Minden napra egy film

Minden napra egy film

Made in Italy

2021. április 08. - BBerni86

Családi, gyászoló, villát felújító, új útra lépő.

Jack Foster feje körül gyülekeznek a viharfelhők. A felesége válni akar, ráadásul az ő családja tulajdonában van a galéria, ami nem csak Jack munkahelye, de a szenvedélye is. Ahhoz, hogy ki tudja vásárolni a nejét, el kell adni a családi villát Toszkánában. Jack és az apja, Robert öröksége a ház, a tragikusan fiatalon elhunyt édesanya/feleség után. A fiú ráveszi az egykor sikeres festő apját, hogy menjenek Olaszországba, nézzék meg amade_in_italy.jpg házat és adják el – évek óta nem is jártak ott, miért tartanák meg? Mindketten megdöbbennek, mennyire le van robbanva az ingatlan. Jack így is el akarja adni, és beleveti magát a felújításba, míg egyre közelebb kerül egy helyi étterem bájos tulajdonosnőjéhez. Apa és fia itt kezdenek el tudni arról beszélni, ami szétszakította a családot: Raffaella tragikus haláláról és a gyászukról.

A filmben van egy rész, amikor az ingatlanos Kate arról beszél, miért mennek az emberek Toszkánába. Nem csak a táj szépsége miatt, hanem a romantikáért, amit a táj és a vidék története hordoz. Az volt a reneszánsz bölcsője, és az embereket vonzza az a nagyság, ami ott született, sugároz – és persze a vidék is gyönyörű.

Azért is emelem ezt a részt ki, mert ebben a filmben is az egyik, ami nagyon megfogott, hogy mennyire szép a környezet. A romantikus hegyvidék, a ragyogó zöldek tobzódása, az a sok napfény és szépség… Igen, nyaraláshoz kedvet csináló film, ami egy régió legszebb arcát mutatja. Nem véletlenül halljuk többször is a történetben, hogy mennyire jó helyen van a villa és milyen csodás a panoráma onnan.

Ha már látvány – még egy elem volt, ami a szemünknek készült, de van benne valami plusz, ami miatt megragadott. Maga a villa, annak belső tereinek kinézete. Az elején förtelmesen néz ki, és szinte kísértetfilmet lehetne benne forgatni. De elkezdik felújítani, egyre javul az összkép, hogy a végére kellemes és szép otthon legyen. Pontosan letükrözi, ahogy apa és fia kapcsolata is alakul. Van, az a rész, ahol már haladnak a munkákkal, a falak már hívogatóan sárgák és napfényes a belső tér, kivéve egy belső falat, ahol az a hatalmas, valósággal vérző falfestmény kapott helyet. Ahogy Robert és Jack kapcsolata is egyre erősebb, megint kapcsolódnak – csak ott van köztük az anya/feleség elvesztésének traumája, a gyász, amit elnyomnak, és ami még mindig közéjük áll. Kis apróság, de az ilyesmiket szerettem nézni.

A cselekmény két fő konfliktus körül mozog. Az egyik, a fontosabb, amit már fentebb is felhoztam. Az anya miatti gyász, ahogy apa és fia próbálnak kapcsolódni, de köztük van ez a mély szakadék. Azt hinnénk, az idő sok sebet begyógyít – ez a film viszont attól érdekes, hogy sok idő eltelt, és mégsem volt elég az idő. Látszatra mindkét férfi megvan, tevékeny és élnek, de az a trauma máig rombol. Nem is lesz jobb, amíg nem lesznek képesek tényleg gyászolni és beszélni.

A másik Natalia szála – a csinos áttermes, aki Jack szerelmi szála lesz. Neki is megvan a maga családi traumája: sikertelen házasság, majd durva harc a közös gyermekért. Mégis, az ő feldolgozásmódja egészségesebb, mint a két Fosteré. Nem csak a szerelmi szál miatt fontos a nő, érzelmileg is olyan utakra tereli a kettőst, ahova maguktól nem mentek volna.

Érdekes lehet még az is a filmben, hogy mennyire köszön benne vissza a valóság. A két főszerepet játszó Liam Neeson és Micheál Richardson valóban apa-fia páros, akik ugyancsak elvesztették a nejük/anyjuk egy baleset miatt, ahogy Robert és Jack a filmen. Neeson különben megvillantja, hogy előbb szerettük meg drámai színésznek, mint akció papának. Jól áll neki az ilyen szerep, még most is.

A kritika nagyon nem szerette, és sokkal jobban kijöttem ezzel a filmmel. A sztorit is elnéztem, a környezetet és a hegyeket még inkább.

 

Made in Italy – 5/4 a forgatási helyszín, a toszkán táj gyönyörű, de a történet is kellemesen keserédes lett.

https://www.youtube.com/watch?v=ZMQhsU_NYrc

A fehér tigris

Felemelkedő, szolgasorból kitörő, indiai.

Balram a vidéki Indiában születik, egy szegény és nagy családban. Értelmes fiú, az iskolai tanára szerint ő az egyetlen olyan diákja, akit érdemes tanítani, és egy ösztöndíj lehetősége is felmerül a fiú előtt. Az apja azonban meghal, és a nagyanyja a kisfiút is dolgozni küldi. Balram már felnőtt, amikor rájön, mi az innen kivezető út: a helyi a_feher_tigris.jpgúr, akinek rendszeresen fizetnek a védelemért, most kezdte el bevonni az Amerikában tanult fiát az üzletbe. Balram az ő sofőrje szeretne lenni – annyi pénzt sikerül is a nagyanyjától kérnie, hogy megtanuljon vezetni. Olyan szolga lesz, aki minél jobban meg akar felelni a gazdájának, közben lesi el a trükköket. Csak közben ráébred arra is, hogy a jó szolga útja nem vezet sehova. Kihasználják, eldobják, emberszámba sem veszik. Így már az alkalmat keresi, amikor kitörhet a belé nevelt erkölcsökből és a szegény sorsból.

A felemelkedés történeteket szeretem, és előzetesen azt hittem, itt is valami olyasmit fogok látni, hogy a szegény, de tehetséges srác megvalósítja az álmait és befut. Nem éppen ezt kaptam. Mert rendben, Balram ki fog törni, de milyen áron? Korán sem egy felemelő történet ez. Inkább lehangoló.

A film alaptétele egyetlen igazság: a gazdagnak mindent szabad, a többiek meg szenvedhetnek. Mert a gazdag családban sincsen semmi pozitívum. Politikusokat fizetnek le, védelmi pénzeket szednek a nagyon szegényekért, a film alapján a semmiért, simán csak azért, mert megtehetik. A szolgáikkal rabszolgaként bánnak. Nagyon kifejező, amikor az egyikük Balram vállára teszi a lábát, aki kenegeti és masszírozza azt a lábat, és még szinte azt is megköszöni, amikor felrúgják.

De nem csak a szegény – gazdag viszony ilyen gyilkos a történetben. A szegény családon belüli hierarchia is kiakasztó. Az még talán jobban húzta az idegeim, mint az úr – szolga viszony. De, hogy a felnőtt férfi parancsra nősül, minden pénzét le kell adnia a nagyanyjának, aki semmit meg nem köszön, hanem mindent becsmérel és utasítgat. Kicsiben ő is úr a családon belül, kakas a szemétdombon.

Rossz volt nézni az egészet, és az egész rendszer, úgy, ahogy van, taszító. Nem is esett jól nézni ezt a filmet, mert átélhetően bemutatja az emberi kihasználtság ezernyi színét. Ha Balram női karakter lett volna, akit meg is erőszakol a gazda, akkor aztán minden lett volna.

Valahol értem is, hogy ha nem akar ebbe belepusztulni, akar Balram is más kell, hogy legyen. Nagyon érzékletes a film hasonlata a csirkékkel, amit egy undorító képsorral illusztráltak is. Csak hiába értem meg, attól még nem érzem igazságosnak sem, amit tesz. Pont az lesz az áldozata, aki egyedül rendes volt vele a családból. Bár, ez is a lecke része: a jót fizesd vissza hátba szúrással és gyilkossággal, akkor leszel sikeres.

A történet tehát lelombozó, és utálok belegondolni, hogy el is hiszem, hogy ilyen a valóság és nem csak Indiában. Persze, a látványban is megjelenő mély szegénység és nyomor tipikusan indiai környezetben kerül bemutatásra, de az emberi természetről elmondottak egyetemesek.

Jár a pont azért is, mert indiai színészekkel forgattak, és ha jól tudom, Indiában is. Az egyetlen számomra is ismert arc Priyanka Chopráé, aki az indiai amerikai családtagot játssza, és ellenpontot jelent a világnézete a családéval, amibe beházasodott. Kb. ő az, akivel lehet azonosulni, egyet leszámítva: ő is elbukik erkölcsileg a gázolás ügyében.

Az ilyen filmek után határozottan úgy érzem, az emberiség megérett a kihalásra is.

 

A fehér tigris – 5/3,5 kellően sötét történet, nem is szórakoztat, inkább nyomaszt. Milyen lehet a regény?

The White Tiger | Official Trailer | Netflix - YouTube

Idézzünk!

(Amikor egy rendőr megszállott, és nyomorult helyettesének semmi munkát nem ad.)

  • A régi módszerrel csináljuk, oké? Jó zsaru, rossz zsaru.
  • Tetszik a terv. Egy csapat vagyunk, mint a dinamikus duó.
  • Pontosan. Én leszek a jó zsaru és a rossz zsaru is. Addig maga itt marad, és őrzi a folyosót. (Resident Alien)

 

Anya mindig azt mondta, ha gyorsan akarsz menni, menj egyedül, de ha messze akarsz menni, menj másokkal. Ne félj segítséget kérni! Becsülendő dolog. (All American)

 

  • Ami a könyvekben van, az mind szép és jó. De a valóság az egész más.
  • A föld azé, aki megműveli, nem?
  • Elméletben.
  • Az urakat elkergettük, a bankokat bezártuk, a gyár a munkásoké.
  • Valójában nem. Az államé. És ami az államé, az a párté.
  • Szabadság van, egyenlőség meg testvériség, nem?
  • Szolgaság, kizsákmányolás, gyűlölet, az van. (Trezor)

 

Szóval mi a terv? Átkutattok néhány cellát? Lezárjátok a helyet? Kihallgathatnánk néhány gyanúsítottat, játszhatnánk jó zsaru, rossz zsaru, ragadozó pszichopatát. (Prodigal Son)

 

(Dasha válásának okát a régi barátja először el sem akarja hinni. Elon Musk és a Mars meghódítása…)

  • Nem, viccelsz. Én is szeretek viccelődni, de ez már túlzás.
  • A Marsra. Csak oda.
  • Ö, mindjárt szétrobban az agyam.
  • Nem fog. Az enyém sem robbant szét, amikor megtudtam a válás okát.
  • Mondd csak, a távkapcsolatot nem próbáltátok? (Hotel Belgrade)

 

(A professzor próbálja kiszedni Sheldonból, miért nem jó a képlete. Érkezik a képregény.)

MEGVESZTEGETÉS

  • Hoztam neked valamit a kemény munkádért. Egy kisfiúról szól, aki attól, hogy halott, még jól érzi magát.
  • Köszönöm!
  • Nem szeretnéd esetleg viszonozni?
  • De. (Visszaadja a képregényt.) A magáé lehet, nekem nem kell. (Young Sheldon)

 

(Sean nincs oda a vendégekért.)

  • Megjöttek a vendégek.
  • Azért jó a szakácsnak... mert nyugodtan elbújhat. (Servant)

 

Egyébként meg tudjátok, mire jó 5000 kilométer? Szerelmes leveleket írni. (A fiúknak 3. Örökkön-örökké)

 

(Van olyan család, ami mellett még a Gallagher klán is normálisnak tűnik.)

  • Szia, Timmy! Liam vagyok, a szomszéd.
  • Tudom, ki vagy.
  • Hallottam, mi történt Terry bácsikáddal.
  • Nem a bácsikám, az apám. Vagyis, igazából asszem' mindkettő.
  • Igazán sajnálom, haver. (Shameless)

 

(Amikor az anya először találkozik a fia barátnőjével. Csak éppen egy virtuális valóságban, és felmerül benne, hogy nem is igazi a lány.)

Ő igazi, ugye? Nem tudom, hogy működnek ezek az internetes dolgok. (DuckTales)

 

(A megjelenő feleség miatt űrlényünk további színlelésre kényszerül.)

  • Nagyon csendes vagy. Mi jár a fejedben?
  • (Hogy beférsz-e a fagyasztóba a másik pasas mellé.) Rengeteg minden. (Resident Alien)

 

(A nyomozó nem boldog, amikor a kórboncnok haverkodna a zseniális orvossal, de egyben elítélt sorozatgyilkossal.)

  • Ne közelíts a pszichopatához!
  • Kérem, szólítson Martinnak! Örülök, hogy van itt egy másik orvos. Beszélnünk kellene a csonttörésekről. Olvasta a The Lancet legutóbbi kiadását?
  • Kétszer. A koponya-agyi sérülésekről szóló cikk? Majdnem kiöntöttem a teámat. (Összenevetnek.)
  • 23 embert ölt meg. (Prodigal Son)

 

A gyereknepper

Reklámfilmekbe szerződő, barátkozó, menedzselő, gyerekes.

Michael Chapman gyereksztár volt, és máig az az időszak az élete fénypontja. Egykori hírnevére alapozva menedzser lett a bátyjával együtt, akivel feltörekvő gyerekek útját egyengetik. Pontosabban: Ed próbálkozik ezzel, míg Mike egykori sikerében fürdik, csajozik és alig tesz valamit hozzá a közös munkához. Az iroda anyagi gondokkal küszködik, a legjobb ügyfelük egy rivális iroda nagyon át akarja csábítani, és Ed már nem bírja tovább.a_gyereknepper.jpg Ultimátumot ad a testvérének: ő is bedobja magát, vagy elköszönnek és az irodának annyi. Mike próbálkozik is, és amikor az utcán egy kislány kirabolja, felismeri a gyerekben a nagy tehetséget. Magához veszi, Angie jó eséllyel meg is kaphat egy nagyon jó munkát. Miközben Mike a lánynak segít, Angie a férfi életét teszi kicsit élhetőbbé. Lehet, hogy itt az ideje felnőni? Vagy legalább a céget megmenteni.

Egy újabb film, amit sokat is adott a tévé, sokan szeretik is, de nekem eddig nem sikerült megnéznem. Azt hiszem, hiába van egy olyan aranyszabály, hogy a családi filmeket cuki gyerekekkel és kutyákkal lehet jól eladni – engem jobban vonzanak az ilyen filmek, ha inkább cuki kutya, és nem gyerek van benne. (A Huncutkát sem láttam még, és azt nem is tervezem, hogy bepótlom.)

Ez a film két dologra épít. Az egyik, a gyereke és az ő trükkjeik. Angie és Barry vannak jobban kiemelve, akik az iroda két csillaga. Angie, aki nehezen kezelhető, lopkod és megvan a magához való esze. Az érdes felszín alatt egy csupaszív lány, akinek csak kicsit kell alkalmazkodnia a környezetéhez és minden rendben lesz vele. Barry a zabpehely reklámok sztárja, aki rendelkezik a csiszolt küllemmel és stílussal, viszont egy gonoszkodó jellemet találunk a külcsín mögött. Mindkettőnek megvannak a maga ügyei, és a készítők még azt is belevették, hogy a fiúnak megtetszik a lány, aki így kicsit formálgatni tudja majd őt.

A másik forrás Mike, aki tulajdonképpen maga is egy nagy gyerek. A harmincas évei elején is az a mindene, milyen sikeres volt gyerekszínésznek. Azt mondjuk furcsának találtam, hogy Mike tévésorozat sztár volt, itt mégis reklámokra specializálták magukat. Nem jövedelmezőbb lenne egy nagyobb tévés munka mindenkinek? Ahogy Angie, ő is kilóg a társadalmi elvárások közül, csak neki is megvannak a módszerei, hogy megtévesszen és kihasználja a régi bájt.

A kettejük találkozása komikus percekkel, de a tanulsággal is szolgál. Egymást mentik meg, mert nem csak Angie kap egy esélyt, de a férfi is tanul a lánytól. Mindketten jobb emberek a történet végére, mint az elején voltak, és ezt egymásnak köszönhetik. Talán azért is maradt családi film klasszikus ez a darab, mert nem csak a poénok vannak benne, hanem egy örök tanulság is, ami akkor is él, ha a film külsőségei már elavultak. Mert azért látszik, hogy egy közel 30 éves filmről van szó.

A szereposztása sem volt rossz. Michael J. Fox pont azt a csibész, de helyes karaktert hozza, amilyen a többi sikeres szerepében is volt. Nathan Lane korrekten végszavaz neki, és Christina Vidal sem tűnt el a süllyesztőben. Bár inkább sorozatokban tűnik fel, a képernyőn még lehet a színésznővel találkozni.

A látvány viszont ma már retrónak hat, és az is furcsa, ahogy a reklámfilmbe bekerülés a nagy szán. Ám ahogy írtam, van benne olyan örök és családi tartam, ami nem korfüggő.

Michael J. Fox különben olyan színész, akit bírok, már miatta is megérte megnéznem.

 

A gyereknepper – 5/4 a történet ma is mosolygós, Michael J. Fox szerethető – nosztalgikus maga a korszak.

Life with Mikey 1993 Trailer | Michael J. Fox | Christina Vidal - YouTube

5 film, amit látnod kell

Akiknek a pénz kellett

f5_87.jpg5: Isi & Ossi – Isi és Ossi ugyanabban a városban élnek, csak éppen teljesen más körülmények között. A lány gazdag, a srác nagyon szegény. Amikor Isi bosszantani akarja a szüleit, felbérli a külvárosi bokszolót, hogy hitesse el a szülőkkel, járnak. Ami egyszerű üzleti tranzakciónak indul azonban kezd több lenni.f4_100.jpg

4: Balekok a pácban – egy kisváros lakói meg akarják menteni a lakhelyük, ehhez egy szövetkezetet hoznának létre. A pénzt bankba teszik, de csúnyán átverik őket. A bankokat zárolják, a pénzük lenyúlta egy helyi ügyeskedők. Ők f3_113.jpgazonban kifigyelik a rejtekhelyet, és a maguk módszereivel igyekeznek visszaszerezni, ami az övék.

3: A legszebb ajándék – az elkényeztetett Jason kénytelen azzal szembenézni, hogy mindent elveszíthet, amit eddig a családi örökség révén megkapott. A nagyapja a végrendeletében feltételek teljesítéséhez kötötte Jason vagyonát. Ő pedig morogva ugyan, de belekezd a feladatokba. Pénzért indult, de valami többet kap a végére: célt és családot.f2_118.jpg

2: Esküvő után – Isabel indiai gyerekekkel foglalkozik, és tevékenyen részt vesz egy otthon működtetésében. Egy gazdag amerikai befektető pénze kellene, és a mecénás f1_117.jpgszemélyesen Isabellel akar beszélni, aki ezért hazarepül. Pénzért megy, de ott szembesül azzal, milyen nagy az ár: az elhagyott gyerekével és a felelősséggel kell megbirkóznia a csekkért.

1: The Perfect Date – az álmokért fizetni kell. Nem mindenkinek jut teljes ösztöndíj – Brooks pedig financiális okokból nem hajlandó lemondani az álmairól. Egy barát révén támad egy ötlete: vannak, akik fizetnének is a tökéletes randiért. A barátjával létrehoznak egy appot, és a lányok megrendelhetik maguknak a tökéletes pasit és randit jutányos áron. Brooks egyre több szerepbe bújik bele, míg az első ügyfeléhez egyre közelebb kerül érzelmileg. Lehet, hogy nem minden a pénz?

Hotel Belgrade

Nősülős, csaló, régi hibákat javítani próbáló.

Pavel belgrádi aranyéletet élő fiatalember. Remek helyen üzemeltet hotelt, jó kiállású is – ragadnak rá a nők, és ezt ki is használja. Balszerencséjére beleütközik egy másik autóba, amelyben eltörik egy lopott műtárgy. A maffiózó tulaj jóvátételként milliókat vagy a hotelt akarja – ám az is kiderül, hogy a férfi lánya régen és reménytelenül odavan Pavelért. Így egy alternatíva is kínálkozik: a fiú elveszi a lányt, és az adósság letudva. Bele hotel_belgrade.jpgis egyezik ebbe, bár a háta közepére sem kívánja az erőszakos és ronda menyasszonyt. Élete szerelme, Dasha az esküvői előtti napokban érkezik meg a városba. Véletlenül összetalálkoznak, és Pavel jóvá tenné, ahogy 4 éve szétmentek. Míg barátja a maffiózó menyasszonynál tartja a frontot, ő városnézésre megy a lánnyal, aki most megismerheti Pavel családját és a rejtett oldalát is. Van esély, hogy megint fellángol a tűz, ám mit szól ehhez a reményteli apósjelölt?

Nem az én találmányom, de most találónak érzem, ezért kölcsön fogom venni. Az egyik orosz filmes bejegyzéshez írták egy kommentben, hogy kb. olyanok, mint amikor a magyar filmgyártás hozta ki sorra a romantikus komédiákat. Ez a film tényleg olyan – csak az oroszoknak némileg több profizmussal sikerült másolni az amerikai mintát.

A romantikus és a komédia is illik a filmre. Romantikus, hiszen Dasha és Pavel visszatalálnak egymáshoz. A fiú tesz nagy gesztusokat, de igazán az számít, hogy most az olyan dolgai is kiderülnek, amiket eddig nem tett ki az ablakba. A vidéki származása, ahogy máig segíti a szülőfaluját, és több egy bájgúnárnál, aki gondolkodás nélkül szórja a pénzt. A komédiázás mellett megvannak a maguk pillanatai, legyen az egy romantikus tánc vagy éppen egy kényszerből elcsattanó csók.

De azért a komédia a film vezető eleme. Már a szerelmi szálban is vannak ilyen elemek – pl. miért vált el Dasha a férfitól, akivel Pavel után összejött? Mert a férfi részt vesz Elon Musk következő programjában, ami a Mars kolonizálása. Vagyis a férfi megy a Marsra, ahonnan nem tudnak visszajönni. Azon kifejezetten jót mosolyogtam, amikor Pavel meghallja a sztorit, és nehezére esik visszanyelni a nevetését.

De a másik pár: Pavel barátja és a maffiózó barátnőjének kapcsolata is egy nagy komédia. A lány szabadulni akar az apjától, a srác meg menekülne a hitelezői elől. Pavel vidéki rokonsága, és a családra jellemző mániás hazudozás is ez a poénok forrása. Egy ponton már ott tartottam, hogy semmit nem lehet elhinni, amit mondanak. Pavel nagyapja többek között évek óta beadja mindenkinek, hogy vak.

Nem az a komédia, amin bármikor jókat nevetek, de elsőre, nem ismerve a poénokat egynek elmegy. Kicsit erőltetett, de a szereplők szimpatikusak, és az ismerős zsánereket rutinosan használja. Nem akarnak újat létrehozni, csak mosolyogtatni kicsit. Az megvalósul.

Dob a filmen az is, hogy mozgalmas és sok helyszínt használnak. Ezt se hittem volna, hogy egyszer leírom, de sikerül olyannak mutatni Belgrádot, hogy romantikusnak és szépnek hat. A dunai látkép vagy a városnézés során a megmutatott városrészek még tetszettek is.

Volt benne még valami, ami megszólított. Tulajdonképpen gimnáziumi művészettörténet tanulmányaim óta nem fogom fel, a modern művészetbe mi a pláne. Megtanították, az ötlet a lényeg, de egyet értek a film pár szereplőjével: én se látom Duchamp Forrásában a művészeti alkotást. Bár, nekem nem nevetséges, inkább zavarba ejtő az ilyen alkotás.

Agy kikapcsolva, mosoly bekapcsolva. Irány a hotel.

 

Hotel Belgrade – 5/3 a zsánereket használva egy hagyományos, egyszeri szórakoztató romantikus komédia.

Hotel Belgrade Official Trailer 2020 || Comedy Movie - YouTube

DuckTales

3. évad

Családos, kincskereső, titkos szervezetes.

A McDuck család továbbra sem pihen. Még Della is alig várja, hogy további kalandokat éljen át a visszakapott családjával. Adódik is egy remek lehetőség: a család elhatározza, hogy befejezik a híres kalandornő, Isabella Finch munkáját, akinek már nem adatott meg, hogy minden elveszett mitikus tárgyat felkutasson, melyekről a naplójában írt. A család viszont belevág, és olyan titkok nyomába erednek, mint a dzsinn lámpása. Közben aducktales.png világot is meg kell menteni, hiszen egy harci viadalon dől el, hogy kezdetét veheti-e a Ragnarök. Scrooge pedig a Föld visszatérő bajnoka. Miközben új barátokra tesznek szert, mint a Csipet Csapat vagy a repülő medve, Kit, egy új ellenség is feltűnik. A F.O.W.L. szervezete is a mágikus kincseket akarja, de nekik komor terveik vannak vele – a viaskodás közben nem egy családi titokra is fény derül. Kik Webby szülei? Hogy indult Scrooge és Glongold viszálya?

Úgy tűnik, 3 évadot élt meg az újjáélesztett Kacsamesék. A harmadik évadba szépen bele is tudták sűríteni, amiért érdemes volt gyerekkorom kedves meséjét újjáéleszteni.

Az egyik legjobb része az volt, ahogy újraértelmezték a korábbi évadok történéseit. Abban is volt csodalámpás rész is – most van hasonlóság, de nem ugyanaz a kettő. De szépen ki lehetne szedegetni, melyik történeteket mesélték újra. Visszatérő motívumok, de módosítások adtak külön ízt neki. Már teljesen rá is kaptam, hogy miben más és mégis ugyanaz a sorozat.

A Disney nagy univerzum építő, és ezt most itt is bemutatták. Fogták gyerekkorom Disney meséit, és szépen elhelyezték őket ebben a játéktérben. A F.O.W.L. kísérletezik állatok értelmessé tételével – mi lesz a végeredmény? A Csipet Csapat, akik itt ki is szabadulnak a kísérleti laborból, és segítenek a kacsáknak. Amikor egy elveszett szállítmányt keresnek, a repülőgépük tönkremegy, kit bérelnek fel szárnyalni? Kitet, aki a Balu kapitányban Balu segédje volt és azon a félholdon légszörfözött. Most már felnőtt medve és ő vezeti a Vasmadarat. De egy beépített akció során Donald megismeri Daisy-t, beköszön Plútó és még sorolhatnám. Na, még egyet. A végén előkerül a gumibogyó szörp is.

Nem csak a nosztalgiám adja el, kalandos sorozat anélkül is, de ezekkel kiválóan alkalmas arra, hogy a már felnőtt nézők is visszataláljanak a mese világába.

Jól működik, hogy egyszerre átívelő a történet és minden rész külön kaland is egyben. Egyre közelebb kerülnek a F.O.W.L. vezetőihez, miközben vetélkednek a különféle mágikus tárgyakért. Akad kémfilmes betét, sci-fi és tiszta fantasy is, miközben egy kincskeresés mese verziója is. Van kis humor, van kis kaland, és az egész át van itatva a Disney védjegyének is beillő családi értékek hangsúlyozásával.

Nem csak a McDuck klánban olyan fontos szó a család. Az évad gonoszáról is ki fog derülni, hogy családi oka van annak, amit itt művel. Magica is egy családi tragédia miatt vált Scrooge egyik legnagyobb nemezisévé. De még a Beagle bűnözői családban is azt találjuk meg, hogy minden bűn mellett ők család is. Másban ezt talán negatívumként is értékelném, de mivel Disney, és tőlük ez alap, nem zavart.

Grafikában a megszokott formában haladnak tovább. Bár még mindig azt tartom, hogy gyerekkorom meséje vizuálisan jobban tetszett, már erre is teljesen ráállt a szemem és korrektnek látom. Pláne, hogy a szinkron is erős lett. Scrooge David Tennant, remekül. De kit idén még kiemelnék, Fenton, akiből a RoboKacsa lesz. Lin-Manuel Miranda a hangja!

Abszolút szeretem ezt a mese sorozatot, és én sajnálom is, hogy elkaszálták.

 

DuckTales – 5/4,5 humoros, kedves mese, ami a családi értékeket és az egyéni erősségeket emeli ki.

DuckTales 2017 Season 3 Episode 1 "Challenge of the Senior Junior Woodchucks!" (Part 1) - YouTube

Trezor

Titkot feltáró, rejtőző, történelmi.

Beck János a szakmája mestere volt: lakatos, aki az imádott nőt vette feleségül és kislánya született. A háborút követően azonban nem akadt munka, és a férfinak választania kellett. Tisztességesen éhen halnak, vagy a szakmai tudásával a bűn útjára lép. Betört, egy széfet akart kipakolni, de rajtakapták és 20 év börtönre ítélték. Ott trezor.jpgegy őrrel barátkozott össze, sokat olvasott, és hithű kommunista lett. Már 10 éve van bent, amikor egykori lecsukója, Honti felkeresi. Megint ki kellene nyitnia a trezort, és megsemmisíteni Honti aktáját, mielőtt az oroszok bemennek. Cserébe 5 évvel csökkenne a büntetése. Beleegyezik az alkuba. Nem is sejti, az utcákon mi zajlik közben Pesten, 1956-ban. Magára hagyják, és Beck kinyitja a trezort. Bemegy, és ott valami váratlanra bukkan. Van ott egy holttest, és egy élő is. Mire észbe kap, már bevan zárva az idegennel és titkokkal, amelyet sokan mások is akarnak. A játszma egyre többről kezd szólni.

Bergendy Péter nem először rendez történelmi filmet, és mutatja meg, milyen sanyarú volt az élet a háború után és a kommunista időszakban. A Post Mortem nagyon nem tetszett nekem, kaptam is érte. A vizsgát viszont szerettem, és a Trezor is olyan film, amit nyugodtan merek ajánlani másnak is megtekintésre.

A költségvetés itt sem lehetett túl nagy, de ezt sikerült az előnyükre fordítani. A film jelentős része, majdnem az egésze egy zárt térben, egyetlen épületben játszódik. A trezor, ami mögött ott az óvóhely és az irattár. Már eleve van abban valami depresszív, ahogy az ember be lesz zárva oda, a föld alá és a lámpafénybe. Kedvező feszültséget adott már neki maga ez a helyszín, és bele tudtam élni magam a körülményekbe.

Igen, azon megint fenn tudnék akadni, hogy az egyetlen nagyobb kinti kép mennyire elcsépelt kezd lenni a magyar filmekben. Egy retró autóban hajtanak át a vidéken – persze egyedül vannak az úton – és nem is kicsit szürkítve vannak a színek, hogy meglegyen a múlt sötét hangulata. Legutóbb a Kalandban láttam ugyanazt, csak akkor nem a vigasztalan táj, hanem a Parlament volt a retró kocsi mögé vágva.

A történet azonban tudott kárpótolni. Tetszett, ahogy ők be vannak oda zárva, és próbálnak egymásban megbízni. Ahogy Beck próbálja eldönteni, hogy kinek higgyen. A rendszernek és a híreknek, a rendőrnek, aki ide hozta, vagy annak a fiatalembernek, akivel össze van zárva és aki egy egészen más történetet mesél el neki. Mindössze élőszóval, történetekből megfesti a kommunista rendszer rémtetteit, és 1956-ot. Nem kellettek flashback jelenetek, csupán a két férfi történetéből ott van egy korszak érzékletes rajza.

Amihez hozzájön a film tényleges cselekménye, egy izgalmas bezárt szoba játszma. Nekik el kellene szökni, a katonák és Honti be akarnak jutni. Az idegek harca is ez, és mindkét fél próbálkozik nyerni. Nem húzzák túl, el van találva, hogy annyi játékidőt adtak az eseményeknek, amit értelmesen meg tudtak tölteni.

A megoldást is nagyon tudtam díjazni. Emberi, szerethető, keserédes, de inkább pozitív, mint szomorú. Ez nem az a rendszer, amikor minden jó ember nyerhet, de amit ki lehetett ebből a szituációból hozni, azt megtették. A végére pedig mindenki megkapja, ami járt neki, ha egyeseknek erre igencsak sokat is kellett várni.

Amit hiányolnék külcsínből, a színészek szépen hozzák. Jó a casting.

Ez határozottan olyan film, amit hajlandó vagyok újranézni is.

 

Trezor – 5/4 elegáns köntösben, egy kisebb történetből kibont egy nagyobb történelmi traumát. Bírtam.

Trezor – Trailer - YouTube

süti beállítások módosítása
Mobil