Regényből készült film, amit még nem olvastam. Lenne egy olyan tippem, hogy magyarul meg sem jelent, de most nem is ez az érdekes. Milyen film A múlt pengéi?
Elsőre rá lehetne vágni, hogy kémfilm. Volt egy terrortámadás, csúnya vége lett. Az emberek továbbléptek, ki, hogy tudott. Volt, aki megszállott terepügynök vagy irodista maradt, más kilépett és volt, aki öngyilkos lett. Évekkel később egy vallomás szerint tégla volt közöttük: egyikük mindent elmondott a gépeltérítők vezetőjének. Megindul a nyomozás.
Igen, eddig kémfilm. Csakhogy, nem a terrorista szál benne a lényeg. Nagyon minimális az a nyomozás, amit Henry végez. Teljesen az volt a benyomásom, hogy már a legelején eldőlt, hogy Bill a felelős, csak addig feltesz pár kérdést. Igazából azt kutatja, hogy Celia, aki akkor nem csak a kollégája, hanem a szeretője is volt, miért szakított vele és hagyta maga mögött az egész ügynökséget. A keret is az, hogy ők ketten leülnek vacsorázni, és közben megelevenedik a múlt.
Lassú és nagyon a románc köré van szőve. A múltban pláne Celia és Henry kettőse körül forog minden – nem véletlen, hogy a gépet eltérítik, egy nap gondolkodnak, hogyan tovább, másnapra meg mindennek vége is van. Az emberek drámái közben a lényeg. Egyáltalán nincs akció, pár emberrel beszélgetnek – a múltban is csak annyit tesznek. Viszont, azt körbejárják, hogy a páros mennyire bolondul egymásért, hogy titkolják, nem is, hogy viszonyuk van.
Vontatott, túlírt – pedig nem is hosszú a film. Nehezen lenne az, cselekménye nem sok van. Egyedül a végén van valami élet, amikor kiderül, ki mit és miért csinált a múltban. Az felteszi az i-re a pontot, mennyi titkot őriznek és ezek hogyan lettek a saját boldogságuk megrontói. Ez nem a hősök filmje, nem olyan ügynököké, akik megmentik az embereket. Ez szenvedő, nyomorult emberek filmje, akik most látják majd át, hogy miért és mennyire is kell szenvedniük és fizetni.
Talán ebből látszik is, hogy látványfilmre ne számítson senki. Ez nem olyan kémfilm. Még csak azt sem mutatják, mi történt az eltérített gépen, ahol esetleg lehetett valami akció. Vagy nem, végül gázzal lesznek merénylők, a fulladás nem éppen látványelem…
Ha viszont romantikus dráma, akkor a színészek kapnak kiemelt figyelmet. Valamit el kell játszani, ha már akciót nem látunk a filmen. A casting nekem fura. Thandiwe Newton a Nő, míg Chris Pine a terepügynök, akinek most Lawrence Fishburne, korábban Jonathan Price volt a főnöke. Jó nevek, csak éppen Celia és Henry a múltban fiatal ügynökök. Ehhez képest egyik színész sem éppen az a korosztály, akinek fiatal harmincast kellene játszani. Igaz, Pine esetében akkor néztem nagyot, amikor a jelen idősíkon öregítettek rajta. Pedig a két rész között 8 év telt el. Nem fiatalabb színészeket kellett volna beválogatni? Vannak jó pillanataik, van kémia, de komolyan ennyire kifogyott a fiatalokból Hollywood?
Összességében lehetőség volt benne, de nekem lassú ez a film. Amihez hozzájön, hogy inkább néztem volna krimit vagy kémfilmet, de ez szerintem leginkább romantikus dráma.