Minden napra egy film

Minden napra egy film

Nő az ablakban

2021. május 20. - BBerni86

Leskelődő, házba zárt, gyászoló, igazságot kereső.

 

Dr. Anna Fox képtelen kilépni a házából. Amint kinyílik a bejárati ajtó, rosszullét tör rá és elveszti az eszméletét. Feladta már a praxisát is, a férjével csak telefonon beszél, akivel együtt a lányuk is elment. A társaságát két ember adja: az orvosa és a bérlője. Van viszont egy hobbija, ami a pszichiáterét aggodalommal tölti el: Anna imádja megfigyelni a szomszédokat. Most éppen az új család érdeklino_az.jpg a szemközti házban. A fiú, Ethan egyből szimpatikus lesz a nőnek, amikor beköszön hozzá. Ahogy később az anyja is, aki segít neki egy ájulás után. Vannak jelek, hogy az apa erőszakos és abban a családban gondok vannak. Egy este Anna sikolyt hall, és az ablakból látja, ahogy Jane-t megöli a férje. Hiába hív segítséget. Még Jane is előkerül – és senki nem hiszi el Annának, hogy ő nem az igazi Jane, hanem egy imposztor.

 

Regényadaptáció sikeres thrillerből és erős szereposztással készült. Elvileg minden adott lenne, hogy egy jó filmet kapjunk. Ehhez képest azon kaptam magam, hogy a film élvezhetősége érdekében ki kell kapcsolni az agyam. Már pedig ez egy thrillernél nem jó…

 

Nem az volt a gond, hogy olvastam a regényt, amiből a film készült. Így tudtam, mi lesz a vége és a csavarokat is ismertem. De ettől még lehetett volna jó, pl. a Holtodiglant kétszer is olvastam, és mégis működik a film is. Itt alapvetőbb gondok voltak.

 

Mivel thriller, várjuk a csavarokat. Némileg közhely is már, amit Anna múltjáról megtudunk. Gyakori a hasonló elem az ilyen történetekben. Nagyobb baj, hogy a készítők nagyon hanyag módon kezelték Anna traumáját, pedig a végén ezen meg kellene lepődni. Itt most kiteszem a SPOILER jelet: kinek nem lett gyanús, hogy amikor Anna a férjével beszél, azt mindig magában teszi? Nincs nála telefon, vagy előtte Skype, de a szája sem mozog. Konkrétan látjuk, hogy az egész beszélgetés csak a fejében létezik. Az sem gyanús, hogy az imádott kislányával egy szót sem beszél soha? Annyira süt az egészről, hogy a családja halott, hogy a csavar tulajdonképpen nem létezik. De akkor miért építenek rá, ha meg sem próbáltak megtéveszteni? Ezzel SPOILER VÉGE.

 

Ennél is jobban zavart, ahogy a semmiből rántanak elő szálakat, és már dobják is tovább. Se előzmény, se következmény, egy katyvasz az egész, amiben az új információkon kellene hüledezni. David egész karaktere ilyen, ahogy a dolgai is. De a film megoldása, a bűnügy mögötti igazság is csak elénk lesz dobva.

 

Nem volt semmi értelmes nyomozás. Anna is kimerül annyiban, hogy kamerával kukkolja a szomszédot és a neten keresgél. Egyből megvan, amit tudni vél. A thriller egy fokkal jobban működik, ahogy még jobban összezavarodik, veszélyben érzi magát. Fenyegetettség érzetet sikerült összehozni, izgalmat és valami logikát nem. Azt kifejezetten utáltam, ahogy a film bűnözője a végén felbukkan és mindent el kell magyaráznia, szájbarágósan, mert a filmből semmi nem derült ki, még csak sejtetve sem volt. Rühellem, amikor egy krimiben/thrillerben nincs logika, és a semmiből elővarázsolt indítékok, csavarok is ritkán tetszenek. Itt sem.

 

Még csak az sem gond, hogy az alapötlet nagyon emlékeztet a Hátsó ablakéra. A Disturbia is abból dolgozott, azt a filmet szerettem. Ezt viszont csak néztem, és nem értettem, hogy ment ennyire félre az egész. Pedig hangulata lenne, de amit a történettel műveltek…

 

Valahol szomorúnak érzem azt is, hogy milyen casting van mögötte. Gary Oldman kellett egy pármondatos szerephez és idióta frizurához? Kétlem. De Moore, Mackie se járt jobban. Amy Adams show ez, de tőle ezt a karaktert már láttam jobban is. Mintha kevernék az Érkezés nyelvészét az Éles tárgyak újságírójával.

 

Nem is annyira nézés közben rossz a film, akkor elmegy, de ahogy elkezdünk gondolkodni, az megöli. Kifejezetten buta egy thriller lett ez.

 

Nő az ablakban – 5/3 az alapötlet nagyon Hitchcock, de a kivitelezés és a történet nem. Kár a színészekért.

Nő az ablakban | Hivatalos előzetes | Netflix - YouTube

 

Love, Death & Robots

2. évad - 1. rész

Jövőbeli, harcos, disztópikus, érzelmes.

 

A jövőben robotok segítik az embereket minden tevékenységükben. Egy takarító azonban meghibásodik, és a tulajdonosát is kártevőnek vélve kiirtaná az asszonyt, aki felveszi a harcot a robottal. (Automated Customer Service) Az utas nem bír aludni a vonaton, és amikor egy különös mezőn megállnak, leszáll cigizni. Figyelmezteti a kalauz, de vonzza az a különös, nagy fű. Nem sejti, mi rejtőzik benne, a vonat pedig indul. (The Tall Grass) Egy testvérpár ki akarja lesni a Mikulást. Sikerül nekik, de nagyon nem azt kapják, amit várnak. (All Through the House) Egy űrcsatában egy pilóta gépe súlyosan megsérül, kénytelen a mellettük levő bolygóra leszállni. Oxigént keresve egy menedékbe megy, de ott szembe kell szállnia a meghibásodott roboteszközzel, ha élni akar. (Life Hutch)lovedeathrobots.jpg

 

A Netflix idén nem egy sorozatévadot szed ketté, hogy pár hónap eltéréssel mutassák be a két felet. A Lupin is így járt – azt lehet, hogy összevárom, állítólag eléggé zavaró, ahogy nyitva maradt a sztori – és a Love, Death & Robots második évada is két részletben jön majd.

 

Az első 8 került fel, és mivel ez külön kis történetek gyűjteménye, ezt hamar meg is néztem. Az első évad kifejezetten tetszett, így érdekelt, milyen lesz a folytatás.

 

Az alap maradt ugyanaz 13-18 perces részekből áll össze az évad, amelyek között nincsen tartalmi összefüggés. A cím megragadja a fő motívumokat. Szerelem, halál, robotok. Vagyis sci-fi, akció és disztópia az alap zsánerei, de most pl. sikerült egy korrekt kis horror szösszenetet is beletenni, amiről szinte azonnal beugrott King kukoricája annak gyermekeivel. Vigyorogtam is volna, ha az Joe Hill tollából származna, de Joe Lonsdale története.

 

Mert megmaradtak az irodalmi gyökerek is. Szinte minden rész egy-egy neves szerző novellájából kelt életre. Lonsdale mellett John Scalzi, Bacigalupi, Ballard a legismertebbek, magyarul is olvasható szerzők.

 

Összességében ezekben a történetekben a technika negatív. Egy motívum duplán is előfordul: amikor a takarítórobot meghibásodik és az ember életére tör. Csak az egyik humorral, a másik hagyományos akcióval meséli az eseményeket. 8 résznél különben kár volt kettő ennyire hasonló történetet beletenni. Ha már hasonlóságok: csak nekem ugrott be a Gattaca a testvérpárról, akik közül az egyik génmódosított, a másik még normál kamasz?

 

A szerelmet most sem érezném fő témának, két történetben van valamennyire jelen. A halál viszont közös téma. Ha nem is halnak meg, közel kerülnek hozzá, és veszélyhelyzetet kell megoldani. Inkább akció és félelmek vannak benne, mint gyengédebb érzelmek.

 

A humor is az összetevők közé került. Volt egy kedvencem ilyen szempontból, a karácsonyi epizód. SPOILER jön: A szörny Mikulás, aki kb. úgy néz ki, mintha egy Alien egy pókból kelt volna ki, fekete humora szinte fájdalmas. Ahogy megállapította a gyerekekről, hogy jók és kihányt (!) nekik egy-egy becsomagolt ajándékot… ahogy felteszik magukban a kérdést, mi lett volna, ha rossz gyerekek… kész. SPOILER VÉGE.

 

Egy történet volt benne, amivel meg nem tudok mit kezdeni. Ballard története, melyben egy meztelen óriás holttestét találják a tengerparton. Ha az ember helyett bálna tetem lenne, teljesen normális történet lenne ugyanígy. Emberrel… morbid? Ezen még töröm a fejem, mit akarhattak mondani. Ugyanolyan állat az ember is? Még átgondolom.

 

Az első évadban elképesztő volt a grafika is. Most is odatették magukat, de sok megoldás nem tetszik. Az első történetben az emberek feje… a hideg ráz tőle. De különben is igaz, hogy elképesztő a környezet ábrázolása, de az emberek jobban működnek, ha rajzoltabbak.

 

Ami biztos, hogy szórakoztatás és gondolkodtatás is akadt benne. Látszik, hogy mennyi munka van benne, ha az első évad ütősebb is volt. De a 2. felét is biztosan megnézem majd.

 

Love, Death & Robots – 5/4 az első évad szintjét nem éri el. De a látvány rendben, vannak jó sztorik meg furák is.

LOVE DEATH + ROBOTS VOLUME 2 | Official Trailer | Netflix - YouTube

 

Idézzünk!

Az élet nem több, mint egy mese. Mind ugyanazon szövevény egy-egy mellékszála vagyunk. Ahogy minden történetben, az életben sem a cselekmény hossza számít, hanem a tartalom minősége. (Mesék a hullaházból)

 

Azt mondta, hogy ládákat akar csinálni, mert mindenhez kell láda. Mindenhez... Egész életünkben építkezünk. Nagyobbat, jobbat, gyorsabbat építünk. Felépítjük a hagyatékunkat. És egy nap kiderül, hogy a saját ládádat építetted meg, és ott fekszel benne. Minden egy ládában végződik, Shel. (Jupiter’s Legacy)

 

(A búcsú sosem könnyű. Még azok is próbálnak elköszönni, akikkel megvoltak a csörték korábban.)

  • Sokat tanult az első műtétünk óta.
  • Komolyan, maga is?
  • Tudja, sosem voltam a mentora, inkább a kínzója, szóval nem nekem kell büszkének lennem, de az vagyok. Hiányzik majd a közös munka.
  • Ki más mutatta volna meg, mit ne tegyek? (The Resident)

 

A mások halálából való nyerészkedés csak a világ valósága. (Midasz követői)

 

A hegek nem arra emlékeztetnek, hogy valami tönkrement, hanem hogy létrejött. (A szerelem kémiája)

 

Ez itt a legerősebb izmod. (A fejére mutat, vagyis az agyára.) Ha ezt dolgoztatod, nem állhatnak az utadba. (All American)

 

(Miután elbeszélnek egymás mellett, amikor egy bocsánatkérést gyilkossági beismerésnek hisznek. Bár az legalább ennyire meglepő, amikor a fivér helyett a nővér kerül célkeresztbe a nyomozásban.)

  • Nincs sok tapasztalatom a férfiakkal, főleg nem az ön köreiből, akik, mint látom...
  • Senki sem olyan primitív, mint a jómódúak. A maga Lucyja átlátott rajtam. Miss Adair, bárcsak kitörölhetném azt a napot az emlékeiből!
  • Ez nem így működik.
  • Nem. Nem. És nem is lenne helyes. Ne feledje a vétkeimet, hogy újra megszerezhessem a bizalmát, idővel! Ha... Ha ismerősök maradunk, meg fogom próbálni... Nem, csudába az ismerősséggel! Az kimerítő. A barátja szeretnék lenni, Miss Adair. A barátságát szeretném kiérdemelni.
  • Maga küldte a virágokat. Marynek.
  • Túl sok volt? Túl rikító?
  • Nem. Akkor gondolja, a nővére ölethette meg? (The Nevers)

 

(Beth, a könyörtelen az első sakk mérkőzésén.)

  • Jézusom, Harmon, megalázod a bástyámat!
  • Nem kell sokáig szenvednie. (A vezércsel)

 

A legjobb, amit tehetsz járvány idején. Adsz. Segítesz. Láttam, ahogy ijedt férfiakból vércseppenként lettek hősök. (New Amsterdam)

 

Az idők során az álarcoknak más és más jelentésük volt. Átverés, rejtőzködés, olcsó szórakozás. de ahogy Jung mondta, mindannyian álarcot viselünk. Méghozzá azért, hogy valamilyen benyomást keltsünk másokban, ugyanakkor azért is, hogy elrejtsük valódi mivoltunkat. (Batwoman)

 

(Amikor a pletyka elindul…)

  • Gyorsan venni kell, amíg még lehet, még a régi áron.
  • De ez olyan felhalmozás, vagy mi, nem?
  • Nem kell felhalmozni, nem. Csak mindenből ötvenszer annyit kell venni, mint amennyit szoktál. (A mi kis falunk)

Dzsungelország

Testvéres, kiutat kereső, bűnvilágos, menekülő.

A Kaminski testvérek rossz helyzetben vannak. Walter remek bunyós, de már nem lehet igazi bokszoló, mert a bátyja, egyben menedzsere egyik húzása után elvették az engedélyét. Maradnak az illegális versenyek, a kis pénzek és a reménytelenség. Egy bank által lefoglalt épületben húzták meg magukat, de innen is menniük kell,dzsungelorszag.jpg mert Stanley rossz emberektől kért kölcsönt. A verés helyett azonban egy ajánlatot kapnak: elvisznek egy lányt a rettegett Yates lakására, cserébe Walter indulhat a 100 ezres díjért egy versenyen. Sky és Walter gyorsan közös hangot találnak, és megértik, milyen csapdában van a másik. Stanley azonban ragaszkodik a tervhez, és a testvérek egységét kikezdi, hogy szembenézzenek a múltjukkal és az eltérő elképzelésükkel a jövőről.

Van az a mondás, hogy a pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve. Ez lehetne a film mottója is. Nézne meg roppant elkeserítő. Még nem is tudom eldönteni, melyik hatás volt az erősebb: ahogy egyes szereplők bosszantottak, vagy ahogy sajnáltam őket.

Az hamar nyilvánvaló, hogy a boksz téma ellenére ez nem egy sportfilm. Ha az lenne, lehet, hogy többre értékeltem volna. Az kész tény, hogy Walter tehetséges. Még a maffiózó is, akinek tartoznak, azt mondja, hogy profinak kellene lennie és sokkal többre hivatott, mint ami jutott neki. Mi azt látjuk, hogy minden harcából győztesen jön ki – kivéve, ha erkölcsi okból nem akar nyerni. Van kettő mérkőzése a filmen, és pár utcai kerekedés. Viszont, semmi klasszikus sportfilm elem: az edzés a legfájóbb hiányom. Azért az nekem furcsa, amikor minden edzés nélkül, a meccs előtt pár vállkörzéssel megnyeri a nagy viadalt, ahol ráadásul szinte mindent szabad is egymással tenni a ringben.

De mindegy, ahogy írtam már, ez nem sportfilm, hiába is szerettem volna, hogy legyen az.

Kétféle drámát vegyítettek össze: családi és társadalmi. A társadalmi az egysíkúbb, és ha mondásoknál maradok: aki korpa közé keveredik, megeszik a disznók. Sky és a két fiú sem bűnöző, de közéjük keverednek és korrumpálódnak. Ha a film naiv és leginkább ártatlan karakterét nézzük (Walter), ő a végére gyilkos lesz. Hiába vannak álmaik, hiába vannak terveik és nem is rossz emberek, nincs lehetőség kitörni. Szenvednek, küszködnek, nem érnek el semmit és bedarálja őket az utca. Lejön a filmből, hogy akinek nincs semmije, nem számíthat szociális védőhálóra, nem tud semmi értelmesbe és törvényesbe belekezdeni, csak a bűn útja marad neki.

A családi az, ami egyszerre keltett bennem szánalmat és dühöt. Egyszerűen kiakad az olyan személyektől, akik hagyják magukat ilyen szinten tönkretenni a szeretet nevében. Mert Stanley végig jót akar, és egy percre sem kérdés, hogy mindent megtenne a testvéréért és nagyon szereti, de mindig bajba is keveri. A sportolói karrier csak egy a sok dolog közül – ok, bevallom. Nálam is akkor telt be a pohár, amikor eladta az öccse kutyáját, hogy legyen pénzük buszjegyre – miután neki köszönhetően elúszott a költőpénzük. Tudom sajnálni, mert nincs benne semmi rosszindulat és a szándékai jók – de dühít, hogy így is mennyi kárt okoz és Walter mindent elnéz neki. Ahogy aláveti magát, és Stanley a főnök, noha egyre mélyebbre kerülnek miatta – bosszant. (Hunnam jól is hozza a karaktert.)

Bele lehet menni, hogy a szeretet és a testvériség nevében mekkora áldozatokat lehet hozni és elfogadni. Mennyit ér a szeretet. Nincs is jó válasz, itt sem találtam meg.

Nem az én filmem – kevés a sport, nagyon nyomaszt, és felmegy tőle a vérnyomásom is.

 

Dzsungelország – 5/2,5 drámának jobb ennél, de szenvedtem vele. Untam is, sajnáltam is őket, nem szerettem.

Jungleland Trailer #1 (2020) | Movieclips Trailers - YouTube

5 film, amit látnod kell

Bosszú

f5_94.jpg5: München – a müncheni olimpia terrorcselekmény helyszíne lett. 11 palesztin merénylő izraeli sportolókkal végzett. A titkos szolgálat nem hagyta annyiban, és felállítottak egy titkos egységet, egyetlen céllal. Bosszút állni. Le kellett vadászniuk azt a 11-et, akik gyilkoltak. De mibe került ez az egység tagjainak? A bosszú árát meg kell fizetni.f4_109.jpg

4: Oldboy – Joe rosszkor volt rossz helyen. Az eredmény: évekre bezárják, a volt nejét megölték, és mindenki őt tartja a tettesnek. Fegyverré képezi magát odabent, és egyetlen gondolata marad. Ha egyszer kijut innen, borzalmas bosszút áll és a lány megtudja majd, hogy az apja nem ölte f3_125.jpgmeg az anyját és nem hagyta el őket. A szabadulás napja után bele is kezd a tervébe. Az eredetit még nem láttam, az elvileg jobban sikerült, de az amerikai verzió is ok.

3: John Wick – betörésnek indult. A magányos férfi nem tűnt nehéz célpontnak: volt viszont egy remek autója, amire szemet vetett az elkényeztetett maffiózó csemete. Balszerencséjére a rablás közben nem csak a tulajt verték össze, de a kutyáját is megölték – a szeretett és halott nej utolsóf2_129.jpg ajándékát. Így John Wick előszedi a fegyvereit és az egykori énjét, a Rémkirályt, a profi bérgyilkost és bosszúhadjáratba kezd.

2: Az eltűnés sorrendjében – Nils egyszerű svéd családapa és munkás, hókotró. A fiával ok nélkül végez a maffia, és Nils képtelen beletörődni a gyermeke elvesztésébe. A rendőrség szerint f11_2.jpgöngyilkosság volt, így Nils maga veszi kezébe a hólapátot. Elindul a rangsorban felfelé, a bűnszervezet el sem tudja képzelni, hogy nem egy rivális banda csapott le rájuk. Van amerikai remake is, de az eredeti az igazi.

1: Kill Bill – az esküvője napja volt. Terhesen, boldoganf12.jpg férjhez akart menni. De a templomba besétáltak egykori társai és főnöke/szeretője, Bill. Mészárlás kezdődött. A menyasszony évekkel később ébred fel a kómából, egyetlen céllal. Megölni Billt és azokat, akik elárulták. Megírja a halállistát és holttestek tömegén halad a célja felé, átgázolva sivatagon, a jakuzán, kimászva még a sírból is. Bill otthonában várja még egy meglepetés, de a menyasszony már nem téveszt célt.

Egon Schiele: A halál és a lányka

Festészetért élő, testvéres, század eleji.

A fiatal Egon Schiele ígéretes festő, akit a bécsi Akadémiára is felvettek. A portrék és aktok az erőssége – a szaktekintély Klimt is felfigyel rá, és tanácsokat ad neki. Többek között ő biztatja, hogy a saját útját járja, és ne az akadémiai elveket kövesse. A fiú sokáig el sem mondja a gyámjának, hogy kimaradt az iskolából, és a festésből egon_schiele.jpgigyekszik megélni. Modell után dolgozik, és a húga, Gerti gyakran pózol az aktokhoz. A testvérek közel állnak egymáshoz, amikor Egon Prágában szervez művésztelepet, a lány is velük tart. Ott azonban szakadást eredményez, hogy míg Egon egy modellel, Gerti egy másik festővel keveredik viszonyba. Kitagadják őket, de Egon a képeiből megél. Egyik modell követi a másikat, míg a háború ki nem tör, és behívót nem kap. Ő azonban nem élhet rajzolás nélkül…

Gyengéim azok a filmek, amelyekben alkotnak. A művészetek előnyt élveznek, imádom a festőkről szóló filmeket, de le tud kötni egy új jármű megalkotása is, vagy éppen egy matematikai felfedezés története is. Így ez a film pozitív várakozással töltött el. Már csak azért is, mert Schiele nagy név, de annyira nem vagyok otthon a művészetében. A szecesszió nekem inkább Klimt képeit jelenti.

Ehhez képest csalódás volt ez az alkotás. Az csak egy dolog, hogy nem akar szórakoztató film lenni – vagy ha akart, akkor nagyon nem sikerült neki. Hosszú is, és nincs sodrása sem. Nagyon könnyen bele lehet unni, pedig engem kifejezetten leköt, amikor festenek a filmen vagy témán gondolkodnak, vagy valami hasonló. Sem Egon magánéletének az alakulása, sem a festészetét nem sikerült érdekesen megmutatni.

Kezdjük talán a magánélettel! Az egyik nagy kapcsolati rendszere a húgával van. Van benne beteg elem is – már eleve az, hogy Gerti olyan könnyeden áll meztelenül modellt neki. De ezt fokozza, hogy valósággal féltékeny azokra a nőkkel, akikkel a bátyjának szexuális kapcsolata is van a képek elkészülte közben. A későbbi férjével is akkor jön össze, amikor nem bírja nézni, hogy Egon hogyan mulat nélküle. De Egon sem sokkal különb: miközben ő züllik, a húgát nem engedni férjhez menni, noha az már gyereket vár és a férfi el is venné. Miközben érződik végig, hogy egészségtelen ez a közelség, mégsem mennek el addig, hogy tényleg beteges is legyen. Így olyan… furcsa.

Egon és a modellek. Olyan gyorsan váltják egymást, hogy mire valamelyiknek megjegyezném a nevét, már másik van a festő mellett. Egy ponton úgy éreztem, nem is a nők a lényeg – a férfinak sem. Nem tud modell nélkül rajzolni, és azért kell mellé egy szerető, majd később feleség, hogy legyen, akit rajzolhat. A nők jobban kapaszkodnak belé, onnan több az érzelem is, de ahogy már írtam, túl gyorsan váltják egymást, Egon könnyen tovább tud lépni.

A művészet. Nincs küszködés. Abszolút úgy néz ki innen, hogy Egon rajzolt és festett, és már el is tudta őket adni. Kiállítása volt már életében, Klimt is becsülte. Sikertörténet, innen sincsen konfliktus. Azt pedig nem látjuk, hogy a művészete bármilyen kihívást állított volna elé. Már a film elején megvan a témája: az aktok, és ezeket készíti végig. Az a legnagyobb kihívás számára, hogy nősülnie kell, hogy kapjon házastársi látogatásokat a hadseregbe vonulása után is. Nem mondhatnám, hogy érdekes volt.

Talán csak egy momentum volt, ami azért megragadott. Hogyan lett A halál és a lányka a címe a szerintem legismertebb alkotásának.

Külsőségeiben korrekt film, és látszik is rajta, hogy költöttek rá. Megvan a korabeli miliő, a sok helyszín, a látvány. Még a színészek is igyekeznek, de sok az egyszerű alak benne.

Egyszer az életrajzi elemek miatt szinte érdekes volt megnézni, de nincs benne olyasmi, amiért még egyszer nekiülnék.

 

Egon Schiele: A halál és a lánya – 5/2 kiragad életrajzi elemeket, közben Schiele festői megszállottságát mutatja be – de untam.

https://www.youtube.com/watch?v=sghBjqq6awM

Várható heti megjelenések

  • A fészek - angol/kanadai romantikus dráma
  • A hívatlan - amerikai horror
  • A nomádok földje - amerikai/német dráma
  • Játszd újra - amerikai akció, thriller
  • Egy humorista élete - svéd dráma
  • Godzilla Kong ellen - amerikai akció
  • Hét kis véletlen - magyar dráma
  • Ígéretes fiatal nő - amerikai/angol krimi, dráma
  • Tom és Jerry - amerikai/angol/francia/német komédia
  • Valaki a túloldalon - svéd horror
  • Zuhanás - kanadai/angol/dán dráma

A jelentés

Igazság nyomába eredő, eltussoló, titkokat feltáró.

Daniel Jones az egyetem elvégzése után már kormányállásra jelentkezett, ahol azt tanácsolták, szerezzen tapasztalatot előbb. Feinstein szenátor csapatába került nyomozóként, ahol azt a feladatot kapta, hogy vizsgálja meg a CIA kihallgatástechnikáját 9.11-et követően. Nagyon hamar nyilvánvaló lesz számára, hogy bevezettek egy a_jelentes.jpgmódszert, mely erkölcstelen és sok tekintetben törvénytelen is volt, de igazolni kellett magukat, így kitartottak mellette. Leköveti, hogyan szavaztak bizalmat két pszichológusnak, akik nem is a téma szakértői voltak, de volt egy elméletük a kínzásról. Az eredmény: kifizetett milliók, megkínzott emberek és semmi használható információ. Kimondták titkon, amit be nem lehetett vallani: a kapcsolatépítés működik, a kínzás nem. Most is eltussolnának mindent, és minden eszközt megragadnak, hogy Daniel és Feinstein munkáját ellehetetlenítsék és elássák a jelentést.

A jelentés sem egy könnyű film, elég komoly politikai dráma. Nem véletlen, hogy mielőtt eladták online sugárzásra, mozis bemutatót is tartottak neki. Kifejezetten olyan film, ami díjakra esélyes a téma és a színészei kapcsán is.

Igaz történet az alapja, aminek a végén szépen sorra is veszik, mi lett a filmben megismert szereplők további sorsa, és milyen következményekkel járt a jelentés elkészülte. Legyek nagyon pesszimista? Szinte üres gesztussá vált. Elkészült, felháborodtak rajta és jött a nyilvános bocsánatkérés, de konkrét intézkedéseket nem tettek. A kínzások kitalálói gazdagok és milliókkal távoztak, a végrehajtók meg kapták a kinevezést és a vállon veregetést.

Nem rágja a film a szánkba, amit nagyon tudok értékelni, de akkor is felháborítja az embert, hogy a XXI. században ezt meg lehet tenni. Minek emberi jogok és szabályok, ha ilyen könnyű megtalálni a kiskapukat, majd mindent tisztára mosni? Még akkor is van súlya a történetnek, ha ez egy nagyon amerikai történet, aktuális politikai kérdésekkel. Vagy majdnem azokkal – eddig filmen nem nagyon láttam, hogy Obamát kritizálják, ezt inkább meghagyták az utódjának. De itt bizony az Obama-rendszer bűneit is felhozzák, és elmagyarázzák, hogy a politika és a pártok közti lavírozás hogyan vezethet a tussoláshoz.

A témájából adódik, hogy nem lehet egy klasszikusan izgalmas filmre számítani. Hiszen a történet nagyja arról szól, hogy a nyomozók bevonulnak egy pincébe, és aktákat olvasnak, amiből több ezernyi oldalas kivonatot készítenek. De ehhez képest a készítők mindent megtettek, hogy olyan elemeket is beletegyenek, amelyek szórakoztatóvá, eseménytelibbé is teszik a filmet. Ezért van több flashback jelenet, amikor látjuk is, miről olvas a csapat.

De igazság szerint itt fejben történnek a nagy csaták. Jones szembekerül azzal a kérdéssel, hogy meddig tud kitartani, ha az egész munkáját le akarják húzni a WC-n. Nem is számoltam, hány utalás van Edward Snowden esetére – hiszen itt is felmerül, hogy az elhallgattatásnál a szivárogtatás is jobb lenne. A film azonban marad azon a nézeten, hogy nem megoldás a sajtóhoz menni, törvényes utat kell keresni. Az már más kérdés, hogy mennyi lesz az eredmény. Itt ugyan látszólag győznek a jelentés megszületése mellett állók, kikerül a kivonat, de lett bármi következmény?

Amit egy ilyen filmben bele lehet tenni, beletettek. Olyan stábot szedtek össze, hogy még kis mellékszerepekben is ismert színészeket találunk. Driver viszi a hátán, de olyan nevek segítettek ebben, mint Annette Bening, Jon Hamm, Matthew Rhys és sokan mások.

2019-ban jó köre volt a díjátadókon is, de különben megnézni is érdemes.

 

A jelentés – 5/4 maga a történet, amire rámutat, az borzalmas. Erős a casting. A lényeg átjött, de elméleti.

THE REPORT Official Trailer (2019) Adam Driver, Jon Hamm Movie HD - YouTube

süti beállítások módosítása
Mobil