Minden napra egy film

Minden napra egy film

Idézzünk!

2021. május 26. - BBerni86

(Amikor a nővér nem akarja, hogy az öccse megnézze a nyilvános kivégzést.)

  • Holnap nem mehetsz be a városba, Augie! Nincs vita!
  • Persze, hogy nem! Leugrom Brightonba. Köszönöm. Megnézek egy épületet, ami alkalmas lehet madárháznak, a közt is egyre jobban érdekli a téma.
  • Minél primitívebben viselkedünk egymással, annál jobban kényeztetjük az állatainkat.
  • Talán annál nagyobb szükségünk van rájuk. (The Nevers)

 

  • De maga több annál a traumánál. Igaz? Az egy része, de Ön sokkal több annál. Túl fog nőni rajta.
  • Amíg nem lesz másik.
  • Mindig lesz valami, amit nem irányíthatunk. De egy dolgot mindig. Hogy mit lépünk rá. (New Amsterdam)

 

(Sheldon érzi, hogy valami nagyon kisiklott és egykori ellenségével próbálja rendbe tenni a dolgokat magában is.)

  • Mit gondoltál, miután Jane elhagyott? Hogyan magyaráztad?
  • Büntetés volt, mert nem voltam elég jó.
  • De ő nem ezt mondta, nem?
  • Értem. A Kódex a jótetteket jelképezi és azt, hogy nem akadályozhatunk meg tragédiákat. Nem vagyok naiv.
  • De?
  • De a világ korábban nem volt ilyen kegyetlen. Régen, ha mindent megadtál a gyerekeidnek, jól boldogultak. Ha megvédted a hazádat, hősként tiszteltek.
  • A világ mindig is kaotikus és szar volt, barátom! A hited miatt voltál bizakodó. „Ha jó vagyok, nem érhet baj sem engem, sem a szeretteimet.” Ez egy védelmi mechanizmus, amit létrehoztál régen, hogy kizárd a valóságot. De a valóság mindig beszivárog, hiába próbálsz védekezni ellene.
  • Hogy érted ezt? Nincs különbség a jó és a rossz között? Az erkölcsösség csak szellemi gyakorlat?
  • Nem. Szerintem egy általad létrehozott világban élsz, amiben minden fekete és fehér, jó vagy rossz. Eddig többnyire meg is védett.
  • De?
  • De nem engedi látni neked, hogy milyen a világ, és hogyan él a legtöbb ember: a szürke különböző árnyalatában. (Jupiter’s Legacy)

 

(Tim és Nolan azon dolgoznak, hogy a vendéglista csökkenjen. Tim nem éppen értékeli az újonc módszerét.)

  • És leszűkítettük a listát 27 vendégre, ami nem rossz.
  • Azt mondtad nekik, hogy annyira furdal a lelkiismeret, hogy egész nap az ágyban zokogtam.
  • Segített felvázolni a helyzetet.
  • Ugye tudod, hogy a sorsod az én kezemben van?
  • Megjegyeztem. (The Rookie)

 

  • Elgondolkodtat, hogy mit tudtam valaha is igazán irányítani?
  • Mi az, amit bármelyikünk valaha is tud irányítani? Tudod, tapasztalatom szerint, nem olyan pokolian sokat. Valójában felszabadulást jelenthet erre gondolni. Tudod? Segít... segít elengedni. (Chicago Med)

 

(A rendőrakadémia kiképzése nem fekszik George-nak.)

  • Gyerünk! Futás! Gyorsabban!
  • Uram! Miért kell így rohangálni? Kocsival üldözzük a bűnözőket, nem? (Kuffs, a zűrös zsaru)

 

(Miközben az anyjuk Zoeyba igyekszik lelket önteni, David nem tud elszakadni a témától, hogy az anyja neten ismerkedik.)

  • Az élet különös, Zoey. Sok múlik az időzítésen. Nem tudhatod, mi fog történni. Lehet, hogy már közeledik a szerelem.
  • Mint a kukkolód, Eric. (Zoey's Extraordinary Playlist)

 

  • Te is sakkozol?
  • Nem, túl elvont. De sokat Monopolyzom.
  • Sose játszottam.
  • Ne próbáld ki! A kapitalizmus rabjává tesz. Azóta is gazdag akarok lenni.
  • Miért tanulsz oroszul, ha a kapitalizmus rabja vagy? (A vezércsel)

 

(A két gyerek kilesi a Mikulást, de döbbenetükre az egy szörny. Megnézi őket, megállapítja hogy jó gyerekek voltak, majd egy-egy játékot öklendezik fel nekik.)

  • Maradj jó! (A szörny azzal kimászik a kéményen keresztül. A két gyerek döbbenten ül, majd Billy kinyitja az ajándékot, amit a lény a kezébe hányt. Játékvonat van benne.)
  • Pont ezt kértem.
  • (A két gyerek már az ágyban fekszik, még mindig sokkosan, amikor a lány megszólal.) Billy, mi lett volna, ha nem vagyunk jók? (Love, Death & Robots)

 

  • Minden szülő meg akarja védeni a gyermekét a szörnyűségektől. Néha nem tudjuk. Ez a szülőlét ára.
  • Taryn az átlagos mennyiségű vér kétszeresét adta, és Masonnek minden cseppjére szüksége volt. Hosszú éjszaka lesz.
  • Hova mész?
  • Igen, neked is jönnöd kéne.
  • Hova?
  • Olvastad a Jancsi és Juliskát?
  • Azt olvastad? Azt hittem, kutatsz. (The Good Doctor)

Bűntudat nélkül

Összeesküvést leleplező, katonai akciós, bosszút állós.

John Kelly elkötelezett katona. Különleges egységes, egy SEAL osztag kapitánya. Szíriában a CIA egy műveletében vesz részt a csapatával – ki kell menekíteniük egy túszt, de menet közben jönnek rá, hogy nem felkelők, hanem orosz fegyverkereskedők ellen küldték ki őket. John, akinek hamarosan megszületik a kislánya, ezzel kész visszavonulni is. A magánszektorban jobb pénzért, jobb időbeosztással dolgozhat. Ám a csapatrabuntudat_nelkul.jpg lecsapnak – a társait megölik. John a sérüléseit túléli, de elvesztette a nejét és a még meg sem született kislányát. Bosszút esküszik, és némi segítséggel az oroszok nyomába ered. Egy újabb titkos CIA akció keretében az igazi felelősök is sorra kerülnek, de ott Kelly belebotlik az igazságba, ami sokkal szörnyűbb, mint képzelte volna.

Tom Clancy ismert a katonai, összeesküvés-elméletekkel tarkított regényeiről. Bevallom, azokat még nem olvastam, de nem egy filmet láttam, amelynek az alapja Clancy egy-egy története volt. Azok alapján ez a történet is határozottan illik az író sémájába.

Kétféleképpen tudtam nézni. Egyrészt, mint akciófilm. Bár ez köt le kevésbé, ez az a fele, ami jobban működik a filmnek. Többféle katonai bevetést is végignézhetünk, és komolyabb kivitelben, mint a SEAL Team akármelyik évadában. Azt ugyan elképzelni nem tudom, mennyire valós, amit látunk, de korrekten néz ki. Robbantanak, lőnek, repülőgépből ugranak, verekednek, van itt minden. Azért egy ponton felhúztam a szemöldököm. Abból a hátizsákból, amit Kelly a süllyedő gépről ment ki, elképzelni sem tudom, hogyan lesz motormeghajtású gumicsónak. Maga a gumi még ok, de honnan szedtek hozzá motort? Tudom, ne ezen agyaljak.

A gondom az, ha a film egyéb részein akarom járatni az agyam, akkor kevésbé tetszik a végeredmény. Egy dupla csavarral van megoldva, ki a filmben a rosszfiú és milyen indokokkal. Az csak egy dolog, hogy lehet előre sejteni, de az indítékai is olyan egysíkúak. Talán pont az egyszerűsége miatt, lehet hogy működne, de a filmen nagyon unalmasnak és butának hangzott.

A karakterek sem éppen összetettek. A legtöbb szereplőről annyit tudunk meg, hogy milyen szervezetnél dolgozik – katonai összekötő, CIA, SEAL Team, Védelmi Minisztérium. Elvileg John van kicsit jobban kidolgozva, de azt sem nevezném különösen jelentős karakterépítésnek. Egy hazafi, aki családszerető és a bosszúja nem csak a szerettei halálának megtorlását jelenti, hanem morális tett is, az országért is, nem csak magáért. Ennyi. Bosszút álló hazafi. Volt is olyan sejtésem nem egyszer, hogy Michael B. Jordan nagyobb hasznát vette a kigyúrt felsőtestének a karakterhez, mint a színészi kvalitásainak. (Ezt se hittem volna, hogy leírom, de a Marvel Fekete Párducában ehhez képest kifejezetten összetett és izgalmas karaktere volt. John Kelly nagyon egysíkú.)

Ha már a Marvel felrémlett lelki szemeim előtt, Guy Pearce szerintem jó színész, de itt mindössze Robert Redford karakterét nyúlhatta a második Amerika Kapitányból. Jamie Bell CIA ügynökéről még nem döntöttem – amikor ellenséges alaknak fogta fel Kelly, az megvolt. Arra ráérzett Bell – de amikor szövetségesek lettek… Azt a kezdetek után nem hittem el, pláne, hogy Bell végig ugyanolyannak játssza. Elég nagy sorozatnéző vagyok ahhoz, hogy a mellékszereplők között is találjak ismerősöket. Igaz, ők aztán végképp csak statisztálnak.

Egyszeri megnézésre alkalmas, de nem fogom többször megnézni. Ahhoz egyszerű a csavar.

 

Bűntudat nélkül – 5/3,5 akciófilmnek korrektebb, de az ilyen bevetések nem kötnek le. A csavart meg sejtettem.

Without Remorse - Official Trailer | Prime Video - YouTube

5 film, amit látnod kell

Szétcsúsztak

f5_95.jpg5: Ritmusszekció – Stephanie szép jövő előtt állt. Volt jövője, szerető családja. Ám a család egy alkalommal nélküle repült, a gép odaveszett és a lány egyedül maradt. Az önpusztítás útjára lépett, már a szülei sem ismertek volna rá. De aztán kap egy célt: kiképzés, és végezhet azokkal, akik miatt nincs már családja.f4_111.jpg

4: The way back – Jack élete volt szebb is. Feleség, gyermek, normál karrier. Aztán a fia beteg lett, és nem győzhetett a kórral szemben. Jack pedig totálisan szétcsúszott. Az alkohol tartja már csak egyben, a felesége is elhagyta. De most kap egy újabb esélyt – egykor f3_126.jpgsporttehetség volt, eddze a helyi srácok csapatát!

3: Hóember – Harry Hole egyszerre a rendőrség szégyene és sikerembere. Megszállott, ha egy ügyre ráveti magát, nem nyuszik, míg nem oldja meg. Ám képtelen túllépni azon, hogy miatta halott egy barátja. Komoly gondjai vannak az alkohollal, és mindig a kés élén táncol. Amikor színre lép egy agyafúrt gyilkos, észnél kell lennie.f2_131.jpg

2: A Wall Street farkasa – Jordan Belfort meggyőző volt, beszélni nagyon tudott, és ráérzett, mi kell, hogy meghódítsa az Államok pénzügyi rendszerét. A semmiből lett milliárdos, és csapatta úgy a bulit, f1_129.jpghogy az már egészségre is komolyan ártalmas. Nem lehet feledni, ahogy DiCaprio eljátszotta, ahogy a teljesen beállt Jordan próbál hazavezetni a sportkocsijával.

1: Pusztító – Erin Bell egykor szépreményű, mára kiégett nyomozó, aki minden téren a padlón van. 16 éve egy társával be kellett épülnie egy bűnbandába – egymásba szerettek és az ügy tragédiával végződött. Erin máig nem heverte ki, iszik, cigizik, pusztítja magát. Amikor azonban az elszökött bandavezér visszatér, Erin a nyomába ered.

Feltámadás

Nyomozó, csodát tapasztaló, új útra lépő.

Nagy a készülődés a rómaiak izraeli, Júdea nevű tartományában. A császár készül ide látogatni, és a helytartó, Pilátus azt a képet akarja sugallni, hogy minden rendben és erős kézzel irányít. A zsidó főpapok, az élükön Kajafással a rendért szívességet kérnek: egy Jézus nevű tanítóról kezdik azt hinni az emberek, hogy ő megjövendölt Messiás. feltamadas.jpgPilátusnak kell keresztre küldenie. A római jobb keze, Clavius csatából arra tér haza, hogy végeznie kell a megfeszített férfival, mert a keresztnél nagy a tömeg, félnek a zavargástól. Majd a sírt kelt őriztetnie, hiszen Jézus megjövendölte, hogy feltámad. Amikor a sír mégis kinyílik, a test eltűnik, ő kapja a feladatot, hogy előkerítse a holttestet, amíg még felismerhetőek a vonásai. Clavius módszeresen ered Jézus követőinek a nyomába, de valami olyasmit talál, amire nincs felkészülve – ami örökre megváltoztatja az életét.

Jézus élete, a keresztre feszítés hálás filmtéma. Bár a világ már kevésbé vallásos, az ilyesmi történetek mindig figyelmet keltenek. Pláne, ha van bennük egy elem, ami miatt lehet botrányt kavarni. Az utolsó megkísértésben a Sátán a nővel kísért, a da Vinci kódban családos embert csináltak Jézus alakjából, a Passió olyan véres volt, hogy nézni is fájt. Ilyen szempontból a Feltámadás hagyományosabb darab, de ebben is van egy csavar.

Úgy mondja el a feltámadás és Jézus történetét, az egyház megalakulását, hogy nem Jézus és a tanítványok a főszereplők. Egy kívülálló, egy magas rangú római katona lesz az események tanúja. Mi több, egyenesen nyomoz utánuk, a csalást akarja leleplezni.

Ezzel a filmkészítők egy olyan helyzetet teremtettek, hogy egy emberen keresztül mutathatják be, ahogy valaki hinni kezd. Hiszen Clavius az elején semmit nem tud Jézusról, még a nevét sem. A tanait, az egész helyzetet akkor kezdi el megismerni, amikor nyomoznia kell utánuk. Látja az emberek vak hitét. Fokozatos, ahogy ő maga is változik. Először csak Istennek tesz egy felajánlást, de el fog jutni addig, hogy az egész életét megváltoztassa.

Ok, azért van valami, ami miatt mégsem tudom ráfogni, hogy így kellene hinni mindenkinek. Clavius tanúja lesz a csodáknak. Ha valamit a saját szemeddel látsz, akkor már nem kell hit. Akkor csak el kell fogadni, amit látsz. Szerintem ez sokkal könnyebb, mint akinek nincs bizonyítéka, csak a reménye, hogy ez az igazság.

A film dinamikáját a nyomozás adja, és azt korrekten felépítették. Clavius következetes, és elég érdekes jellem is, hogy ő legyen a középpontban. Joseph Fiennes nem a bátyja, de annyi tehetség benne is van, hogy elhitesse az emberrel, hogy Clavius sikeres katona, míg van egy emberi és sebezhető oldala is. Talán az volt a kedvenc részem vele, amikor összetörik a világa – amikor a tanítványokat üldözi, rájuk nyit, meglátja a feltámadott Jézust és egy pillanat alatt minden összeomlik benne, amiben addig hitt. A sorsfordító pillanat.

Amit még szerettem benne, hogy igyekeztek a politikai hátteret is mögé tenni. Ahogy a főpapok féltik a hatalmuk és korrumpálódnak. Gyilkosságra kérik a rómaiakat, lefizetnek embereket. Róma pedig birodalmat irányít, nekik sem az a szempont, hogy a zsidók miben hisznek. Abszolút mindegy nekik, amíg rend van és elismerik a római uralmat. A kis háttérben zajló játszmák, a hatalom színei is be vannak építve a történetbe.

Nem látványfilm, a kort leginkább a ruhákkal adják vissza. A római légiós egyenruhán még merengek is, olyan furának tűntek a nadrágok… mondjuk, ez legyen a legnagyobb bajom.

Fogalmam sincs, mennyire követi a Bibliát a sztori, de nem is számít. Filmnek korrekt.

 

Feltámadás – 5/4 a kívülálló szemszöge, aki megváltozik a látottakról eladta és új színt vitt a történetbe.

Risen Official Trailer 2 (2016) - Joseph Fiennes, Tom Felton Movie HD - YouTube

Young Sheldon

4. évad

Egyetemet kezdő, családi konfliktusos, csodagyerekes.

Sheldon leérettségizhetett, és kezdi az egyetemet. Ahogy lenni szokott, nem megy zökkenőmentesen az átállás. A szállítását megoldja a család, ám Sturgis professzor új állást kap, és új iskolai segítőt kell találni a gyereknek. Lehetőleg olyat, akinek nem megy Sheldon egyből az agyára. A filozófiaórák pedig a fiúnak jelentenek kihívást, aki nem nagyon tud mit kezdeni az ott tanultakkal. Közben Connie tovább találkozgat Dale-lel, de olyan új élményekkel és barátokkal is gazdagodik, mint a helyi nyugdíjasok, akik busszal járnak be a városba. Missy az első szerelem és csalódás világában jár, Georgie keresi a pénzkeresési lehetőségeket, miközben egyre komolyabb a párkapcsolata is. Mary és George kapcsolata újabb kihívások előtt áll.young-sheldon.jpg

A Young Sheldon továbbra is sikeres, olyannyira, hogy már több évad be van rendelve belőle előre. Ha kb. egy évet ölel fel egy-egy évad, akkor még akár Sheldon diplomaosztójára is beleshetünk. De ez még a jövő zenéje.

A negyedik évad látszólag nagy változást hoz, mert a középiskola helyett az egyetem lesz Sheldon új közege. Ehhez képest nincs lényeges változás. Az egyetemen ugyanúgy hajtanak azért, hogy a gyerek jól érezze magát. A diáktársakkal továbbra sem alakít ki kapcsolatokat, így ugyanazok a szituációk és poénok vannak most is, csak egy igazgató helyett igazgatónővel és a matematika tanár helyett egy fizika professzorral.

De az egész sorozatra igaz, hogy megvan a maguk receptje, és ahhoz ragaszkodnak. Ugyanazt hozták most is, amit korábban is. Az iskolában Sheldon a tanárok réme, de ő persze ezt nem veszi észre. George és Mary ugyanúgy ütköznek a gyereknevelési és pénzügyi kérdésekben. Georgie tovább ügyeskedik. Még a nagyi is ugyanazokat a köröket futja.

Sokadszorra nagyon ugyanaz, csak kicsit másképp már nem vicces. Az elején nagyon bírtam pl. Mckenna Grace feltűnéseit, a Sheldonnal rivalizáló másik csodagyereket. Most meg egyszerűen untam, és nem haladtunk vele semerre. Egyáltalán miért hozták vissza, ha nincs semmilyen ötlet mögötte?

Kifogytak az olyan témákból is, amelyek közvetlenül ráutalnak az Agymenőkre. Ok, olyan akad benne, hogy fogadnak az ikrek, hogy Sheldon 20-25 év múlva már nem lesz Star Trek rajongó és képregényolvasó, mi pedig tudjuk, hogy de. Ez azonban nem olyan plusz, ami kiegészítené a korábbi tudásom.

Annak ellenére, hogy nincs fejlődés és nem nyújt semmi újat a sorozat, az a családias hangulat még megvan, amiért leülök egy-egy rész elé. Connie és George csörtéi, Missy és Georgie testvéri összefogása, az ikrek se veled, se nélküled kapcsolata, ezeket szívesen néztem most is. Szerethető, pozitív értékeket közvetít és nosztalgikus. Kényelmes sorozat lett ez, amit nézek megszokásból, és mert szeretem a karaktereit, ha azok nem is fejlődnek.

Attól is otthonos, hogy nagyon fix stábbal dolgoznak. A gyerekek közül egyedül Georgie, akin látványos, hogy felnő. A visszatérő szereplői is fixek. Bár azt sajnálom, hogy idén nem bővült a körük, de ezt rá lehet húzni arra, hogy milyen világot élünk. Nem egy sorozat végén láthattuk, hogy kevesebb szereplős, egyszerűbb megoldásokat keresnek.

Külsőségeiben sem mutatott semmi újat. Ugyanaz a kisvárosi közeg, ugyanaz a korszak. Most kezdek rájönni, hogy az Egy rém rendes család kezd eszembe jutni. Egy kivétellel: magamban jókat mosolygok, amikor valami korabeli filmet hoznak be említés szintjén.

Az utolsó részbe próbálnak feszültséget generálni felemás sikerrel. Nem az csal vissza jövőre.

Hiányzik egy jó, heti komédia, amit nézhetnék. Amíg az nincs, beérem ezzel a családi cukisággal, ami legalább mosolygós.

 

Young Sheldon – 5/4 már nem találom annyira viccesnek, de van egy olyan családi hangulata, amiért nézem.

https://www.youtube.com/watch?v=deQYV_pYF00

A kincs

Varázsos, kincset kereső, szerelmet megmentő.

Bonifác gazdag nemes, az egész környék ura. A hatalmánál csak a kapzsisága nagyobb – mindent megtenne, hogy a mesék kincsét megszerezze. Balszerencséjére a kincs őrzésével megbízott manók unatkoznak, és a a_kincs1.jpgvarázsló eltiltotta őket a szokott játékaiktól. Így fogadást kötnek: az esküvő előtt álló Jakab és Barbara sokat veszekednek, és fogadnak, mi lesz a kapcsolatuk vége. A fiú féltékenysége vagy a lány vet véget a kapcsolatuknak, de van, aki a happy endért drukkol. Az egyik manó uszítja Jakab féltékenységét, a másik megsúgja Bonifácnak, hogy akkor szerzi meg a kincset, ha feleségül veszi az énekeslányt. Mindent felforgatnak, és a varázsló kénytelen közbeavatkozni próbákkal, hogy végül mindenki megkapja, amit megérdemel.

Anyámtól örökölt régi videókazettákon vannak csehszlovák meséim. Napjainkban a németek gyártanak rengeteg mesefilmet, amiket aztán a tévében vetítenek. A kincs kicsit olyan, mintha ennek a kettőnek a keveréke lenne. A nevek alapján cseh filmnek tippelném, valóban film hosszúságú – megvan a másfél órás hossza. Ugyanakkor a külcsín, maga a mese elmesélése olyan, mint az emlegetett Grimm mesék a németektől.

A történet klasszikus mese elemekkel van tele. A legendabéli kincs, amit a többség mesének gondol. Az unatkozó manók, az igazságot tevő varázsló. De az is, ahogy a lánynak próbákat kell kiállnia, hogy visszakapja a szerelmét.a_kincs2.jpg Már az ókorban Psyche is erre a sorsra jutott, aztán népmesei elem lett belőle – itt is visszaköszön a motívum, a segítő állatokkal.

Talán az is volt a bajom a mesével, hogy minden elemét ismerem valahonnan. A jó hír, hogy a többség népmesei elem, és nem modern hozzátoldás. Bár, akad benne olyan is. A főszereplő húgára a nagyúr öccse figyel fel, és faragnak belőlük klasszikus humoros mellékszereplőket, akik segítik a főszereplőket és a végére maguk is egymásra találnak. Azért nem bántam volna, ha annál eredetibb humor jut nekik, hogy a szemüveg nélkül vaksi lány csetlik-botlik összevissza. Nem találom viccesnek, hogy nekimegy szinte mindenkinek, míg Ignáctól kap egy szemüveget ajándékba és minden meg is oldódik.

Ha már emlegettem a humorát. Van neki, de mesefilmes és kicsikre szabva. A manók büntetésből kis időre női testbe kerülnek – hát ezen se tudtam nevetni, pláne, hogy láthatólag a férfiakra adtak szoknyát és parókát, így aztán kifejezetten rémes lett a végeredmény. Ignác találmányai is elvileg viccesek – itt ő találja fel az egérfogót, Katinka apjának akar kedveskedni vele. Az öreg meg nem érti, hogy működik – mert mi bonyolult van benne, nem tudom – és az ujjára csapja. Egy ponton már elértem odáig, hogy inkább bosszantott, amikor nevettetni próbál a mese. Nagyon gyerekekre lett szabva.

Tévéfilmes alkotás, így a költségvetés sem nagy és ez látszik is rajta. A jelmezek olcsók, a helyszín kevés és a látványelemeket jelmezekkel, maszkokkal oldják meg. Ezek többsége nem is néz ki jól. Versenyben van a manók női verziója is a legrosszabb címért, de Bonifác büntetése ott van szorosan mellette.

A karakterek mesebeliek és egyszerűek. Vannak a jók, a rosszak meg a viccesek. Sajnos Barbarát sem sikerült megkedvelnem, noha neki kellene drukkolni, hogy meg tudja menteni a kedvesét. Nem is tudom, volt-e olyan karakter, akit kikötés nélkül bírtam. Nem, nincs ilyen. Nem csak azért, mert egy ismerős színész sincs benne. Tévés mese, nem elvárás.

Egyszer meg lehet nézni, 10 éves korom előtt még szerethettem is volna. Ma már nem.

 

A kincs – 5/3 gyerekeknek helyes kis mese, felnőtt fejjel azért sok elemét untam. Tipikus népmese.

A kincs 2012 HD - YouTube

The Queen’s Gambit / A vezércsel

1. évad

Sakkozó, karriertörténet, kosztümös, küzdelmes.queens-gambit2.jpg

Beth még kislány, amikor az édesanyja egy autóbalesetben meghal – amit a lány csodával határos módon sértetlenül túlél. Árvaházba kerül, ahol a kor szokásának megfelelően gyógyszerek segítségével tartják kordában a gyerekeket. A lányt egy idősebb lány, Jolene igazítja el. A pincében felfedezi a gondnokot is, aki szabad idejében sakkozik. A kislányt lenyűgözi a játék, és Mr. Shaibel felismeri benne a tehetséget. Megtanítja az alapokra, bemutatja a középiskolai sakkcsapat vezető tanárának. Az árvahát vezetője azonban eltiltja a lányt a sakktól, aki örökbefogadása után térhet vissza a játékhoz, és kezdheti meg a karrierjét csodagyerekként. Kihívás sok akad: egy elhagyott, alkoholista nevelőanya. A sakk iránti megszállottság, ami a kapcsolatait is meghatározza. Az intézetből hozott gyógyszerfüggőség. A cél pedig nem kevesebb, mint a világbajnoki cím.

A sorozatnak már csak azért is hálás vagyok, mert ennek köszönhető, hogy megjelent nálunk is Tevis regénye. Nagy élmény volt az is, és a sorozat méltó feldolgozásának bizonyult.

Azt nehéz találni benne, ami ne sikerült volna jól benne. Szinte sajnálja az ember, hogy Tevis nem írt folytatást a kötetnek, mert így a sorozatnak sincs további anyaga. Pedig kerek történet, abszolút jó vége van, de néztem volna tovább is, ahogy Beth menetel tovább a világbajnoki cím felé. Fura is, hogy jó vége van, mégis nézném még tovább is.

A cselekmény a regényt követi, minimális változtatásokkal és végig izgalmasan. Egyaránt története ez a lánynak és a kapcsolatainak, a karrierének is. A magánéleti konfliktusai, sikerei és kudarcai éppen annyira fontosak, mint a sakk és a versenyek. Nem akarom a történet elemeit előre elmesélni, de lesznek itt anyagi gondok, szerelmi félreértések, sokféle függőség, elhagyás, bulik és hullámvölgyek.

A sakk pedig végig jelen van. Meghatározza Beth életét, aki röviden szólva megszállott. A napjait a sakk tölti ki: játszik, tanulja, ez alapján választja a barátait és a szerelmeit. Mellette háborúkat vív a bajnokságokon – a sakk nem egy látványos sport, de itt úgy tudják ábrázolni, hogy az ember lerágja a körmét alatta. Feszült, drámai, izgalmas – az külön dicséretes, hogy annak is, aki nem sakkozó. Tőlem nagyon távol áll ez a játék, de itt élvezettel néztem.

Pazar a kivitelezés. A sakkjátszmáktól kezdve a korszak külsőségein át Beth ruhatáráig. Ez most nagyon lányosqueens-gambit1.jpg megjegyzés lesz, de csak azért is érdemes megnézni, hogy milyen ruhái és sminkje van a lánynak. A pénzzel egyre szebb is, és elképesztő kreációkat kapott a színésznő. Azt külön élveztem, amikor a sakk fekete-fehér tábláját is leképezték a ruhákon.

Több téma van benne, mint a sakk és a karriertörténet. Érdekesen kezeli a feminizmus kérdéskörét: Beth rühelli, hogy azért van felhajtás körötte, mert a női nem tagja. Nem harcol egyenlő jogokért, de szenved attól, hogy hátrányosan megkülönböztetik és a nőket nem tartják képesnek arra, hogy mesterré váljanak. Mélyen belemegy a függőség témakörébe – Beth a nyugtatókkal, az alkohollal is bajban van, és látjuk ennek a gyökereit is. Mellette az elmebetegség, a rasszizmus is mind-mind megjelenik egy-egy karakter kapcsán.

Nem lehet kihagyni azt sem, mennyire jó színészi munka van ebben a filmben. Anya Taylor-Joy nagyot megy. Már messze nem egy horrorfilmes kamasz, akinek érdekes a kisugárzása. Komoly színésznővé érett. Thomas Brodie-Sangster mindig is jó karakterteremtő volt, Benny is nagyon egyedi figura lett általa. Remélem is, hogy most nem tűnik el évekre a színész. De nagyon sokakat ki lehetne emelni, Bill Camptól Marielle Hellerig.

Azt említettem már, mennyire jól átveszi a regény cselekményét? Itt ráismerni az eredetire.

Röviden: avattam egy új kedvencet. Izgalmas, emberi. Jó színészek remek alakításai, megtámogatva egy hangulatos környezettel, jó történettel. Látni kell és pont.

 

The Queen’s Gambit – 5/5 remek adaptáció, minden a helyén van benne: a látvány, a történet, a színészek, a téma.

https://www.youtube.com/watch?v=CDrieqwSdgI

SpoilerZóna

Nő az ablakban

Anna be van szorulva a házába. Nem bír kimenni, agora fóbiája van. A kapcsolatát a külvilággal az orvosa jelenti f1_128.jpgés a bérlője, aki a pincében lakik. Anna hallja, hogy rendszeresen nők fordulnak meg ott, de nem sokat tud a férfiról.

A szomszédokat figyeli az ablakain át, sokat tud róluk. A szemközti házba új lakók jönnek. Apa, anya, kamasz fiú. Pár nappal később a fiú, Ethan hoz át egy tálca sütit. Kedves a nővel, beszélgetnek, Anna még a filmjeiből is ad kölcsön neki. Érzi, hogy valami baj van otthon, és látja a jeleket, hogy az apa az erőszakos. Fél tőle a fiú.

Amikor erőszakot lát kintről, rohanna át segíteni, de ahogy kilép, el is ájul. Jane, Ethan anyja jön át segíteni.f2_130.jpg Megerősíti, hogy a férjének vannak kitörései, de tudják kezelni. Nevetnek együtt, Jane még rajzol is neki.

A férje másnap átjön kíváncsiskodni, itt-e a nő, de Anna letagadja.

Majd az ablakból látja, ahogy a férfi megöli a feleségét. Hívja a rendőrséget, kijönnek, de Anna lesz bolondnak nézve. Jane ott van, semmi baja. Ethan is megerősíti, hogy az a nő Jane, az anyja. Anna hiába mondja, hogy ez nem az a nő, aki átjött hozzá, rajzolt neki. Senki nem hiszi el, hogy ez a nő valaki más.

f3_1.pngAnna így kukkolni kezd, le akarja buktatni őket és Ethant próbálja rávenni, hogy mondja el az igazat. Majd a bérlőjére száll rá, akiről kiderül, hogy elítélt bűnöző. Egy ponton Alistair kikészül, és a nő fejére olvassa, hogy senki nem hisz neki, és ő az, akivel komoly baj van. Gyógyszereket szed, alkoholizál, és tévhitben él. A fejére olvassa, hogy nem elvált, hanem megözvegyült és a családja halott. Annára rá is tör az emlék: ahogy veszekedtek, mert a férje rájött, hogy Anna csalja. A karácsonyi vakációra tartva is ezen ment a feszültség, és autóbalesetük volt. Anna volt az egyedüli túlélő.

A nő megroppan. Búcsúlevelet ír, öngyilkos akar lenni. De akkor egy felvételen meglátja Jane arcát. Nem őf4_110.jpg hallucinált. A bérlő bevallja, hogy összefeküdt a nővel, és tőle tudja a sztorit. Nem Jane volt, ahogy Anna hitte, hanem Katie, Alistair első párja, Ethan biológiai anyja. Ethan is felbukkan, aki sok mindent bevall. Szereti nézni a gyengék vesztét. Ő végzett a biológiai anyjával, és most Anna halálát akarta végignézni. De ha nem lesz öngyilkos, majd megöli ő. Anna visszatámad, és el tud menekülni. A fiú leesik a lépcsőn, belehal.

Anna pedig készen áll gyógyulni. Összeszedi magát, kiköltözik és megy új életet kezdeni a múlt árnyai nélkül.

Kuffs, a zűrös zsaru

Körzetet védőt, testvérért bosszút álló, felnövő.

 

George Kuffs fiatalon lett árva, és a bátyja nevelte fel. 21 évesen sem nőtt még be a feje lágya, és megint menekülni készül. Maya, a barátnője teherbe esett, de George még nem akar családot és felelősséget, bár a lányt szereti. Hagy egy üzenetet, hogy jobb lesz neki nélküle, majd a bátyjához kuffs.jpgmegy pénzért, hogy Brazíliába mehessen aranyat mosni. Brad a körzetébe indul járőrözni – mivel az államnak nincs pénze a rendőrséget fenntartani, a város körzetekre van osztva, amit egy-egy rendőr vett meg, tart rendet és az ott élőktől kapja a fizetését. A szolgálat előtt egy templomba megy be, George már csak a lövéseket hallja. Berohan, látja a tettest és hívja a mentőket. Brad nem éli túl, a körzetet George örököli meg. Igazságot akar a testvérének, így megtartja, elkezdi a rendőrakadémiát és a gyilkos nyomába ered. Közben szerez egy új barátot, kicsit komolyodik, és átértékeli, hogy mit jelent neki Maya és a baba.

 

Ez sem egy mai darab, de még nem láttam. Sejtettem, hogy valami ökörség lesz, de egy esélyt adtam neki. Igazság szerint nem is bántam meg.

 

Pedig a történet furcsa. Már eleve az, hogy egy alternatív világban játszódik, ahol a rendőrség kb. úgy néz ki, mint amikor a maffia védelmi pénzeket szed a boltosoktól, és a bandáknak megvannak a maguk területei. Csak itt nem a maffia tesz így, hanem a rendőrök. A körzetek adhatók, vehetők, örökölhetők. Még az is megengedett, hogy valaki megveszi, aztán rendőrt bérel, aki ellátja a rendőri feladatokat ott. Már csak azt nem értem, akkor miért van még pl. rendőrakadémia? Kitől kapnak majd nyugdíjat – vagy itt rendőrnek lenni örök munka?

 

Az sem szokványos, hogy a főszereplő áttöri a negyedik falat, és velünk, nézőkkel kommunikál. George Kuffs így tesz, és folyamatosan narrálja az eseményeket. Ok, azért akció közben nem a nézőkkel beszélget, de rendszeresek az olyan részek, ahol kilép a film kereteiből, és nekünk mondja a monológot. Működött, a szereplő stílusába belefér, és a filmébe is. Lazább, kötetlenebb, nem egy valós történet.

 

Ami magyaráz olyasmiket, hogy George született lövész. Ami annyit tesz, hogy először van fegyver a kezében, de azonnal maximum találatot ér el a lövészeten. Nem szabad ezekbe belegondolni – ahogy sokadszorra írom, ez egy lökött film. Nem reális, csak szórakoztató. Mert az valóban megvan, van a filmnek humora és működik is.

 

Kuffs maga is egy komikus karakter. Az örök gyerek, akinek fel kell nőnie, és meglepően jól megy majd neki. Amiben más, majd abból lesz az előnye. Közben meg annyi bajba keveredik, hogy azon lehet mosolyogni, miközben akció komédia is. Lesz itt felrobbanó mosoda, a kábszerosztálytól kölcsönzött lusta kutya, egy kényszerből társul szegődő rendőr, akit azért függesztettek fel, mert összejött a rendőrfőnök feleségével.

 

Mai szemmel azon is lehet mosolyogni, mennyire mások, fiatalok voltak itt még a színészek. Christian Slater, Milla Jovovich is nagyon frissek, és én jót mosolyogtam azon is, amikor rájöttem, ki a főnök feleségét elcsábító rendőr. Tony Goldwyn – a Scandal elnöke. Nagyon más a két karakter, alig lehet ráismerni a színészre.

 

Abba bele lehetne kötni, hogy ma már hitelesebbek az akciójelenetek. Kuffs és a társa verekedésén látni, hogy igazából nem egymást ütik. Azon is morgolódtam, hogy míg az egyik szereplőnek számolni kell a golyókat, mert a tárat kell cserélni, más lő agyatlanul, mégse fogy ki a tár. Arról már nem is beszélve, mennyire nem találják el a jófiúkat a fölény ellenére sem.

 

Azon is látszik, hogy ez mennyire nem mai film, hogy kétlem, ma rá lehetne venni egy színésznőt, hogy olyan bugyiban ugráljon a teljes első jelenetben, mint itt Jovovich.

 

Összességében én mókásnak találtam, és estére pont jó volt – akkor már nem akartam agyalni semmin. Könnyed szórakoztatásra vágytam, ez azt hozta is.

 

 

Kuffs, a zűrös zsaru – 5/4 tulajdonképpen egy nagy ökörség, simlis főszereplővel, de jól áll neki és a filmnek is.

 Kuffs (1992) - Official Trailer - YouTube

 

 

süti beállítások módosítása
Mobil