben filmben, és nála is áll, hogy a Netflix hasonló karaktert adott neki, mint korábban.

De, a különc szereplők, akikre valószínűleg emlékezni fogok belőle. Harry, azzal a rémes figurával. Vagy a gyilkos páros, akik olyanok, mintha egy musical tini párja lennének és tánclépésben mennek lecsapni az áldozatra. Az különben még mozgatja az agyam, ők kinek dolgoznak és mi a céljuk. Valami, ami nem olyan tipikusan Coben, hálás is vagyok érte.

Sok helyszín, sok szereplő, mozgalmas és figyelni is kell, hogyan illeszkednek össze a darabkák. Jókat írnék róla, ha nem kísértene annyira, hogy túl sok az azonosság a különféle Coben-történetek között.

The Sandman

1. évad

Már nem egyszer megfogadtam, ha valami igen tetszik, alszom rá egyet, csak utána kezdek el róla írni. Mert rögtön a vége után el vagyok vakulva, és csak rajongok. Most azonban teszek egy kivételt, talán azért is, mert a Sandman volt az első képregény, amit olvastam. Most meg itt van belőle a sorozat és megint átélhettem, milyen, amikor Neil Gaiman világa beszippant.thesandman.jpg

Pedig előzetesen nagyon tartottam tőle. Tom Sturridge, mint Morpheus? Nem tudom, ki miben látta utoljára. Én az Irma Veepben, és egyáltalán nem győzött meg, hogy életre tud kelteni egy ennyire kultikus alakot. Ehhez képest már az első rész után tudtam, hogy nem lesznek itt bajok. Nem annyira Sturridge alakítása miatt, sokkal inkább a sminkesek munkája miatt. Létrejött egy olyan Sandman alak, ami friss és szexi, miközben megvan benne Álom hidegsége, talán a kegyetlensége szót is használhatom. Úgy tudták életre kelteni, hogy idézi az eredetit, miközben egy vonzó verzió is. A haját nézzük csak meg: idézi a képregényt, de azért nem olyan szénaboglya van a fején, ez sokkal… vonzóbb külalak. Azt is be lehet vallani, hogy Sandman nem éppen az érzelmi hullámzásokról híres, végig érzek benne egy rideg céltudatosságot, és azt Sturridge hozta is.

A történetet nem fogom órákig dicsérni, inkább azt írom helyette, hogy két történetszálat követtek le a képregényből. Az egyik Sandman visszatérése és a hatalmi eszközeinek visszaszerzése, a másik a Vortex története. Színes, érdekes, izgalmas, fantáziadús. Jó történetek, ahogy már képregényként is azok voltak. Két nagy kedvencem is bekerült az évadba: amikor Álom a Pokolba ment a maszkját visszaszerezni, és amikor egy nap Halállal tartott és a testvére munkáját figyelte meg. Sok Halál ábrázolást láttam, olvastam már, de Gaiman Halála az egyik kedvencem, és a lényegét visszaadták úgy is, hogy a külcsínéből igazából a nyaklánca az, amit megtartottak.

Tele van ez a sorozat színes alakokkal és ötletekkel. Ahogy Vágyat is életre keltették… a végén is az a cicajelmez, amiben Álom előtt parádézott. A Pokol Kastélya. A Sorozatfüggők kongresszusa. (Ők pedig nem a Netflixet nézik, hanem Hasfelmetsző Jack örökségét viszik tovább. Sorozat-gyilkos Függők, értitek.)

Sokféle humor van benne, a sötétebb fajta is. Káin és Ábel, akik máig a megöllek – feltámadok – újra megöllek körben mozognak, miközben Ábel arról álmodik, hogy jó testvérek lehetnek, akik békében élnek egymással? Aki képes megköszönni a fivérének, hogy nem mély sírba ásta el? A sorozatgyilkos kongresszus szekciói. Matthew, a varjú első beszólásai? Tudom sorolgatni még egy ideig. Ha minden részbe nem is jutott belőle, nagyon sokba akadt.

Látszik, hogy ez kultikus anyag és igyekeztek is úgy hozzányúlni, hogy a keménymag se akadjon ki. A Pokol és Lucifer Morningstar megoldásuk külön ki is emelném, már csak azért is, mert ebből a történetből nőtt ki Tom Ellis Lucifer-sorozata. Itt nem játszotta el a Pokol urát, helyette érkezett a Trónok harcából Gwendoline Christie. Ha lesz 2. évad, remélem lesz, akkor ő saját és nem Gaiman-folytatást fog kapni, mert itt háborúra készül és nem Los Angelesbe megy, ahogy Gaiman megírta a Poklot hátrahagyva.

Nagyon jól néz ki a sorozat, átível korokon és világokon. Drága lehetett, de ez látszik is rajta. A szereposztás és a látványvilág sem lett spórolós. Csak pár példa fentieken túl: a sorozatgyilkos rémálom Boyd Holbrook. Stephen Fry is beugrott egy álombeli tájat eljátszani, akinek emberalakja is volt. Jenna Coleman női John – Johanna – Constantine. Charles Dance ejti fogságba álmot. Mark Hamill meg egy olyan álomlény, akinek tökfeje van.

A sorozat utáni elvakultság egy ponton tört meg: meglepő, mennyire nyakon öntötték LMBTQ tartalommal az anyagot. A Korinthusi és Johanna Constantine meleg karakter lett, Vágy nagyon androgün, Rose is kapott egy drag queen új barátot és hasonlók. Talán, ha nem darálom a sorozatot, ennyire nem szúr szemet, így viszont úgy éreztem, minden részre jut valami ilyen tartalom is.

A lényeg azonban az, jól szórakoztam és kedvet kaptam elővenni a képregényeimet, hogy visszanézzem ott is ezeket a történeteket.

A sárkánylovasok hajnala

Így neveld a sárkányodat - mese

Pedig már azt hittem, minden plusz epizódot láttam az Így neveld a sárkányod filmek mellé. Most találtam egyet, amit sarkanyok.jpgmég nem láttam.

A sárkánylovasok hajnala egy rövid, kb. fél órás rész, amiben a fiatalok felelevenítik, hogyan került sor az első sárkányversenyre, amely a fregatt verseny helyét vette át. (Roppant idióta egy játék: szabadon engedik a szigeten a bárányokat, amelyeket a lovasoknak el kell kapni. Aki a legtöbb birkát kapja el, az nyer.) Én csak azt nem értem, a nézőknek ez milyen pluszt ad: ők csak azt látják, ahogy a lovasok beérkeznek és leadják az állatot. Ahogy elkapják, a tényleges versengést nincs lehetőségük követni. De, a lényeg: látjuk a mostani versenyt és visszaemlékezésben az elsőt.

Mindenki hozza a maga formáját, és pont úgy viselkedik, ahogy a filmekben/sorozatban megszokhattuk. Még arra is odafigyeltek, hogy néznek ki a szereplők. A visszaemlékezésekben az első rész szerint néznek ki, a jelenben már a 2. rész korában járunk. A harci festés meg új elem, és az szintén tükrözi a szereplők jellemét. Amit az ikrek magukra kentek…

A grafika is ugyanaz a minőség. Szerintem szép. Ok, az emberi alakokba szokás szerint bele lehet kötni, de minden más nagyon meg van csinálva. A sárkányok, a repülés, maga a verseny. Plusz, azért bőven tudok olyan mesét, amiben az emberi alakok nem néznek ki így sem. Jó, elfogult vagyok, ez a széria az egyik kedvenc mesém…

Humoros, kedves rész ez is, amit korrekten összeraktak. Az ikrek trükkjei, ahogy egy-egy birka megszerzéséért mini párbajok folynak, aranyos és helyes az egész.

Kedvet is kaptam elővenni a trilógiát… Hiányzik nekem Fogatlan és Hablaty újabb kalandjainak várása. Most nincs olyan mese, amit ennyire tudnék várni. Sorozat még csak akadna, de mozi nem.

A Fekete Rák hadművelet

Gondoltam, egy télen és a hidegben játszódó film majd segít elviselni a nyári meleget. Ha azt nem is, de elaludni el tudtam rajta…a_fekete_rak_hadmuvelet.jpg

Mondjuk, ha előre megnézem, miről is szól pontosan ez a film, talán máskor is állok neki. Posztapokaliptikus körülmények, az emberiség éppen a következő nagy háborúban van benne. Az egyik csoport egy csodafegyvert akar átjuttatni a laborba, de ehhez egy csapatnak át kell korcsolyáznia éjjel az ellenséges területen. Hősnőnk, az egykori gyorskorcsolyázó abban a reményben vág neki az útnak, hogy viszontláthatja a lányát.

Világépítés: szinte nulla. Az első fájó pont. Mi történt, hogy ilyen lett a világ? Egyáltalán, mi az a két oldal, akik háborúznak? Látjuk a káosz kitörését, látjuk most a háborút és ennyi. (Pontosabban lőnek egymásra, meg van csatazaj.) Nem tudunk semmit.

Ezek szerint akciófilmnek kellene nézni, de elég szegényes annak is. Korcsolyáznak éjjel a jégen, időnként lőnek rájuk és fedezékbe kell húzódni, meg a jég is beszakad párszor. Ahogy belegondolok, csak egy hatásos jelenetet sikerült beletenni – amikor a vízbe fagyott gyerekek mellett kell elmenniük. Ott még hatásos is a film minimalizmusa, ahogy a megfagyott testeket a lámpafénynél sejtelmesen látjuk.

Akkor mi maradt? Noomi Rapace és a karaktere, Caroline Edh személyes szenvedéstörténete. A nő lányát elragadták tőle még a zavargásokban, és rendszeresek a visszaemlékező jelenetek. Az idill, milyen volt a gyerekkel kettesben, majd megmutatják azt is, hogyan próbáltak elmenekülni és miképpen vesztették el egymást. Azt indokolja, hogy Caroline miért akar annyira mániásan célba jutni. Nem a hengerek célba juttatása, a lánya az, akiért mindenre kész. Mondjuk, abban már az elején se láttam a logikát, hogy mire mennek egymással, ha az együttlét ára egy gyilkos vírus szabadon bocsátása. Inkább haljanak meg együtt?

Összefoglalva: a történet leginkább üres és nem látványos akció. Sok a lyuk, az egész helyzet nincs rendesen felépítve. Rapace próbál bele személyes drámát vinni, de mivel a történet ott is lyukas és logikátlan, nem sok esélye van.

Nem meglepő módon nincsenek jó kritikái sem – ez most nem csak nekem nem tetszett.

Hét eleji sorozatnézés: Westworld és Kingdom Hospital

Haladunk tovább a robotok új világrendjében, vagyis Westworld (s04e06).

Talán már nem meglepő, hogy megint szemléletet váltottunk, és egy újabb darabka kirakóst adtak nekünk. Most westworld406.jpgazt nézhettük meg, mivel töltötte Caleb az utóbbi pár évet, miközben Frankie nagyon meg akarja tudni, mi lett az apjával.

Nem mondanám, hogy túl sokat haladtunk előre, de már körvonalazzák a robot utópia férges almáját. Látjuk a kórt, az emberek ténykedését és hogyan függenek össze a dolgok. Mondjuk, az még nem tiszta, hogy Christina hogyan illeszkedik ehhez és Bernard végső célja mi. Remélem, azért valami meglepetés még lesz, mert ha csak a rezgéseket kiadó tornyot kell megostromolni a végére, csalódott leszek. Majd meglátjuk.

Volt ötlet Caleb menekülésében és a sok Caleb összedolgozásában. Ha kissé csalimesének is érzem minden után, még akkor is ez kötött le jobban, nem Frankie és Bernard alig haladó szála. Összességében lassan haladunk a végjáték felé, sokkal szívesebben meséli a történet a mellékszálakat, az egyes szereplők múltbeli helyzetét és a jelenhez jutását.

De ezt látványosan teszi. Újfent: korrekt akció, ezt jó volt nézni. Azt is írtam már nem egyszer, hogy ebben a szériában a színészeken sem spórolnak. Azt se gondoltam volna, még tavaly se, hogy Tessa Thompson karaktere és alakítása köt majd le, de most ott tartunk. (A Fekete Kalapos még simán felférne mellé, de ahhoz nem látjuk eleget. Charlotte többet van képernyőn.)

Még 2 rész van vissza, hogy számoljunk is, de már tervezik az 5. évadot. Vagyis, mégiscsak félő, hogy most csak a jeladó ostroma jön, ha jön.

 

Akció után egy kis… mi is ez? Misztikus? Kórházas? Horror? A címe biztos: A félelem kórháza (s01e01-2) és Stephen King nevéhez köthető.a_felelem_korhaza1.jpg

Az első két rész után még csak azt se tudnám megmondani, hogy tetszett-e. Bár inkább hajlok a nem felé. 2004-es a sorozat és azért közel 20 év alatt jobb szellemeket is láttam már, mint itt a fehérre púderezett arcú kislány vagy az a hangyászt idéző lény. De ha csak ennyi lett volna a bajom, lenyelném. Nem várom egy régebbi sorozattól, hogy mai kinézete legyen.

De a történet is furcsa. Azt már az elején elmondják, hogy a helyen, ahol a kórház áll, korábban rengetegen meghaltak, és itt paranormális jelenségek történhetnek. Csak éppen azt röhejesnek érzem, ahogy egyesek érzékelik, pl. az egyik idősebb női beteg és hallják, látják a szellemeket, míg másoknak semmi fel se tűnik. A kórházi személyzet nagyja ilyen. Még nem is alkottak olyasmit a természetfeletti lények, hogy az külön említést érdemelne. Üvöltöttek, volt egy rövid ideig tartó áramszünet és ennyi.

Aztán, kórházas sorozatként sem köt le. Alig van eset, és inkább a munkahelyi harcok kapnak szerepet. Dr. Hook nagyon nincs jóban a főnökével, aki hatalmaskodik, késik és a külcsín sokkal fontosabb neki, mint a betegek. Majdnem a The Resident kezdeti alaphangja, csak ez sokkal felszínesebb és a misztikus vonal miatt nem is úgy téma.

Ezen felül még különös megoldások is akadnak benne. Az, hogy a fejsérült hogyan érzékeli maga körül a dolgokat, még valahol érdekes is. De amikor pl. a karbantartó/informatikus néz segélykérőn a kutyájára, hogy most mi is van, és mi halljuk, ahogy a kutya azt gondolja: „Ne rám nézz, én csak egy kutya vagyok!”, akkor már röhejesbe csúszik át a dolog.

Egyelőre én leginkább a szemöldököm vonogattam, és még nem tudom, mi is akar ez lenni. Semmi jó? Majd kiderül.

France

Ajánlásra néztem meg, állítólag színvonalas dráma, aminek a végén sírni is lehet. Bár a kritikákkal kezdtem volna inkább, de azokra inkább csak a film megnézése után szoktam rápillantani. Azok ugyanis közepesek és jobban lefedik azt, amilyennek én is láttam a filmet.france.jpg

Legyek tömör? Halálra untam vagy kiakadtam a főszereplőn.

Azért ennél mesélek többet is. France egy sztárriporter, nézett és szeretett saját műsorral. Van egy író férje és egy 10 éves fia, de egyikkel se foglalkozik, a munka tölti ki a napjait. Míg össze nem omlik, és el nem vonul egy klinikára, hogy aztán minden folytatódjon.

A részleteket lehet még ragozni, de mi értelme lenne? Nincs se fejlődés, se haladás, se semmi. France vét drámai hibákat, a sajtó robbant ki körötte botrányt is, de nem változik semmi. Még az a tragédia, amiről sejtem, hogy a ’sírni lehet rajta’ kijelentést ihlette, az sem érinti meg különösebben.

France egy antihős, én egyszerűen ki nem állhattam. Az egy dolog, hogy álszent, de gyakran szociopatának is mondanám. A nézettségért mindent. Ha csak a riportjait nézzük, egyrészt agyon vannak vágva, nem a valóságot mutatja, másrészt, róla szól az egész. Van egy, ahol egy bombázott városon mennek keresztül. Erre mit mutatnak végig? France fut az épületek között. France monológot mond a kamerába. Az kifejezetten irritált is, ahogy mindent felvesz vagy 5-6 alkalommal, hogy aztán legyen miből összevágni az anyagot. Ahhoz meg már nem is tudok mit szólni, amikor a szanatóriumi kezelése alatt viszonya lesz egy másik beteggel – akiről aztán kiderül, hogy szintén újságíró és a nőről ír. France-nak áll feljebb, amikor ő csalja meg éppen a férjét? (Mondjuk, a végén látva mennyire viselik meg a történtek, szinte semennyire, nem is csoda, hogy itt egyszer eszébe nem jut, a férjének hogyan esik, hogy France megcsalta.) Sokkal jobban megviseli, amikor egyszer bekapcsolják véletlenül a mikrofont és a nézők hallják, mit beszélgetnek egymás közt a riport összevágásáról, mint amit a családi életében elszenved.

Sajnálni és együtt kellene érezni vele, de nekem nagyon nem ment.

Mi több, gyakran egy rossz komédiában éreztem magam idiótákkal körülvéve. A producere, aki érdemben semmit nem tesz, csak nyal. France zseni, France ez tökéletes, France ez rendben lesz. Ő is irritált, talán még jobban is. Vagy, a már említette csaló beteg – szerető – újságíró. Megjelenik a cikk, mire megjelenik szerelmet vallani. Csodálom, hogy nem röhögték ki.

Még az is megfordult a fejemben, hogy Lea Seydoux ellenszenves nekem, ezért nem bírom ennyire France alakját sem, de ez többről szól. Nem csak az vele a bajom, hogy élesnek érzem Seydoux vonásait és mimikáját, szerintem horrorfilmben lenne a helye.

Filmes ötlet akad benne, meg a kulisszák mögé is bemegyünk. Látszik rajta a munka, a tervezés és egészen jó részei is vannak. A baleset a végén a belső és külső nézetekkel váltakozva, hang nélkül – abban még az a plusz is megvolt.

Mégis, annyira utáltam ezt a filmet…

Fekete telefon

Elolvastam, mielőtt megnéztem, és most nem tudom, hogy mit szólnék ehhez a filmhez Joe Hill nélkül. Hiszen a novellához mérem a filmet, és ahhoz képest látom valamilyennek. Ha előismeret nélkül vágok bele, vajon the_black_phone.jpgmásképpen látnám? Szerintem igen, de biztosat nem tudhatok.

A Fekete telefon egy 15 novellás kötet egyik darabja. Eredetileg nem is a központi darab, és magunk közt szólva a közepes történetek közé sorolnám. Lényegesen egyszerűbb is, mint amit filmen láttam. Nincs felvezetés, nincs testvér, nincs korábbi ismeretség, csak egyből a tipp a gyilkos gyerekrabló megállítására és ennyi. Az ötlet, hogy a telefon csörög és a korábban elrabolt, megölt gyerekek lelke hívja, ennyi a nagy közös mag.

A film némileg játékosabb, és hosszabb. Az 5 fiú nem együtt, külön-külön hívja, és mindegyiktől kap valamit Finney, ami segít túlélni. Kettőt közülük személyesen is ismert, az utolsó a barátja is volt. Plusz szál Finney családja is, a részeges apával és a para álmokkal küszködő húgával. Az is nyújtja a játékidőt, de nem mondhatnám, hogy sok pluszt adna.

Ha csak ezeket nézem, a szellem gyerekek több hívása, ahogy a végére az 5 segítségből jön össze a menekülés, az tetszett. Azért ez egy fokkal okosabb és frappánsabb volt, mint egyből megragadni a telefont és fegyverré alakítani. A látó húg és a bűnbánó apa viszont felesleges számomra, bár én is érzem, nélkülük lenne egy nagy lyuk a játékidőben, ha a történetben nem is.

Nem kell látványfilmnek lennie, nem is akartak azt csinálni belőle. Ezekben a történetekben éppen az lehet az ijesztő, hogy a gyerekrabló bárki lehetne. Akármelyik szomszéd, aki jelentéktelennek tűnik, aztán gyilkos hobbija van titokban. Ahogy a tragédia lecsap otthon. Kisváros, a helyi környék, a pince. A szellem fiúk is csak ritkán tűnnek fel, a telefon miatt a hang a lényeg. Így ott sem kell Démonok között látványvilágra számítani.

Amit azért kiemelnék, mert nem igazán értem mögötte a rendezői szándékot. A gyilkos egy maszkban mutatkozik a gyerek előtt, vagy az alsó, vagy a felső, vagy mindkét fele rajta van. Eleve meg akarja ölni, miért kell akkor a maszk? Ijesztőnek szánja az ördögöt? Passz.

Ethan Hawke kapott így egy plusz feladatot, mert tulajdonképpen a szemével és a hangjával kell ijesztőnek lennie. Jó színész, megoldja, valahogy még esendő is lett általa a figura. A démoni maszk mögött a sérült ember, akinek meg kell büntetni a rossz kisfiúkat.

Ám nem tud nem eszembe jutni, hála a lufiknak és a bohóc utalásnak, a Krajcáros Az. Skarsgard nem kapott maszkot, csak festést és mennyivel ijesztőbb volt… Ugyan értem a koncepciót, ott egy démon, itt egy sérült ember tébolya pusztít, de akkor sem ér fel az ördög maszk Az mosolyával.

Van hangulata, van benne egy ötlet, de azért olyan filmnek nem mondanám, ami mélyen megragad bennem. Ha már Hawke, dolgozott már a rendezővel, Scott Derricksonnal. A Sinister az a közös horrorjuk, ami megragadt. A Fekete telefon feleannyira sem tudott megfogni.

Ismételve magam, a novellához mérve néztem. Akinek teljesen új a történet, nem tudom, többet vagy kevesebbet kapott nálam.

4 sorozatrész a hétvégén

Black Bird, Westworld, Only Murders in the Building és Motherland

Legutóbb ezt néztem, erről a legfrisseb az emlék, szóval: Black Bird (s01e05).

Tudom, hogy már írtam, de még mindig nagyon látványos, mennyire össze van rakva a sorozat koncepciója és hogyan építkeznek. Ebben a részben Jimmy már addig jut, hogy egy lány meggyilkolását el is meséli neki Larry. Közben meg a nyomozókat látjuk, akik ugyanennek az esetnek erednek a nyomába és találnak is egyblackbird5.jpg bizonyítékot. (Fogadunk, hogy a kettőt összerakva ezen az eseten bukik meg majd Larry?)

Talán kriminek nem olyan erős, de ahogy felépítik, és amit a színészek beleraknak, az megtölti érzelemmel és feszültséggel. Most még heti emlékezetes jelenet is jutott bele. Azt figyeltem végig, Jimmy hogyan reagál arra, amiket Larry elmesél neki. Nagyon ügyel az arcvonásaira, Larry meg ádázul figyeli is. Este, a cellában viszont… Abban jobban benne volt, hogy micsoda nyomás alatt van Jimmy, mint bármi korábban.

Ami még szemet szúrt, hogy külső megjelenítésben is össze van rakva a két főszereplő. Hauser szinte nyávogva beszél, és szinte kisfiús, ártatlan attól, ahogy a legnagyobb borzalmakat is ezen a hangon adja elő. Ha hangszínt vált, annak mindig valami nyomós oka van. Egerton meg Jimmy mozgását vette egyedire. Most éppen a járását figyeltem – hogyan köszön vissza a magabiztosság, az erő azon, ahogy lépked. Igaz, az is megfordul a fejemben, azért ilyen szögletes, mert túl lett pakolva izommal…

 

A Westworld (s04e05) is visz mélyebbre a nyúl üregében. Az utolsó megmaradt rejtély, hogy ki Christina és mit csinál, most kapunk válaszokat. A városba leshetünk bele, amit már láttunk részeibe, de most jönnek a szabályok westworld405.jpegis és a maguk problémai.

Így most már egészen késznek tűnik a terep, hogy a felvezetett szereplők egy fináléban össze is csaphassanak. Még talán jó is volt, hogy ez egy nyugis, nem akciós rész volt. Visszahozott abból valamit, hogy mit volt jó találgatni annak idején.

Azt meg mondanom se kell, hogy ez a város is látványos és jól néz ki a sorozat. Ezen meglátszik, hogy presztízs sorozat és van miből készülnie a részeknek.

 

Only Murders in the Building (s01e10) – végére értem az első évadnak.

Itt már nincs nagy fordulat, hiszen a 9. rész végén ellőtték a patront, hogy ki a gyilkos. Csak a magyarázat van vissza, amit el is mond egy James Bond gonosztevő stílusában.onlymurders110.jpg

Újfent a játékosság és a komédia elem, amit ki fogok emelni. Amikor Steve Martin karaktere haldokolva a méregtől liftezik, és részegnek hiszik a lakók… Amikor a társai berakják egy poggyásztartóba és tologatják… Vagy amikor elképzeli, hogy beolvas a gyilkosnak, mi meg látjuk, valójában hogyan habog… Nekem ez egy jól sikerült komédia marad, ha értékelem is a krimis történetszálat is benne.

Különben ezen is látszik, hogy nem kis költségvetéssel dolgoznak. Kellően látványos, színes, jó nézni és még változatos is tud lenni annak ellenére, hogy a címbeli társasházból alig mozdulunk ki.

A színészek újfent dicsérhetők – Steve Martiné a fentiek miatt a rész alakítása. De Short szövegírójának is jár a pacsi, szokás szerint a legjobb beszólások többsége az övé.

Nyílt vég is van, úgyhogy kezdhetem a 2. évadot.

 

Végül, ami annyira egysíkú, hogy ugyanazt tudnám róla írni, mint múlt héten: Motherland: Fort Salem (s03e06). Még csak a fő szál sem haladt, ez egy kedélyesebb filler epizód volt.

motherland306.jpgA lányok három fele szakadnak, és mindenki egy kis egyéni ügyet kap. Abigail a bázisra megy, hogy Alder visszatérhessen az Anyához. Tally az anyját látogatja meg és elmegy vele egy üzembe kémkedni. Scylla meg Raelle apjával kiegészülve a lánnyal igyekszik felvenni a kapcsolatot.

Volt egy kis humor, egy kis akció, egy kis dráma. De, ahogy írtam, haladni nem haladtunk előre. Durvának is érzem, hogy a záró évadban, amikor még annyi mindent kellene zárni, ráérnek ilyen kitérőket tenni, miközben meg folyamatosan azt érzem, hogy sok mindent összecsapnak és sűrítenek, mert nincs idő rendesen megírni.

Az is áll, hogy a kis költségvetés látszik. A helyszín, az akció – olyan semmilyen és beszűkült. Ugyanazon a helyeken járnak körbe és körbe.

Már csak 4 rész van vissza, hát nem tudom, mire lesz elég.

Az utolsó hívás

Az alap még tetszett is volna, de nagyon hamar elment a kedvem a filmtől.

Nézzük, mi működött elsőre:az_utolso_hivas.jpg

1: még a történet is. Kamaszok szemétkednek egy idős asszonnyal, aki öngyilkos lesz. Minden kínzója kap 100000 dollárt, ha egy percen át hívja a telefont, amit az asszonnyal temettek. Csak éppen a vonal nem csak kicseng, felveszik és…

2: az idős párt játszó színészek. Lin Shaye és Tobin Bell is horror veterán. Jól áll nekik, otthonosan mozognak benne, és Bell esetében rímel is a legismertebb szerepére. Bosszú, egy kis megváltás reménnyel…

3: sötét, próbálnak ijeszteni, de azért még nem botránykeltő a megbotránkoztatás. Pl. a legkeményebb részeket meg sem próbálják megmutatni, legfeljebb utalnak és elmondanak dolgokat.

Akkor hol siklott ki a dolog?

A legnagyobb bajom nagyon hamar az lett, hogy Edith azokat is bünteti, akik maguk is áldozatok voltak. Ha a Lambert testvéreket nézem, a nagyobbat verte az apja, a kisebbiket szerintem szexuálisan is zaklatta. Ki nem mondják, nem is mutatják, de elég erősen rá van utalva, hogy őt nem csak verték, mint a bátyját. És akkor örökké ezt kelljen nekik újra és újra átélni? Az apjukat? Azért, amiért Edith meghalt, nem ők az igazán felelősek, nekik is hazudtak. Nem érzem jogosnak, hogy ugyanazt a büntetést kapják. De ezt Chris kapcsán is el lehet mondani.

Chris különben is megkapná a film balekjának címét. Ő az egyetlen, aki szinte teljesen ártatlan. Akit szerettek annyira, hogy a pokolból is kap egy kiutat. Erre mit csinál ez az idióta? Eldobja az esélyét, egy méltatlanért és még csak nem is ér el semmit.

Az is a listámon van, hogy én ezt vártam. Már az elején azt mondtam, hogy Tonya az, aki valamiképpen felelős mindenért és a múltban történtekért is. Ha azt pont nem is találtam el, hogyan, de ő tette azt, amin meg kellene a végére lepődni. De nem lepett meg.

A látvány se szép. Vér folyik, egyes alakok démonivá lettek torzítva, de valahogy mégsem működött nálam. Nem ijesztő és olcsónak tűnik. Talán ez vele a legnagyobb bajom – annyira olcsónak hat minden. Tobin Bell pl. egy jól elhelyezett mondattal, nézéssel, sokkal ijesztőbb tud lenni, mint a szellem és démoni alakok, akik a kamaszokat üldözik.

Aztán, az idős pár tetszett benne, a kamaszok már nem. Igaz, leginkább csak sikítanak és menekülnek, de már az előzmények alatt sikerült ellenszenvesre faragni őket. Nem szerettem, ahogy Tonya flörtöl a fiúkkal. Nem szerettem, amikor Chris olyan szerencsétlenül bambul maga elé.

Az nem zavart, hogy a mitológia nem lett felépítve. Mégis, hogyan lehet azt a személyes poklot létrehozni? Edith csak egy sima, idős asszony volt, nem boszorkány. Ugyan egyszer valamiféle magyarázatot ad, de az olyan semmilyen, hogy nem is foglalkozom vele. Horror, nem vártam, hogy okos és logikus lesz, az elég kevésnek sikerül.

Vagyis, kb. mindenre, ami tetszett, jut valami, ami nem. Egyszer megnéztem, most meg gyorsan elfelejtem.

süti beállítások módosítása
Mobil