Minden napra egy film

Minden napra egy film

Wallander

1-2. évad (BBC)

2021. január 09. - BBerni86

Munkamániás, nyomozós, gyilkossági esetes.

Kurt Wallander mindene a munkája. A családjával bonyolult a kapcsolata: az apja kemény ember, egy festő, aki soha nem tudta elfogadni a fia pályaválasztását. A felesége elhagyta, és elvágta a köztük levő szálakat. A lányával próbálkozik még, de ott is mindig van valami, ami miatt sérül az apa-lánya közti kapocs. A munkájában pedig nem ismer megalkuvást: ha Wallander kap meg egy ügyet, befejezi, ha közben fel is függesztik vagy wallander.jpgszabadságra akarják küldeni. Kideríti, ki ölte meg a tanyasi házaspárt a pénzükért. Egy, az ország stabilitását fenyegető összeesküvést leplez le, miközben feltárja, egy kamaszlány miért vágta át hidegvérrel a taxisofőrje nyakát. Megkeresi egy régi barát öngyilkosságának okát, aki nem rég vesztette el az apját – így a szervkereskedelem gyilkos világába is kirándulnia kell.

Henning Mankell talán legismertebb karaktere Kurt Wallander nyomozó. Még évekkel ezelőtt próbálkoztam a regényekkel is, de azok annyira nem tudtak megfogni. Lehet, mai fejjel jobban tudnék azonosulni a nyomorult Wallander nyomozóval, aki a munkájában remek, de különben a skandináv krimik nyomozóihoz hasonlóan elég sokat szenvedő alak.

Amit ki akartam ebből hozni, hogy a Netflix újfent felkeltette a figyelmem a karakter iránt. A Young Wallander évadjáról már meséltem, de érdekelni kezdett, milyen volt a korábbi, angol széria, amelyben egy jóval nagyobb név, Kenneth Branagh alakította a nyomozót.

Az első megállapításom az volt, hogy ez nem egy klasszikus formátum. Sokkal inkább az antológia sorozatok dinamikájára emlékeztet. Egy-egy évad 3 részes, vagyis az első kettő most megnézett évad 6 részt tartalmazott. Ezek mindegyike egy-egy nyomozás története, önálló filmként is működnek. Direkt a film szót használom, mert nem sorozatrész hosszat, de egy másfél órás kerek krimit kapunk.

Mindössze Kurt magánélete köti össze a szálakat, leginkább a lányával és az apjával való kapcsolatában lehet nyomon követni, hogy a részek lineárisan követik egymást az időben. Különben olyan, mintha megnéztem volna 6 wallander2.jpgönálló filmet.

Látványban és a cselekményben sikerült elérniük, hogy megmaradt az eredeti fájdalma és szürkesége. Azt hinné az ember, egy jóléti skandináv országban az emberek boldogabbak, de itt a nyomort öntik a nyakunkban. Személyes tragédiák sora követi egymást, miközben szinte minden részben valamely társadalmi jelenségre és gondra is felhívják a figyelmünket.

Már ezekben a történetekben ott van a bevándorlás és idegengyűlölet kérdésköre, amire ráhúzták a Young Wallander első évadát, ha ez egy teljesen más történet is. Itt volt a szervkereskedelem. De kaptunk családon belüli erőszakot is, melyben a halál angyala olyan férfiakat kapott el, akik durván bántak a feleségeikkel, szeretőikkel.

A skandináv krimik sötét hangulatát, a sok benne levő fájdalmat Kenneth Branagh is sikeresen visszaadta. Az valami elképesztő, hogy a 2. évadban, miután le kellett lőnie egy elkövetőt a nyomozónak, lelkileg megrokkan – és mennyire öregnek néz ki küllemben – pacsi a sminkeseknek – és viselkedésben, mimikában – pacsi a színésznek – is. A Tenet 2020-as film és ott sokkal fiatalosabb, energikusabb karaktert hoz Branagh, mint amit 2008-2009-ben megcsinált a BBC-nek. 11 év és a sorozatban tudott öregebbet játszani, mint 2020-ban.

Ha már a színészek, volt benne egy meglepetés is. Ha mai mozis szemmel nézem, a mellékszereplők között felbukkan egy színész, aki azóta nagyon kinőtte magát. (Hiddleston)

Túl drámai, hogy jó szórakozásnak nevezzem, de igényes krimi, amit érdemes volt megnézni.

 

Wallander – 5/4 fogyaszthatóvá tette a skandináv krimiket, miközben megőrizte a jellegét, nézhetőbb is.

Trailer | Wallander (Series 1) | Starts Sun, 17 June at 8.30pm, ABC1 - YouTube

GameDay

Chris Pine karakterek

Mivel a legutóbbi film, ami mozisnak minősül és láttam, a Wonder Woman 1984 volt, amiben ő a főszereplő, itt van 5 gamef_47.jpga korábbi szerepei közül. Melyik lóg ki a sorból?

  • Peter Parker - Into the Spider-Verse
  • Robert de Bruce - Outlaw King
  • James T. Kirk - Star Trek filmek
  • Bernie Webber - The Finest Hours
  • Jake Hardin - Just my Luck

Megoldás: Tovább!

Tovább

Ajkamon lakat

Kiskamaszos, titkokat őrző, zenélő, barátkozós.

Emily 14 éves, és van egy érdekes vállalkozása a környékbeli gyerekeknek. A lány titokőr: 50 centért bárki titkát meghallgatja és megőrzi, ad tanácsot a konfliktusaikra és őrzi a tönkretett dolgokat, pl. a levert tányérok, szétszakadt nyakláncok maradványait. Most azonban változásokkal teli időszak elé néz: a tehetséges ajkamon_lakat.jpghegedűjátékos lány felvételire készül, és az anyja hamarosan gyermeknek ad életét. A szomszédba pedig új lakók költöznek. A 12 éves Philip gyorsan lesz a lány barátja, és igyekszik nélkülözhetetlenné tenni magát – hátha akkor Emily beéri vele is, és nem a helyes, 15 éves bátyjával, Daviddel akar randizni. A felgyülemlett titkok azonban kezdenek elszabadulni, és amikor Emily feje felett összecsapnak a hullámok, el kell gondolkoznia arról, jó taktikát talált-e ki a titkoknak, legyenek azok a sajátjai vagy a környékbeli gyerekeké.

Van abban valami érdekes, amikor az ember olyan filmet néz, amelynek a gyereksztárjai mára felnőttek, még filmeznek és össze lehet vetni, miből lett a cserebogár. Normál esetben a színészeket hagynám a végére, de ebben a filmben az volt számomra a legizgalmasabb, hogy a két főszereplő ma is aktív, és bírom is őket. (Ráadásul egyikről sem tudtam eddig, hogy gyerekként kezdtek filmezni.)

Rachel Evan Wood lett Emily, és döbbenetes, mennyire hasonlít magára a színésznő, és még a mimikája is megmaradt. Nem egy tipikus Wood arckifejezést szúrtam ki ebben a filmben, és jól is szórakoztam közben. Azért tegyük hozzá, hogy Emily lényegesen egyszerűbb és pozitívabb karakter, mint Dolores a Westworld világában, vagy Mildred Pierce lánya. Alapvetően a helyes szomszéd lány kategória + a hegedű. A mosolygós, kedves Emily mellett a szenvedőt kellett eljátszani, és meg is oldotta a színésznő.

A másik, Philip, vagyis Michael Angarano. Ő a kevésbé sikeres kettejük közül, de eléggé rákattantam a Dollár, kanna, szerelemre, hogy megjegyezzem a nevét is. Itt még kevesebb a komikusi vénája, de a lelkes kissrácot a szomszédból simán hozta. A bátyját játszó szépfiú lényegesen gyengébb alakítást nyújt – ő csak eye candy tudott lenni.

De akkor a film! Pozitív üzenet a kamasz nézőknek: pipa. Ma is, a film idejében is áll, hogy a titkok elválasztanak, és akik igazán fontosak egymásnak, azoknak meg kell tudni beszélni a dolgokat. Mivel gyerekfilm, sok poén abból jön, hogy egyes gyerekeket miket titkolnak és milyen gyerekes balhéik vannak. Az egyik kislány minden macskát összeszed, és dugdossa őket a szobájában. Van egy kissrác, aki alagutat akar ásni Kínába. Hasonlók. De ott vannak a komolyabb kérdések is, amelyek miatt Emily is belátja, hogy nem az a megoldás, hogy elhallgatnak dolgokat, hanem, hogy elkezdenek beszélni és érdemben kommunikálni.

Szerettem a zenés vonalat, ahogy Emily már ennyi idősen küzd a céljáért. Szépen egészíti ki a történet többi cselekményszálát, és ezzel is érettebbnek mutatja a lányt a koránál. Pedig, gyerekkarakter, akinek most jön az első szerelem, és a kisebb testvér miatti trauma.

Nincs a történetben egy negatív szereplő sem, legfeljebb pár megtévedt gyerek. Ok, az akkor is vicces, amikor egy félreértett tanács miatt az egyik 10 év körüli felfedezi, hogy élvezi, ha bolti szarka lehet. Ami meg nem egy pozitív dolog… De akkor is! Itt nincs negatív figura, sokakat meg lehet kedvelni és mosolyogni rajtuk. Jó fej szülők, helyes gyerekek, kisebb és nagyobb csibészségek…

Számomra kellemes szórakozást nyújtott, és egy este jókat mosolyogtam a filmmel.

 

Ajkamon lakat – 5/4 kellemes kis gyerekes komédia, pozitív üzenettel. Plusz: mennyit változtak a színészei az évek alatt…

Little Secrets (2001) Trailer - YouTube

Mit várunk?

Cím: Bűntudat nélkül

Készítők: a főszerepet Michael B. Jordan kapta. A társai között ott találjuk Jamie Bellt, ha a legismertebbet keresem a stáblistán Jordan után.mit_82.jpg

Műfaj: akció, thriller

Cselekmény: John Clark, az USA tengerészgyalogosa. Küldetésen jár – a felesége gyilkosait keresi. Ám egy összeesküvésre bukkan.

Várható megjelenés: jelenleg márciusi premier van kitűzve.

Miért várós?

  • Eddig nem voltak a kedvenceim a Jack Ryan filmek, de érdeklődve várom, most mit találtak ki egy új Clancy-hősnek. Ha már a Chris Pine újrakezdés nem jött be…
  • Ez is egyike azoknak, amelyeket a COVID miatt nem moziban, hanem digitálisan adnak ki. Egyre inkább azt érzem, ez lesz a mozifilmek jövője.
  • A szereposztás jobb szó híján érdekes. Kissé szkeptikus vagyok, majd meglátjuk, mennyire találták el a színészek a karaktereket.
  • Még a cselekményleírás is olyan szűk, hogy bármi lehet még ebből.

Halálom napja

Nyaralós, fenyegetett, menekülő, áldozatot bemutató.

Neil riporter, aki egzotikus helyeket mutat be az embereknek. A legújabb projektje egy thai sziget, amely arról híres, hogy évtizedek óta nem sújtotta tájfun. A férfi a feleségét is elvitte az útra, így egyszerre lett nyaralás és munka. Egy reggel azonban fájó fejjel és emlékek nélkül ébrednek. A férfi kameráján nézik vissza a felvételeket. Látják, ahogy egy bárban különös italt kaptak és ittak, majd hazafelé Neil leteperte a feleségét, szex közben megfujtotta és el is temette. Nem értik: Christine nyakán ott vannak a zúzódások, földet hány ki, de él és a halalom_napja.jpgnyakában a lánc, amit az ital mellé kapott. Már csak menekülni akarnak innen, de eltűnnek az irataik, kénytelenek még egy napot maradni. A vihar közeleg, de rájuk más veszély les. A helyiek tekintete ijesztően szegeződik rájuk, míg maguk sem tudják, mi az igaz és a látomás.

Mit szóltok az olyan filmekhez, amelyek menet közben elmesélik a saját poénjukat? Annál már csak az a jobb, amikor már a címben is ott van a csavar. Ez az előbbiek közé tartozik – a főszereplő házaspár hasonlítja a helyzetét egy filmhez, és velük is tulajdonképpen az történik, ami annak a főhősével. Ez amúgy sem volt egy meglepő vagy ijesztő thriller, de azért most nem boldogított, hogy már előre megsúgták, mi és miért történik.

Az alaphelyzet nem is lenne rossz. A házaspár el akar menni a szigetről, de folyton akadályokba ütköznek, és egyre inkább rádöbbennek, hogy a helyieknek terveik vannak velük. A gond az, hogy a misztikus vonalat kezeli nagyon bután a film.

Christine kap egy nyakláncot a bárban – az a nyaklánc bír olyan erőkkel, ami miatt a film egy jelentős része ostobaság. Abban nincs semmilyen, még misztikus logika sem, hogyan működik. A film vége különösen fájt – olyat miért tud az a lánc, mint amit ott mutattak? Több kérdést felvet, mint amennyi választ ad. Meg egyáltalán, a főszereplő most akkor micsoda? Mindegy, már meg sem akarom érteni, úgy idiótaság, ahogy van.

A végére abban is komolyan elfáradtam, hogy a szigeten lakók mindegyike hogyan viselkedik. Nem is kicsit lesz kiszámítható, amikor minden segítséget nyújtó emberről kiderül, hogy igazából a saját pecsenyéjét sütögeti és rosszat akarnak. Nem is tudtam sajnálni a közben ebbe belehalókat, annyira egyforma és sekélyes mind.

A gond részét képezi, hogy a főszereplőknek meg drukkolnom nem sikerült. Alig tudunk meg róluk valamit, és csupán a helyzetüknél fogva kellene velük együttérezni. Csak nyaralni akartak, és egy halálos csapdában találták magukat.

Helyenként igyekszik a film a nézőjére ijeszteni, de leginkább csak értelmetlen undorító képsorokat tudnak bevágni. Lehetne vitatkozni, melyik volt a mélypont. A fullasztásba forduló szex, a mutatvány a tengerparton egy késsel és belekkel, vagy esetleg a szem összevarrása? Annak megint semmi értelme nem volt. Simán csak mutatni akartak valami ijesztő/sokkolót.

Vagyis, a látványról semmi jót nem tudok elmondani. Láthatóan egy olcsó filmről van szó, ami minimális eszközökkel operál.

A főszereplői is az a kategória, akik ismerősek, ebben-abban lehet őket látni, de azért nem élvonalbeli sztárok. Maggie Q inkább sorozatból lehet ismerős, Luke Hemsworth meg a két fivére kevésbé sikeres bátyja. Itt esélyük sincs normális szerepet alakítani. A film egy ponton átfordul abba az irányba, hogy várjuk a mészárost, aki elől futva menekülnek.

Csalódás volt ez a film, borzongás és ijesztés helyett csak elment vele az idő.

 

Halálom napja – 5/2,5 alapvetően jól bírom a misztikus szálakat, de ez messzire megy. Horror alapú bolondság.

DEATH OF ME Trailer (2020) Maggie Q, Luke Hemsworth Horror Movie HD - YouTube

Újraélt szerelem

Időhurkos, sikerért küzdő, igazi boldogságot felfedező.

Amber pontosan tudja, mi kellene a boldogságához. A párja szakított vele, és Amber nem érti, Kevin miért dobta. Jók voltak együtt: vissza akarja kapni a férfit. A munkájában pedig kinevezésre hajt, ehhez meg kellene nyernie a cégnek egy nagy ügyfelet. Mindkettőre aznap van esélye, amikor volt osztálytársnője, jelenlegi kolléganője, Emily babaváró partiját tartják. De mintha minden összeesküdött volna ellene: Kevinnel nem tud beszélni, belefut a tortába, és amíg átöltözik, Emily elhappolja előle az ügyfelet. Hogy teljes legyen a katasztrófa, a főnöke is ujraelt_szerelem.jpgkilátásba helyez egy beszélgetést arról, mennyire illik a lány a cégbe. Amber estére csak annyit kíván, bár újra élhetné a napot, hogy mindent jól csináljon. A kívánság teljesül, és Amber egy időhurokba kerül. Ám valami mindig félresikerül, és se Kevin, se az álomállás nem akar összejönni. A nő jó barátját, Charlie-t vonja be a terveibe, aki lassan ráébreszti, talán nem a megfelelő célokért és férfiért küzdött eddig.

Bírom az időhurkos filmeket. Szerettem, amikor Jake Gyllenhaal igyekezett egy terroreseményt megakadályozni. Bírtam, amikor Murray milliószor közvetíthette, hogy a téli álom véget ér-e és jön-e a tavasz. Mosolyogtam, amikor az egyetemista szöszi újra és újra a gyilkosa áldozata lett. A kedvenceim listájára az Újraélt szerelem nem kerülhet fel, de egyszer ezt is meg lehetett nézni.

A film egy sima romantikus komédia, amivel az a legnagyobb baj, hogy már a legelején fel lehet fedezni nézőként, hogy Amber hol hibázik, és mi lenne a megoldás. Mivel romantikus komédia, sejthetjük is, hogy a végére ezekre ő is ráébred.

A szerelmi szál unalmasabb nem is lehetne. Amber Kevin visszaszerzésén dolgozik, pedig a srácról egyetlen jó dolgot lehet elmondani: jól néz ki. Komolyan fárasztó, amiket beszél. Nem is értem, hogy lehet menő PR szakember, amikor egy értelmes mondatot nem tud összerakni, és az értelmi szintje erősen egy gyerek színvonalán van csak. Buta a figura! Azt meg nem találtam viccesnek, hogy az elvakult Amber még védi is, hogy nem is olyan egyszerű a srác. Pedig dehogynem, és annyira el van túlozva, hogy egy jóindulatú debillé válik.

Az is csak a lánynak nem esik le, hogy a legjobb barát, Charlie, nem a barátja akar lenni.

A szakmai szál is katasztrófa. Az tényleg olyan, mintha minden összeesküdne a nő ellen. Ha egy problémát megold, biztosan jön egy másik. Egy ponton már nem is vicces, inkább bosszantó, hogy valamiképpen mindig belefut a tortába, és süteményes blúzban nem ülhet be a tárgyalásra. Igen, ebben a filmben ilyen konfliktusok vannak! Hogy óvjuk meg a ruhánkat a tortával való megismerkedéstől?

Egyedül a végén volt egy kis feloldás, amikor Amber is elkezdte észrevenni, hogy milyenek az emberek körötte. A tökéletesnek tűnő Emily mit rejteget, és hogy látott benne feleslegesen ellenséget, amikor nagyon jó barátok is lehettek volna. Kevin egyszerűsége, míg Charlie ideális lenne. (Az azért durva volt, ahogy ráébred arra, hogy Charlie nem is rossz pasi, aztán át is nyergel egyik srácról a másikra. Túl hirtelen!) Az álommunka mennyire az álma? A vége felhúzta kicsit, ott a végső megoldás más, mint az átlagé, de jó komédiához illően mindenkit elvezet a megérdemelt happy end felé.

A színészek inkább eye candy faktorban jeleskednek, mint tehetségben. (A karakterek sem mélyek, jegyzem meg.) Kanadai tévéfilmes szint a küllemük, és a sztori nagyja is.

Egyszeri megnézésre belefér, de ismétlést nem igényel.

 

Újraélt szerelem – 5/3 időhurkos, tipikus romantikus komédia, ami a kötelezőket hozza, de annál többet nem.

Love On Repeat - Official Trailer - MarVista Entertainment - YouTube

Idézzünk!

  • Lőtt seb?
  • Ma már a második.
  • COVID vagy nem COVID, néhány dolog soha nem változik.
  • Meg fogjuk valaha gyógyítani ezt a várost? (Chicago Med)

 

(Miért lesz valaki térítő? A két mormon beszélget.)

  • Na, és te?
  • A barátnőm miatt.
  • Különleges lehet.
  • Igen, nagyon különleges. Ahogy eljöttem, elkötelezte magát.
  • Kemény.
  • A bátyámnak.
  • Bocsi! Ez gáz. Nagyon-nagyon gáz.
  • A szüleim meg tiszta lázban voltak tőle.
  • Tényleg? De hát hogy-hogy?
  • Úgyhogy a bátyám 42. Azt hitték, hogy így megszabadulnak tőle.
  • Még otthon lakott?
  • Egy szobánk volt. (Eltérített térítők)

 

Majdnem mindig a jó cselekedet gondolata vezet ahhoz, hogy tisztességes emberek tisztességtelen dolgokat tegyenek és a gyenge emberek elfeledkeznek arról, amit igazán akarnak, csak hogy ők nyerjenek. (For Life)

 

  • A saját dolgommal akarok foglalkozni, mint bárki más ezen a világon. Mint maga ezzel a kocsmával. Ha küzdenem kell az egyenlő jogaimért, akkor fogok.
  • Ez a gond a küzdelemmel: valaki mindig megsérül. (The Alienist)

 

(A rendőr Char próbál segíteni a húgának, hogy a szalagavató helyett ne az anyjával kelljen színházba mennie. De a nő nem könnyű eset.)

  • Csak fura, hogy valaki kihagy egy ilyen emlékezetes középiskolai élményt csak azért, hogy helyette az anyjával menjen egy szar helyi színházba.
  • Már elnézést. Nem pont neked kellene megakadályoznod, hogy ilyen helyekre menjen? Te is pontosan tisztában vagy vele, hogy a fiatalok ott csak alkoholt fogyasztanak és Isten tudja, hogy mi-mást csinálnak még ott, ami nagyon könnyen tragédiába is fulladhat.
  • Ó, az ő estéje biztos, hogy egy hatalmas kudarc lesz. (Freaky)

 

Nem lehetsz győztes, mert nem állsz kész nyerni, és ebben nincs szégyen. Csak abban, ha a szíved mélyén tudod az igazságot és mégsem fogadod el. Igaz hős nem születhet hazugságból. (Wonder Woman 1984)

 

(Amikor a szövetségeseket is fel kell áldozni.)

  • Szóval kihasználtad őt?
  • Ahhoz, hogy megszerezz valamit, el kell veszítened valami mást. Ő csak egy áldozat. Gyakran megesik az ilyen, nem?
  • Nem, egyáltalán nem. Tényleg nem akarok az ellenséged lenni.
  • Gyakran mondják ezt. (Alice in Borderland)

 

  • Azt mondod, szakértője vagy a szerelemnek és az érzéseknek, de csak árulókat látsz mindenhol.
  • Nem, nem ezt mondom. Én arról beszélek, hogy az árulás nem attól függ, mennyire szeretsz valakit. Attól függ, mennyire nehéz dilemmával szembesítenek. Elárulnád a szerelmedet? Alapvetően nem. És ha azt mondom, hogy ha elárulod, kapsz egy gyógyszert, amivel megmentheted a bátyádat? Ez az igazi dilemma. (Money Heist)

 

(Egy tárgyalás belső titkai a védő szemszögéből. Valahol kiábrándító.)

  • Nézzék, az esküdtek nem szívesen ítélnek el jóképű embereket. És főleg nem küldenek rács mögé orvosokat, és nem szívesen büntetik a gazdagokat. Bár azt hisszük, szeretünk beinteni a gazdagoknak, végül mégsem tesszük. Soha. Az elképzelés, hogy az esküdtek nem előítéletekkel érkeznek a tárgyalásra, egyszerűen abszurd. Az ügyet akkora figyelem kíséri, hogy nem túlzás azt mondani, az esküdtek hazudnak. Ugyanis minden esküdtnek ki kell jelentenie, hogy semmit sem tud az ügyről. Létezik olyan...
  • Ez csak cirkusz a népnek.
  • Amibe be kell szállnod. (The Undoing)

 

(Magnus és a gúny, avagy nem rajong az ötletért, hogy Wallander gyilkosságot lát ott, ahol ő már megállapította a balesetet.)

Megrendezték a balesetet? Az öreg Tortenson eltörte a nyakát és aki megölte, legurította a kocsit a hegyről az öreggel együtt? És betett egy széket a csomagtartóba. Amit feltehetően azért vitt magával, hogy ráüljön, mert egy gyilkosság nagyon fárasztó tud lenni. (Wallander)

 

(A diri elaludt az asztalánál.)

  • Látom, mindig éber.
  • Ahonnan én jövök, ott kopognak.
  • Ahonnan én jövök, ott betörnek. (Az új diri)

 

  • Megígértem, hogy vigyázok Juanitóra, mikor kiszabadulok. Régóta nem láttuk, és azt hallottuk, hogy nem megy jól a sora. Nincs munkája, szinte nyomorog. Gondoltam, jó útra téríteném azzal, hogy idehozom.
  • Egy rablás lenne a jó út? (Money Heist)

 

  • Én vagyok a család fekete báránya. Tudja, én már a gimiben is a magam útját jártam.
  • Mire gondolsz: szex, drogok? Így akar érdekesebbnek tűnni a szememben?
  • A vegánizmusért folytatott küzdelmemmel? (Kisvárosra hangolva)

A vár

Zenés, álomért küzdő, bevándorló családos, küszködő.

Jolanta egykor arról álmodott, hogy neves zenész, zongorista lesz belőle. Helyette édesanyjával és a lányával kivándorolt, a jobb megélhetésért mentek Litvániából Írországba. Egy halakat feldolgozó üzemben kap állást, és szabadidejében fellép a lányával rendezvényeken – Monica szépen énekel, míg az anyja szintetizátoron kíséri. Egy temetésen egy jól szituált úr felfigyel rájuk, és meghívja őket egy koncertre a várba. Jolanta erre az időre jön a-var.jpgrá, hogy az álmait fel kell adnia, és eladja a szintetizátort. Monica kétségbe esik, ő még hisz abban, hogy énekes lehet belőle és el akar menni a fellépésre. Igyekszik pénzhez jutni, és amikor az nem sikerül, meggondolatlan lépésre szánja el magát. Demenciával küszködő nagyanyját a szomszéd lakásba zárja, és zsaroló levelet ír az anyjának.

Nem hiszem, hogy jót tesz nekem, ha ennyire komor filmeket nézek. Ahogy ment előre a történet, rossz volt nézni, hogy az élet miképpen oszt egyre nagyobb pofonokat, és mennyire reménytelen minden. Szinte minden szereplőt lehet sajnálni, és nagyon küszködnek.

Monica a gyerek, aki még mer álmodni. Ő még nem tapasztalt annyit, mint az anyja. Nem is olyan a saját anyja, mint a nagyanyja. Mert azért kiderül, hogy a nagyi, amíg még eszénél volt, szépen elültette a lánya fejében, hogy az álmai és ő maga is mennyire semmit nem érnek, esélye sincs abból megélni, amit szeretne. Még az erőszak is ott van a partvonalon, hiszen amikor visszaköszön a régi énje, pofonokat oszt és az a tekintet…

A film annak a története, Monica meddig képes elmenni. Mert az, hogy összeszedi a konténerből az üvegeket, és újra eladják, még csak ügyeskedés. Próbálni kölcsönt kérni, ezzel nincs gond. A zsarolás viszont durva, hiszen pontosan tudja, hogy mennyire szegények. Meg egyáltalán, kinek jutna eszébe a nagyanyjával zsarolni meg az anyját? Gyerekes. Igaz, Monica is gyerek még, aki az álmáért küzd. Azt hiszi, a várbeli fellépés lesz a fordulópont.

Jolanta egyre több mindent ad fel, de megtalálja az útját. Az álmok helyett a realitást választja, és keményen dolgozik a családért. Az ő esetében azt borzalmas nézni, hogy mit kap ezért cserébe. Monica természetesnek veszi, nem fogja fel, mennyire küszködnek. A nagyi meg alig van eszénél, rohamai is vannak és megbízhatatlan. Mániásan menne Litvániába, nem egyszer a tengerből kell kirángatni. Ahogy beszél a lányával… Fájdalmas az egész együttélésük. Ok, értem, a lánya nem akarja beadni sehova, próbál róla is gondoskodni, az anyja. De az eredmény csak egy állandó pszichés terror, mert a nagyi stílusa lekezelő és durva, vagy annyira el van veszve, gyakran szó szerint is, hogy fogni kell a kezét és terelni, mert nem is kicsit önveszélyes. Talán durva ezt leírni, de ahogy otthon tartják, az mindenkinek rossz – nem lenne humánusabb is szakellátást szerezni neki?

Az egész filmben, folyamatosan egyre nagyobb a lefelé nyomás. Depresszív, ahogy minden küszködés ellenére oda jutnak, ahova. Semmi nem tud jól alakulni, és ha valamit össze is hoznak, biztosan nagyobb szerencsétlenség közeledik.

A végén is az volt az érzésem, hogy most már csak a semmibe mehetnek. A nagyi már megtört, Jolanta is feladott mindent, és Monica is megkapja az első nagy pofont. A hangulat finoman szólva is öngyilkosnak érződik a végére.

Színészileg is ok, képileg is visszakapjuk, ami a cselekményben benne van. Nem látvány, hanem kortárs dráma, amit a színészei visznek a hátukon.

Drámának korrekt, de nagyon rossz érzés nézni. Nekem a reménytelenséget adta át.

 

A vár – 5/3 elég komor dráma, sok teherrel és reménytelenséggel. A vége is… mint egy pofon. Jaj.

süti beállítások módosítása
Mobil