Minden napra egy film

Minden napra egy film

5 film, amit látnod kell

Kísértetházak

2021. szeptember 21. - BBerni86

Egyszer olvastam arról, hogy a horrorok rémei visszatükrözik, hogy a kor emberei éppen mitől félnek, milyen kérdések foglalkoztatják az emberiséget. A halandóság és a másvilág visszatérő téma, így nem meglepő, hogy a kísértetházak is vissza-visszatérnek a vászonra.

f1_157.jpgKlasszikus kísértetházas regény volt A Hill House szelleme Shirley Jacksontól. Már a sokadik feldolgozáson van túl: A ház hideg szíve 1963-ból, ami leginkább követi a regényt. Egy családi titok, egy szellemjárta ház, és ahogy le lehet állítani a borzalmakat. Az 1999-es Átokban mai korba helyezték a történetet, és egy pszichológus kísérleteit követhettük, aki inszomniás betegeket vitt a kísértetházba. A ház pedig elkezdte gyilkolni őket. A Netflix 2018-ban készítette el a legutóbbi verziót, ami a személyes kedvencem: A Hill-ház szelleme. 10 részes sorozat, ami tulajdonképpen a Jackson-történet előzménye. Egy boldog család beköltözött, majd elmenekültek onnan, de már a családanya nélkül. A gyerekek felnőttek, és ott a seb az életükben, a ház, amit feledni akarnak. De a gyógyulásért vissza kell térni, a ház pedig várja őket, éhesen.

Az AHS sorozat sem véletlenül kísértetházas történettel indított. Egy ház, ahol a szellemed ottragad, ha vagyf2_155.jpg olyan szerencsétlen, hogy ott halsz meg. Egy beköltöző család, akik nem sejtik, milyen lények lesnek rájuk és terveznek velük. Évtizedek horrora van köröttük, és a sok történet lassan felszínre kerül. Ahogy belegondolok, két olyan évada volt a sorozatnak, ami nem szállt el és romlott el a végére. A nyitány, a Murder House az egyik, és a latex ruhára már soha nem nézünk úgy, mint előtte.

f3_150.jpg2001-ben a Más világ adott egy csavart a megszokott kísértetházas történeteknek. A világháború után egy anya két gyermekét nevelné a vidéki házukban, míg várja a férjét haza. A gyerekek azonban fényérzékenyek, így különleges szabályok szerint élnek. Ahogy az ajtókat nyitják-csukják. Ám a házban megjelenik még valaki, az ajtók nyitódnak, mozgás van. De szívesen lelőném a poént, de maradjunk csak annyiban, hogy a Hatodik érzék klasszikus tétele lesz itt is igaz.

2018-ban Helen Mirren is szellemházas horror főszereplője lett. A Szellemekf4_136.jpg háza némileg valóság alapú, és a Winchester fegyvercég tulajának özvegye van a középpontjában. Az asszony meg volt róla győződve, hogy a fegyverek által meghaltak lelke kísért, így készül egy háza, amit folyamatosan épít, módosít – a szellemek igényeinek megfelelően. A vállalat egy orvost küld a nyakára, akinek beszámíthatatlannak kellene nyilvánítania a nőt, de helyette a paranormális jelenségekből kap ízelítőt. Maga a film nem tetszett, de Helen Mirren és Jason Clarke miatt megnéztem, listára tettem.

Ezek a filmek már csak azért is izgalmasak, mert nem egyben nagyon komolyan vették a kísértetház kialakítását. Egy kísértetház legyen látványos…

Új múlt

Emlékeket kutató, eltűnést megoldó, posztapokaliptikus.

Az emberiség tönkretette a bolygót. A felmelegedés miatt a tengerek szintje folyamatosan nő, az emberek lassan megfulladnak. A technika jelenti sokaknak a kiutat a drogok mellett. Létezik egy gép, amellyel újra lehet élni az uj_mult.jpgemlékeket. Nick a háború alatt ennek segítségével vallatott, a civil életben pedig a megélhetése lett. Egy napon egy gyönyörű nő sétál be hozzá, aki az elveszett kulcsait szeretné megtalálni, s ezért nézné vissza a napját. Nick Mae hatása alá kerül, és szívesen viszi utána az elhagyott fülbevalóit. Hamarosan már kapcsolatban vannak, és boldogok. Amikor Mae eltűnik, Nick az emlékeibe temetkezik, hogy válaszokat kapjon, bármekkora is legyen a túlhasználat veszélye. Nem sejtheti, hogy Mae milyen titkokat őrzött és azok milyen összeesküvéshez vezetik el.

Már a trailer nagyon megtetszett és vártam, milyen lesz a film. Nem is kellett csalódnom: talán kicsit kevésbé volt posztapokaliptikus és a thriller lett kiemelve, de így is meggyőző a végeredmény történetben és látványban is.

Az alap krimis, hiszen hősünk a szeretett nőt nyomozza le. A cselekményt fel is tudja dobni, hogy modern és klasszikus elemek keverednek. Nick ugyanúgy megy helyszínekre, faggatja az embereket, mint tenné egy más korban. Csakhogy ő képes emlékeket is visszanézni, új dolgokat észrevenni és nagyon durva helyzetben a vallatói múltját is felelevenítheti.

Mozgalmas is a film, vált az emberek és módszerek között, miközben egy nagy hajsza is. Mindig Mae mögött pár lépéssel, és játszma a bűnöző elemekkel, mert nagyon mélyre vezetnek majd a szálak.

Mennyire meglepő, amit megtudunk? Annyira nem. Talán ez volt az egyetlen hiányérzetem. Nem lett döbbenetes igazság, valami ilyesmit várt az ember. Alá is húzzák a kis részletek, amiket menet közben megtudunk. Ha csak abba belegondolunk, mit beszélgetett a pár a boldog történetekről – igazából tragédiák, csak a fele történetnél boldogok. Önbeteljesítő jóslat? Az sem véletlen, hogy Orpheusz és neje történetét emlegetik majd. Ha nagyon bele akarnám magyarázni, simán rá tudom húzni, a mítosz és a jelen szerelmes párja miképpen feleltethető meg egymásnak.

Az emlékeket újra átéltető technológia vagy a film mutatta világ azonban nagyon le tudott kötni. Mondhatni, a Mad Max ellentéte. Itt nem a sivatagosodás, hanem a víz tör annyira előre, hogy az emberiség a végnapjait élje. Jól néznek ki a félig vízbe süllyedt városok, a hajós és a vonatos közlekedés – az kifejezetten tetszett, amikor Nick leutazik New Orleansba és látjuk, ahogy a vízen át halad a vonat.

A társadalom meg azok az elvek szerint tagozódik, amit megszokhattunk. A kevés gazdag luxus életet él, miközben a világ köröttük vízbe fullad. Nick kissé cinikus, de már beletörődött narrációja aláhúzza a lényeget, feldobja. Láttunk már ilyet, sok pontja fájóan ismerős, de attól még hatásos. A végén még drukkoltam is, amikor az elnyomott tömegek felkelnek és elkezdik áttörni a falakat.

A szereposztással is ki vagyok békülve. Jackman rutinosan hozza az ilyen karaktert, és azon is tudtam mosolyogni, hogy Ferguson nem először játszik mellette énekesnőt. De a mellékszereplők között is több az ismerős színész, szépen összerakták a stábot is.

A kritikusok nem szerették, én sokkal jobban éreztem magam ezzel a filmmel. Igen, láttunk már ilyet, több tekintetben is. De attól még nekem most ez tetszett.

 

Új múlt – 5/4 tetszett a világa, lekötött a történet, jó a casting is. A vége azonban keserédes, bár vártam.

https://www.youtube.com/watch?v=_BggT--yxf0

Várható heti megjelenések

  • Tantrum - magyar dráma
  • Soha többé nem fog havazni - lengyel/német dráma
  • Irány a bárka 2. - német/belga/luxemburgi/ír/amerikai mese
  • Éjszaka a házban - amerikai/brit thriller, horror
  • Álomnagyi 2. - francia családi komédia
  • A feleségem története - magyar/francia/olasz/német romantikus dráma
  • '85 nyara - francia dráma

A héten se lett nagy kedvem új filmet megnézni. Egyedül az Éjszaka a házban érdekel némileg, de annyira nem, hogy moziban megnézzem. Minő szerencse, hogy még mindig van olyan film, amit pótolhatok.

Keress meg!

Eltűnt szerettet kereső, titkokra bukkanó, veszélybe sodródó.

David végre boldog volt. Véletlenül ismerkedett meg a vele egy házban lakó lánnyal, Claire-rel. Az első félreértés után gyorsan lettek stabil pár, akik össze is költöztek és megvoltak a maguk kis szokásai. David szerelmet is keress_meg.jpgvallott, Claire oldalán képzelte el a jövőjét. Egy szép este után azonban a nőnek nyoma veszett. Se egy üzenet, se egy nyom. Mintha soha nem is lett volna. A rendőrség is kereste, eltűnt személy lett, de semmilyen eredményre nem jutottak. Közel egy évvel később David még nem mondott le arról, hogy válaszokat kapjon és esetleg meg is találja a szeretett nőt. Claire fényképei között nyomra akad, és célzottan kérdezősködni, megfigyelni kezd. Rá kell jönnie, hogy Claire mennyi mindenről hazudott neki és milyen mélyen volt veszélyes üzemekben. Nem érdekli, bármi is lesz az ára, nem tudja elengedni és a nyomába ered.

Talán a Netflixen túl sok Harlan Coben adaptációt láttam már, mert itt végig azon járt a fejem, hogy majd a stáblistán nézegetem, nincs-e kiírva, hogy ez is Coben egy regény alapján készült. Nem, különben, de attól még nagyon olyan.

Ha csak az alapokat nézem, nagyon ismerős a történet. Van egy boldog páros, az egyik fél eltűnik, a másik a nyomozás során meg sötét titkokra bukkan kémkedésről, hamis személyazonosságokról, meg hasonlókról. Ismételjem magam? Pont, mint egy Harlan Coben történetben. Ez ragadt be róla, nem is fogok tőle szabadulni.

Milyen David nyomozása? Nem túlzottan kötött le. Nem profi nyomozó, gyakran van szerencséje is, de a kitartás lesz a döntő. Addig nem hagyja abba, amíg nem ér el eredményt. Az, hogy közben összeverik, vagy megfenyegetik, nem téríti el a céljától. Ahogy pedig az alaphazugságra már rájött, egyre dőlnek a dominók.

Az dobja fel a filmet, hogy mindezek mellé flashback elemeket tettek be. A múlt mindig ellenpontozza és fájdalmasabbá teszi, amit a férfi megtud. Látjuk, ahogy a múltban Claire mond egy hazugságot, majd a jelenben látjuk, ahogy David rájön, az állítás miképpen volt hamis. Ugyanakkor mégiscsak indokot ad az egész cselekménynek, mert az is látszik a múltból, hogy David mennyire szerette a nőt és a hazugságok ellenére is működött az a kapcsolat.

A kiderülő igazság volt nagyon szegényes. Egy egész hálózat volt a nő mögött, de nem tudom azt állítani, hogy pontosan értem, kinek dolgozott, ki elől kell menekülnie a végén. Mintha nem az lenne a lényeg, hanem David, aki keresi és aki vele akar lenni, minden ellenére.

Talán ezért is irritál a film vége, amiben megint a jelent mossák egybe egy emlékképpel. Amikor a páros nyaralni indult, meg amikor elindulnak a nagy szökésre, aminek kérdéses a kimenetele. Tudom, nem véletlenül van nyitva hagyva, és mindenki maga döntheti el, mi lesz a sztori vége. Ettől még ezt rühellem: akkor is elégedettebb lennék, ha a közös szökést vagy halált mutatnák, mert így lezáratlannak érzem a filmet.

Nem látványfilm, inkább nagyon tévés az egész. Még amikor nagyban menekülnek, lőnek vagy éppen kínoznak, akkor is olcsónak tűnik az egész. A színészek sem sokat dobnak rajta, ahhoz túl egyszerűek a karaktereik. Aaron Paul, aki nagyon szerelmes és legtöbbször céltudatosan kell maga elé néznie. Annabelle Wallis, akinek szépnek kell lennie és sokszor sejtelmesen mosolyognia, de semmit nem mondania.

Újfent egy olyan film, ami háttérzajnak vagy késő esti néznivalónak elmegy, többnek nem.

 

Keress meg! – 5/3 simán elmenne egy Harlan Coben történetnek is, akad is nagyon hasonló De nagyon tévés.

https://www.youtube.com/watch?v=hKDSGy_FsBI

Miracle Workers

Oregon Trail - 3. évad

Utazós, banditás, barátságos, szerelmet találó.

 

Ezekiel Brown tiszteletes pontosan látja, hogy a gyülekezete pusztulásra van ítélve. A zord körülmények miatt sorra halnak az emberek, és esélyük sincs semmi jobbra. Igyekszik rábírni a lakókat, hogy költözzenek Oregonba, amiről nagyon jókat hallani. Szerencséjére és balszerencséjére miracle_workers_1.jpgekkor találkozik össze Benny, a Tini névre hallgató banditával. Ő járt már Oregonban, és mivel el kell rejtőznie a törvény emberei elől, vállalja is, hogy a csoport élére áll és eljuttatja őket Oregonba. A csapat megindul, és sokféle kihívással szembesülnek: Benny eleinte folytatná a bűnös életét, miközben a nyomában jár egy fajvadász és a lányával is meggyűlik a baja, aki átvette a bandát. Ezekiel egyre inkább beleszeret a kalandvágyó Prudence-be, csak éppen a nőnek hiú, ostoba és gazdag férje van, akit nem szeret. Járnak elvetemült bűnbarlangban, éheznek a fagyban és hóban, találkoznak szektásokkal…

 

Ezzel a Miracle Workers is trilógia lett. Ahogy már a második évad esetében is csinálták: az alap színészek maradtak, új mellékszereplőket vettek fel és egy teljesen új történetbe kezdtek, amelyben egész mások a viszonyok a színészek karakterei között, mint az előző évadban.

 

Az Oregon Trail egy nagyon kifacsart western. Paródiának is hívhatom, az. Ez már magyarázza, miért nem nőtt a szívemhez. Ritkán találom viccesnek, ha egy zsáner jellegzetességeit kiforgatják és egy eltorzítják a nevettetés céljából. Pláne, ha olyan humort tesznek bele, ami különben távol áll tőlem.

Nézzük csak Steve Buscemi idei karakterét! Benny, the Teen. Nyilván, az egy nyilvánvaló poén, hogy ő a legöregebb kiemelt szereplő, és az a neve, hogy Kamasz. Nem véletlen, hogy az indiánok viccelődnek is ezen. Annyira nyilvánvaló, adja magát, hogy már nem tudok rajta nevetni.

 

Aztán, nem mennek le a nagyon olcsó humor szintjére, de helyenként közel állnak hozzá. Eleve az ostoba karaktereket nem viccesnek, idegesítőnek találom. Így Jon Bass, mint Todd, végig egy kínszenvedés. Ő kapott olyan poénokat, amelyek közel állnak az undorítóhoz és a testnedv humorhoz. Ahogy végzi, az orgiák, a hasmenése, vagy amikor házaséletet szeretne élni… Mindenkinek más a humora, tudom, hogy van, akinek ez a vicces, nekem nem.

 

Daniel Radcliffe pedig ugyanazt a karaktert játssza, amit az előző évadokban. Jólelkű, naiv és olyan kis szerencsétlen… Ahogy Geraldine Viswanathan játssza az erős nőt, aki sokkal életre valóbb, mint a körötte levő férfiak. Csak most a vadnyugaton, nem egy középkori királyságban vagy a mennyekben.

(Azon mosolyogtam, amikor valami ráutalás van a korábbiakra. Most Istenről szúrtam ki egyet, amikor lehetetlennek tartják, hogy Isten azt tenné, amit az első évadban tett.) De tetszett a szatíra is, amit a modern politikáról beletettek.

 

Kinézetre is paródia. Felismerni a western elemeket, de minden el van túlozva és karikatúra lett belőle. A tipikus karakterek, a szekértábor, vagy éppen az emberek a főszereplők körül.

 

Közben tanulságot is igyekeztek beletenni, hiszen mindenki fejlődik valamerre. Benny jobb ember lesz és felismeri, érzelmi téren milyen hibákat vétett, meg tudja javítani a kapcsolatait. Ezekiel bátrabb lesz, összejön álmai nőjével is. Megtapasztalja, milyen pusztító hatással van rá az alkohol – szinte látom, hogy Radcliffe ezeket élvezte a legjobban, amikor vadulhatott. A fejvadász és a bűnöző összebarátkoznak. A főszereplőknek rosszak meg megfizetnek.

 

Negyedik évados berendelést még nem láttam, érdekel is, lesz-e folytatás.

 

 

Miracle Workers – 5/3 egy-egy poénját szerettem, de továbbra sem igazán az én humorom. Radcliffe lúzer, újra.

https://www.youtube.com/watch?v=YJpKNAos8FA

 

SpoilerZóna

  • Dreamland

f4_135.jpgEugene megtudja az anyjától, hogy az apja nem simán lelépett. Egy ideig még írt nekik, amiket az anyja nem mutatott meg. Majd a lapok elmaradtak és a halálhíre is megjött. Az apja már nem él.

De ezzel csak azt éri el, hogy Eugene menekülni akar. Így még inkább kocsit keres Allisonnak, és vele is indul Mexikó felé. Azt mondja a nőnek, az apját akarja megkeresni. Együtt rabolnak ki egy bankot, és Eugene teljesen kikészül. Allisonf3_149.jpg még le is fekszik vele, hogy megnyugtassa.

A fiú nevelőapja és rendőrök mennek utánuk. A fiú húga is ott van, és neki is köszönhető, hogy Eugene nem lesz lelőve, ahogy Allison. A fiú elmehet, és a család soha nem hall róla. A húga csak reméli, hogy megtalálta a békéjét.

  • 7 perc

f2_154.jpgMár tart a rablás, amikor egy környékbeli nehézfiú is besétál. Kiderül, hogy elrabolta Katie-t, és ha Sam nem játszik a kezére, végeznek a lánnyal. Kitör a káosz, az emberek halni kezdenek. A terv is változik: már nem akar szemtanúkat hagyni, amit Sam gyomra nem vesz be, és visszatámad.

A rendőrség is betör, miután a túszok kimenekültek. Addigra Mike már halott,f1_156.jpg Owen és a nőrabló rendőrkézre kerülnek. Sam a pénzzel ki tud szökni. Ott aztán Katie szedi fel, aki megszökött és elintézte a fogvatartóját. Ellátja a vőlegényét, aki a pénzt három részre osztja. A maguk részével elhagyják a várost, de egy-egy csomagot elküldenek a maguk részével Owennek, illetve Mike özvegyének.

A vadász és a préda

Menekülős, halálossá váló legénybúcsú, erdei.

Roman házasodni készül, de a legénybúcsú nem a szokásos nagy buli, vetkőző lányokkal. Helyette a barátokkal a hegyekbe mennek ki, egy túraútvonalat járnak végig. Közben Roman reméli, hogy elrendeződnek a nyitott a_vadasz_es_a_preda.jpgkérdések a bátyjával. A menyasszonya, Lisa már Albert cégében dolgozik. Roman is ide akar bekerülni, de a testvére még nem adott nyílt választ. Hamarosan komolyabb dolgok miatt kell aggódniuk: a semmiből valaki rájuk lő. Az egyik társuk megsérül a karján, de ekkor még azt hiszik, a vadászszezonban egy vadász lőtt rossz irányba. Hamarosan azonban szembesülnek vele, hogy az erdőt járó magányos asszonynak ők jelentik a prédát. Az életükért kell futniuk, legyűrve a sérüléseket és szembenézni olyan titkokkal, melyeket senki nem akart kimondani. Albert lábán vajon miért van nagyon hasonló sérülés ahhoz, mint Lisáén? Mire célzott Albert cégtársa?

A menekülős filmeknek is megvannak a maguk hagyományai. Happy end vagy éppen tragikus befejezés, az üldöző vagy az üldözött nézőpontja, jogos vagy sima bűntény. A vadász és a préda azzal próbál más lenni, hogy az elején csak a rejtély van.

A legénybúcsún levő fiatalemberek szemszögét kapjuk, akiknek fogalmuk sincs róla, miért történik ez velük. Nincs más opció, csak a menekülés és a reménykedés, hogy olyan emberekbe botlanak, akik tudnak segíteni nekik. Ennek meglehetett volna a maga hangulata, csak éppen az érkező válaszok szép lassan elrontanak mindent.

Amint kiderül, hogy ki az üldöző, egyszerűen nem értettem, miért nem másként cselekednek. 4-5 férfi, egyetlen vadász ellen. Nemtől függetlenül, túlerőben voltak. Meg sem próbáltak csapdát állítani vagy visszatámadni, csak menekültek ismeretlen terepen, amitől remek céltábla lettek. Nem is csodálom, hogy olyan könnyen le lehetett őket szedni.

Majd azt is megmutatták, hogy a vadász nagyjából miért csinálja, amit. Látjuk a traumáját, bár az nincs magyarázva, hogy miért pont most robban. Semmi következetesség nincs benne, nem is azon áll bosszút, aki a felelős az őt ért tragédia miatt. A végjáték, amikor majd a sziklán ott állnak egymással szemben: a vadász és Roman, akkor is abszolút értelmetlenül viselkedik. Bár valamit mutatnak belőle, annyit nem, hogy meg is lehessen érteni. Vagy az a cél, hogy őrültnek kellene tekinteni? Azért őrültnek nem tűnt nekem.

Nem járunk jobban a csapaton beüli titkokkal sem. Kívülről nagyon egyértelmű az egész történet. Roman és a többiek is pontosan tudják, hogy milyen ember Albert és mire lehet tőle számítani. Akkor miért is lepődnének meg a dolgain? Főleg Roman, aki vele nőtt fel, az öccse. Mégis, ő a leginkább elvakult és ki is borul, amikor mindenre rájön. Meg kellene vele lepődni? Pontosan az jött, amit első pillantásra gondoltam, nálam inkább az a meglepetés, hogy Roman miképpen tudott ennyire vak lenni.

Kinézetre is egyszerű a film. Pár férfi fut az erdőben és ennyi. Nem olyan film, amiben el tudok képzelni látványelemeket, de hasonló alkotásokat már láttam látványosabb és okosabb kivitelben. Ez olyan semmilyen, legfeljebb annyi jó dolgot találok benne, hogy maga az erdő szép. Azt meg lehet érteni, miért ide jöttek túrázni.

Német film, és most még azt is el lehet mondani, hogy felismertem színészeket. Maria Ehrich időutazásait egy trilógiába néztem végig – alig ismerni rá, mondjuk, elég semmilyen is a szerepe. Hanno Koffler kellően ellenszenves, míg David Kross jól ellensúlyoz neki.

Összességében egyszer meg lehetett nézni – de másként sokkal jobb is lehetett volna.

 

A vadász és a préda – 5/2,5 hangulatosan indul, de se a vége, se az ellenség, se a kiderülő titok nem tetszett. Kár.

https://www.youtube.com/watch?v=XeZmKxWqqbs

Into the Night

1. évad

Világvégés, menedéket kutató, repülős.

A brüsszeli repülőtérről gépek tucatja indul. Egy NATO egyenruhás katona tör előre és vált menetjegyet. Ahogy azonban telik az idő, már mindegy melyik gépre, csak indulás előtt álljon, fegyverrel jut fel. Kényszeríti a személyzetet a felszállásra és kiadja a parancsot, irány nyugatra! Az éjszakába kell lenniük, mielőtt felkelne a Nap. A kapitánynak mondja el, hogy a NATO-ban hallotta a hírt: a Nap halálossá vált, akit napsugár ér, belehal. Először nem akarnak hinni neki, és az egyik utas sikeresen a fegyverét is megszerzi. Leszállnának az első megfelelőinto_the_night.png reptéren, de döbbenetes, amit a gépből látnak: káosz, lezuhant gépek, élő emberek sehol. Csak nem igazat mondott, és a Nap kiírtja az emberiséget? Miközben egyre fogy az üzemanyag és az utasok titkai is gondokat okoznak, a néhány túlélőnek el kell döntenie, hogyan és merre tovább. Van menedék bármerre?

Egy igazán multikulturális történetet kaptunk, minden téren. Ez a sorozat az első belga sorozat a Netflixen. (Nem véletlenül Brüsszel a reptér, ahonnan a gép elindul.) A sorozatbéli személyek is soknemzetiségűek: belga, török, orosz és lengyel is akad többek között. A sztori ráadásul egy regény alapján készült, egy lengyel szerző (Jacek Dukaj) sci-fije volt az alap. Bár hozzáteszem, tudtommal Dukaj verziója már jóval később játszódik. A sorozatban éppen csak megkezdődik a katasztrófa, míg Dukaj már azt írta meg, mi lett utána.

A keret jó lehetőséget adott ahhoz, hogy egyszerre használhassanak látványelemeket és mégis visszaszorítsák a helyszínek számát. A gép kevés helyisége a mozgástér, ha leszállnak tankolni, akkor is csak pár percük van a reptéren, mert a Nap előtt kell maradniuk. Ugyanakkor a repülőgéppel történtek még kicsiben is nagyon nézetik magukat. Ki kell ereszteni a féket, vagy betörik egy ablak…

A hangulatot fokozza, hogy végig éjszaka van a cselekményben, minden megvilágítás mesterséges és este valahogy még ijesztőbb az a szituáció, amit túl kell valahogy élniük.

Kicsit a Lost módszerét vitték azzal tovább, ahogy a túlélők múltjába majd beleleshetünk, ahogy megy előre a történet. Az adott rész elején van egy-egy flashback jelenet, amikor látszik, ki mit csinált korábban és valami nagyon jellegzetes kerül napfényre a személyiségéből. Lesznek nagyobb fordulatok, de kevésbé meglepő ötletek is. (Rik esete: a férfin kívül kinek nem esett le, hogy a netes barátnője vajon miért kért annyira pénzt tőle repülőjegyre, és fagyott le, amikor a férfi bejelentette, hogy inkább ő repülne a nőhöz?) Ezek éppen csak színezik a különben sem hosszú részeket, de adnak hozzá, tetszett így.

Még az is, hogy a szereplők között nagyon kevés az, akit egyértelműen jónak vagy rossznak lehetne minősíteni. Ebben a szituációban különben is izgalmas kérdés az, hogy mennyire számít az, ha valaki pl. tolvaj volt korábban? A világ összeomlik – mennyire akarják megőrizni a korábbi törvényeket?

Ismert színészt nem tettek bele, itt nem is kellett. A legtöbb karakter esetében kifejezetten jól sikerült a casting, meg is lettek a magam kedvencei. (Már megnéztem, ők a második évadban is vissza fognak térni.)

Hamar foglaljuk össze: érdekes a történet, végig kellően feszültséget tart az üzemanyagért, a gép egyben tartásáért a küzdelem, amit a szereplők titkai tesznek még színesebbé. Pszichésen jól össze lett rakva, ki milyen. Korrekten néz is ki, a legtöbb színész is jól játszott.

Vagyis: a 2. évadot is hamar megnézem, a könyvet is be kellene szereznem.

 

Into the Night – 5/4 érdekes a helyzet, tele van a sztori feszültséggel és titkokkal, a karakterek is lekötöttek.

https://www.youtube.com/watch?v=ZGosoC7q_po

Hitetlen

Elraboltat kiszabadító, hit miatt vitába keveredő.

Doug újságíró, aki sikeres blogot is vezet. Ezen keresztény hitéről és meggyőződéséről oszt meg anyagokat. Egy alkalommal egy barátja házához kell kimenniük: a rendőrség szállt ki a közel-keleti férfi házába, akinek eltűnt a lánya. Doug egészen addig a férfi pártját fogja, míg meg nem látja, mi van a pincéjében. Egy elvakult, hitetlen.jpgszélsőségesen iszlám férfi relikviái, aki láthatóan a terrorista képzés alapjait is megkapta. Nem sokkal az eset után felkérés érkezik egy interjúra, a Közel-Keleten, ahol a vallásról és hitről lenne szó. Bár Doug CIA elemző felesége, Elizabeth nem támogatja az utazást, a férjét nem tudja megállítani. A házasságukban ez az egyetlen nehéz kérdés akad: egy balesetben elvesztették a gyermekük, és a nő többé nem hitt Istenben. Doug nem fogja vissza magát, téríteni kezdeni az arabokat az interjú alatt. Mire észbe kap, már fogolyként ül egy börtönben és a neje indul a szabadítására.

A vallási kampány filmeket nem szeretem – gyakran ez a bajom a keresztény romantikus vagy ifjúsági filmekkel, hogy kiérzem belőle, mennyire meg akarnak téríteni. Így meg tudom érteni, miért sértette annyira az embereket, amikor egy beszélgető műsorba hívják meg a férfit, de ő az egészet elviszi az egy igaz hit kérdése felé és szinte nulla kompromisszumképességgel kijelenti, hogy a kereszténység az egyetlen és az igazi.

Mennyi bátorság kell ehhez? Biztos, hogy kellett. Pontosan tudta, hogy az iszlám követői nagyon nem bírják, ha valaki téríteni próbálja őket. Ugyanakkor őrültség is volt. De különben is volt a szereplőben hajlam a mártíromságra. Még valami, amivel nem tudok azonosulni. Az elvakult hit, ami az első helyen áll az életében. Csodálom is, hogy a házassága egyben tudott maradni, mert amennyire a férfi hisz, a neje annyira nem.

A vallás tehát központi elem a filmben. Próbál nem ítélkezni, és megvan annak a negatív fénye is, ahogy Doug nyilatkozik a műsorban. Csak éppen minden részlet azt támasztja alá, amit Doug is sugall. Az iszlám követői kínozzák és zárják be ártatlanul. Az elvakult iszlám hívő, bár az Államokban élt, képes volt a saját lányát halálra ítélni, mert a születésnapi buliján táncolt egy fiatalemberrel, aki az apjának ellenszenves volt. Utána meg hamis tanúzott egykori barátja ellen.

Nem képes arra a film, hogy egymás mellé tegye a két hitet és objektíven ábrázoljon. Sok klisé visszaköszön. Azért a propaganda szintet nem éri el, de annyira egyoldalú az ábrázolás, hogy azért kiérezni belőle a rejtett mondanivalót könnyen.

Nem is akar vallási dráma lenni, nagyon hamar arra terelődik át a súly, hogyan igyekszik Doug életben maradni, míg a felesége a megmentésén dolgozik. Elviszik akció irányba, csak éppen annak sem lesz meggyőző. Még valahol furcsának is találtam, hogy egy ilyen film végére betettek egy hosszú, üldözős akció jelenetsort. Ahogy vallattak, ahogy Doug intelligensen infókat juttatott ki a fogvatartóiról, az sokkal inkább illett a film első feléhez.

Túl egyértelmű is, ki a filmben a jó és a rossz. Egyértelmű szembenállások vannak, amit a vallásbéli különbség is aláhúz. Doug jó ember, míg egykori barátja hazug és gyilkos is. Doug és Elizabeth sikeres szökéséért kell drukkolni, és súlyát veszti, hogy az ellenük dolgozó ügynök azért lett ilyen, mert gyerekként szembesült azzal, hogy a származása miatt hogyan különbözteti meg negatívan a keresztény társadalom.

Egyszerűen nem kötött le a film. Ha jogi úton mentik ki, nekem izgalmasabb lett volna: így csak egyszer nézem, aztán feledem.

 

Hitetlen – 5/2,5 némileg a megtörtént eset volta adja el, de maga a film vontatott is, felületes is.

https://www.youtube.com/watch?v=Oe0J4XAfJFY

süti beállítások módosítása
Mobil