Minden napra egy film

Minden napra egy film

5 film, amit látnod kell

Western vol.2.

2020. március 24. - BBerni86

5_55.jpg5: A visszatérő - a film, ami azzal lett híres, hogy Leo 1. Oscart kapott érte 2. nyers húst evett benne 3. medve-bunyó. A történet klasszikus bosszúfilm némi túlélő drámával: a vadászt az egyik társa megöli és a fiát sem kíméli. Csak éppen a vadász életben marad, lemászik a hegyről és nem bocsát meg.4_65.jpg

4: Nincs bocsánat - Munny valamikor vadabb életet élt, de a házasság és a farmer lét lenyugtatta. Az anyagiak azonban visszaterelik egy veszélyesebb útra. Prostituáltak kitűzte jutalomra hajt, akik bosszút akarnak. Az egyik lányt megvágta az egyik vendég, és a seriff nem sietett a lányokat kielégítő elégtételt venni.

3_80.jpg3: Aljas nyolcas - Tarantino és a western. Nyolc ember, akik egy hóvihar miatt ugyanabban a fogadóban kell, hogy átvészeljék az ítéletidőt. Akad köztük bűnöző, átutazó, fejvadász. De az is lehet, hogy senki sem az, akinek látszik. Lehet, hogy a múltjuk kapcsolódik, és egy ponton kitör köztük a háború, ahogy az igazság kiderül. 

2: Délidő - a városba egy egész banda tart, hogy vérfürdőt és leszámolást rendezzenek. A 2_81.jpgtöbbség menekül. A rendőrbíró azonban nem akar megfutamodni, és igyekszik az embereket a kiállására rávenni. A bűnözők délben jönnek: vajon a férfinak egyedül kell 1_75.jpgszembenéznie velük?

1: A hét mesterlövész - az eredetije egy japán szamurájfilm, amiből aztán az egyik legikonikusabb western készült, a korban sztárfaktoros szereposztással. Van új verzió is, szintén erős szereposztással, de a történet már nem volt annyira ütős. Adott egy kis falu, melyet banditák rendszeresen zargatnak. Mindenük összeadják, hogy segítséget szerezzenek. Összeverődik egy csapat, akik aztán megváltást is nyernek a bűneikre, mert itt férfiként és önfeláldozóan helyt állnak.

Új burokban

Altered Carbon animáció

Jakuzás, merényletes, családi titkos.

3_23altered_carbon.jpgTakeshi Kovacs ezúttal a jakuza megbízásában nyomoz – cserébe a nagyfőnök biztosítja, hogy többé ne hajszolják tovább az emberei a küldöttet. Annak idején a jakuza egyik ágát az öccse örökölte az apjuktól. A fivér eltűnt, és a klánban egy sajátos szertartáson öröklődik a hatalom. A nagyfőnök érzi, hogy valami nem stimmel, és a helyszínre küldi Kovácsot. Ő Ken álcájában megmenti a jakuza tetováló mesterét, aki egy Holly nevű kamaszlány. Egy rendőrrel ő viszi be a jakuza főhadiszállására a két harcot. Szüksége is van az állandó testőrségre: különleges nindzsa harcosok járnak a nyomában, és akarnak végezni vele, mielőtt az öröklési szertartás megtörténhetne. Kovacs egyre közelebb jut a megoldáshoz, és ezzel együtt egyre többek célpontjává is válnak. Nem sejti, hogy a mellette küzdő rendőr sem az, akinek látszik: hiába, a burkolás lehetővé teszi, hogy az emberek elrejtsék igazi személyazonosságukat.

Lehet, hogy jót tett ennek a világnak, hogy egyetlen filmnyire nyomták össze a cselekményt? A sorozat a hosszabb játékidő miatt néha mintha nagyon bonyolulttá válna, és belefájdul a fejem a világába. Ki-kicsoda igazából, miért és hogyan váltanak testet, meg a hasonlók. Itt nincsen túlbonyolítva a történet, ha van is utalás egy másik szálra – Takeshi és a húga – egy történetet visz végig és követhető marad végig.

Azt nem tudom hibának felróni, hogy ki lehetett találni, mi lesz a csavar. Amikor már mutatja az animáció, elég hamar is, és Holly pontosan tudja, ki akarja megölni, a világ ismeretében könnyű rájönni, mit akar elkerülni a karakter. Nem is lepődtem meg, ezt vártam.

Inkább azon bosszankodtam, hogy megint a kommunikáció hiánya miatt kell a szereplőknek plusz köröket futnia, és a kelleténél jóval több harcban részt venni. Tulajdonképpen a merénylő és Holly a csapattal ugyanazt akarja – ha nem rájuk küldi az a bizonyos a nindzsákat, hanem szövetkeznek, egész más lehetett volna a végeredmény.

Igaz, akkor kevesebb lett volna a látványos akció. Hiszen a film egyik nagy ütőereje, hogy mennyire komolyan vették a harci jeleneteket. Amikor lövik a nindzsákat, az elég snassz, de amikor előkerülnek a kardok és a harcművészet… az már tetszett. A legjobb és legszebb pillanatai itt vannak a résznek, és nem a vér kiömlésére gondolok. Talán furcsa, de amit pl. legszebbnek találtam, amikor a nindzsák vonulnak és a piros ruhájuk leköveti a mozgásuk, ahogy a derék alatti résznél szinte érzem, ahogy a légmozgás és a mozgásuk lendülete mozgatja. Azért gondolom, hogy a srácoknak nem ezen akad meg a szeme… Az akciójelenetek olyan szinten vannak, mint egy sikerültebb Tekken átkötő videói.

Igen, a karakterekben ott az anime hatás, nem véletlenül. Ez nem a regények alapján készült, hanem az univerzumba tartozó egyéb képregény alapján. De nem annyira anime közeli, hogy ne élvezhesse az, aki az anime-ot nem, de az Altered Carbon világot szereti.

Az akciók és a kisebb mértékű nyomozás mellett a szereplőket is igyekeztek kissé árnyalni. Nem vitték túlzásba, de az előzmények ismeretében ennyi pont elég is. Ahogy Takeshi képtelen hátat fordítani egy segítségre szorulónak, hiába tűnik hidegvérű bérgyilkosnak elsőre. Ahogy a család még akkor is jelent valamit, ha olyan fogalmak vannak már a mindennapokban, mint a tényleges halál és a burkolás.

Minél inkább arra akarok kilyukadni, hogy ezt a részt külön filmként is lehet élvezni, amihez nem kellett látni a sorozat 2. évadát, azért nem tudom letagadni, hogy magának a világnak és sajátosságainak az ismerete kell hozzá. Ahhoz, hogy a mutatott jövőt értsük, nem árt tudni, mi pl. a Valós halál.

Kellemesen meglepődtem, a történet és a grafika és korrekt. Lassan nekikezdek a 2. évadnak.

 

Altered Carbon – Új burokban - 5/4 grafikában erős, jól használja az univerzum szabályait, és meglepően brutális is.

https://www.youtube.com/watch?v=HmDxxoFslzs

Várható heti megjelenések

Mozi:

  • A terápia - francia komédia
  • Daniel - skandináv dráma
  • Mulan - amerikai családi, kaland, akció
  • A láthatatlanok - francia dramedy

((Nem kell, remélem, hangsúlyoznom, hogy ne most menjen senki moziba! Olvassunk, dvd-t nézzünk vagy kattanjunk rá a Netflixre. Én se megyek a Mulanra, ami az eredeti terv volt hétvégére.))

 

DVD:

  • Jumanji: A következő szint
  • Fekete pillangó

Trauma Center

Szemtanút védelmező, elrejtőző, kórházas.

Madison az anyja elvesztése után több problémával is szembe kell, hogy nézzen. Most neki kell felnevelnie a 16 éves húgát, aki minden miatt csak lázadozik. Madison az, aki az egyetemet félbehagyva pincérnői állást vállal, elköltözött a kedvéért, de Emily csak bántani tudja a nővérét. Felelőtlen is: rendszeresen elhagyja az inhalátorát, 3_22trauma-center.jpgmert a barátai előtt égő, hogy szüksége van rá a légzéshez. Egy ilyen helyzet miatt kell kórházban maradnia, amikor a hazafelé tartó Madison gyilkosság szemtanúja lesz. Ő maga is lőtt sérülést szenved el. A nyomozást vezető tiszt a kórház egy lezárt részlegében helyezi el. Nem sejti, hogy a lány lábában maradt lövedék lebuktatná a korrupt rendőröket, akik még az éjjel vissza akarják szerezni a golyót. Lezárják az emeletet, és Madison meggyilkolása a céljuk. A nő azonban nem adja könnyen az életét.

Mi a közös az alábbi két színészben: Nic Cage és Bruce Willis? Nem az, hogy mindketten szerepelnek ebben a filmben. Cage nincs benne. Viszont, mindketten olyan színészek, akik fénykorukban sztárok voltak, vagyonokat kerestek, és most mindketten aprópénzre váltják a nevük és tehetségük. Ennek újabb példája a Trauma Center.

Ami első körben borzalmas, a film cselekménye. Akkora butaságok vannak benne, hogy nem tudtam eldönteni, ezen most nevetnem kellene, sírnom, vagy esetleg kiakadnom.

Nézzük csak az észlény korrupt rendőröket! A konfliktus abból adódik, hogy az egyikük a szolgálati fegyverével lőtt a gyilkosságba belesétáló nőre. Madison lábában pedig ott a golyó, amit elég lefuttatni a rendszeren, és máris ott a bizonyíték, hogy észlény barátunk korruptabb, mint a szesztilalom idején a whiskyből gazdagodó politikusok többsége. Azért kell levadászniuk a nőt, hogy így ne bukjanak le. Gyilkossági céllal mennek be a kórházba, ahol jelvényt villantanak, lezárják nekik a szintet. Megölik a nő védelmére kirendelt rendőrt, Madisonnak képesek az igazi nevüket megadni, amikor el akarják hitetni vele, hogy ők igazából megmenteni jöttek őt. Mégis, mit gondoltak, hogy lesz ez az egész eltussolva? Hazudtak a kórházban mindenkinek, marad utánuk két hulla, és senki nem rakja össze, hogy semmi dolguk nem volt ott, és előtte mindenki élt és virult?

Majd, a filmben elhangzó fájdalmas párbeszédek. Mintha mindenki óvodás lenne, vagy szellemileg súlyosan visszamaradott. Nem élvezet volt ezt nézni, és hallani, hanem gyötrelem. Közben szokta mondani az ember, hogy ennél ő is jobbat tudna írni. Itt nem lenne nehéz. Evidenciákat magyaráznak túl és a talán viccesnek szánt jelenetek iszonyatosak. A technikus nagyban állítja, mindent átnéztek, mindent megtaláltak. Erre Wakes lehajol, és lazán felszed két töltényhüvelyt, ami eddig nem bökte ki a technikusok szemét? Íratniuk kellene szemüveget. Valami erőset.

Akciófilmnek is borzalmas. Zárt helyen jó kis akciókat és thrillereket lehet csinálni, de itt feszültség helyett csak röhejes megoldások vannak. Merénylet Wakes ellen: két rendőr, akik ki vannak képezve lőfegyver használatára, és rendszeresen át kell menniük a lőtéri vizsgán, gépfegyverrel nem tudják agyonlőni az egyenes vonalban futó nyomozót. Aki bevetődik az autója mögé, és két pisztolylövéssel leteríti az üldözőit. Persze. De az is borzalmas, ahogy a kórház lezárt szárnyában többször is harci eszközzé válik az újraélesztő készülék. A csúcs az, amikor a nő a kilincsre köti rá, hogy megcsapja árammal a baltával az ajtót verő észlényt.

A színészekről jobb nem is szót ejteni. Bruce láthatón a fizetési csekkre hajt. Az ausztrál sorozatszínésznő meg inkább eye candy, mint komolyan vehető. Plusz, nincsenek is olyan karakterek írva ebben, akiket érdemes lenne játszani.

A minimális várakozásom is alul teljesítette. Rémes egy film, még háttérzajnak is buta.

 

Trauma Center - 5/1,5 nem elég, hogy nem lett izgalmas, még buta film is, olyan párbeszédekkel, ami fájt.

https://www.youtube.com/watch?v=Y2DrOhVpPZo

The Witcher

1. évad

Háborús, szörnyekkel harcolós, végzettel szembeszállós, mágikus.

A világban szörnyek járnak, melyek ellen az egyszerű emberek, de gyakran a lovagok és harcosok is tehetetlenek. Ilyenkor lépnek színre a vajákok: egy mágiával átalakított vadász, akit kiképeztek a szörnyek kivégzésére. Geralt is vaják, akinek azzal is meg kell birkóznia, hogy ugyanolyan szörnynek látják az emberek, mint a rémeket, 3_22the_witcher.jpgamelyek ellen harcol. A kiváló harcos, de szűkszavú Geralt kevés emberhez kötődik. A szerelme egy boszorkány, aki igyekszik rájönni, hogy csinálhatná vissza a varázst, ami széppé, de meddővé is tette. Az egyetlen barátja egy bárd, aki ismertté tette a nevét a róla szóló dalokkal. És van egy kislány, egy hercegnő, akit Geralt a végzettől lopott magának. Ciri félelmetes erők örököse, akit harcos nagyanyja nevel az utódjának, de már egy egész népnyi fanatikus indult el érte. Nilfgaard lerohanja Cintrát, és a vég egyre közeledik. Ha megszerzik a lányt, ki tudja, mire lesznek képesek.

Vannak sorozatok, melyek már az elkészültük alatt sikerre ítéltettek. The Witcher is ebbe a kategóriába tartozik: háborús, trónért is harcolós fantasy szörnyekkel és mágiával. A lehető legjobb időzítéssel: a Trónok harcának már vége, a spin-off sorozatok még nem jönnek, ahogy a Gyűrűk ura sorozat is később lesz. Sikerregény az alapja, amely ráadásul sorozattá vált, és be is van fejezve, így megvan az alapanyag egy teljes történethez, nem lesz az a sorsa, mint a GoT sorozatnak az HBO-n. Plusz, egy filmsztár játssza a főszerepet. A Netflix nem szokott ilyen alaphelyzetből mellélőni, most sem tették.

A történet szálait folyamatosan építik fel, mindenkit alaposan bemutatva, miközben egy pontba tartanak az események. A Nilfgaard megszálláshoz és háborúhoz. Ciri szálán kezdetektől látjuk, hogyan menekül a lány, veszít el mindent, és próbál életben maradni a háború sújtotta országban, ahol a hercegnői címe inkább lesz átok, mint előny. Geralt története korábban indul, benne van még Ciri szüleinek egymásra találása is. Látunk harcokat különféle szörnyek ellen, miközben ez a vaják ennél többet is tesz. Számára nem szörnyeteg minden természetfeletti lény. Bár tökéletes gyilkos, ahol lehet, a békés megoldást keresi. Az ő szála azért tud fájdalmas lenni, mert azt látjuk, gyakran nem a szörnynek mondott lények az igazi szörnyetegek, hanem az emberek. Yennefer történetét éreztem kevesebbnek: ahogy a csúf, de erős lány hatalmassá akar válni, működött. De az nekem nem jött át, miért lesz annak a megszállottja, hogy szülhessen. Pedig ez az egyik fő rugó a tettei mögött, de miért?

Egyszerre találtam jónak is, meg irritálónak is, ahogy az idősíkokat keverik ebben a sorozatban. Soha nem lehet teljesen biztos az ember, hogy tudja, időben merre járunk. Még abban is van eltérés, hogy egy részen belül a különféle szereplők melyik idősíkban vannak éppen. Van, ahol ezek tökéletesen összeállnak, mint abban a részben, melyben Ciri szüleinek esküvője volt. Máskor viszont elég volt értelmezni, hogy mikor is vagyunk éppen.

Nagyon odafigyeltek, hogy a kis részletek is látványosak és emlékezetesek legyenek. Bírtam, hogy a különféle szereplők jelképeivel és címereikkel játszottak végig. A legtöbbet Geralt farkasát láttuk, de mindenkinek megvan a maga jele és utalásrendszere.

Látványos is lett a sorozat. Nem öltek bele annyi pénzt, mint a GoT háborúiba, de itt is megvan a hangulat és a háború szörnyűségeinek visszaadása. Sikerült filmre álmodniuk egy világot, ami tele van csodákkal és rémségekkel egyszerre.

Geralt Henry Cavill lett, és meg is lepődtem, mennyire jól állt neki a karakter. Köréje olyan színészek kerültek, akik csak mellékszerepekben vagy színházban bukkantak fel eddig. Érdekel is, kinek sikerül majd kiugrani innen.

Sikeres lett, kapunk 2. évadot is, addig is lehet olvasni a regényeket!

 

The Witcher - 5/4,5 látványos, a kis részletekre is odafigyeltek. Izgalmasan elbeszélt cselekmény, akciódús.

https://www.youtube.com/watch?v=kKq8EwaTVi4

SpoilerZóna

- A vihar

2_80.jpgHiába járják be a falut, nem akadnak a kisbaba nyomára. Annyit tudnak kinyomozni, a ládából valaki kivette. Nagy eséllyel a szállóba vitte, ahol az alkalmi menhely létesült. De Julia hiába nézegeti a babákat, nem látja a sajátját. Az anyák meg rejtik is előle a kicsinyük, a lányt már régen kitaszították maguk közül.

Van itt egy özvegy, akinek pár hete autóbalesetben veszett oda a kisbabája és a férje. Ő pontosan tudja, hogy a Felix néven dédelgetett baba nem a saját fia, hanem Julia gyereke. De mindig úgy helyezkedik, hogy Julia ne vegye őket észre. Már mennek el, amikor Ernst felsír. Julia megismeri a hangját, de az özvegy éppen a szomszédja kislányát dajkálta, míg Ernst cumival a szájában feküdt egy dobozban mellette. Julia csak a 3_79.jpgkislányt látja, azt hiszi, tévedett, még elnézést is kér. Amikor az özvegytől később megkérdezik, megmutatta-e a talált babát Juliának, azt hazudja, akkor nézte meg, amikor igazából a szomszéd kislányt látta.

Az elszállításkor Julia Koos bátyja mellé ül, eldobja a Koostól kapott gyűrűt és megfogja a férfi kezét.

18 évvel később megemlékezés van, a túlélők eljönnek. Julia és a férje, Koos bátyja, a végéig maradnak. Julia észrevesz egy fiút. Mikor kiderül, az özvegy fia, a húgáról kérdezi, mire megtudja, Felix egyke. Julia most érti meg mi történt, de az esélyt megadja az özvegynek, hogy ő mondja el a gyereknek, kinek a gyereke igazán. Mindenki eléggé össze van zavarodva. Már túl sok idő telt el, Ernst Felixként nőtt fel.

- Határtalan szerelem

1_74.jpgDori újabb rohama után az orvosai kérik Markot, szakítson meg vele minden kapcsolatot. Tudnak a lányon segíteni, de mindig visszaesik, amikor együtt vannak. Majd belepusztulnak, de megteszik. Mark osztagát kiküldik a frontra.

2 évvel később Mark sebesülten hever a kórházban. Dori eljön hozzá. Amennyire lehet, helyrehozták, és ő nem akar a fiú nélkül élni. Nem érdekli, mi történt vele, mennyire sérült, együtt megoldják. Együtt távoznak.

Addams Family

A galád család (2019)

Családos, beilleszkedős, ijesztgető, egymást elfogadó.

Éppen esküvőt tartottak, amikor a hétköznapi emberek rajtaütöttek az Addams családon, és el akarták űzni őket maguk közül, újfent. A fiatal pár együtt menekült, és Hortenzia arról álmodott, hogy találnak egy otthont, ahol nem kell az emberektől tartaniuk többé. Az autójuk éppen egy mocsár mellett robbant le, fent a hegyen pedig egy elhagyatott elmegyógyintézet állt, melynek utolsó lakóját ők szabadították ki a kényszerzubbonyból és azonnal 3_21addams.jpginasukká fogadták. Beköltöztek, és még a ház szellemét is mókásnak tartották. Ide született meg két gyermekük, és itt készültek a fiuk felnőtté válási ünnepségére. Lányuk, Szerda azonban egyre jobban unatkozott, és érdekelni kezdte, mi lehet a birtok falain túl. A köd felszáll, és rá kell döbbenniük, a mocsár lecsápolva, és egy kisváros települt melléjük. Ezúttal nem üldözik őket, mindenki megpróbál alkalmazkodni. Vagy, majdnem mindenki. Mert a várost felépítő, tökéletességet hajszoló zsarnok lakberendezőnek nagyon nem tetszik, hogy az Addams család közelsége ronthatja az ingatlanok árát…

Az egyik kedvenc komédiám volt az Addams Family. A mai gyerekeknek is készült egy változat, senki se maradjon ki e rémes család kalandjaiból! Ám most nem élőszereplőkkel készítették el, elég nehéz lenne megint annyira a szerephez illő színészeket találni, mint anno. Így animálva érkeznek a családtagok, eredetiben csupa híres színész hangján. Pl. Hortenzia Charlize Theron volt, akinek még az arcjátékából is sikerült valamennyit leanimálni a karaktere számára.

A történet gyerekesebb, egyszerűbb, de könnyen feldolgozható és érthető konfliktust kínál. A másság elfogadásáról szól, nem mondhatni, hogy nagyon elrejtve a történetben. Szerda a végén ki is mondja, hogy ne ítéljünk el másokat csak azért, mert mások, mint mi. Igaz, ez a mese arra alapozza a poénokat, hogy a számunkra deviáns Addams család az, akiknek különösek és ijesztőek a számunkra normális emberek.

A karaktereknek meghagyták a hagyományos küllemét, bár Szerda hosszúkás arcát nagyon eltúlzottnak éreztem. Meghagyták azt a nagy családi összetartást, ami megvan az Addams körben. Ha azzal is szórakoznak, hogy mérgezik és elássák egymást élve, készek bárkivel leszámolni, aki az övék ellen mer fordulni. Összetartanak, szeretik egymást, egy család. Talán kissé horror díszletek között mozognak és néznek ki, de ez csak a felszín. Belül mintacsalád, ahol még a különböző generációk is szorosan kapcsolódnak.

Elég sok karakter van a mesében, hogy minden gyerek megtalálhassa, akivel tud azonosulni. Szerda, aki feszegeti a határait és kezd lázadni a szülei ellen. Az öccse, akinek a családi hagyománynak kellene megfelelnie, miközben ő maga más, és hiába próbálkozik, nem lehet olyan, mint a régiek voltak. Az ő fegyvere a bomba, nem a kard. Különben ötletes, ahogy a család megmentésekor ugyanazt a koreográfiát tartja, amit a szablyával kellett volna, csak nem a szablyát dobálja, hanem a bombákat. Azok a mozdulatok, amelyek az egyikkel nem mentek, más fegyverrel természetesek. Pedig különben ugyanaz. Ebben is az nyilvánul meg, hogy annak kell lenni, akik vagyunk. A megjátszás, más tettetése csak katasztrófához vezet.

A film grafikáját viszont szokni kellett. Nem egy hagyományosan szép mese. Még az úgymond normális emberek is plasztiknak tűnnek, nagyon műnek. Az Addams család tagjai meg eleve különösek, de nekik ez a bájuk. Ha azonban ráállt az ember szeme, már lehet jókat mosolyogni a vizuális megoldásain.

A zenéjét is modernizálták. A híres főcímdal is új hangszerelést kapott. Több a popzene az egészben. Díjaztam, amikor a beköltözéskor visszanyúltak a klasszikusokhoz, de ok így is.

Gyerekmesére lett szabva a sztori, a karakterek nagyja, de azért Addams Family maradt.

 

Addams Family - 5/4 benne az eredeti szellemisége, miközben gyerekeknek is nézhető. Szórakoztatóan rémes.

https://www.youtube.com/watch?v=3u2xlfL1HDY

The Marvelous Mrs. Maisel

3. évad

Turnézó, saját utat járós, komikus.unnamed.jpg

Miriam belevág a nagy kalandba: levélben szakít a vőlegényével, és turnézni indul a népszerű énekes, Shy Baldwin nyitószámaként. A kezdeti nehézségek után belelendül, és a saját csillaga is egyre fényesebben ragyog, miközben a stábbal is összebarátkozik. A Las Vegasban tartott számok alatt a család és Joel is meglátogatja, aminek az eredménye egy részeg este, újabb házasság és újabb válás. Pedig Joel nagyon igyekszik elszakadni a volt feleségétől: saját éjszakai bárt nyit és az alattuk működő kínai szerencsejáték barlang egyik bennfentesével járni kezd. Közben Midge szüleinek el kell hagyniuk a lakásukat, és Rose már a családjától sem akar pénzt kérni, ha annak az ára, hogy el kell viselnie a leereszkedő modorukat. Joel szüleihez költöznek be, de hamar kikészülnek a nagyhangú, minden lében kanál rokonok mellett és keresni kezdik a saját útjukat.

Harmadik alkalommal tér vissza Miriam – Midge – Maisel, hogy megnevettessen minden nézőt. A sikerrecept változatlan, bár a cselekmény változott annyit, hogy így is élvezetes a végeredmény, drámai változások nélkül. Ha egy mondatban akarnám megragadni, mi az évad témája: Midge és a turné.

Továbbra is egy humoros, friss és gyors sorozatról van szó, amiben nagyon fontos a beszéd és a párbeszédek. Több téren is. Midge eleve a beszédből él, és érdekes is, milyen témákat visz fel a színpadra. Ő elsősorban a saját életéből merít, a szüleiről, gyerekéről, az életében levő emberekről beszél. Ritka, ha ebbe valami komolyabb mondandót is beletesz. Amit a zsidó létről vagy az előítéletekről belesző, azok elég súlytalanok. Jó szövegei vannak, szeretem hallgatni, de ő elsősorban szórakoztat.

Azért ötlött ez fel bennem, mert megint színre lépett Lenny Bruce, aki viszont súlyos mondandót csomagol be humoros formába, és a tőle látott műsorok ezért többek is tudnak lenni, mint sima szórakoztatás, amit Midge képvisel. Jó mindkettő, csak másként.

De ez a sorozat nem csak a színpad körül forog, ha az fontos is benne. Családi és társadalmi változások vannak benne. Példákon keresztül mutatja, ahogy a kor női kezdik megtalálni a hangjukat, és többet akarnak, mint feleségnek lenni és anyának. Midge példáját követi az anyja, aki a pénzért sem hajlandó elviselni a férfi rokonai megalázó beszólásait. Majd az évad végére a legjobb barátnő, a különben tipikus zsidó feleség Imogene is szakmát szerez.

Érezni, hogy Ab útkereséséből is igyekeztek valami tanulságot kihozni, ahogy változtatni akar a dolgokon, de nem vagyok benne biztos, hogy ez átjött, vagy volt ennek a szálnak értelme.

Susie kapcsán is volt egy izgalmasabb vonal. Ahogy egy tahó karakterrel sikeres komika, Sophie Lennon komoly színésznővé akar válni. Susie kíséri az úton, minden rendelkezésre áll a sikerhez, csak éppen Sophie nem bírja a nyomást. Már érdekel is, mi lesz azzal a nővel, mert van abban dráma, ahogy a saját álmát képtelen megvalósítani a félelmei miatt.

Rachel Brosnahan továbbra is sziporkázik, mint Midge Maisel. Ahogy annak idején Lauren Graham is felvette a gyors beszédű, jó beszólásokkal operáló, szerethető, de gyakran zűrös karakterét, Brosnahan is hozza Midge arcait. A komikát, az öntudatra ébredő nőt, mindezt azzal a sikkel, amit a vagyonos származás nyújt a karakterének. De idén Leroy McClain, akit még ki kell emelni. Ahogy váltani tudott Shy, a szimpatikus sztár és Shy, a sok titkot őrző, szenvedő férfi között… viszonylag kevés jelenléttel is élővé tette a karakterét, és szerettem a Midge-dzsel közös jeleneteit. Sajnálni is fogom, hogy ő a turnés évadra tűnik csak fel.

Külcsínben is csillagos a sorozat. Midge ruhái még mindig elképesztőek, az évad végén az a rózsaszín darab különösen tetszett, de minden részben imádtam a jelmezesek munkáit.

Még mindig az egyik legjobb show a csatornán, amit érdemes nézni. 4. évad?

 

The Marvelous Mrs. Maisel - 5/4,5 aranyos, tartalmas, nagyon jó párbeszédekkel és helyzetekkel. Keserédesen is tarol.

https://www.youtube.com/watch?v=osNTNQxzsuI

Váratlan vendég

Múlt titkait felfedős, családi, nyomozós.

A gazdag Briling családban eljegyzést ünnepelnek: a család lánya fog hozzámenni a hasonló szektorban ténykedő, ráadásul nemesi származású Croft család örököséhez. Már végeztek a vacsorával, amikor a szobalány 3_20varatlan_vendeg.jpgegy vendég érkezését jelenti be. A férfi felügyelő, és egy haláleset kapcsán akar elbeszélgetni a család tagjaival. Elmondja, egy fiatal nő ezen az éjjel öngyilkos lett, és őket terheli érte a felelősség. A lány egy naplót hagyott hátra, amelyből világosan kiderül, ki és mit követett el ellene. Ahogy sorra szedi ki a családból a történeteiket, ők maguk is szembesülnek vele, hogy az önzésük, kicsinyességük és kegyetlenségük hogyan járult hozzá egy másik ember tönkretételéhez. Ráadásul számíthatnak arra is, hogy ebből az esetből hatalmas botrány lesz.

Akinek bejött a 13 okom volt (a regény vagy a sorozat első évada), nekik nagy valószínűséggel feküdni fog ez a film is. Tulajdonképpen ebben is ugyanaz történik: egy fiatal nő öngyilkos lesz, és a hátrahagyott napló alapján az oda vezető útra terelő emberek szembesülnek a tetteik következményével.

Azonban maga a történet más. Ez egy kosztümös film, még az I. VH előtt játszódik. A szereplői sem kamaszok, hanem két előkelő család sarjai és Eva, a szép és fiatal teremtés, aki a játékszerükké válik. Inkább társadalmi üzenet van ebben, nem kamasz témakörök.

A történet egyszerre lineáris és flashback elemekkel teli. A jelenben van az eljegyzés, majd a felügyelőnek tett vallomások. Mindenki elmondja a maga történetét a lányról, akit mindegyikük más néven ismert. Ám a felügyelő úgy alakítja az eseményeket, hogy a családtagok olyan sorrendben mondják el a történeteiket, hogy a múltbeli események időrendje is folytatólagos legyen.

Vagyis, az apa kezdi a sort, aki elmondja, mit tett ő Evával. Következik a lánya, aki már egy más élethelyzetben látta viszont, és így tovább. Mindig tett után jön a következmény – a megváltozott helyzetben újabb esemény történik, és máris újabb helyzetben találja magát a lány. A nevét is azért változtatta meg, mert igyekezett alkalmazkodni és mindig újrakezdeni. Amíg már ott nem tartott, hogy nem volt hogyan tovább.

A lány ellen elkövetett tettek változatosak: a férfié, akinek addig kellett egy szerető, amíg nem akart nősülni és csak szórakozhatott kötöttségek nélkül. A gazdag lányé, aki gondolkodás nélkül tönkretette más megélhetését, féltékenységből és mert rossz kedve volt, amit könnyű volt egy védtelen alkalmazotton levezetni. A gazdag gyárosé, aki minden fillért a fogához ver, és bármire kész, hogy ne kelljen többet fizetni a munkásainak, mint a minimum. Mindben benne van, hogy megtehették ezt, mert Eva alacsonyabb társadalmi osztályba tartozott, mint ők. Ugyanakkor a bűneik között nagyon emberiek és gyarlók akadnak: hány olyan esetet látni, hogy nem arra dühös az ember, akibe belerúg kettőt? De belé lehet, mert nem támadhat vissza.

Jól felépül a film, és vádirattá válik a gazdag, a többi ember mit sem törődő rétegeknek. Logikus, okosan építkezik – a színpadi múlt is visszaköszön benne, ha a visszaemlékezésekkel színesítik is a film kínálatát.

A vége az, ami kisiklott. Mintha egy kis természetfeletti vonalat is bele akarnának keverni, amire semmi szüksége nem volt a filmnek. Ahogy csörög a telefon, és a család szembesül a rideg valósággal, az éppen elég hatásos a végén.

A szereposztás is korrekt – sok feldolgozása van már ennek a történetnek, színpadon is játsszák, de ez rendben volt. Nagy sztárok nélkül is.

Kellemes meglepetés volt – érdekelne is, mennyiben más lehet színpadon.

 

Váratlan vendég - 5/4 hangulatos, Agatha Christie történeteit idézi. A végére nagyobb csavart vártam, ez fura.

https://www.youtube.com/watch?v=-U-Ng07IO0A

süti beállítások módosítása