Uralkodós, kosztümös, szerelmes, történelmi.
Katalin kiskorú fia nevében vette át a cári teendőket halott férjétől – a színfalak mögött komoly játszmák kellettek, hogy cárnővé válhasson. Folyton aggódik is, ki és milyen indokkal törne a hatalmára. Tele van ideákkal, azonban a gyakorlat nem engedi, hogy a romantikus elképzelések alapján igazgassa az országot. Amikor megismeri a katonatiszt Patyomkint, olyan társra lel, akiben végre megbízhat. A férfi nem akarja a hatalmát, csak a szerelmét és értelmes feladatokat az udvarban. Miközben háborúkat vívnak és növelik az ország területét, miközben mindkettejük ágyában megfordulnak mások is, mindig visszatalálnak egymáshoz. Közben az asszony fia, Pál egyre jobban szeretné megkaparintani a hatalmat. Balszerencséjére a kisfia, Sándor kedvesebb az anyja szívének nála.
Sok mindent lehet találni, amit jól megcsináltak ebben a sorozatban. Van azonban egyetlen jellemzője, ami nagyon az agyamra ment. De haladjunk sorba!
A sorozat Nagy Katalin uralkodását követi nyomon, de nem dokumentumfilmként vagy történelmi könyveket idézően. Kiemelték a cárnő és Patyomkin kapcsolatát, e köré fűzték fel az udvari intrikákat, a háborúkat és a politikát is. Sőt, Katalin egyéb kapcsolataira is megmutatták, milyen hatást gyakorolt a férfi. (Pál fia nagyon ellenszenvesnek találta a magasra emelkedő katonát, ezzel is nőtt a szakadék anya és fia között.)
Egészen modern kapcsolat, amit itt megmutattak nekünk. A hűséget egészen máshogy értelmezte a filmben a páros, mint a korszak, amelyben éltek. Egy nyitott házassághoz lehetne hasonlítani: nem voltak féltékenyek, lehettek és voltak is más szeretők mindkettejüknek, mert akit igazán szerettek, a másik volt. Ha csak ennyi lett volna a történet, nem is lenne vele semmi bajom. Ami viszont nagyon nem tetszett: Katalin ízlése a férfiakban. Minél idősebb lett, a szeretői annál fiatalabbak. Azért nem volt kellemes olyan szerelmi jelenetet nézni, amiben a nő a nagyanyja lehetett volna a szeretőjének. De ez egy pikánsabb részlete a cárnő portréjának, nem lehetett kihagyni.
Voltak izgalmas felvetések a filmben, bár nem mind kapott nagyobb hangsúlyt. Kifejezetten érdekes volt, főleg a történet elején, hogy mennyire más a cárnő vezetési stílusa, mint az elvei. Modern, felvilágosult elme volt, aki abszolút diktatúrát uralt. Az elején még tervei voltak a jobbágyok felszabadítására – lehet sejteni, mi valósult meg belőle.
Ugyancsak izgalmas ellentmondásnak találtam, ahogy a gyereknevelésben megismétli a rossz gyakorlatot. Pontosan tudja, mennyit ártott, hogy elvették tőle a fiát, és az anyósa nevelte helyette. Erre mit csinál, amikor megvan végre az unokája? Ugyanazt.
Ezek a kis érdekességek nézették velem a sorozatot – sokkal jobban lekötött, mint Patyomkin és Katalin kapcsolata.
Külsőségeiben korrekt a sorozat, az épületek, ruhák, korstílus kifejezetten tetszett.
Jöhet a zavaró tényező? Helen Mirren zseniális, itt is remekül játszik. De az már röhejes, amikor ő a hatvanas meg a harmincas éveiben járó Katalin is. Furcsa, de Jason Clarke végig nagyon öregnek tűnt ebben a filmben…
Drámai lett, szerelmes lett. Egy asszony története elsősorban, nem a történelemé.
Catherine the Great - 5/3,5 korrekt a díszlet és a kosztümök, érdekes a sztori is. De Mirren 30-as szerepben…