Minden napra egy film

Minden napra egy film

Lajkó

Cigány az űrben

2018. december 30. - BBerni86

Kommunista rendszeres, ferde tükrös, versenyes.

Serbán Lajos, akit mindenki Lajkónak szólít, kiskora óta a csillagokról és az űrről álmodik. Meggyőződése, hogy egy nap repülni fog. A kis cigányfiút talán csak az anyja vette komolyan, aminek meg is lett az ára. A fiúcska otthoni kísérletei a rakétákkal a kerti budi, benne az anyja felrobbantásával végződtek. Felnőve a helyi TSZ pilótája, de többről álmodik. Mikor bejön a szovjet sereg, hamarosan az oroszoknál találja magát, akik keresik az embert, akit fellőhetnek az űrbe. Több jelöltjük is akad, mint az ellenforradalmár vagy a náci lány. Helga lajko.jpgmegtetszik Lajkónak, így miközben a versenyben le akarja győzni, mellette udvarol is neki. Ám végül rá kell jönnie, hogy mekkora átverés minden, és ennek a történetnek nem lesz happy end a vége.

Ez a bekezdés egy minimálisan spoileres, szólok előre. Még látatlanba, amikor csak a film címét hallottam, már akkor az ugrott be, hogy Lajka kutya is volt kint az űrben, hála a szovjeteknek. Lajka, Lajkó – nagyon hasonló. A film koncepciója alapján nem is véletlenül. De ezzel be is fejezetem az utalgatást.

A film. Ennek nem komédiának kellett volna lennie? Néztem, vártam a poénokat, és egyszerűen nem találtam egyet sem. Ami volt, azt meg inkább nem nevezném minőségi humornak. Számomra nem vicces, hogy Mengele milyen lányokat nevelgetett fel, vagy éppen űrversenynek tekinteni azt, hogy ki meddig bír feküdni egy koporsóban. De nem ez a legalja… Ahhoz várni kellett a nagy csók napra, amiről nem is mesélek többet, annyira idióta egy ötlet, és kiakasztó vicces helyett.

Ha nem komédia, akkor mi? Nagyon halványan érzékeltem, hogy a Tanú lebeghetett a készítők szeme előtt. Csak abban tényleg sikerült kifejezni, milyen abszurd volt az a kommunista rendszer. Itt meg csak erőlködnek ugyanezért. Érezni, mikor akarnak a rendszerre bökni egyet, és mikor kellene észrevennünk az utalást. De egyszerűen nem találóak! Mint a csók.

Vizuálisan is erőltetettek az ilyen próbálkozásaik. Már a film elején találtam egyet, ami jobb lett volna, ha nincs is. Ahogy Lajkó légballonját a szovjetek lelövik, és ott áll majd a ballon anyaga közepén, ami pont úgy fest, mint a magyar zászló középen kivágva. Nekem beugrott ebből a forradalmi szimbólum, de ötletesség helyett feleslegesnek és erőltetettnek éreztem.

Látszik az is, mennyire kis pénzből forgott a film. Ezt néhol ötletesen védik ki, és pl. dokumentumfilmesnek tűnő bevágásokkal színesítik a palettát. Máshol csak fáj a bénaság, mint az asztronauta jelöltek ruhája esetében. Az űrruha se jobb.

Döbbenetes, hogy a történet ellenére milyen nevek vannak a stáblistán. Trokán Nóra, Papadimitriu Athina, Szirtes Ági… vagyis, ezt valaki mégiscsak komolyan gondolhatta. De messze nem sikerült nekik egy magyar First Man.

El is gondolkodtam, hogy idén láttam-e igazán jó magyar filmet. A Valami Amerika 3 nekem csalódás volt, a Kincsemet bírom, de szerintem az már régebbi. Mi volt még? Csak az Aranyélet ugrik be, de az sorozat, és arról majd mesélek majd később. Maradjunk annyiban, hogy a Lajkó nekem nagy csalódás volt, és nem szívesen ajánlanám megnézésre.

 

Lajkó – Cigány az űrben - 5/2 komédia? De miért nem vicces? Szatíra? Nem elég éles. Jó színészek, gyenge sztori.

https://www.youtube.com/watch?v=s_XkUnJCP6Y

A bejegyzés trackback címe:

https://mindennapmozi.blog.hu/api/trackback/id/tr5614518968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása