Minden napra egy film

Minden napra egy film

Árnyfarkasok

2020. január 30. - BBerni86

Határt védős, drogok ellen harcolós, indiános, kommandós.

A mexikói határról rendszeresen illegális bevándorlók és drog áramlik az Államokba. Az Árnyfarkasok egy indiánokból szervezett félhivatalos katonai egység, akik azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy felügyelik a dolgokat a határvidéken. Amikor egy csempész nyomába erednek, nem csak a szokásos ember és droganyagot találják. Minden arra mutat, hogy az ISIS piszkos bombát készül az Államokba vinni, és robbantani. A farkasok vezetője, 1_30arnyfarkasok.jpgNabahe, még a katona éveiből ismer egy magas rangig jutott katonát, aki segít a farkasok működtetésében is. Ő kapja meg a jelentésüket, és rendeli ki az egyik emberét, hogy az indiánokkal együttműködve eredjen a terroristák nyomába. Közben az angolok egy másik szálat követve jutnak egyre közelebb a pénzemberhez, aki halálos betegsége végfázisa előtt még meg akar fizetni a Nyugatnak a családja lebombázásáért.

Felmerült már valakiben, mit csinál Thomas Gibson, mióta nem a Gyilkos elmék FBI ügynökét játssza? Eddig nem is láttam tőle mást, de most belefutottam ebbe a tévés akcióba. Meg is állapítottam hamar, hogy a Gyilkos elmék sokat romlott az utóbbi években, de még mindig sokkal nézhetőbb, mint ez a film. Ha ilyen filmekért hagyta ott azt a sorozatot, kétlem, hogy jó üzlet lett volna.

Ha már vele kezdtem, maradjunk is kicsit a színésznél és a karakterénél. Röviden: fájdalmas mindkettő. Valósággal látni Gibson fején, mennyire nem érzi jól magát a karakterben. Különben sincs nagy szerepe, és a karaktere sem jellemezhető sehogy. Hazafi, aki a saját eszközeivel harcol a bűn és a terroristák ellen. De milyen ember? Semmit nem tudunk róla, csak annyit, hogy katona és jófiú. Nem is csoda, hogy Gibson nem tudott miből építkezni. Ez egy üres mellékszereplő, akit mégis előretolnak a plakátokon, mert a már emlegetett sorozat miatt Gibson a legismertebb színész a stáblistán.

Nem mintha a többi színész jobban járt volna. Mindenki 1-1 vonással jellemzett, és ez gyakran csak annyi, hogy a drogvilág/terrorizmus melyik oldalán áll. Életeket menteni, vagy elvenni akar. Nem is jegyeztem meg egy szereplőt sem, a farkasok közül is egybemosódnak előttem a férfiak, a nő is csak azért megjegyezhető, mert más a neme.

Viszont, ilyen nulla karakterépítés mellett is sikerült kiakasztania az íróknak. Nabahe nem éppen mai csirke. Graham Greene, a színész, aki játssza, mindjárt 70 lesz. Látszik is rajta. Mégis, a történet szerint kiskamasz lánya van. Simán azt hittem, az unokája – le is döbbentem, amikor a film vége felé leesett, hogy a lányának írták meg a karaktert. Van pár színész, akinek nagyapát kellene már játszani a kora miatt, mégis, általában kisgyerekes apának mutatják őket. Ezt nem értem Tom Hanks kapcsán se, meg itt se. Annyira hiteltelen, hogy az ősz, láthatóan idős embernek kisgyereke legyen…

Az akció és a történet se ér sokat. Ha el kellene mesélnem normálisan, mi történt a filmben, nem menne. Több szál van, nagyon lazán összekapcsolódva, a semmiből hozott fordulatokkal. Valahogy súlya sincs az eseményeknek. Megölik az ügynöknőt, aki elvileg az angol ügynök titkos kedvese is egyben? A pasin annyi sem látszik, mint a nőt megölető maffiózón. Nem éreztem se logikusnak, se izgalmasnak a filmet. Inkább annyira untam, hogy azon járt az agyam, a film mellett elolvasok egy képregényt is.

Nem néz ki jól. Nagyon látni, hogy ez bizony csak tévéfilm. Se pénz, se kreativitás, csak kipipálják a kötelező lövöldözést és autós üldözést.

A két ismertebb színészt már kiemeltem, a többiek nevét sem hallottam még soha. Nem meglepő: aki ilyen karaktert elvállal, örül, ha valami munkát kap.

Nagyon nem a fogamra való film volt – inkább nézek Gyilkos elméket.

 

Árnyfarkasok - 5/1 a történet buta. Unalmas annyira, hogy gyakran el is vesztett. Nulla látvány, színészi játék.

https://www.youtube.com/watch?v=RksUHXIyc_M

Foglyok

Megfigyelés alatt álló, kommunista rendszeres, bezárt.

A Gaál család jómódú polgári család, ahol éppen állás nélkül maradt a családfő. A kommunista rendszert ismerve nem is lepődik meg, hogy kiszáll az ÁVH. Ám az meglepi, hogy nem elvinni és letartóztatni akarják. Beköltöznek melléjük, és tilos elhagyniuk a lakást. Ha valaki látogatóba jön be hozzájuk, vagy éppen csak becsönget valamiért, 1_29foglyok.pngő is a lakás fogságába kerül. Egyre fogy az élelem, a tisztálkodáshoz szükséges egyszerűbb tételek is, egyre nagyobb a zsúfoltság. Az ÁVH pedig nem mond semmit, miért történik mindez velük. A félelem és feszültség sorra kikezdi az emberek idegrendszerét, és a kis családi titkok is súlyosaknak tűnnek. Közben egy fényképet mutogatnak nekik, de fogalmuk sincs, ki lehet rajta. Ám már felmerül, hogy egymást bemártva próbálnak szabadulni a lakásból.

Megtörtént eset az alapja – a végén még egy hiteles felvétel is elhangzik a történtek kapcsán. Nem is tudom, hogy sírni vagy nevetni kellene mindezen. Most inkább a sírás felé hajlanék.

Úgy mutatja be a rendszer embertelenségét a film, hogy igazából brutalitást nem is láttunk benne. Egyszerűen csak van egy mindenható állami hatalom, amivel szemben az egyes embernek semmi esélye sincsen. Bezárják őket, és senki nem tehet ellene semmit. Ha agyonlőnék őket, akkor sem történne semmi több. Ez pedig iszonytató.

A film végső csavarját ismerve Örkény az, aki eszembe jutott. Nagyon közel van ez a film a groteszkhez és a Tóték világához is. Ez ad neki némi humoros hangot is, de ez olyan poén, amin inkább sírni kellene. (Az egypercesekben is sokkal inkább érzem a tragédiát.)

A Foglyok már eleve érdekes az alaphelyzete miatt érdekes. De azt meg kellett oldani, hogy a minimális helyszín – bezárva egy párszobás lakásban – és minimális cselekmény – mit is lehetne csinálni bezárva – ellenére is feszültség legyen, és tartalom.

Így bevetették a karakterek közti kisebb-nagyobb feszültségeket, családi titkokat. Sajnos, ezekre most kevésbé voltam fogékony. Leginkább azért, mert az eseményeket elsősorban Sára szemszögéből ismerjük meg. Ő a lakás háziasszonyának féltestvére, párttag, és ha nem is megrögzött kommunista, de hívő. Már a kezdetektől nem szimpatizáltam vele, ez megmaradt a film végéig. Nem szerettem a dolgokhoz a hozzáállását, meg az egész személyében volt valami idegesítő számomra. A karakter ugyan fejlődik, és lehet látni, hogy inog meg a hite a rendszerben, de akkor is irritált. Lehet, hogy Sodró Eliza arcberendezés eleve negatív hatással volt rám.

A házba zártak között különben sincs olyan súlyos feszültség, vita, ami tartósan le tudott volna kötni. Egy ponton már nem is egymás ellen áskálódnak a kifáradt emberek, hiszen mindenki ugyanabban a cipőben jár. Maga a rendszer az, ami rossz, ami ilyen létezésre kényszeríti őket. Az alaphelyzet és a rendszer embertelensége, ami érdekes tudott lenni. Átlagos emberek is milyen könnyen kerülhettek bajba, és esélyük sem volt arra, hogy tisztázzák magukat vagy védjék maguk. Amit a rendszer akar és hisz, az van.

Mivel minimál helyszínen forgott, emberi dámákkal és társadalmi/politikai üzenettel, látványfilmet nem kell várni. Azért a kosztümök, korhangulat megvan, de ez nem egy blockbuster, közelebb van egy tévéfilmhez.

A szereposztás korrekt. Deák Kristóf hozta a kabalájának számító Szamosi Zsófiát, de feltűnnek mellette más ismertebb színészek is. (Vagy, hangok, mert inkább a szinkronos munkáik ugranak be.) Érdemes abba is belegondolni, a mellékszereplők közül ki tudta megjegyeztetni magát. A végére sokan vannak összezárva – kire emlékeztek?

Egyszer simán meg lehetett nézni – ha kedvenc nem is lesz, érdekes néznivaló igen. Történelmi dráma, ami egyben emberi dráma és groteszk film is.

 

Foglyok - 5/3,5 a végső fordulat és a feszültség rendben volt, a családi titkokat és Sárát nem szívleltem.

https://www.youtube.com/watch?v=0oaNh98onKU

Idézzünk!

A pénz egy vasaló. Mindent elsimít. (Élősködők)

 

(Paul próbálja megfejteni, miért olyan boldogtalan. A nagyanyja is elmondja a véleményét.)

  • Miért nem tudunk tartósan boldogok lenni?
  • A boldogság olyan, mint a víz. Ha fogva akarod tartani, ökölbe szorított kézzel fogsz élni. (100 dolog)

 

  • Lehet, hogy tehetséges vagy, de ez nem azt jelenti, hogy azt is kell csinálnod.
  • Anyám azt mondogatja, ha nem lehetsz Picasso, ne fáradj!
  • Nos, szerintem ez csak akkor fontos, ha Picasso akarsz lenni. (The Soundtrack)

 

(A csapat vesztésre áll a bajnokság döntőjében. Az ösztönző beszéd egy nem várt reakciót is előhoz – avagy a filmélmény mindig elkísér.)

  • Legyalulnak minket. Talán jobb lenne feladni.
  • Nem adjuk fel! Nyerni jöttünk! Ha nem is nyerünk, legalább küzdünk. Megértettétek? A Kvízfejek vagyunk, és kivételesek vagyunk. És ami ennél is fontosabb, egy csapat vagyunk. Ha veszítünk, együtt tesszük!
  • Tisztára, mint a Rettenthetetlenben. Imádom azt a filmet. (Sex Education)

 

A legnagyobb baj a világgal, hogy az emberek nem tanulnak a múltból és megismétlik a korábban többször elkövetett hibákat. (Rémálom az egyetemen)

 

(Az erdőből lövés hallatszik, a többiek már kombinálnak, mi történhetett.)

  • Ez lelőtte magát!
  • Na, de kétszer?
  • Lehet, hogy először nem talált. (Az orosz ara ára)

Élősködők

Ügyeskedős, családos, átverős.

A Kim család Szöul szegény negyedében él. A lakásuk csak egy pinceszerű lyuk, amit lehet, úgy ügyeskednek össze maguknak. A wifi a felettük lakó lakótól csenve, igyekeznek mindenből a legtöbbet kihozni a legkevesebb munkából. Amikor Giu egyik barátja ösztöndíjjal külföldre megy, az egyik tanítványát a fiúnak adná át. Tahje gazdag kamaszlány, aki az egyetemre készülve angolt tanulna. Giu hamar felméri, hogy a Pak család a tökéletes lehetőség, hogy az egész családjának megélhetése legyen. A kisfiuk magatartása problémás? A grafikához 1_28eloskodok.jpgnémileg konyító húg eladható, mint művészeti terapeuta. Utána már nincs megállás: sorra távolítják el a személyzetet, hogy ők léphessenek a helyükre kisebb nagyobb hazugságokat bevetve. Miközben Giu már Tahje barátjaként látja magát, nem várt nehézségekkel is szembe kell nézniük. Nem minden alkalmazott törődik bele könnyen, hogy a helyükre akarnak lépni az élősködők…

Nem mondhatni, hogy sok koreai filmet néznék. Talán már láttam egyet-kettőt, de messze nem ez az érdeklődési köröm középpontja. Az Élősködők két ok miatt került a látóterembe: most nézem sorra az Oscar jelölt filmeket és van ismerősöm, aki ajánlotta. Mikor már néztem, akkor jöttem rá, hogy a rendezőjének van olyan filmje, amit láttam és jónak tartottam. HA ezt előbb tudom, ez lett volna a harmadik indok, amiért megnéztem a filmet.

Az elején meg is ijedtem kissé: a szereplők, a környezetük, az egésznek a hangulata taszított. Szerencsére a cselekmény gyorsan beindult, és ahogy a Kim család elkezd beszivárogni a Pak háztartásba, már egészen rákattantam.

Az, ahogy csalnak és trükköznek, kifejezetten nézette magát. Ahhoz képest, mennyire nulla volt az életszínvonaluk, mennyire semmirekellőnek tűntek korábban, a csalásban profinak bizonyultak. Maguk az ötleteik és a kivitelezés is lekötött. Antihősök, nem is tudtam kedvelni őket, de tény, hogy megvolt a magukhoz való eszük. Amikor csalni kellett, azt roppant kitartóan és ésszel csinálták.

Ám a film utolsó harmadára még komolyabb vizekre evezünk. Már nem a játékos csalás hangulat megy, hanem egy fenyegetéssel szemben egyfajta harc indul. A szereplők a legrosszabb arcuk mutatják – addig sem kedveltem őket, de a végére kifejezetten utálatosnak találtam az élősködőket.

A karakterek profin fel vannak építve, még a mellékszereplőknek is sikerült mélységet adni. A Pak család tagjai tűnnek csak egyszerűbbnek, mindenki másnak megvannak a maga titkai és trükkjei. Még azt is hajlandó lennék átgondolni, mennyire antihősök. Ha nagyon lesarkítom a történetük, túlélni akarnak. Ahonnan indulnak, nincsenek lehetőségek. A másik felem sikítja, hogy tisztességesen is lehetne próbálkozni, de abból a körből indulva meg lehetett érteni azt is, miért ezt az élősködő életmódot választják.

A film vége, amit nem értetten. Ott van egy nagy miért, amire nincsen válaszom. Mi az, ami annyira kiakasztja a családapát, hogy azt tegye, amit? Valami azt súgja, az lenne a film mondanivalója, valami mélyebb napjainkról, de ezen még gondolkodnom kell. Nem szeretném annyival elintézni, hogy az osztálydüh végső kifejezése volt.

Ami biztos, hogy a thriller korrekten fel van építve. Ahogy egyre nő a feszültség, egyre komolyabbak a tétek is. Több fenyegetettség, más súlyú konfliktusok és társadalmi különbségek. Mindez úgy, hogy nagyon sokáig minőségi fekete humor is van a sztoriban.

Korrekt kinézetre is a film, és a színészek is sokat hozzá tettek az élményhez. Ebben a filmben jól összeálltak a részletek egy emlékezetes filmélményhez.

Nagyon megy a díjátadókon is, érdeklődve várom, Oscar mennyire fogja szeretni.

 

Élősködők - 5/4,5 érdekes a története. A más kultúra ellenére is releváns, elgondolkoztató. De a vége fura.

https://www.youtube.com/watch?v=YgFmF5M0WuI

5 film, amit látnod kell

Disztópiák sorozatokban

5_51.jpg5: A szolgálólány meséje – Offred családos, boldog nő volt. Férje, kislánya miatt bármi is jött, akár a világvége is, ő küzdött. Akkor sem adja fel, amikor egy diktatórikus rendszer fogságába esik. Őt szolgálólánnyá teszik: beosztják egy gazda mellé, aki egy szertartás keretén belül teherbe próbálja ejteni, hogy aztán meddő feleségével neveljék a gyereket. A termékeny nők sorsa rabság – de Offred most sem adja fel, és lázad.

4: Love, death & robots – minden rész egy külön kis történet, 4_60.jpgamelyben az alábbi három téma keveredik: szerelem, halál és robotok. A szerelemből akad a legkevesebb. Láthatjuk, milyen lesz a világ, ha egy szuperintelligens joghurt világhatalomra tesz szert. Ha nem marad más élő, csak a macskák. Ha az emberiség új bolygóra költözik, de gyilkos ufók törnek az életükre. Ha Hitler élete egy-egy ponton más fordulatot vett volna.

3_73.jpg3: Into the Badlands – a világ lakhatatlan pusztaság, csak a Badlands földjein lehetséges a túlélés. A földeket bárók uralják, akik vaskézzel és vérrel őrzik a hatalmuk. Sunny az egyik báró elit gyilkosa és végrehajtója (pengéje), ám egy szabályt megszeg. Szerelmes lesz. Miközben ő a szerelme és gyermekük életét védené, belekeveredik egy olyan háborúba, mely örökre megváltoztathatja a világukat.

2: 3% - a világ nagy része túlzsúfolt, mocskos, élhetetlen. Az emberek nyomorognak benne. Van azonban egy idilli 2_75.jpgsziget, ahol tudomány és gazdagság vár a kiválasztottakra. Minden évben, a születésnapjukat ünneplő fiatalok elmehetnek, és részt vehetnek a kiválasztási 1_68.jpgfolyamatban. A legjobbakat befogadja az utópia. Ám hamarosan kiderül, hogy semmi sem olyan szép és tökéletes, mint amilyennek látszik.

1: Black Mirror – minden rész egy más jövőképet mutat be, amelybe nem lenne túl jó élni. Egy olyan világot, ahol a like begyűjtése mindent meghatároz. Sok like – jó élet. Kevés like – nyomoroghatsz. Egy világot, ahol gyilkos robotok vadásznak minden emberi lényre. Egy olyat, ahol egy önműködő gyár képtelen leállni a termeléssel és a háború túlélői egyre kétségbe esettebben igyekeznek kommunikálni a gyárral. Olyat, ahol a tudat a halálkor feltöltődik egy virtuális térbe, megvalósítva ezzel az örök életet. Még sorolhatnám, már jó pár rész lement, és még folytatás is várható.

Jó srácok

Buliba készülős, elveszett drónt visszaszerző, kiskamasz barátos.

Max, Lucas és Thor óvodás koruk óta legjobb barátok. Most kezdik a hatodik osztályt, és nem várt kihívásokkal szembesülnek. Max meghívást kap egy házibuliba, ahol ott lesz a fiú plátói szerelme, Brixlee is. A buliban üvegezés is lesz, és a fiú nem bírná elviselni, ha más csókolná meg helyette a lányt. A barátainak is megszerzi a 1_27jo_sracok.jpgmeghívást, majd közösen töprengeni kezdenek, hogyan is kell csókolózni. A neten talált pornó nem segít, így a szomszéd lány és barátja meglesése mellett döntenek. A jobb rálátás végett a fiú apjának drónját is bevetik, amit a szomszéd lányok elkapnak. Vissza kell szerezniük, mielőtt az apa megérkezik az üzleti útról. A két lány azonban nem könnyű dió, és alkuk során kell átverekedni magukat a drónért. A célba érkezve, a bulin azonban azzal kell szembenézniük, hogy ahogy elkezdenek felnőni és változni, már mindhárman mást akarnak az élettől.

Lassan megszokom, hogy Seth Rogen nem csak színészként van jelen Hollywoodban, de több komédiának is a produceri feladatait ellátja. Amit eddig láttam tőle ilyen minőségben, egységes színvonalat és témát képvisel. Bevállalósabb és korhatárosabb, mint az átlag komédiák, még az animációk is. Úgy tűnik, kamaszfilmben is messzebb elmegy, mint a többi filmes. Ezért lett korhatár besorolásos ez a kamaszfilm is.

Amiben kiskamaszok a főszereplők, vagyis a koruk alapján olyan filmet várnék, amiben kalandoznak, játszanak, de nem a szexualitás és a felnőtté válás témakörét járjuk végig. Ehhez képest volt ebben olyan poén is, amit egy felnőttfilm is megirigyelt volna.

Külön poénok épülnek arra, hogy ezek a fiúk még mennyire tudatlanok és naivok sok téren. Vajon miért van az egyik fiú apjának méretarányos, beöltöztetett női bábuja az ágyon? Vajon, amikor azon akarják gyakorolni a csókolózást, miért kerül szőr a fiú szájába? Nekik nem esik le, én meg azon agyalok, hogy ezen öklendeznem kellene vagy nevetnem. Ez pont az a humor, amit nem érzek viccesnek. Itt annyival jobb a helyzet, mivel 11-12 évesek a főszereplők, nincs a képünkbe nyomva semmilyen direkt szexuális tartalom, csak utalnak rá, vagy kiolvashatjuk a sorok közül.

A film cselekménye is meglepően értelmes a fő téma banalitásához képest. Sikerült egyszerre visszaadni a gyerekkor csodavárást és ártatlanságát, miközben szórakoztató is, és látszólag kis dolgokból is nagy kalandok keverednek. Pl. átmenni az úttesten. Sztrádán. Ma már olyan egyszerűnek tűnik, de akkor volt benne kihívás.

Tetszett, hogy a három gyerek három teljesen más karakter. Mindenkinek megvolt a maga baja, és mindegyik értelmes pluszt adott a cselekményhez. Max, aki az első barátnőjét igyekezett megtalálni. Thor, aki a népszerűség hajtása közben kezdte elfelejteni, ki ő és mi teszi boldoggá. Lucas, akinek a szülei válását kellett feldolgoznia. Különösen tetszett az, amit a film végére kihoztak. Felnőnek, változnak, más utakon járnak, de maradhatnak barátok és osztozhatnak a fontos pillanatokon úgy is, hogy mindenki elkezdi élni a saját életét és a maga hobbiját is megtalálja. Különben Thor és a musical kifejezetten bejött – az egyik legjobb poén a filmen, ahogy a zenetanár saját Hollywood élményét bedolgozta a darabba. Még valami, ami tipikusan Rogen elem. Hogy máshogy kerülhetne egy iskolás darabba, hogy szétdrogozza magát a főhős a WC-n?

Korrekt stábot sikerült összeszedni a filmhez. A 3 jóbarát telitalálat, és Tremblay egyre biztosabban az egyik legnépszerűbb gyerekszínész. Nem keveset gondolkodtam azon is, az apját játszó Will Forte honnan ismerős. Rákerestem, de nem az Éretlenségi lesz a megoldás, bár azt láttam. Ezen még gondolkodom.

Jó értelemben más komédia, kár lett volna kihagyni.

 

Jó srácok - 5/4 kiskamasz szereplőihöz képest elég bevállalós film, ez nem gyerekeknek szánt komédia.

https://www.youtube.com/watch?v=f3C0PTeQ-0g

süti beállítások módosítása
Mobil